Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

hauen kevätkalastus

Started by Jani2, March 07, 2003, 21:32:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jani2

Mihin "tarkkaan" aikaan on suomenlahdella hauen kutuaika ja paras aika siitä?

Onko kutuhauen kalastus jotenkin epäreilua, huijausta..., vai kuinka on, kun jotkut ovat vähän siihen suuntaan viitanneet?

kertokaa muutakin kutuhauesta, kun ois sillonki hauska kalastaa, ja jos saa paremmin kalaakin...
Eihän se oo sääntöjenvastaistakaan, tietysti jos se täysin tuomitaan ni...

Vielä galluppi: aiotko kalastaa kutuhaukea?
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Pine

Toivon että joku viisaampi korjaa jos väittämäni ovat vääriä, koska ne perustuvat aika pitkälti luettuun tietoon, ei niinkään omaan kokemukseen:

Hauen kutuaika riippunee täysin ilmoista, eli kun vesi lämpenee tarpeeksi, hauki kutee. Nyrkkisääntönä lienee se, että kun rannat vapautuvat jäistä, hauen kutu käynnistyy.

Minulla on käsitys, että kutuaikana hauki ei syö. Eli kudun aikainen kalastus on lähinnä kutevien haukien häiritsemistä. Kudun jälkeen alkaa kova syönti, jolloin hauen sanotaan syövän melkein mitä vain. Jos esim. ei ole mahdollisuutta käyttää venettä kalastuksessa, lienee kudun jälkeen paremmat mahdollisuudet kalastaa haukea rannoiltakin. Jos tämä on jonkun mielestä väärin, se on eri asia. Itse en ymmärrä miksi se olisi väärin, kalaa on kai tarkoitus hakea sieltä missä sitä kulloinkin on, vai mitä? Tietysti itse kututapahtuman häiriintyessä asia on vähän toinen.

Jos joku nyt vetää herneen nenään siitä että vastasin vailla suurempaa omaa kokemusta asiasta, kertokoon minulle niin poistan viestini mukisematta.

Salmo

Niin, ei siinä mielestäni mitään väärää ole jos hauki on jo kutenut ja silloin mennään hakemaan sitä kutupaikoilta. Mutta jos kutupuuhia mennään häiritsemään, pilataan myös lisääntymismahdollisuudet.

Minä en pyydä kudulla olevaa haukea.

kalapoikapaavo

joo kyllähän noi asiat vähän tollalailla on. mutta itelläni olis suunnitelmat pyytää haukea rysällä ja lypsää niistä mädit ja maidit ja päästää vapauteen. täytyy nyt kattoo miten tehdään keväällä. :D

fizuztaja

Ei mun mielestä oo mitään väärää pyydystää kudun jo lopettaneita haukia, ainakaan jos pyytää kohtuudella. Mielestäni ei ole mitään järkeä mennä ja pyytää 50:tä haukea päivässä juuri kudun lopettaneita haukia. Minun käsitykseni kutuajasta on että  ei se ainakaan heti jäiden lähdön jälkeen ole, koska jossain päin suomen lahdella pyydetään haukia veneellä jo noin kuukautta ennen kutua. Mutta olettaisin että keskiarvo on että hauki kutee merellä noin 2 viikkoa jäiden lähdön jälkee.

Anonymous

Hauki kutee merellä yleensä toukokuun alussa ja järvillä muutamaa viikkoa myöhemmin. Kudullakin olevia haukia voi mielestäni ilman omantunnon tuskia kalastaa kunhan muistaa harrastaa ainoastaan c&r:ää ja käsitellä mätilastissa olevia haukimammoja hellävaroen. Jos joskus kehtaan kutevia kaloja lähteä pyytämään/häiritsemään tarjoan niille normaaleista "haukiperhoista" pienempiä ja värikkäämpiä versioita (tarkoitus ärsyttää ottiin, kun ei ne pirut muuten leukojaan kudulla aukaise).

