Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

haukiperhot

Started by HuliVili, March 14, 2003, 15:29:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HuliVili

Niin että mistä materiaalista noita haukiperhoja kannattaa väsätä ja minkälaisiin koukkuihin?
käykö esim kettu tai jänis?

Antti

Niin että mistä materiaalista noita haukiperhoja kannattaa väsätä ja minkälaisiin koukkuihin?

Itselläni ei ole kovin paljoltikaan kokemusta haukiperoista, mutta muutama asia tuli mieleen.

Haukperhoista voisin sanoa sen verran, että materiaaleina käytetään usein paljon kimmalletta, marabouta ja sulkia, erityisesti schlappen on juuri hyvää materiaalia haukiperhojen pyrstöksi. Tietenkin materiialeja on lukemattomasti ja melkein kaikkia voi varmasti haukipehoissakin käyttää.
Haukiperhot sidotaan yleensä isoihin streamer koukkuihin. Kokoluokka on melko laaja, 6- 4/0 ovat yleisiä haukiperhoissa.

Anonymous

Antti kirjoitti:"Haukiperhot sidotaan yleensä isoihin streamer koukkuihin"

Pakko hieman korjata. Toki streamer koukkuihinkin haukiperhoja voi sitoa, mutta itse ainakin näen järkeväksi väsätä haukiperhot suuriin lohiperhokoukkuihin tai ns."Bassi" koukkuihin. Tämä pelkästään siksi, että yleensä streamerkoukkujen kita tahtoo olla liian kapea verrattuna haukiperhoissa käytettävien materiaalien määrään ja näin ollen se tahtoo jäädä liiaksi materiaalien peittoon. Hyvä haukiperhokoukku on laajakitainen ja paksulankainen koukku (esim.kamasan B 840) , joka sekä kestää kunnon vääntöä että mahdollistaa runsaan materiaalien käytön ilman, että kuokunkita menee tartuttamisen kannalta haitallisesti umpeen.

Huliveli:lle suosittelen erityisesti suuria tinseleitä sekä marabou ja zonker kyhäelmiä. "Massiiviset" #2/0 koukkuun sidotut tinselit alkavat viedä minun haukiperhorasioissa jo enemmän tilaa kuin perinteiset marabou ja zonker pohjaiset sidokset, jotka sinänsä ovat aikanaan ihan käyttökelpoisia, mutta yleensä tahtovat jäädä tinseleiden varjoon (suosittelen hienompirakenteisia tinseleitä kuten wing&flash, koska niillä saa helpommin luotua oikeanlaisen siluetin).

paulinho

Jep jep... Marabouita itse käytän... Katselehan vaikkapa 3 viimeisen vuoden m&k -lehtiä...

Anonymous

Ei tietenkään kannattais tätäkään mielipidettä tänne heittää, mutta tässä se kuitenkin tulee: Ykshailee mitä perhoa niille liimatuubeille tarjoaa - kaikki kelpaa. Oon saanut haukia aina larvasta lohiperhoon. Jos se perho hauen eteen sattuu nih varmasti käy kiinni, oli syönnillä tai ei.
Keväisin, kun niitä oikein tarkoituksella lähden pyytämään, sidon enimmikseen marapuu striimereitä ja zonkkereita. Väreinä pääasiassa valkoinen, vihreä, ja ruskea, sekä kimalletta runkoon. Kun muistaa laittaa silmät siihen perhoon nih hauki tulee vaikka kauempaakin hakemaan sen. Kylmän veden aikaan ei kannata vedellä siimaa kovin lujaa sisään. Isoon koukkuun koira tarttuu paremmin.
Summasumarrum; heität isolla koukulla varustetun silmällisen perhon noogontill kahdenmetrin säteelle hauesta, ja vedät siimaa sisään lyhyin, ei liian nopein vedoin, nih saalis on varma.

Anonymous

Flyer kirjoitti: "Ei tietenkään kannattais tätäkään mielipidettä tänne heittää, mutta tässä se kuitenkin tulee: Ykshailee mitä perhoa niille liimatuubeille tarjoaa - kaikki kelpaa. Oon saanut haukia aina larvasta lohiperhoon. Jos se perho hauen eteen sattuu nih varmasti käy kiinni, oli syönnillä tai ei."

