Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Minnow Spoon ruohikon ulkopuolella?

Started by jarmoankka, May 13, 2008, 00:50:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jarmoankka

Minnari ruohikoissa jakaislikoissa oiva peli. Vaan mites on kokemuksia kalastaa sillä muuten. Eli vapaassa vedessä? Kenties jopa uistellen?  En itse olle juurikaan uittanut vapaassa vedessä, joten aattelin ensin kysyä kokemuksianne...

Jos käytätte vapaassakin, niin millä tyylillä?Ja tuoko tulosta?

edit: otsikkoa muokattu
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Kaivo

Hyväkin ruohosuojaus heikentää aina kalan tarttumista, joten en käyttäisi Minnaria vapaassa vedessä. Jos saatavilla olisi edelleen vanhaa normaalikoukullista mallia, asia olisi toinen.

-- Kaivo

Mikko10

Jigityylillä uittaen olen saanut jotenkin jäämään kalan kiinni minnariin jos on napakka vastaisku, nimenomaan vapaassa vedessä. Enää ei tule kuitenkaan käytettyä minnoweita koska kalat ei jäänyt hyvin kiinni enkä oikein tykkää ko. uistimesta..

Mikko_-Procyon-

Kaislikossa ehdottomasti paras viehe. Kaislikon/ahven vidan ulkopuolella kannattaa aina käyttää 3-haarakoukulla varustettua versiota. Kyllä sillä 1-koukkuisellakin kalaa saa, mutta miksi turhaan alkaa leikkimään. Ennemmin nappaisin pakista tilalle tilanteeseen paremmin sopivan vieheen. Siksihän niitä niin paljon on.

...no yksi poikkeustilanne on, missä olen minnowia käyttänyt. Haukea pienestä joesta olen pyytänyt nimenomaan 1-haaraisella versiolla, koska se on estänyt tarttumista pohjan rytöihin jonkin verran. Eipä siinäkään oikeastaan ole ollut matalauintista vaappua tai sitten jigiä voittanutta kuitenkaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

perza

Pari kertaa on tullut koitettua minnaria(yks koukkusta) takilassa haukia uistellessa ja kyllä sillä haukia on tullut niin on myös muutama kuhakin. Minnarista olen ottanut nuo ruohosuojat pois tai taittanut ihan alas kalan tarttumisen parantamiseksi. Tosin minnari on ollut siiman päässä viimeeksi pari vuotta sitten ja juurikin silloin nuo pari kuhaa tuli. Lähinnä nuo uistelu kokeilut on ollut sellasia päähänpistoja kun on ollut tylsää ja pitänyt koittaa jotain uutta.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Kaivo

Quote from: perza on May 13, 2008, 13:49:06 Minnarista olen ottanut nuo ruohosuojat pois tai taittanut ihan alas kalan tarttumisen parantamiseksi.

Tuota konstia voi muuten hyödyntää Minnow Spoonia heiteltäessä muutenkin: jos saadaan pelkkä tärppi tai huti-isku eli hauki ei tartu, on hyvin mahdollista että kala yrittää iskeä vielä toistamiseen. Tällöin seuraavaa heittoa varten Minnow Spoonin suojaviiksen voi painaa alas, eli ottaa ruohosuojauksen tilapäisesti pos päältä tartutuksen parantamiseksi. Konsti toimii tietysti vain silloin, kun viehettä heitetään kasvuston selkeisiin aukkopaikkoihin.

-- Kaivo

Vikke

Tykkään kalastaa Minnowilla myös ruohikon ulkopuolella varsin paljon. Eräällä järvellä yleensä uistelukin tapahtuu Minnowilla, ja hyvin ovat kalat ottaneet, etenkin hauet. Parhaat tulokset Minnowilla vetämällä ovat siinä 20- hauen kieppeillä. Myös heittämällä ruohikon ulkopuolella on tullut hyvin, ja hauen tässäkin pistäisin ykköseksi.