Ps. Itse harvemmin kalastan kutukaloja (jo niiden minimaalisten ruokahalujen tähden)

lippa_mies

en kalasta haukia kudun aikana annan heidän hoitaa kutunsa rauhassa. Mutta sen jälkeen alkaa armoton fisustus :D.

Jani2

:D Voisiko joku täällä Helsingissäpäin kalastava ystävällisesti lähettää mulle sitte viestin kun kutuaika alkaa olla ohi, kun en itse pääse  pahemmin seurailemaan?
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Pine

en kalasta haukia kudun aikana annan heidän hoitaa kutunsa rauhassa. Mutta sen jälkeen alkaa armoton fisustus :D.
Mitenkäs tuon kudun päättymisajankohdan sitten määrittelee? Eikö hauen kutu voi ajoittua aika pitkällekin ajalle, niin että osa kutee aikaisemmin ja osa myöhemmin?

lippa_mies

kyl sen sit huomaa kun kaislikossa ei enää "kuhise" meinaa jos oot kudun aikaan kaislikossa kalassa niin kyl sen huomaa kun joka puolella "kuhisee"!! :D

Arvi1

Käsittäkseni oleellisin asia on veden lämpötila, joka vaihtelee tässä ilmastonmuutoksessa.

seppo

Tarpeeksi kattavia aiheita hauen kevät kalastuksesta ei haulla löytynyt joten ajattelin perustaa uuden aiheen... Laittakaa infoa esim. milloin hauki alkaa keväällä syömään, mitä sille kannattaa tarjota, mistä ja millä mihinkin aikaan päivästä, kuinka syvältä, milloin se kutee.... Tehkää mielellään ISOJA tietopaketteja joissa olisi kaikki tarvittava tieto hauen kevät kalastuksesta. Kiitos jo etukäteen! :-P
Tiedätkö milloin kala syö??
" tietenkin silloin kun sillä on nälkä "

pro-onkija

Hauki taitaa syödä nyt melko rannasta 1-1,5 metrin syvyydestä, eli rannan läheltä. Kannattaa tarjota tasapainopilkkiä 5cm tai isompaa. Avantoja kannattaa tehdä useampi noin 3 metrin välein, jonka jälkeen vasta kannattaa aloittaa kalastus. Tai jos mahdollista niin täky kalastuskin toimii, jos saa pienen särjen tai ahvenen niin isoon koukkuun vaan ja veteen. Hauki taitaa syödä aamusta iltaan.

Mutta jos tarkoitit avovesi kauden keväthaukea,niin kattaa tarkkaikka itse millon hauki kutee. Ja kun hauet ei enää rannoilla polski niin sillon hauki taas todennäköisesti syö. Kannattaa kalastaa kaislikoiden vierestä, ja kannataa varautua suuriinkin haukiin. Hyvä uistin olisi calicco cat lippa puna valko musta värityksellä, mielellään vielä kokoa 3, siihen nappaa takuuvarmasti. ;)

seppo

Kyllä enemmänkin tarkoitin avovesikautta, mutta ei tuakaan tieto hukkaan mene :wink:

Timpe.mp3

Eilen käytiin avaamassa avovesikausi ja kyllähän sieltä pari hauen pulikkaa tuli. Ne iskee pohjasta ja eilen oli meillä ainakin sininen tappoväri. Rapalan Taildancer on hyvä vaihtoehto. Kalat tuli aamupäivällä kaislikosta todella hiljaisella vauhdilla ajettaessa.

tarmo

Quote from: Timpe.mp3 on April 04, 2010, 09:27:04
Eilen käytiin avaamassa avovesikausi ja kyllähän sieltä pari hauen pulikkaa tuli. Ne iskee pohjasta ja eilen oli meillä ainakin sininen tappoväri. Rapalan Taildancer on hyvä vaihtoehto. Kalat tuli aamupäivällä kaislikosta todella hiljaisella vauhdilla ajettaessa.

Virossa on Hauen kalastus sisävesillä kielletty 10. toukokuuta.Voinko Suomessa mennä  kalastamaan haukea milloin vain haluan ?