Heh!! Haluaisimpa nähdä kun flyer tartuttaa kunnon haukimamman kärpäsenpaskan kokoisella larvalla, jota edes kilon hauki ei rupisen kaihisilla silmillään erota muusta paskasta mitä pohjalla leijuu. Ei taida nälkäinen kevät hauki kudun jälkeen 10cm pienemmistä perhoista paljon välittää. Itse pidän mottona haukiperhoissa "mitä isompi ja luonnottomampi sen parempi", perhon koosta täytyy tietysti joskus tinkiä ainoastaan materiaalien painon vuoksi (esim zonker ja marabou painavat vettyessään pirusti, varsinkin kun niitä on kieputettu kilo jo ennestään painavan 3/0 koukun ympärille=ei mukava heittää). Kokoa haukiperholle saa loistavasti mylar putkesta ja paksusta monofiilista väsätystä "jatkoperästä" (tietysti sinne perään vielä komihaara). Kyseisiä luomuksia kutsutaan kuvaavasti haukitandemeiksi. Harmi kun ei kuvia pysty lisäämään tänne tekstin sekaan (löytys digikamera ja perhomalliakin jos jotakin kiinnostaisi tarkempi kuvaus asiasta...). Tuurilla haukiakin voi saada millä vaan (varsinkin niitä pienempiä pötköjä) , mutta jos puhutaan 5kg+ hakeista, ei mikä tahansa sötös kelpaa.

Perhon valinnalla on haukien, kuten useimpien muidenkin kalojen kohdalla yllättävän paljonkin merkitystä. Koska perholla ei ole selkeää ja voimakas "potkuista" uintia kuten (L)uistimilla ja vaapuilla, on värillä ja materiaalien elävyydellä todella paljon merkitystä hauen otti halukkuuteen. Joskus saa tuntitolkulla etsiä juuri sitä ottiväriä ilman minkäänlaista toimintaa siimanpäässä, mutta värin löydyttyä alkaa toimintaa olemaan toivottuakin enemmän.  

Flyer kirjoitti:"Keväisin, kun niitä oikein tarkoituksella lähden pyytämään, sidon enimmikseen marapuu striimereitä ja zonkkereita. Väreinä pääasiassa valkoinen, vihreä, ja ruskea, sekä kimalletta runkoon. Kun muistaa laittaa silmät siihen perhoon nih hauki tulee vaikka kauempaakin hakemaan sen. Kylmän veden aikaan ei kannata vedellä siimaa kovin lujaa sisään. Isoon koukkuun koira tarttuu paremmin.
Summasumarrum; heität isolla koukulla varustetun silmällisen perhon noogontill kahdenmetrin säteelle hauesta, ja vedät siimaa sisään lyhyin, ei liian nopein vedoin, nih saalis on varma"

Ei ne silmät ehkä aivan noin ratkaisevasti vaikuta hauen päätökseen kelpuuttaako vai ei tarjousta, mutta pienenä yliärsykkeenä ne voivat joskus tuoda juuri sen viimeisen silauksen ja ajaa hauen agressiiviseen ottiin. Ruottin kieli näyttää olevan hallinnassa...;).

Anonymous

Teppo.P: "Heh!! Haluaisimpa nähdä kun flyer tartuttaa kunnon haukimamman kärpäsenpaskan kokoisella larvalla, jota edes kilon hauki ei rupisen kaihisilla silmillään erota muusta paskasta mitä pohjalla leijuu."
 Minä en haluaisi nähdä minkäänlaista haukea kun olen larvastamassa, mutta silti niitä tärppejä joskus tulee - isojakin.  En mitenkään väittänyt että keväällä lähtisin haukea larvastaan, ilmaisin vain että kohdalle osuessaan se puree mitä vain.

Teppo.P: "Joskus saa tuntitolkulla etsiä juuri sitä ottiväriä ilman minkäänlaista toimintaa siimanpäässä, mutta värin löydyttyä alkaa toimintaa olemaan toivottuakin enemmän."
 Joskus hauki puree vaikka puukapulaa kunhan sellainen eteen tulee. Olen kyllä tehnyt reissuja ettei sieltä ole edes haukea tullut, mutta enpä ole niiden vuoksi perhoa vaihtanut.

Teppo.P: "Ei ne silmät ehkä aivan noin ratkaisevasti vaikuta hauen päätökseen kelpuuttaako vai ei tarjousta, mutta pienenä yliärsykkeenä ne voivat joskus tuoda juuri sen viimeisen silauksen ja ajaa hauen agressiiviseen ottiin. Ruottin kieli näyttää olevan hallinnassa...;)."
 En minäkään usko että ne silmät mitenkään dramaattisesti haukeen vaikuttaa, mutta sellaisen ne tuntuu hakevan vaikka vähän kauempaakin. Net on niitä mitä käytän silloin kun varsinaisesti lähden hauentappajaisiin. Takcsåå myccä paljon..;)

Kuten varmasi arvaatkin, en ole liiemmin kiinnostunut hauenpyynnin hienouksista. Niitä kun tuppaa tulemaan vaikkei oikein haluaisi. Jänkhäkoirat ei ole oikein muodissa meillä täällä. Itse kyllä saatan syödä sitäkin, kunhan se ei ole missään jäteviemärissä asunut. Kevät hauki on suorastaan hyvää paistettuna.

