Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kummalla puolella pidätte avokelan kampea?

Started by prå-kalastaja, July 28, 2008, 10:17:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kala___mies___95

Ehdottomasti oikea käsi kalastin ekaa kertaa kaverin virveleillä kummasakin oli kampi oikealla puolella. :wink:
Minä en lähde maailmankiertuematkalle minä lähden kalaan.

Vikke

Olen oikea kätinen, mutta pidän kampea vasemmalla puolella.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Juntti

Olen oikeakätinen,kampi vasemmalla.Luontuu jotenkin paremmin minulla :roll:
Hauki on kala,Keso on raejuusto!
Väittävät että hullujen osastolle pitäs mennä käymään :)                           On hyvä jos on iskä töissä Rapalalla ei tarvitse tuhlata aikaa prismassa käyntii vaan kalastukseen.

Jjj

Kampi vasemmalla, koska olen oikea kätinen. :lol:
Tuntuu minusta paremmalta tehdä heitot ja väsytykset oikeella kädellä. :roll:

Olli83

Juu kampi vasemmalla se on vaan niin luonnollista kun on oikeakätinen. :-D

Itäpuu

Minulla ei avokelaa ole, mutta tietäisin että pitäisin kampea oikealla puolella.

juurdis

oikeakätinen olen ja kampea pidän vasemmalla puolella.

kuhakalastaja

oon oikea kätinen ja kampi on vasemmalla puolella.
Professor toimii aina, kelillä kun kelillä!

Rapsutiini

Miten hitossa te muutamat oikeakätiset voitte pitää kampea oikealla?

Heittelyhän menTAee perseelleen koska joudutte alati vaihtamaan otetta avokelan VAVAN JA KAMMEN VÄLILLÄ.
Ensin ote  vavasta ,sormella siimasta heittoa varten , heitto ja sen jälkeen käsi siirtyy kammelle josta hetken päästä takaisin vapaan ja siimaan......mitä turhempaa vispaamista.

Itse pidän, kuten tavallisesti useimmat muutkin  aina kampea vasemmalla ja oikea käsi pysyy aina vavassa kiinni siimanheittoa varten .

Vasemmalla oppii ja tottuu nopeasti käyttämään kampea ja kun siihen tottuu ei osaa enää kunnolla oikealla kelatakkaan.

Olen oikeakätinen kyllä.

Sakkeus

Quote from: Rapsutiini on August 12, 2008, 09:39:54

Miten hitossa te muutamat oikeakätiset voitte pitää kampea oikealla?

Heittelyhän menTAee perseelleen koska joudutte alati vaihtamaan otetta avokelan VAVAN JA KAMMEN VÄLILLÄ.
Ensin ote  vavasta ,sormella siimasta heittoa varten , heitto ja sen jälkeen käsi siirtyy kammelle josta hetken päästä takaisin vapaan ja siimaan......mitä turhempaa vispaamista.

Minäkin olen puhtaasti oikeakätinen, mutta jostain kumman syystä avokelalla heittäminen tapahtuu luontevammin vasemmalla kädellä ja kelaaminen oikealla.
Vasen käsi on siis koko ajan kelan "jalalla" eli mitään käden vaihtoa en tee...
Jos taas perhovermeitä vispaan, niiin silloin aina heittäminen oikealla ja kelaaminen vasemmalla.

Mystinen juttu, mutta noin se vain menee...

Ei se ota jos ei annakkaan!

JP_Fisher

oikealla on ja pysyy kerran oli vasurilla mutta kun nappas hauki niin ei siitä mitää tullu

Mr.Pilkkijä

Tässä on kyllä aikas outo homma; Kirjoitan vasemmalla, mutta teen KAIKEN muun oikealla. Joten kampi on vasemmalla. Itse katsoisin olevani oikeakätinen. Aika hämmentävää.  :-o
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

Rapsutiini

Quote from: JP_Fisher on August 15, 2008, 22:57:27
oikealla on ja pysyy kerran oli vasurilla mutta kun nappas hauki niin ei siitä mitää tullu

Voi olla kelaustapakin mikä tekee raskaaksi kalan kelaamisen.

Avokelahan on raskas kelata suoraan jos kiinni napsahtaa iso kala.
Minä teen kuten tuhannet muutkin että väsytyksen jälkeen vedän ja kelaan löysit pois, siis vedetään vapa kelaamatta pystyyn, palautetaan  vaakaan ja nopeasti kelataan tyhjät pois.
Helppoa ja kevyttä kelaamista vasemmalta.

mdmx

Kelankäyttö onnistuu kyllä molemmilla käsillä, mut vavan käyttö pelkästään oikealla. Lakkais kyllä jerkit ja jigit uimasta jos pitäis vasurilla touhuta.

Olen siis oikeakätinen, ja pidän vapaa oikeassa. Kammen kohtaloksi jää vasen puoli. Mielestäni se vapakäsi on huomattavasti oleellisempi kuin kelakäsi, kelaus on niin yksinkertainen liike että sen nyt tekee pienen opettelun jälkeen vaikka jaloillaan.

Vetohyrrissä kammet ovat oikealla puolella, joten kalat kyllä saa ylös näinkinpäin. Vavat ovat senverran pitkiä että saa kylkeä vasten hyvin tuettua jos ei meinaa vasurissa vääntö riittää. Vieheen uitto heittokalastuksessa (ja heittäminen) on se asia joka tuntuu kovin 'kohelolta' ja tunnottomalta vasurilla.

EDIT:
Niin ja vähänkään isommat kalat luonnollisesti otetaan ylös pumppaamalla. Joten väsyttelyssäkin se vapakäsi on huomattavasti isommassa roolissa kuin kelakäsi joka vain vääntää löysät pois.

