Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Liukukoho-onki.

Started by Väenö., May 28, 2007, 11:52:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Väenö.

Käytättekö kyseistä laitetta ja oletteko saaneet hyviä saaliita sellaisella?

Olen kalastanut jo useita vuosia liukukoho-ongella ja saanut isoimmat ahvenet sillä.Se on myös hyvä kirjolohi altaissa.

hONKIZ

Quote from: Väenö. on May 28, 2007, 11:52:13
   Käytättekö kyseistä laitetta ja oletteko saaneet hyviä saaliita sellaisella?

Olen kalastanut jo useita vuosia liukukoho-ongella ja saanut isoimmat ahvenet sillä.Se on myös hyvä kirjolohi altaissa.

aika paljon tulee käytettyä, huono puoli on että pohjan syvyyden tunnustelu ei onnistu vaan se tarvitsee suorittaa jollain muulla.

Väenö.

Pohjan tunnustelu kyllä onnistuu ongella,jos se on painotettu niin,että koho seisoo pystyssä silloin,kun koukku ei makaa pohjassa.Se vaatii oikean painotuksen.En kylläkään tiedä,millaisia kohoja on saatavissa kaupoissa.Itselläni on itsetehty saunanlaudepuusta,eli apassista tehty koho ja toimii.Pieni muoviputki läpi ja pinnassa paksu lakkakerros.

hONKIZ

ja kun sattuu osumaan joku vesikasvin puoli uppo lehti niin riittää hämäämään sinut täysin.

Väenö.

Ei kalastajan elämä ole jostain puoliuppolehdestä kiinni.Eikä se lehti satu kohalle joka heitolla.

Fiskare

Voitteko pistää jonkinnäköstä kuvaa tästä tsydeemidtä, ku minä en tyhmänä tajuu et mikä tää oikeen o...
:roll:

kaivo

Quote from: Fiskare on May 29, 2007, 23:03:14
Voitteko pistää jonkinnäköstä kuvaa tästä tsydeemidtä, ku minä en tyhmänä tajuu et mikä tää oikeen o...
:roll:

Tässä liukukoho-ongen perusidea:

http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/kaudenvihjeet/2001/liukukoho.htm

Vavan ja koukun välinen pääsiima kulkee kohon onton "antennin" läpi ja koho liukuu siimassa vapaasti, toisin kuin tavalliset kohot jotka lukitaan siimaan irtotikulla.

Liukukoholla ongittaessa haluttu pyyntisyvyys säädetään laittamalla siimaan kohon yläpuolelle stoppari. Stoppari voi olla – kuten kuvasta näkyy – esim. silikonihelmi tai villalangasta tms. tehty paksu solmu. Pääasia, että stopparia voidaan siirtää siimassa haluttuun kohtaan (pyyntisyvyyden säätö) ja se on sen kokoinen, ettei se mahdu menemään kohon sisälle. Stopparin tulisi myös olla sen verran pieni, että sen voi kelata vaparenkaiden läpi. Tästä lisää jäljempänä.

Kun onkiviritelmä nostetaan ilmaan, koho valuu kiinni ongen painoon ja systeemi on näin helppoa heittää pitkälle. Kun onki tulee veteen, koho jää pintaan, siima alkaa juosta kohon läpi ja syötti vajoaa painon vetämänä kohti pohjaa. Kohon yläpuolelle laitetun stopparin paikasta siimassa riippuu se, kuinka syvälle syötti jää pyytämään. Samaten onkea ylös kelattaessa koho liukuu lopulta kiinni ongen painoon.

Edellä olikin jo puhetta siitä, että sopivan kokoinen stoppari voidaan kelata vaparenkaiden läpi. Mikäli stoppari on vielä tehty materiaalista joka ei takertele vaparenkaissa eikä haittaa siiman purkautumista heitoissa kelan puolalta, stoppari voidaan laittaa siimaan useiden metrien päähän kohosta. Juuri tässä on liukukohon käytön perusidea: onginta on mahdollista periaatteessa vaikka kuinka syvältä. Perinteisillä, siimaan kiristettävillä kohoillahan virvelionginta on mahdollista vain läheltä pintaa, koska onkiviritelmän heittäminen on sitä vaikeampaa mitä ylemmäksi siimaan koho on laitettu.

Väenö.

Stoppariksi riittää,jos kohon läpi menevä putki on riittävän pieni,siiman ympärille solmittu siimanpätkä,johon ei jätetä pitkiä päitä takeltelemaan.Siimastoppari juoksee hyvin vaparenkaiden läpi.Itselläni on punotusta siimasta solmittu stoppari.Pysyy hyvin paikoillaan,eikä liuvu itsestään.

_ussi

Muutama mieltä askarruttamaan jäänyt kysymys.
Käykö lähes mikä tahansa kohoksi jossa keskellä siima voi vapaasti luistaa? Ja onko sen pakko olla nimenomaan keskellä?
Saako rakennettua virvelin pieneen viehelukon jatkeeksi helposti vaihdettavan systeemin? Onko väliä mitä siimaa käyttää? Lähinnä kestävyyden kannalta.
Heitto-ongen kahdella koholla olen saanut toimivaksi systeemiksi ul-vehkeiden jatkeena. Nimenomaan syvästä onkiminen on mahdotonta normi heitto-ongella.

Väenö.

Kyllä kohoksi käy mikä tahansa,jos koho on tarpeeksi kantava,sillä ongessa täytyy olla reilusti painoa,että onki lentää riittävän etäälle.Minulla oli ensin muovikoho,jota kävi säädellä laittamalla vettä sisälle,mutta se ei ollut hyvä,sillä koho tahtoi lentää ongen edelle ja sotki siiman.Nyt minulla on apassista itsetehty koho,joka toimii tosi hyvin.En näe mitään estettä sille,että reikä ei olis keskellä.Voisi olla niin vaikka parempi.Itsellänikin on systeemissä viehelukko,se ei haittaa mitään.Siimalla ei ole väliä.Itselläni oli ensin tavallinen monofiilisiima ja se toimi.Nyt on punottu ja se toimii.

sla

Minkälaista vapaa tuossa kannattaa käyttää? Onnistuuko perinteisellä virvelin vavalla, vai onko siinä liian pienet vaparenkaat? Eihän niillä vaparenkailla muuten niin väliä vissiin ole kuin saada se stoppari liikkumaan niiden läpi helposti.

Väenö.

Aivan normaali virvelivapa käy.Olen käyttänyt myös perhovapaa normaalilla virvelikelalla ja sekin käy.

morakaj

Siis normaali virvelivapa käy, entä onko sillä merkitystä siiman sotkeutumisvaaran takia mitä kelaa käyttää, avo tai umpi.
kertokaa te joilla on asiasta kokemusta.
Onko hyvä käyttää peruketta koukun yläpuolella ja jos niin aika ohut varmaankin.