Anonymous

"Kuten varmasi arvaatkin, en ole liiemmin kiinnostunut hauenpyynnin hienouksista. Niitä kun tuppaa tulemaan vaikkei oikein haluaisi. Jänkhäkoirat ei ole oikein muodissa meillä täällä. Itse kyllä saatan syödä sitäkin, kunhan se ei ole missään jäteviemärissä asunut. Kevät hauki on suorastaan hyvää paistettuna."

Eipä se hauen pyynti perhokalastusvälinein täällä keski-suomessakaan päin erityisen kovassa suosiossa ole ollut, mutta Teppo ainaisena anarkistina harrastaa tätäkin perhokalastuksen osa-aluetta muista piittaamatta.

Täytyypi muuten myöntää, että taimenen/harjuksen pyynnin sivussa ne hauet ovat todellinen riesa. Kyllähän se on aina niin mukava kun näkee sen 4kg terroristituubin mättämässä harjuksia juuri siinä minun salaisessa pikkupurossa, jonka harjuskanta on toistaiseksi ah niin riittoisa. Tuollainen 4kg hauki mättää yhdellä ruokailu kerralla hirveän määrän harjuksia ja tämä petohan ei katso onko kalat alamittaisia vai ei. On kiva myös huomata kesken "enkka" harjuksen väsytyksen kun se sama possu hyökkää siimassa sätkivän harrin kimppuun ja katkoo perukkeet. Tällaisissa tilanteissa alkaa hammastakivistämään ja pirut lentää suusta kaiken sen agressiivisen huitomisen ja elehtimisen lisäksi.

Aktiivista  hauenperhokalastusta harrastan ainoastaan järvillä/lammilla parhaimpien haukisesonkien aikaan, eli keväällä ja syksyllä. Kaikki muut tilanteet joissa haukia tapaan ovat ei toivottuja ja näissä tapauksissa saatan harrastaa jopa pelkkää teurastus metodia (yleensä hauetkin lähtee pataan). Virtavesistä joista löytyy "jalompienkalojen" edustajia otan hauet aina ylös, vaikka en söisi (ovat ne sen luokan tuholaisia).

Ps: Ei ne ota mihin vaan.....

PaHo

Teppo.P:
"Virtavesistä joista löytyy "jalompienkalojen" edustajia otan hauet aina ylös, vaikka en söisi (ovat ne sen luokan tuholaisia)."
Ps: Ei ne ota mihin vaan..... "

Taisi tulla sammakko, hauki on reviirikala ja aina kun on yksi isompi hauki sillä on oma reviiri(isompi tai pienempi alue). Jos joessa on isompi sanotaan vaikka 4kg hauki ei siinä ympärillä montaa muuta isompaa ole.
Nyt jos se hauki otetaan pois tilalle tulee useampi pieni. Eli käy juuri päinvastoin kuin oli tarkoitus. Monta pientä syö enemmän kuin yksi iso kala.

Olen pohjoisen reissulla nähnyt itse kun hauki iskee tiskiharjaan kun se oli astioiden pesun jälkeen kellumassa vedessä. Vertaan vain siihen "ei ne ota mihin vaan" kommenttiin. Olen myös saanut haukia pienellä pupalla, mato-ongella, 6.2kg hauen Droppenin 6 grammaisella että kovin erilaisiin se vaan ottaa.

Anonymous

"Nyt jos se hauki otetaan pois tilalle tulee useampi pieni. Eli käy juuri päinvastoin kuin oli tarkoitus. Monta pientä syö enemmän kuin yksi iso kala."

Tuota ei usko erkkikään... taitaa olla niinsanottuja omiin päätelmiin perustuvia vedoksia. Reviiri käytännön kyllä tiedän, mutta aina kun otat hauen ylös mistä tahansa vesistöstä, kyseisestä paikkasta tulee yhtä haukea "köyhempi", joka tapauksessa. Isomman reviin paikkaava pienempi yksilö kuuluu jo ennestään kyseiseen vesistöön ja näin ollen tekee "tuhojaan" jo enne ison reviirille saapumista. Haukia on harvassa niissä minun mainitsemissani "puroissa" ja jokaisesta jonka ylös saan voin olla tyytyväinen. Se 4kg hakin luulen kuuluvan isoimpiin yksilöihin siinä mainitsemassani purossa. Samana kesänä sen sieltä ylös myös kiskoin, ja maha oli täynnä harjusta 10cm-35cm (eipä sinä kesänä samalla kohtaa hauet enää kiusanneet, tuuria, enpä usko).  