Vaikka sanotaan, että kala ei tartu siihen niin hyvin, mutta itselläni ei ole ongelmaa ollut paljon koskaan. Voihan sitä "ruohosuojainta" vaikka pistää eri asentoihin ruohikon ulkopuolella, että kala tarttusi, mutta itse en kyllä koskaan ole laittanut.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

jarmoankka

Kiitos kokemuksien jakamisesta. kerrankin aihe,johon sai vain asiallisia vastauksia :wink:

Tässä minnari-vinkki...

yksikoukkusesta kolmikoukkuseksi. Taivuta (hieman kuumennettu) koukku pihdeillä lenkiksi. Laita siihen siiten joko ruohikkosuojattu tai normi kolmihaara. avot, johan toimii. Ja kalat pysyy, kun koukun "liitos" joustaa eikä oo kiintee koukku=)
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Salmo

Ruovikon/kaislikon/korteikon ym. ulkopuolella en minäkään Minnaria käytä johtuen huonosta koukusta.

Kuten Mikko jo mainitsi, on perinteinen Minnow Spoon paras ruovikkouistin - siitäkin huolimatta, että koukku on mitä on. Harmi, että ko. uistin ei ottanut tuulta alleen muualla maailmalla, koska siihen oltaisiin ehkä saatu kauan kaipaamani ohutlankainen VMC. Ehkä vielä joskus?

Pete

Juves on kyllä enemmän kuin oikeassa tuon koukun suhteen. Minnarissa se on juuri siinä säälittävän ja naurettavan rajamailla. Paksu, ihmeellisen muotoinen, huono pysymään terässä ja ei ilmeisesti tehtykään mistään huippu materiaalista.
Jollain toisenlaisella koukun muotoilulla ja materiaali valinnoilla olisi saattanut Minnari valloitta maailmaa eri tavalla.

Mikko_-Procyon-

No USAssa on jo "Johnsons silver minnow", joka tehoiltaan tuntuu olevan ainakin yhtä hyvä kuin minnow spoon. Ehkä jopa vähän parempi.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Kaivo

Minusta parin viime vuoden aikana Minnow Spoonin koukuissa on menty parempaan suuntaan. Entinen sinkitty, paksu ja hirvittävän isolla väkäsellä varustettu koukku on nykyään lähempänä esim. Gamakatsua: kärki on ohuempi, profiililtaan pyöreä ja väkänen on pienempi. Terävyyskin on jo ihan ok, ts. ei tarvitse teroittaa heti uutena.

-- Kaivo

Pete

Quote from: Mikko_-Procyon- on May 13, 2008, 21:20:21
No USAssa on jo "Johnsons silver minnow", joka tehoiltaan tuntuu olevan ainakin yhtä hyvä kuin minnow spoon. Ehkä jopa vähän parempi.
No se onkin Johnson´s Silver Minnow, ei Rapala Minnow Spoon...

Golfster

Viime vuoden puolella uittelin melko paljon loppusyksyn kylmemmillä vesillä normikoukulla varustettuja minnareita. Väreinä toimi lähinnä erilaiset ärsykesävyt ja hyvin tuli haukea. Ostin Oulun Kärkkäisen sikapäiviltä kourallisen näitä kolmihaaraisia minnareita huikeaan euron kappalehintaan. Nämä mallit ovat hieman normaaleja minnoweita kevyemmän oloisia ja muutenkin taitavat olla pienempiä.

jarmoankka

Minnarin koukkuun on valmistajan perustelu, joka osittainjopa menee mulla läpi...

sitä käytetään ryteiköissä, jolloin kiinni jääminen esim uppopuihin on todennäköistä. Heikko koukku ei kestä irti repimisiä.

Mikko_-Procyon-

Quote from: Pete on May 13, 2008, 21:41:31

No se onkin Johnson´s Silver Minnow, ei Rapala Minnow Spoon...

Siis ajatukseni oli se, että markkinoilla on jo muuta vastaavaa sälää. Ei tuo minnow spoon ole ainoa genrensä edustaja (mitä Suomessa suht yleisesti luullaan). No, ei täällä kaupoissa kyllä ruohikkovieheitä vastaavalla toteutuksella juuri ole näkynyt. Tobyn versio oli joskus saatavilla, mutta yleisempiä ovat muunlaiset ruohosuojaratkaisut.

Kaivo

Quote from: jarmoankka on May 14, 2008, 11:22:08
Minnarin koukkuun on valmistajan perustelu, joka osittainjopa menee mulla läpi...

sitä käytetään ryteiköissä, jolloin kiinni jääminen esim uppopuihin on todennäköistä. Heikko koukku ei kestä irti repimisiä.

Totta... Toinen syy voisi olla se, että näin koukussa on enemmän teroitusvaraa: koukku ja sitä myöten koko viehe ei kulu loppuun aivan heti. Viehemyynnin kannalta tämä on toisaalta jopa huonoa asia...

