Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pintaperho-streameri-pupa-vai mikä?

Started by Pete, March 19, 2003, 22:32:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

Tässä lueskelin foorumia ja useat ilmoittavat "lempi" perhoksi jonkin pintaperhon. Oman sellaisen 27 vuoden perhokalastaja "urani" aikana pinturi säät ja paikat aina jäävät mieleen, mutta liikaa sellaisia kunnon pinturi saaliita ei ole.

Eli, kuinka paljon olette saaneet kalaa pintureilla, kaikesta perhokauden aikana saamastanne saaliista?

Taitaa kuitenkin streamerit ja pupa-jutut viedä voiton.

paulinho

Itselläni vievät pinturit voiton, koska en pahemmin muita käytä... Tai no... Ehkä niillä tulee yhtä paljon kuin uppperhoilla (näille kuitenkin vähemmän käyttöaikaa)

Anonymous

Hmm etkö todellakaan koko 27 vuoden perhokalastus "urallasi" ole päässyt kunnon sumukorentojen massakuoriutumisia todistamaan. Silloin nimittäin tulee kalaa ja nimenomaan pinturilla (sumukorri jäljitelmillä tietysti...). Sidopa parit cdc sumukorennot ja suunta tiesi lähimmälle koskelle useaan kertaan tässä maaliskuun loppupuolella ja hutikuun alkupuoliskolla. Se on yhtä juhlaa jos oikealle ajankohdalle satut, kalat syö villinä vedenpinnalle räpiköimään jääneitä sumareita ja haksahtavat sumukorentopintureihin todella herkästi. Minä olen saanut ehkä parhaat saaliini pinturilla juuri sumukorento aikaan. Ehkä joskus kesällä klinkhamer:illa tullut määrällisesti enemmän, mutta ei aivan samanluokan kaloja (eihän klikki ole edes puhdasoppinen pintaperho, vaan jonkin sortin kalvoroikkuja/emergentti, eli ei lasketa). Kyllä pinturilla saa joskus loitaviakin saaliita, pitää vaan olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Pete

Loistavia saaliita ei enää juuri mistään saa. Aikanaan oltiin Tainionvirralla ja sitten samalla reissulla ajettiin Myllyjoelle Kinnulaan, ja silloin oltiin oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Oli sitten jos jonkinlaista kuoriutumista sinä keväänä. Olen myös sitonut jokusen sata niitä sumukorentoja CDC:stä, ja vaikka mistä sidontamateriaaleista, tässä ajan saatossa.
Että olen ollut niissäkin karkeloissa.
Seuraavan kerran Teppo kun menet joelle niin katsele kuinka monta kaveria heittelee pintaperhoa ja kuinka monta paiskoo jotain Tinseli yritelmää.

Se että ottaako kala useammin pinnan alla olevaa/kulkevaa perhoa, vai hakeeko se sen pinnasta, olen pinnan alla menvien kannalla.

Meinasin tässä kysymyksessä sitä, että onko se "lempi"perho saaliin saannin kannalta "lempi"perho vai perhon ulkonäön. Jotkut pitää pintaperhostelua vain ja ainoastaan oikeana muotona.Ja en sitten tiedä kuinka kokeneita perhostelijoita täällä on.

Muitakin kommentteja olisi kiva kuulla.
Ja v.i.ttuilut voi edelleen esittää täällä tai  s-postiin.

Anonymous

Pete kirjoitti:"Loistavia saaliita ei enää juuri mistään saa."

Kaikkihan on suhteutettava, niin kalapaikkaan kuin ajankohtaan. Nyt kun ei eletä sitä kultaista "60- lukua", saaliit ovat tietysti niin määrällisesti kuin kookoon verrattuna pienentyneet rutkasti. Eli mainitsemani  lausahdus "loistavia saaliita" oli suhteutettu tietenkin nykypäivään, ei sinne "kivikaudelle". Kaikki on katsos niin hyvin suhteellista ...  

Pete kirjoitti: "Ja v.i.ttuilut voi edelleen esittää täällä tai  s-postiin."

Älä nyt hätääs tukehdu. Ei niitä herneitä tarvitse pakastepussillista heti nenuun vetää jos pientä vinkkiä antaa (vaikka sitten olisit 50 vuotta perhokalastanut).

Pete kirjoitti:"Seuraavan kerran Teppo kun menet joelle niin katsele kuinka monta kaveria heittelee pintaperhoa ja kuinka monta paiskoo jotain Tinseli yritelmää."