"Taisi tulla sammakko, hauki on reviirikala ja aina kun on yksi isompi hauki sillä on oma reviiri(isompi tai pienempi alue). Jos joessa on isompi sanotaan vaikka 4kg hauki ei siinä ympärillä montaa muuta isompaa ole.
Nyt jos se hauki otetaan pois tilalle tulee useampi pieni. Eli käy juuri päinvastoin kuin oli tarkoitus. Monta pientä syö enemmän kuin yksi iso kala."

Näimpä minulle vain on käynyt, ja en ole ainut. Otitko huomioon, että väsytyksen tiimellyksessä saattaa joutua liikkumaan ja, että saalistaessa haukikin tekee pyrähdyksiä reviirinsä ulkopuolelle.

"Olen pohjoisen reissulla nähnyt itse kun hauki iskee tiskiharjaan kun se oli astioiden pesun jälkeen kellumassa vedessä. Vertaan vain siihen "ei ne ota mihin vaan" kommenttiin. Olen myös saanut haukia pienellä pupalla, mato-ongella, 6.2kg hauen Droppenin 6 grammaisella että kovin erilaisiin se vaan ottaa."

Olen minäkin nähnyt hauen ottavan vaikka minkälaisiin vekottiimiin, jopa erään tutun käteenkin on purrut. Ainahan on poikkeuksia, mutta jos esimerkiksi lähdet haukea asiaksesi kalastamaan järvelle, uskallan epäillä, että jos pientä pupaa pidät siiman päässäsi et saa hauen haukea. Itsellänikin hauet ovat sillointällöin käyneet todella pieniin perhoihinkin harjuksen ja taimenen kalastuksen lomassa, mutta ne ovat niitä sattumakaloja. Käyppä kerran ihan asiaksesi merellä haukea kalastamassa, silloin selviää mitä tarkoitan sillä ettei ne hauetkaan aina mitä tahansa kelpuuta.

Anonymous

Lisäämpähän vielä:

"Taisi tulla sammakko, hauki on reviirikala ja aina kun on yksi isompi hauki sillä on oma reviiri(isompi tai pienempi alue). Jos joessa on isompi sanotaan vaikka 4kg hauki ei siinä ympärillä montaa muuta isompaa ole."

Se tulee ottaa myös huomioon, että kalaa väsytettäessä kala liikkuu , ei yleensä tule putkena perässä suoraa linjaa haaviin. Varsinkin keveillä välineillä kalastettaessa, hieman isompaa kalaa ei käsketä suoraan haaviin ja näin ollen se saattaa ottaa pieniä pyrähdyksiä joka suuntaan. Pointti tässä on se, että kalastaja saattaa joutua liikkumaan kalan perässä ja näin ollen saatetaan ajautua vaikka sen hauen reviirille (tässä yksi esimerkki tilanteesta jossa sammalla tavalla kuin minulla kävi voi käydä). Usealle tutulleni on käynyt aivan saman kaltaisia tilanteita haukien kanssa ( minun tuurilla tämä tapaus kävi juuri sen enkka harrin kohdalla... ).

PaHo

Teppo.P:
"Käyppä kerran ihan asiaksesi merellä haukea kalastamassa, silloin selviää mitä tarkoitan sillä ettei ne hauetkaan aina mitä tahansa kelpuuta."

Voin kertoa sinulle, että kun kävelen ovesta ulos ja n.40 metriä niin olen meren rannalla. Joten voin kertoa myös sellaisen asian että hauenkalastuksesta on erittäin paljon kokemusta varsinkin merialueilla. Erilaisilla vieheillä ja välineillä.

Käy lukemassa muiltakin kalastus foorumeilta juuri samasta aiheesta käytyä keskustelua,ja samat asiat on siellä esitetty hauen reviiri käyttäytymisestä, sekä yhden ison pois kalastamisen seurauksesta.