Timpe.mp3

Quote from: tarmo on April 04, 2010, 09:29:56

Virossa on Hauen kalastus sisävesillä kielletty 10. toukokuuta.Voinko Suomessa mennä  kalastamaan haukea milloin vain haluan ?
Kyllä voit. Lisätääkseni viestiini niin vielä ei ole isoimmat haukimammat liikkeellä juuri tuon kudun takia. Mutta kyllä sieltä jo niitä hätäsimpiä haukia tulee.

Haukiman

Katiskalla kalastaminen kannattaa aloittaa jo heti kun vähänkin löytää rakoja jäästä. Itse olen tuolla taktiikalla saanut jo useita haukia.
Myös täkyongintaa kannattaa koittaa vaikka itse en ole sitä vielä kokeillut.
Eiköhän noilla saisi jo pari haukea :wink:

seppo

Eli alkaako haukea saamaan kunnolla kudun jälkeen? Entä milloin hauki on kutenut esim. kun vesi on +5 astetta tai järvestä on lähtenyt kaikki jää...

Olli

Kun hauki on kutenut se rupeaa syömään oikein paljon saadakseen energiaa, kun kutu on vienyt siitä kaikki mehut. Eli pitäis tulla kunnolla haukea kudun jälkeen.

pjk

Quote from: seppo on April 05, 2010, 18:38:49
Eli alkaako haukea saamaan kunnolla kudun jälkeen? Entä milloin hauki on kutenut esim. kun vesi on +5 astetta tai järvestä on lähtenyt kaikki jää...

Nyrkkisääntönä, hauen kutu käynnistyy silloin, kun veden lämpötila kutupaikalla saavuttaa +7°C.

Järvillä tämä tarkoittaa sitä, että kalat painuvat kudulle käytännössä heti, kun kutualustaksi sopivat heinikkorannat aukeavat, sillä vesi pääsee lämpenemään tulvarannoilla nopeammin kuin muualla. Järven selkävedet voivat olla tällöin vielä jäässä.

Koska järven kaikki hauet eivät kude samanaikaisesti, kudun loppuminen tapahtuu sekin vaiheittain. Mitä suurempi hauki, sitä myöhemmin se kutee. Mielestäni järvillä kutuaika on kumminkin kokonaisuudessaan lyhyempi kuin merellä, jossa ulompana saaristosta tavataan kutemattomia kaloja usein kesäkuussakin. Jos jotain yleissääntöä pitäisi sanoa, Keski-Suomen korkeudella järvihauen kutu alkaa olla ohitse toukokuun puolivälin jälkeen, ainakin peruskokoisen kalan osalta. Omassa kalastuksessani (täällä Suomen "puolivälissä") olen alkanut löytää haukia kesäisiltä ottipaikoilta matalasta siinä vaiheessa, kun veden lämpötila on ollut +7 – +8°C:n luokkaa. Paras kalantulo on alkanut siitä viikkoa – paria myöhemmin, reilusti kesäkuun puolella.

Pike

Uusimmas ERÄ-lehdessä on muutes juttua hauen kevätkalastuksesta.

KÖSTER

Hyvää tekstiä A. Kojolta , tuostahan oppii enemmän kuin kymmenessä vuodessa kantapään kautta :-P!
On ne vaan kunnioitettavia tuntimääriä mitä tuonkin jutun jannut uhranneet haukiniksien opiskeluun, tulokset sen mukaiset 8-).

Tuozz R

Vanhan opinhan mukaan keväthauki alkaa syödä kun koivuissa on hiirenkorvat.   

Arska_1

Quote from: Timpe.mp3 on April 04, 2010, 09:36:18
Quote from: tarmo on April 04, 2010, 09:29:56

Kyllä voit. Lisätääkseni viestiini niin vielä ei ole isoimmat haukimammat liikkeellä juuri tuon kudun takia. Mutta kyllä sieltä jo niitä hätäsimpiä haukia tulee.