Voivoivoi... Pintaperhokalastushan on (kuten varmaan tiedät) todella marginaalinen perhokalastuksen osa-alue ja tulee kysymykseen ainoastaan tiettyinä ajankohtina. Kun oikea ajankohta naksahtaa kohdilleen, voivat saaliit yltää "mahtipontisiin" mittoihin. Tietysti suurimman osan kalastuskaudesta, pinnan alle kohdistuva perhokalastus on kaikkein tehokkainta. Monet ovat valinneet pintaperhon "mieliperhokseen" luultavasti juuri siitä syystä, että pintaperhokalastus on ehkä kaikkein antoisin perhokalastus "muoto" (ei tietenkään saalis määrällisesti). Itseäni en voi luokitella perhokalastuksellisesti mihinkään kategoriaan kuten "pintaperhostelia". Minä pidän perhokalastuksesta miltei kaikissa muodoissaan enkä yleensä rupea erittelemään tiettyjä osa-alueita, joista kaikkein eniten pidän (tietysti larvastaminen ja ne lyijyklöntti viritelmät, eivät kuulu niihin mieleisimpiin).

Pete Kirjoitti:"Meinasin tässä kysymyksessä sitä, että onko se "lempi"perho saaliin saannin kannalta "lempi"perho vai perhon ulkonäön. Jotkut pitää pintaperhostelua vain ja ainoastaan oikeana muotona.Ja en sitten tiedä kuinka kokeneita perhostelijoita täällä on."

Täältäkin löytyy niitä "pintaperho absolutisteja", jotka pitavät pintaperhokalastusta ainoana mieltälämmittävänä perhokalastuksen muotona (en usko kenenkään pitävän pintaperhokalastusta tehokkaimpampana muotona, ainoastaan hauskimpana).

Pete:ltä pyydän nöyrimmästi anteeksi jos edellisen tekstini otit vidduiluna (ei ollut tarkoitus irvuilla, ainoastaan vilpittömästi antaa vinkkiä).

Pete

Ei se nyt taida ihan näinkään olla:
"Eli mainitsemani  lausahdus "loistavia saaliita" oli suhteutettu tietenkin nykypäivään, ei sinne "kivikaudelle". Kaikki on katsos niin hyvin suhteellista ... "
Aika ei tainnut aivan kivikautta ollut mutta jos ei ole elänyt tässä maailmassa kuin 16 vuotta, niin se aika voi tuntua kaukaiselta.

"Älä nyt hätääs tukehdu."
Kuule, minulle ei ihan tällaisesta asiasta hätä tule. Sait kuitenkin hieman vastattua kysymykseenkin.

Mutta kuten tekstisi lopussa sanot:"Ei ollut tarkoitus irvailla, ainoastaan vilpittömästi antaa vinkkiä."  Kiitos vinkeistä !

V.i.ttuilut voi edelleen esittää täällä tai s-postissa.

Anonymous

Niin, toi pintaperhokalastus on kanssa niitä ikuisuus kysymyksiä, oikeeta perhokalastus,pelkästää vai ei.
Omakseni olen löytänyt, sellaisen ratkaisun että kalasta aina yhden kesä pääosin aina yhdellä tyylillä ja sen valinta menee sen mukaan mitä haluan oppi, en tietenkää täysin orjallisesti mutta huomattavasti yli 50%. Tästä tekniikasta on vain huomannut sen itselle sopivimmaksi, koska jos pelkästään kalastan oman makuni mukaan kalastan 90% streamereilla. Ja huomasin että jää paljon muita alueita kokeilematta ja tässä syy miksi olen kyseistä tekniikkaa käyttänyt.
Sen verran huomasin kun kalastin edellis kesän suurimmaksi osaksi pintureilla niin kyllä ne vaan toimii, silloinkin kun kalaa ei suuremmin/jos lainkaan käy pintomassa vaikka muuten keli olisikin hyvä. Mutta uskoa se vaatii suuresti ja kovasti. mielestäni eniten mutta toisaalta se on mielestäni myös kaikkein tyydyttävin laji kun siinä onnistuu, koska siinä näkee missatut kalat ja omat mokat kaikkein selvimmin.

Anonymous

Pete kirjoitti:"Aika ei tainnut aivan kivikautta ollut mutta jos ei ole elänyt tässä maailmassa kuin 16 vuotta, niin se aika voi tuntua kaukaiselta."