Anonymous

Ymmärrän mitä käytännössä tarkoitat, mutta haukikanta ei suurene onkiessasi yhden ison pois. Ison hauen reviirille tunkee hieman "epäotollisemmista" paikoista (kuitenkin saman joen/puron kantaa, eli tilanne ei käytännössä huonone, yksi on vain pois pelistä) hieman pienempiä haukia/hauki. Jos hauen kalastuksesta omaat kokemusta, uskon sinun myös ymmärtävän selkeästi seikan, että ei todellakaan ole sama millä sitä haukea lähtee kalastamaan, jos varmuudella saalista mielii saada. Jos haukea todellakin saisi tiskiharjan tyyppisillä venkuloilla yhtä hyvin kuin hauen kalastukseen suunnitelemillani tinseleillä, en todellakaan käyttäisi aikaa minun mielestä todella tehokkaasti pelaavien tinselien vääntöön. Jotkut aloitteliat voivat ottaa vielä tosissaan tuon kaltaiset "sutkauksesi". Siinä olet oikeassa, että hauet VOIVAT ottaa mihin vaan, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että tiskiharjassa on potentiaalisuutta vaikka hauki peliksi, kunhan koukut pistää perään (näin joku sen tuosta tekstistäsi voi kenties mieltää).

Olen nähnyt näitä poikkeus tilanteita, myös muiden kalalajien kohdalla, mutta silti en ala väittää, että kyseisiä lajeja saa millä  vaan ja milloin vaan. Olen nähnyt taimenen syövän tupakantumpeja ja karkkipapereitakin kyseisen jalokalan edustajien olen nähnyt havittelevan veden pinnalta. En silti todellakaan ala väittää, että taimenelle todellinen otti peli on tupakantumppi tai marianne karki paperi, kyseisiä tilanteita pidän ainoastaan poikkeuksellisina (suhteellisen harvinaisina). Hyvin sidottu perho pelaa niin hauelle kuin taimenellekin paljon paremmin kuin huonosti sidottu ja tämä on fakta. Hauki ei yleensäkkään ole kovinkaan kranttu perhon suhteen, silti pupien ja tiski-/vessaharjojen kanssa ei haukikalaan kannata lähteä.    

Edelleenkään mielestäni haukea ei saa millä vaan, kunnes joku todellisin perustein toisin todistaa, minä siihen en vielä ole pystynyt, eli edelleen haullekin useimmissa tilanteissa värillä ja uinnilla on todellista merkitystä. Poikkeus tilanteet ovat aina vain poikkeustilanteita.

Ps: Vastarannan kiiskikö?

Anonymous

Todellinen tietäjä tämä Tepi. Jos hauki kalastetaan pois, joku tulee sen tilalle. Isomman hauen tilalle voi tulla pienempiä mitkä tarvitsee pienemmän reviirin-->eli sillä alueella missä oli ennen yksi onkin nyt ehkä kolme haukea.

Kukaan ei tässä keskustelussa puhunutkaan siitä, millä haukea saa varmasti, koska varmasti sitä ei saa koskaan, sillä hauki itse päättää milloin ottaa vieheeseen.

Saa kai ihmiset kalastaa miten ja mitä kalaa hyvänsä aivan minkälaisilla välineillä, ihmetellään tässä vain, että minkähän ikäinen Teppo tosiaan mahtaa olla. Teksti on ainakin kovin itsevarmaa, mutta maailma opettaa...

PaHo

Epäilisin kuitenkin jopa aloittelijan ymmärtävän, että tiskiharja ei välttämättä ole tosiaan paras haukiviehe. Toivottavasti tuo oli jonkinasteinen vitsi, kun olet itse tuollainen konkari kala asioissa.

Älä nyt kuitenkaan innostu liikaa. Esimerkiksi hait syövät kaikkea mahdollista tölkeistä autonrekisterikilpiin, kuitenkaan niitä kalastettaessa ei laiteta Floridan rekisterikilpeä vetoon. Voin kokemuksesta sanoa ettei näin tosiaan tehdä.
Mutta kun noista haukiperhoista oli puhetta ja kerroit, että hyvin sidottu kalastaa paremmin kuin huonosti sidottu. Mikä on hyvin sidottu ja mikä huonosti sidottu?

Todelliset perusteet sille, että haukea ei  saa millä tahansa haluaisin myös kuulla.

Tee Teppo uusi keskustelu: "Millä kaikenlaisella olet haukia saanut?"  Saattaisi tulla yllättäviäkin vastauksia vaikka ne eivät kaikkein kovimpia haukivieheitä olisikaan.

Rauhoitu nyt.

Anonymous

"Epäilisin kuitenkin jopa aloittelijan ymmärtävän, että tiskiharja ei välttämättä ole tosiaan paras haukiviehe. Toivottavasti tuo oli jonkinasteinen vitsi, kun olet itse tuollainen konkari kala asioissa."