-- Kaivo

Pete

Se oli tosiaan Mikko kova vekotin se Toby Vass. Siinäkin muuten koukku juuri sellainen viikatteen oloinen ja aivan liian löysästä materiaalista tehty. Sellaisella olisiko ollut 18 grammainen tms. heittelin aikanani Fiskössä ja karkuutin sellaisen metrisen hauen. Se repi itsensä irti siitä yhdestä koukusta, vei mennessään sen "ruohosuojan" ja vielä sieltä perästä ne maraboukarvatkin. Hiuksia nostattava kokemus ensireissuja merelle tekevälle 10v. poikaselle. Kuten huomaa ne suorastaan syöpyy mieleen... :cry:

Ahvensavustaja

On toiminut mulla ruohikon ulkopuolellakin ihan hyvin.
PIKEMAN 2008

pilkkiäijä

Sellaisessa sinivalkoisessa isossa kolmikoukkuisessa minnarissa on ollut joskus keväällä taimen kiinni hetken. Kala sitten irtosi pienen riepomisen jälkeen. Myös samasta paikasta olen saanut yhden 3kg hauen sillä. Paikassa josta kalat tulivat ei ole mitään ruohikkoa, eli se toimii myös ruohikon ulkopuolellakin.
Olen kalastelijapoika!

kalle

Minullakin on Minnarit toimineet ruohikon ulkopuolella - tapanani on näes aina ankkuroida vene ruohikon ulkopuolelle :-D :-D :-D - Okei, nyt nukkumaan!

vainaja

Aina ku käyn kalassa ni yleensä heittelen minnaria myös paikkoihin joissa ei oo kaisloja. n.50% hauista tulee ruohikosta ja muut ulkopuolelta. Tottakai kolmihaaraversio toimis varmasti paremmin kaislikon ulkopuolella, mutta niitä ku ei taho saaha. Oon nähny Tokmannin virveliseteissä kolmihaaraminnareita, mutta ei viittis uutta virveliä ostaa sen minnowin takia...

lohen pyytäjä

Quote from: Kaivo on May 13, 2008, 06:51:39
Hyväkin ruohosuojaus heikentää aina kalan tarttumista, joten en käyttäisi Minnaria vapaassa vedessä. Jos saatavilla olisi edelleen vanhaa normaalikoukullista mallia, asia olisi toinen.

-- Kaivo

Viime vuoden erämessuilla oli normaalikoukkuisia minnareita. Ostin vain yhden. En muista firmaa mikä myi näitä normaalikoukkuisia minnareita.  Meni vähä off-topicicsi. :|
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Kalastaja.94

Itellä oli kyllä kerran minnov spoon mutta heitossa siima katkes ja minnari lenti järveen. :|
-Vähän off-toppicina
-Tonttu

PäSSi

Olen peri kertaa uittanut kaislikon ulkopuolella ja joitain ahvenia ja haukia on tullut
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Murmeli

Muutaman kerran Papinjärvellä hauki kävi kiinni peinimmässä kolmihaarakoukkuisessa minnarissa. Kala ei ilmeisesti liian pinenen koukun takia jäänyt kiinni, mutta pääsi melkein heti irti. Taimenelle ostin pienimmän mahdollisen Minnow Spoonin, kun siihen tuntuu taimen ottavan. Varmasti tulee kalaa, kun muutki on Minnow Spoonilla taimenta saanut.

vainaja

Nii onko kukaan hoksannu taivuttaa sitä rautaväkästä aivan alas ku kalastaa ruohikon ulkopuolella? Luulis toimivan, vaikkei ehkä kuitenkaan yhtä hyvin ku kolmihaara..

juho_96

Mul on onneks niitä 3 haara-,1 haara koukulla ja ruoho mallina jotain 10 kpl. :roll:
Kalastus intoa!

UppoPerho

Kyllähän Minnow spoon toimii ruohikon ulkopuolella aika hyvinkin.. Itse olen saanut  Minnowilla kalaa ruohikon ulkopuolelta.
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

HuntaKilla

Minnow Spoon on ehdottomasti yksi parhaista käyttämistäni haukivieheistä. Etenkin tämän ruohosuojattu versio! Vapaassa vedessä käytän ei-ruohosuojattua Minnow Spoonia ja haukia on tullut ja jokunen hyvänkokoinen ahvenkin on eksynyt joukkoon :)
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.