Taitaa olla Petellä luetunymmärtämisessä vielä hiukan vaikeuksia (vedähän vielä yksi pussi niitä herneitä niin helpottaa). Etkö ymmärrä minkäänlaisia metaforallisia vertauksia. Puhuin 60-luvusta, mutta en viitannut kivikautta 60-lukuun vaan pyrin tuomaan esille seikan, josta luulisi selviävän, että eletäänhän nyt tätä päivää eikä muistella menneitä "parempia" aikoja ja nykyajan "suursaalit" ovat nykyajan suursaaliita=pienempiä kuin aikoinaan.

Kukahan se tässä nyt vidduilee? Ja taitaa vielä viimekertainen hernepalko paistaa kyseisellä "herralla" nenästä. Nyt en prkl pyytele anteeksi! Taisi olla virhe, kun ei sitä koskaan tiedä miten nuo nykyajan puperteetti-ikäiset reagoi kohteliaaseen anteeksi pyytöön (vidduiluahan sieltä vaan tuli).    

Pectus kirjoitti:"mielestäni eniten mutta toisaalta se on mielestäni myös kaikkein tyydyttävin laji kun siinä onnistuu, koska siinä näkee missatut kalat ja omat mokat kaikkein selvimmin"

Siinähän se pintaperhokalastuksen "ydin" minunkin mielestä piilee. Pääse tavallaan suorempaan kontaktiin kalojen kanssa. Näkee otit sekä kalat jotka kiinnostuvat tarjouksesta, mutta hylkäävät sen.

Anonymous

Teppo.P:"Hmm etkö todellakaan koko 27 vuoden perhokalastus "urallasi" ole päässyt kunnon sumukorentojen massakuoriutumisia todistamaan. Silloin nimittäin tulee kalaa ja nimenomaan pinturilla (sumukorri jäljitelmillä tietysti...). Sidopa parit cdc sumukorennot ja suunta tiesi lähimmälle koskelle useaan kertaan tässä maaliskuun loppupuolella ja hutikuun alkupuoliskolla. "

Hmm ei taida pinturit oikein vörkkiä parhaimpaan pilkkiaikaan, vaikka korreja onkin. Joka menee tuonne lähimmälle koskelle odottelemaan sitä massakuoriutumista,  saa könottää siellä aika kauan. Jostain syystä ne ajat että tulee lähdettyä opiskelukavereiden luokse etelään on juuri käsillä :)

Kyllähän totuus on että uppoperhoilla saa paremmin kalaa, kuin pintureilla tai kalvoroikkujilla. En osaa sanoa millä sitä eniten on tullut, ehkä larvalla tai streamerilla. Mieleenpainuvimmat kalat olen saanut lohiperholla ja pinturilla, joten niitähän sitä mieluiten muistelee.
Kesäillalla, juuri ennen kuin viimeiset auringonsäteet jää puiden taakse, on kyllä sellainen hetki ettei siinä paljon larvat mielessä käy.

Hota

Tässä lueskelin foorumia ja useat ilmoittavat "lempi" perhoksi jonkin pintaperhon. Oman sellaisen 27 vuoden perhokalastaja "urani" aikana pinturi säät ja paikat aina jäävät mieleen, mutta liikaa sellaisia kunnon pinturi saaliita ei ole.

Eli, kuinka paljon olette saaneet kalaa pintureilla, kaikesta perhokauden aikana saamastanne saaliista?

Taitaa kuitenkin streamerit ja pupa-jutut viedä voiton.

Teeppä niinkuin minäkin ja kalastat pelkillä pintureilla yhden kauden niin pitäis alkaa pinturillakin kalaa tulemaan.
Minulta kyllä vaati hiukan luontoa mutta oli rohkea ja en kantanut muita kuin pintureita yhden kesän koskilla mukana.
Kalastuspäiviä kertyi n.30 kpl.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Pete

Ei ole herroja paljon näkynyt, jos ei noita työpaikalla olevia niiksi voi sanoa. Ainakin enemmän on olkapäillä, mutta kuitenkin...
Teppo, ei mene minulla ihan heti tuo herne nenään, kuin 16-vuotiaalla, siitä on aivan sitten sama kirjoitella.

"Etkö ymmärrä minkäänlaisia metaforallisia vertauksia. Puhuin 60-luvusta, mutta en viitannut kivikautta 60-lukuun vaan pyrin tuomaan esille seikan, josta luulisi selviävän, että eletäänhän nyt tätä päivää eikä muistella menneitä "parempia" aikoja ja nykyajan "suursaalit" ovat nykyajan suursaaliita=pienempiä kuin aikoinaan."

Mitä ovat:" Nykyajan suursaaliita=pienempiä kuin aikoinaan."