Ironiaa, ironiaa....  

"Todellinen tietäjä tämä Tepi. Jos hauki kalastetaan pois, joku tulee sen tilalle. Isomman hauen tilalle voi tulla pienempiä mitkä tarvitsee pienemmän reviirin-->eli sillä alueella missä oli ennen yksi onkin nyt ehkä kolme haukea."

Tietäjä ma itämailta oon ja teitä nyt valistan....joo, mutta asiaan. Esitämpä tämän asian vaikka näin hypoteettisesti: Jos saan pienestä puron pahasesta 2kg hauen ja koko purossa elelee yhteensä 5kpl haukia jokainen toistaan pienempiä. Sen 2kg hauen "passipaikalle" ilmestyy heti yksi kilon pötkö ja 500g puikkari. Haukia on enää 4kpl ja ainoastaan "aitio" paikalla on nyt kaksi. Käytännössä nämä kaksi haukea voivat tehdä tuhojaan enemmän juuri sillä reviiri alueella jonka 2kg hakki menetti, mutta entä kosken muut alueet? Eivätkö ne jää tavallaan rauhallisemmiksi (ainakin hetkellisesti) . 4 haukea tekee vähemmän tuhoa kuin 5 haukea, vai olenko väärässä? Korjatkaa jos olen väärässä, oi te ylväälliset tietäjät pyhiltä mailta matti&teppo (täytyy olla kyse jonkinasteisesta skitsofreenisesta ilmiöstä jossa yhdistyy pahimmat piirteet tältä verta kiehauttavalta "muusikko" kaksikolta...)  ja  Paho?

"Todelliset perusteet sille, että haukea ei  saa millä tahansa haluaisin myös kuulla."

Otappa tehtäväksesi pyydystää vaikka edes kilon puikkari vessaharjalla/tiskiharjalla jossa kolmihaara perässä (ei rokastamalla). Saattaa venyä reissu pitkäksi... ja haastetta löytyy (ainakin kun tarkoituksella yrität, ilma sattuman tuomaa etua). Tästä aiheesta ei enää kinastella jookosta... ei tahdo syntyä missään suhteessa rakentavaa keskustelua.  

"Rauhoitu nyt."

Rauhallinen olen ma, en paineita ota moisesta...  

"Tee Teppo uusi keskustelu: "Millä kaikenlaisella olet haukia saanut?"  Saattaisi tulla yllättäviäkin vastauksia vaikka ne eivät kaikkein kovimpia haukivieheitä olisikaan."

Itsekin olen saanut haukia vähän milloin milläkin, mutta sattuma kaloina niitäkin pidän, koska kullakin esineellä/"vieheellä" jäävät yleensä yksittäisiksi. Aiheesta hieman poiketen (joten kuten siinä silti kiinni pysyen) onko kukaan teistä koskaan elänyt sitä aikaa kun "Heddon" ja "the prez" (amerikkalaisia tehtaita kumpikin, liekö enää edes olemassa...)  siinä 80- luvun alkupuoliskolla  (sillon minäkin vielä koneongin, enää en) kaiken laisia normaalista poikkeavia hieman huvittaviakin vaappuja kuten Budweiser-olut tölkki vaappu tai "super gooper" maapahkinän muotoinen vaapun kuvatus. Niillä minä aikoinaan jopa haukia sain (liekkö tuo ihmekkään), suhteellisen huvittavan näköisiä pelejä kuitenkin.  

"Mutta kun noista haukiperhoista oli puhetta ja kerroit, että hyvin sidottu kalastaa paremmin kuin huonosti sidottu. Mikä on hyvin sidottu ja mikä huonosti sidottu?"

Minä pidän perhoa hyvin sidottuna kun mittasuhteet sekä materiaalivalinat kunkin perhon suhteen täsmäävät. Hätäisesti rävelletty epätasapainoinen perho ei todellakaan ui, eikä välttämättä kestäkkään yhtähyvin kuin huolellisesti ja mittasuhteet huomioon otettaen sidottu perho.  

Lisättävä vielä tuohon alkuperäiseen PaHon "syytökseen" minun ennätys harjus juttuni toden peräisyydestä. Hauki liikkuu kyllä puolen kilometrin säteellä reviirinsä ulkopuolella, mutta harvemmin sitä kauemmaksi reviiri alueestaan poikkeaa, tämä lienne riittävä selitys hauen siimojakatkovaan vaikutukseen kesken minun luultavimmin ennätys harrin väsytyksen (tarkastimpa oikein kirjallisuuden kautta ettei tietämykseni/muistini ole aivan epäkorrekti tässä asiassa).

