Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten iso ahven mahtuu avannosta?

Started by Anonymous, March 17, 2003, 09:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anonymous

Onko jollain kokemusta tai varmaa tietoa, miten iso / painava ahven mahtuu tulemaan ongelmitta neljän tuuman pilkki-avannosta?

Kyllähän sitten keväämmällä kun on ohuemmat jäät, suurimmat ahvenet voi nostaa kuulemma silmistä tai kiduskansien alta ylös jos ei muuten mahdu, mutta miten sekään onnistuu nyt kun jäätä on Keski-Suomessa n. 60-80 cm?

Ymmärtääkseni vielä joku 800 g tulee suoraan ilman apuvälineitä jos ahvenen pään saa rauhassa "jääputkeen"....?

Mikko_-Procyon-

Tuon kokoluokan ahvenista en voi sanoa mitään, mutta 1,5kg kirjolohi mahtuu putkeen melko helposti vielä. Lahnojen kohdalla onkin jo tiukempaa, koska jo 700g lahna 4" reiästä on vähän tiukahko. Hauet ovatkin jo sutjakampaa kamaa, ainakin 3,5kg tulee "kuulemma" vielä helposti. Tätä en ole itse ollut todistamassa, mutta kylillä puhutaan näin...  ;)
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Anonymous

Ite olen saanut 550g ahvenen ja se tuli 5" reiästä ihan hyvin ,olis tullut vielä 4" stakin. Mut veikkaisin että 1kg ahvenen kanssa alkaisi olla vaikeuksia 4" reiällä.
Jonkinlainen nostokoukku olis kyllä hyvä olla saatuvilla ison kalan varalta. Sellaisen vois rakentaa esim. vanhasta radion teleskooppiantennista ja liittää osaksi sohjokauhaa, niin se on aina mukana. Koukun mutka kannattaa tehdä aika pieneksi ja jos siihen saa rakennettua vielä pienen väkäsen niin aina parempi.

Tasuriman

Kokemukseen perustuvaa tietoa. Kilonen ahven mahtuu 4" pilkkireijästä. Kyseessä oli vanttera lampiahven. Suurien järvien isot selkävesien ahvenet ovat hiukan solakampia, luulisin n. ;)11/2 kiloisen vielä olevan mahdollisuuksien rajoissa.

Reaper

Itelläni on mahtunu tulemaan 4 tuuman kairan reiästä 500g ahven.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Anonymous

Kiitos tiedoistanne / arvioistanne. Itse olen saanut useita yli 500 gramman ahvenia ongelmitta 4 tuuman avannosta.

Jospa joskus tulee vielä lähemmäs kiloisiakin.... :- D

Pitääpä rakentaa ahvenille pieni nostokoukku.

Anonymous

Jos sinulla on esim 4 tuuman kaira avannosta mahtuu noin 4tuuman ahven!
Tuo 4 tuuman ahven on noin 800-1600g painava.Tuo tuuma kerroin löytyy kirjasta nimeltä Pilkkijänkäsikirja.
harvemmin yli 1,6kg:n ahventa reijästä saa,mutta jos sitten joku muu nappaa se on eri juttu.
Että suosittelen vähintään 6 tuuman kairaa,koska isosta kairasta ei ole muuta haittaa kun se että reijän tekeminen on raskaampaa.Itselläni on 8 tuumanen kaira kun pilkin esim kirjolohea ja haukea ja 6 tuumanen kun pilkin ahventa,paitsi merellä käytän tuota 8 tuumaista myös ahvenpilkillä! ;)

Mepps

Neljän tuuman reiästä saa vielä vaikeuksetta 600-800g assun. Tiukkaa alkaa tekemään tuossa 1,5kg paikkeilla. Toki nostokoukulla ja ohuella jäällä nousee isompikin kala suhthelposti. 6 tuumasesta reiästä pitäisi nousta +1,5 assukin vielä probleemitta.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

mekkis88

Ainakin 550g tuli vielä ihan helposti. Ei tarvinnut edes miettiä koukkuja, kun se molskahti jäälle!  ;)
-Lauantaikalastaja-

Selenius

Pari 850g aapoa oon saanu mahtumaan, tosin tiukkaa paksun jään kanssa teki mutta rauhassa kun pään sai putkeen niin hyvin tulivat.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Anonymous

Jaa en tiedä kyllä ahvenesta, mutta sen sain tänään todeta ettei n. 5 kg Hauki mahdu 4 tuuman avannosta millään.  :(

Pystypilkki, 0.14mm siima ja n. 40 minuutin väsytys. Hauki väsyi mutta ei mahtanut mitään kun ei pää mahtunut avantoon. Siinä rytäkässä meni yks nostokoukkukin suoraks.  :(

Vihernieriä

Ite oon saanu 550g ahvenen 4" reijästä ja luulisin että joku 700g ahven mahtuu 4" reijästä.

marabou

Kyllä siitä nelosen reiästä ainakin yli kiloset aborret tulee (ei omaa kokemuksia mutta kavereilla kyllä).

Ei siinä puolen kilon aborreita ruveta koukulla ottaa. Ite en koukkuu oo kertaakaan semmoste kaa käyttänyt vaikka siima onkin ollu 0,14mm.

Pro Pilkkijä

Joo sanoisin, että päälle 1 kg ahvenia kun rupeat pilkkimään, niin suosittelen jo isompaa kairaa. Alle kiloiset tulee - ainakin nostokoukun, tai käden kanssa.

Hemulisoturi

Eilen tein normaalin pilkkireissun yhdelle hyvälle ahven järvelle .. Suurin ahven nyt pariin vuoteen mikä on tullut , paino 420g .. Nelituumasesta kyllä tuli ihan hyvin , mätiä maha täynnä niin hirveän ''läski'' se ahven oli .. Pituutta vaan 32cm , mutta paksuutta oli ihan mukavasti ..

Anonymous

kyllä tuo 4 tuumaa tähän mennessä riittänyt,  on siitä tullut ylös vajaa puolikilosia ahvenia, mitallinen kuha ja puolitoistakiloinen haukikin, se olo kun sen tuntee että "nyt on iso" ja sadasosa sen jälkeen "mahtuuko se tosta" tuo itse asiassa vain mukavaa jännitystä  :wink:

Pro Pilkkijä

Kannattaa ottaa ehkä tuura messiin, jos lähtee tuolla 4" kairalla liikenteeseen. Tai, no, voittehan tietysti yrittää tehdä jonkun kaksoisreiän, itseltä tuo ei ole onnistunut vielä. Ja varokaa, ettei siima katkea siinä säätämisessä.