En ole herra, ja ei tarvitse siksi kutsuakaan.
Jos ei Teppo HERRALLA ole vara kirjautua niin .....

Oli siinä muutama asiallinenkin viesti, kiitos Teille niistä, kaikki ei ole teppoja.

V.ittuilla voi edelleen täällä tai s-postissa.

Anonymous

Pete "herra" kirjoitti: "Ei ole herroja paljon näkynyt, jos ei noita työpaikalla olevia niiksi voi sanoa. Ainakin enemmän on olkapäillä, mutta kuitenkin...
Teppo, ei mene minulla ihan heti tuo herne nenään, kuin 16-vuotiaalla, siitä on aivan sitten sama kirjoitella."

Mietippä Pete mitä ne heittomerkit siinä edellisessä tekstissäni mahtavat tarkoittaa (en kirjoittanut herra vaan "herra"). Pari äidinkielen kurssia tekisi kenties terää sinulle.... Jos minusta rupeat 16- vuotiasta tekemään tarvitset melekosen aikakoneen (jos siihen viittasit).

"Mitä ovat:" Nykyajan suursaaliita=pienempiä kuin aikoinaan.""

Hyvin vaikea luokitella mikä on suursaalis, mutta minä suhteutan asiat kuhunkin tilanteeseen/aikakauteen (en elä enää 70-lukua). Kyseinen käsite on niin väljä, että se tahtoo muodostua itse kullekin ihan omien kokemusten pohjalta. Itse harrastan c&r:ää melko aktiivisesti joten kotiin vietäväksi harvoin paria kalaa enempää lähtee, mutta saatuja ja kuvattuja mittakaloja tulee useinkin kymmeniä per reissu. On sitä muutaman kerran pitkän patikka reissun jälkeen löytynyt oikeita "helmi" puroja, joista sitten kalaa tuntuu tulevan syönnillään tuhottomasti. Nykyaikana kalastuspaine on suomessa sen verran suuri, että kalojen keskikoko ja määrä on pienentynyt todella paljon sitten 60-70 luvun. Tämän vuoksi myös määritelmä "suursaalis" on muuttunut minun silmissäni ajan mukaiseksi  (2kg tane ei enää ole se "perus" kala).  

"En ole herra, ja ei tarvitse siksi kutsuakaan.
Jos ei Teppo HERRALLA ole vara kirjautua niin ....."

Tänne en vielä ole kerennyt kirjautua (pääasiallisesti tulee seurailtua muita voorumeja, täältä ei löydy aivan niin kehittävää keskustelua, mutta siinä sivussa täälläkin tulee vierailtua...).

"V.ittuilla voi edelleen täällä tai s-postissa."

Kaveri oikeen kaipaa vidduilua. Lähetelkää nyt kaikki sinne sähköpostiin niin paljon kuin sielu sietää, ettei miehen tarvitse masentua kun ei päivittäinen vittuilu kiintiö tule täyteen (onneksi kaikki Petet eivät aivan noin masokisteja ole...)

Ps: Herraakin herrampi Teppo

Anonymous

Flyer kirjoitti:"Joka menee tuonne lähimmälle koskelle odottelemaan sitä massakuoriutumista,  saa könottää siellä aika kauan. Jostain syystä ne ajat että tulee lähdettyä opiskelukavereiden luokse etelään on juuri käsillä"

Ei aivan vielä Flyer, mutta kohta.... Mistäköhän johtuu, että minun ei ole koskaan tarvinnut mennä koskelle odottamaan massakuoriutumisia, olen vain seuraillut lämpötilaa ja vieraillut lähimmillä koskilla normaalia tiheämmin. Ei välttämättä joka vuosi satu juuri parhaimmille kuoriutumis ajankohdille, mutta aina sen verran, että pääsee kauden ensimmäiset pintaperho kalat narraamaan. Jos ei aikaisempina vuosina kosken kuoriutumisia ole ollut todistamassa on ymmärrettävää ettei oikein satu oikealle ajankohdalle. Itse ainakin heitän joka vuosi henkilökohtaisen arvioni omien kotikoskien ensimmäisistä massakuoriutumis ajankohdista (mielessäni tai tuttujen kesken) ja nykyisin arviot alkavat mennä jo aika nappiin (se vaatii vain "omien" vesistöjen tuntemusta ja osittain myös tuuria lämpötilojen suhteen, sattuuko oikeaan aikaan vai ei).

