Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Haukien käyttäytyminen

Started by Tuukka Almighty, May 06, 2008, 22:45:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tuukka Almighty

Olen tässä jotkut vuodet lueskellu netistä sun kirjoista niin erinlaista tietoa haukien olo paikoista kesäisin. Jotkut lähteet sanovat että hauet on kesäisin syvällä viileässä vedessä ja jotkut taas päinvastoin. Sukelluskalastan todella paljon kesäisin ja olen huomannut kuinka melko isot hauet lötköttelevät matalikoilla noin 0,5-1,5 metrisessä vedessä liikumatta eivätkä nämä lotjakkeet ota vieheisiin. Ukkokin on nähny siinä samaisella matalikolla 10 kilon luokan haukia keskellä lämmintä päivää ja yrittänyt tarjota milloin mitäkin syöttiä tuloksetta.

Olis nyt hyvä karkottaa tuota tietämystä tämän kesän harppuunastus reissuja varten  :lol:

Salmo

Kerroppa tarkemmin vesistöstä, jossa kalastat. Lähteitä asioista on tosiaan varsin runsaasti, mutta niin on erilaisia vesistöjäkin. Hauen käyttäytymisessä on selviä eroja, kun vertaillaan lampia, metsäjärviä, jokia/koskia, isompia järviä ja reittivesiä sekä merta.

Tuukka Almighty

Quote from: Juves on May 06, 2008, 23:54:52
Kerroppa tarkemmin vesistöstä, jossa kalastat. Lähteitä asioista on tosiaan varsin runsaasti, mutta niin on erilaisia vesistöjäkin. Hauen käyttäytymisessä on selviä eroja, kun vertaillaan lampia, metsäjärviä, jokia/koskia, isompia järviä ja reittivesiä sekä merta.

kalastelen suurimmaksi osaksi yhdessä järvessä ja toisessa todella isossa lammessa ( tykkään kutsua sitä lähde pohjaiseksi järveksi ). Molemmat ovat kirkas vetisiä. Molemmissa hauet ovat aurinkoisina päivinä hakeutuneet paistattelemaan aurinkoa mataliin paikkoihin. toistaiseksi en ole yli 3 kilon haukia nähnyt, mutta se voi johtua osin siitä että liikun vielä melko äänekkäästi vedessä  :roll: Muutaman ison muta pöllähdyksen olen nähnyt. Tuossa viime viikolla kävin vetämässä toisessa uistinta niin siellähän joku hauen lotjake paistatteli 0,5 metrin matalikolla, harmi vaan että huomasin moisen myöhään. Olen kyllä pitkään ihmetellyt että miten oudosti käyttäytyviä haukia täällä on koska niitä ei ikinä vetämällä saa :D ( kalastajassa vika? ). siksi pääasiassa harppuunastakin, kun eivät suosiolla meinaa sieltä tulla.