Ps: Antikonkari ja kaiken lisäksi kuumapää

PaHo

En ole sinun ennätys harjus juttua epäillyt hetkeäkään, kuin en myös mitään muutakaan kertomaasi juttua. Uskon jos näin sanot, mitä muutakaan voin.

Ihmettelen kuinka noin tosiaan kuumaksi heität keskustelun. Keskustelussa ei ole ollut kuin sinun mielipiteesi joka vaikuttaa.Ei pidä heti lämmetä tuolla tavalla. (sotkea tähän nyt vielä skitsofreniakin mukaan)

Toinen asia ihmetyttää myös. Jos sinulla on joki, niin se alkaa jostain ja alku on useimmiten järvi. Ja joki usein myös loppuu johonkin, joka usein on myös järvi/meri. Kun kerroit että hauki kalastetaan pois tilalle tulee uusi. Kai sieltä järvistä, niin alkupäästä ja loppupäästäkin löytyy haukia jotka tulevat täyttämään niitä tyhjiä reviirejä. Vai olenko aivan väärässä?

Tämä on viimeinen viesti tähän,             oli mukava lukea asiantuntijan "juttuja" kokemuksen syvällä rintaäänellä. Kiitos.

Anonymous

PaHo: Huomasitko tekstissäni tätä kohtaa "(ainakin hetkellisesti)". Eli otin huomioon myös seikan jonka esille juuri toit.  

"Ihmettelen kuinka noin tosiaan kuumaksi heität keskustelun. Keskustelussa ei ole ollut kuin sinun mielipiteesi joka vaikuttaa.Ei pidä heti lämmetä tuolla tavalla. (sotkea tähän nyt vielä skitsofreniakin mukaan)"

En todellisuudessa hätkähdä ("kuumene" kuten sen mainitsit) pätkääkään. Huomioi, että ehkä kaikkia juttuja ei kannata ottaa niinkään kirjaimellisesti, kuten sinä tästä suluissa esittämästäni "lievästi" nimimerkille irvuilevasta sanailusta tunnuit tekevän. Asiantuntijaksi minua on turha edes "vidduilu" mielessä tituleerata koska sen kaltaista titteliä en itselleni ansaitse/kaipaa. Provosointi on teho keino jolla ihmiset saadaan niin vidduuntumaan kuin samalla asiasta rintaaröyhistelemällä keskutelemaan. Tätä tehokeinoa on josku hyvinkin huvittava käyttää nähdäkseen vastapuolen reaktiot ja "mielipiteet" asioista.  

Kiitos vaan PaHo sinunkin rakentavista kommenteista, niitä sen enempi komentoimatta. Vessa harjat vaan käyttöön ( PaHon vinkistä otan vaarin ja rupean itse käyttämään pesuharjaa säännöllisesti hauen perhokalastuksessa, paino saattaa muodostua esteeksi...)

Ps: aloittelia surkeimmasta päästä    

Anonymous

Kalastuksen vaikutuksesta haukikantaan on tutkittua tietoa jonkin verran. Niistä on selvinnyt myös tuo PaHan esille ottama seikka, jossa ison hauen tilalle tulee monta pientä. Tähän vaikuttaa lahinnä hauelle tyypillinen kannibalismi. Iso hauki pitää tuppihauet kurissa syömällä niitä. Jos kilomäärissä lasketaan niin 10 kiloa pikkuhaukia syö enemmän taimenenpoikasia, mitä yks kymppikiloinen.

Anonymous

Flyer:"Kalastuksen vaikutuksesta haukikantaan on tutkittua tietoa jonkin verran. Niistä on selvinnyt myös tuo PaHan esille ottama seikka, jossa ison hauen tilalle tulee monta pientä. Tähän vaikuttaa lahinnä hauelle tyypillinen kannibalismi. Iso hauki pitää tuppihauet kurissa syömällä niitä. Jos kilomäärissä lasketaan niin 10 kiloa pikkuhaukia syö enemmän taimenenpoikasia, mitä yks kymppikiloinen."

Joo, alanhan minä vihdoin tuonkin asian uskoa. Sen tiesin, että isomman poistuessa hauen (sama käytäntö taimenilla) tilalle ryntää tietenkin yleensä kyseisen alueen pienempiä yksilöitä, mutta siinä oli sulattelemista, että ne tekisisivät suurempaa tuhoa kuin paikalla ennen asustelullut isompi hauki. Taitaa tämä olla minulla jonkin kaltainen alitajunnallin luulo (iso hauki tekee näet perhokalastajalle enempi tuhoa katkomalla perukkeita ja sitä kautta aiheuttaa ehkä enemmän vihan tuntemuksia kalastajassa...).