Tähän lisäys että atraimella hauen kalastus kutuaikaan on kiellettyä Suomessa, mutta muilla välineillä saa kalastaa.
-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Murmeli

Saako harppuunalla napsi kutuhaukia? (epäilen että ei, mutta kiinnostas tietää)

Kiinasta oon tilannut poppereita (20kpl) halvalla. Tarkotus on tarjota nuita hauelle kevällä.  Kiinasta saa sitä ei ihan parasta laatua, mutta kait ne kalalle kelepaa.

Paraskalastaja

Quote from: Murmeli on April 09, 2010, 19:31:23
Saako harppuunalla napsi kutuhaukia? (epäilen että ei, mutta kiinnostas tietää)

Kiinasta oon tilannut poppereita (20kpl) halvalla. Tarkotus on tarjota nuita hauelle kevällä.  Kiinasta saa sitä ei ihan parasta laatua, mutta kait ne kalalle kelepaa.
Harppuunan ja atraimen ero? =D

Eli ehei
-Paraskalastaja

pjk

*Kalastuslaki kertoo mm. seuraavaa (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820286?search)

6 LUKU

Pyydykset ja pyynnin harjoittaminen
Pyydykset
29 §

Kalastusta harjoitettaessa on vältettävä sellaisten pyydysten, laitteiden tai kalastustapojen käyttämistä, jotka tarpeettomasti vahingoittavat tai tuhoavat kaloja taikka vaarantavat kalakannan säilymistä vesistössä.

Jokainen miettiköön itse, voiko atraimella tuhota tai vahingoittaa kaloja tarpeettomasti. Toki jos mietitään aivan loppuun saakka, tällä perusteella oikeastaan kaikki muu kuin omaan toimeentuloon tai hengissä pysymiseen liittyvä kalastus tulisi kieltää. Kenenkään meistä ei ole pakko harrastaa kalastusta... Mutta lainlaatija ei tietenkään ole tarkoittanut aivan tätä.

Mielestäni tuon lainkohdan viisaus piileekin sen lopussa "...taikka vaarantavat kalakannan säilymistä vesistössä." Yksittäisen kalan - tässä tapauksessa siis kutuhauen - kannalta on tietysti samantekevää, minkä pyyntitavan seurauksena se menettää henkensä. Se todellinen haitta aiheutuukin siitä, että kalastaja liikkuessaan tulvarannalla häiritsee pakostakin koko kututapahtumaa. Pahimmillaan hän kävelee jo lasketun mädin päälle. Tällä on haukikannalle varmasti suuremmat vaikutukset kuin yksittäisen hauen poistamisella vesistöstä, vaikkapa sitten atraimella.

Kun tarkemmin miettii: jos kala tapetaan - mihin aikaan vuodesta tahansa, millä pyyntitavalla tahansa - on varmaa, että se ei osallistu enää seuraavaan kutuun! Tässä mielessä esim. me viehekalastajat emme ole yhtään parempia kuin vaikkapa verkkokalastajat, sillä kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa on vesistöstä poistettujen haukien määrä. Jokainen voi onneksi säädellä omassa kalastuksessaan sitä, kuinka monta haukea ottaa mukaansa esim. vuoden aikana.

Joten eiköhän jätetä kuturannat rauhaan, ja siirrytään virvelin kanssa jonnekin sivummalle tavoittelemaan niitä haukia, jotka ovat jo ehtineet kutea. Ja jos saamme useampia kaloja kuin oikeasti tarvitsemme, päästämme ylimääräiset varovaisesti takaisin särkikaloja harventamaan.

--pikeye     

DarkfireFIN

Joko syö hauki Mikkelin seudulla? Vois kohta lähtee yhelle lammelle koittaa.

EDIT: Eipä ollu mitään tapahtumia vielä. No, kausi avattu kuitenkin

Zintti

Tänään voisin kokeilla Kyyvedeltä Mikkelistä. Todennäköisesti MP kun kokeilen vaan. Verkotkin heitän rantaan ja ehkä katiskan niin huomenna nähään onko niissä mitään.