Flyer kirjoitti:"Hmm ei taida pinturit oikein vörkkiä parhaimpaan pilkkiaikaan"

Heh, muuten "vörkkii" ja hyvin "vörkkiikin", kun kunnon kuoriutumiset napsahtaa päällensä (ei tietenkään mitkä tahansa pinturit).

abo

Mä voin rehellisesti todeta, että viimevuosien perhokalat on tulleet 100% pintureilla. Siis kun lisätään määreeksi, että kalastus tapahtuu perhovälineillä. Joella soudan myös perhoa, mutta se ei ole kuitenkaan perhovälinein tapahtuvaa perhokalastusta.

Syy pintaperhon saalisylivoimaan on kuitenkin varsin simppeli, kalastan käytännössä perhovermeillä _VAIN_ pintureilla. Mielestäni perhokalastus ei sinällään ole mikään erityisen mieluisa kalastustapa, mutta pinturilla on nasta fiskata.

Älä ota mitään liian vakavasti.

Anonymous

Teppo.P: "Ei aivan vielä Flyer, mutta kohta.... Mistäköhän johtuu, että minun ei ole koskaan tarvinnut mennä koskelle odottamaan massakuoriutumisia, olen vain seuraillut lämpötilaa ja vieraillut lähimmillä koskilla normaalia tiheämmin."

Ei edes aivan kohta, täällä kun ei ole massakuoritumista tapahtunut ilmeisesti koskaan. Muutamia korreja tai ainakin nahkoja näkee,  mutta sitä massakuorituimista ei ole vielä ollut. Pilkkimiehet sanoo että korrien larvoja tulee isosti kun kairaa reijän, mutta sitä kaivattua massakuoritumista ei näy eikä kuulu.
Vaikka tuossa lähikoskessa on yhdessä kohtaa vettä näkösällä, ei sinne auta perhoa heittää, ennenkuin jäät ovat lähteneet ja tulvista selvitty, silloin ei ole enää korriaika.

Anonymous

Flyerille: Puhuinkin lähinnä koskista joilla itse tässä lähiaikoina aion vierailla  (sijainti itä-suomessa). Etelämmäksi mentäessä korrien kuoriutuminen tapahtuu yleensä paria viikkoa aikasemmin kuin täällä meillä päin. Sinun "koti" koskesi korri tilanteesta en osaa mennä mitään sanomaan (enhän edes tiedä missä sijaitsee), mutta omasta puolesta tuossa äsken puhelinkin. Ei kaikkialla massakuoriutumista kovin voimakkaana esiinnykkään, eli voi olla hyvin mahdollista, että sinun sumukorento "kekkerit" jäävät vain haaveeksi ellet tiedustele läheisiä virtavesiä joista korria esiintyy useammin (asutko kenties pohjoisessa? Jää tilanteesta päättellen kaiketi kyllä).

Anonymous

Dodiin, menihän se perille ettei kaikkialla sitä massakuoritumista tapahdu. Puutuin lähinnä siihen kun kehoitit menemään lähimmälle koskelle sumariaikaan siinä ensimmäisessä viestissä: -"...parit cdc sumukorennot ja suunta tiesi lähimmälle koskelle useaan kertaan tässä maaliskuun loppupuolella ja hutikuun alkupuoliskolla." Muuten hyvä neuvo, muttei kaikkialla vörki.

Ville K.

Suurimman osan kaudesta käytän kalastukseen Itä-Suomen joilla. Täällä en ole päässyt kertaakaan nauttimaan sumariajan pinturikalastuksesta. Syyt ovat moninaiset, mutta ehkäpä se merkittävin lienee, etteivät luonnonkalakannat ole kaksiset... Useat ovat ne joet, jotka ovat kalastettavissa vain tankkiautojen vierailun jälkeen.

:(

Anonymous

Ville.k:"Suurimman osan kaudesta käytän kalastukseen Itä-Suomen joilla. Täällä en ole päässyt kertaakaan nauttimaan sumariajan pinturikalastuksesta. Syyt ovat moninaiset, mutta ehkäpä se merkittävin lienee, etteivät luonnonkalakannat ole kaksiset... Useat ovat ne joet, jotka ovat kalastettavissa vain tankkiautojen vierailun jälkeen."

Totta puhut. On todella valitettavaa, että täällä päin ei liiemmin niitä luonnonmukaisia koskia virtaile. Onneksi ne istaritkin tottuvat aikanaan luonnonravinnolle ja näin ollen nautinnollinen sumari kalastus ajoittain onnistuu "tankkiautokoskillakin". Itse olen kyllä päässyt todistamaan useasti jopa todellisia massakuoriutumis mässäilyjä.