Anonymous

Se alitajuntainen luulo on kyllä helv...in tiukkaan periytynyt suomalaisiin. Eikä ne ole minustakaan saaneet mitään suurhaukien ystävää - ainakaan vielä.

Anonymous

Meni se jakeluun Tebille kuitenkin. Uskoisi joskus sen, että joku muukin voi olla oikeassa. Mutta se tulee ajan kanssa, kun kasvaa vähän vanhemmaksi.

"Joo, alanhan minä vihdoin tuonkin asian uskoa. Sen tiesin, että isomman poistuessa hauen (sama käytäntö taimenilla) tilalle ryntää tietenkin yleensä kyseisen alueen pienempiä yksilöitä."

Tämänkinlaiset poikamaiset luulot häviää kun parta alkaa kasvamaan ja peruskoulun päästötodistuksen saa käteen. Tässä osoittaa kalakeisarimme todellisen osaamisen ja tiedon/taidon.

"Taitaa tämä olla minulla jonkin kaltainen alitajunnallin luulo (iso hauki tekee näet perhokalastajalle enempi tuhoa katkomalla perukkeita ja sitä kautta aiheuttaa ehkä enemmän vihan tuntemuksia kalastajassa...)."

Anonymous

"Meni se jakeluun Tebille kuitenkin. Uskoisi joskus sen, että joku muukin voi olla oikeassa. Mutta se tulee ajan kanssa, kun kasvaa vähän vanhemmaksi."

Heh, "uskoisi joskus, että joku muukun on oikeassa".... sinähän näytätkin vierailevan tällä foorumilla todella useasti (ainakin kuljet jonkin kaltaisella piilonimellä jos täällä vierailet, vai vaihteletko nimimerkkiä viikoittain,  ei mielestäni osoita kovinkaan varttunutta käytöstä...). Kaveri taitaa kuulua niihin kaikkein helpoimmin provosoituviin "heikko" päihin, toivotan onnea loppu elämään (kyllä se suoni sieltä päästä aikanaan katkeaa, ei nyt kannata kiirettä sentään pitää)...

"Tämänkinlaiset poikamaiset luulot häviää kun parta alkaa kasvamaan ja peruskoulun päästötodistuksen saa käteen. Tässä osoittaa kalakeisarimme todellisen osaamisen ja tiedon/taidon."

Peruskoulut on käyty jo aikoja sitten (se ei onneksi tee minusta silti, matti&tepon kaltaista skitsofreenista parran kasvattajaa, vaikka parta kyllä kasvaisikin). Kalakeisarit on minusta kaukana, mutta sinähän voisitkin selventää tieto/taidon omaavana keisaris tyypinä mitä kyseinen käsite loppujen lopuksi meinaa ja kuka muu kuin sinä saa "ylpeydellä" kantaa kyseistä mielestäni hieman arveluttavalta kuulostavaa titteli (onneksi se en ainakaan ole minä...). Vielä et kovinkaan paljon ole minua omalla "tieto/taidollasi" vakuuttanut, ainakaan tuon nimimerkin takana.

Ps:Poikamaiset luulot omaava Teppo

Anonymous

Poikamaista kikkailua tuolla kaimapojalla. Kyllä se siitä tosiaan menee ohi kun sitten aikanaan täyttää 20 vuotta. Nimimerkillä kirjoittajia täällä on paljon, ja tämä on meidän, Matin ja minun nimimerkki. Sinullakin voi olla vaikka mikä ja varo ettei kukaan kirjoita sinun nimimerkilläsi jotain, koska et ole rekisteröinyt sitä. Se Teppo.P nimimerkki on kaikkien käytössä.

Muista ottaa iltapäivä rohdot.

Aleksi

Hmm, tässä vaiheessa vaikuttaisi siltä, että varsinainen keskustelunaihe on jäänyt kauas taka-alalle ja tilalle on tullut ns."trollaus" - henkilökohtaisia loukkauksia ei suvaita ja tämä koskee kaikkia. Toivottavasti  jokainen sen ymmärtää ja noudattaa sitä. Kiitos.

Lukitsen ainakin toistaiseksi tämän threadin, jotta tilanne rauhottuisi. Kevätkin on jo lupaavasti aluillaan ja kohta pääsee rentoutumaan vaikkapa juuri hauenkalastuksen parissa.

edit. Avataanpas kuitenkin tämä keskustelu.
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]