Kaivo

Vielä muutama ajatus vapa- ja kelauskädestä:

Useimmilla (ei toki kaikilla) vapakätenä toimii "vahvempi" käsi, kelatyypistä riippumatta. Kuitenkin kelauskäsi usein vaihtuu kelatyypin mukaan: avokelalla oikeakätinen heittää oikealla ja kelaa vasemmalla, eli vapaa ei tarvitse siirtää kädestä toiseen joka heiton päätteeksi. Umpi- ja hyrräkelalla näin taas joutuu tekemään, eli kampea pyörittää sama käsi joka heitossa pitää kiinni vavasta ylimmäisenä. Vasenkätiset tekevät samat jutut päinvastoin.

Miksi näin on? Vastaus voisi löytyä juuri kelatyyppien peruseroja vertailemalla: avokelan kampi on pidempi, ja kela roikkuu kelattaessa vavan alapuolella. Näin kammen pyöritysliike on laajempi ja kela-vapa -yhdistelmän asento muutenkin vakaampi, joten kelauskädeltä ei vaadita kovin tarkkaa liikerataa, eli siihen riittää "heikompikin" käsi. Sen sijaan umpi-/hyrräkela tulee vavan yläpuolelle ja samalla yhdistelmän painopistekin jää melko ylös, joten kela pyrkii kelattaessa heilahtelemaan puolelta toiselle, se ikään kuin yrittää keikahtaa vavan alapuolelle. Kun samalla kampi on avokelaa lyhyempi eli pyörii pienemmällä kehällä, kelauskädeltäkin vaaditaan suurempaa tarkkuutta. Eron voisi kiteyttää niin, että avokelaa veivataan enemmän koko kädellä, umpi- ja hyrräkelaa taas pyöritetään enemmän ranteella.

Huomasin tämän peruseron kokeillessani heittää velipojan vasenkätisellä hyrräkelalla. Vaikka kelauskäsi oli sama kuin omalla avokelallanikin, hyrrän veivaaminen vasurilla oli huomattavasti huterampaa. Uisteluhyrrissämme taas kampi on perinteisesti oikealla, ja kelaaminen käy paljon luontevammin. En kuitenkaan epäile, ettenkö oppisi halutessani käyttämään heittohyrrääkin vasurimallina.

-- Kaivo 

FinLappu

Oikeakätinen olen, mutta pidän kampea vasemmalla puolella.

[TMP]Jaska

Quote from: Kaivo on July 28, 2008, 11:32:22
Olen oikeakätinen. Oikea käsi on minulla siis vahvempi; tarkkuutta ja voimaa vaativat tehtävät tehdään sillä kädellä. Siksi oikea käsi toimii minulla vapa- ja heittokätenä, avokelan kammen pyörittämisen voi hoitaa vasemmallakin kädellä.

-- Kaivo

Juuri näinhan se on .

Jake-zxc

Vasemmalaa mutta oon oikeakätinen. Eihän siitä tule mitään jos vasemmalla koittaa vapaa käyttää.  :roll:

Daredo

Olen tottunut vasempaan puoleen vaikka olen oikea kätinen.

NightPiker

Minulla on kanssa avokelan kampi vasemmalla vaikka oikea kätinen olen. Tätä asiaa on tullut monta kertaa mietityks kalassa.
Suottaahan tuota tulla ja suottaahan tuota olla tulemattakin.

Kalamiesville

Oikealla puolella. Joskus kaverit valittelevat et kampi on väärällä puolella  :-D

tonko__

oikealla puolellahan sitä tulee piettyä..

ottivaappu

Turismo

Oikealla. kaikki kelat on aina ollu sen puoleisia joten tottunut. monista muista poiketen ajattelen muutenki niin että tottakai "taitavampi" käsi on se jolla hoidetaan kelaus ja jarrun säädot. ja heittämistä se ei häiritse koska en koskaan heitä yhdellä kädellä kun kaikissa vavoissa on pitkät kahvat.

tonko__

Quote from: Turismo on November 06, 2008, 21:52:21
Oikealla. kaikki kelat on aina ollu sen puoleisia joten tottunut..

keloissa on kylläkin lähes aina vaihdettava kampi (tai aina, ainaki minun keloissa on/ollu) eli voi laittaa kummalle puolelle haluaa..
en tiiä sitte miten joskus kivikaudella..

Turismo

Quote from: tonko__ on November 07, 2008, 16:46:04

keloissa on kylläkin lähes aina vaihdettava kampi (tai aina, ainaki minun keloissa on/ollu) eli voi laittaa kummalle puolelle haluaa..

Sanoin kaikki kelat... siihe kuuluu muutki ku haspelit. tiedän että lähes kaikissa haspeleissa on vaihdettava kätisyys mutta harvassa ambassadeurissa on..  :-o

tonko__

Quote from: Turismo on November 09, 2008, 21:31:48
Quote from: tonko__ on November 07, 2008, 16:46:04

Sanoin kaikki kelat... siihe kuuluu muutki ku haspelit. tiedän että lähes kaikissa haspeleissa on vaihdettava kätisyys mutta harvassa ambassadeurissa on..  :-o

ok.

Janezzo

Vasurilla. En voi kuvitellakaan oikeeta puolta :D
Tärkeintähän tässä on se puuhastelu, eikä suinkaan se lopputulos.

Hyp0x

Oikeallahan tuota on tullut pidettyä, vaikka oikeakätinen olenkin. Ehkä olisi loogisinta pitää vapaa oikealla kädellä, mutta tähän on nyt tottunut, joten tällä mennään.