Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lappi vs Kuusamo

Started by Karski, January 06, 2009, 16:42:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kumpaan kalastamaan taimenta?

Kitka-ja Kuusinkijoki
12 (26.1%)
Lappi (esim.Ivalo-tai Juutua yn.)
26 (56.5%)
joku muu,mikä?
8 (17.4%)

Total Members Voted: 40

Karski

Eli kysymyshän kuuluu että kumpi olisi parempi paikka Kuusamon -vai Lapin taimenjoet.Kertokaa kokemuksianne ja vinkkejä yn. tänne,koska olen suunnitellut ensi kesälle reissua Lappiin.Kitkajoella olen käynyt pari kertaa ja yhdelläkään kerralla en ole saanut mitallista taimenta niin mietin tässä jatkanko vielä Kitkan pommitusta vai siirrynkö parisataa kilometria pohjoiseen päin :-D.Eihän se haittaa,vaikka muutakin kalaa saa esim. harreja (kappas lapissa niitä ei varmaan olekkaan  :-D),mutta tavoitteena olisi kuitekin taimen.Sellaisia vastauksia olisi kiva saada kumpaankin paikkaan että milloin kannattaa mennä ja millaisia vieheitä ja perhoja kannattaa käyttää :roll:.

perustelkaa kiitos!
''eise oo niin justiinsa''

jompsu

Itse lähtisin lappiin!
pari reissua olen käynyt lapissa ja tosi hyvät kokemukset sain.taimenta en noilla reissuilla saanut mutta harjusta ja rautua kylläkin.
Lappihan on täynnä jokia ja puroja missä riittää kyllä taimenta ja harria mutta ei kuusamokaan varmasti mikään huono ole :-)
tä...?

mika922

Riippuu siitä, mistä taimenta haluat. Posiolla on loistavat edellytykset sekä järville, puroille että joellle. Kokemuksen syvä ääni puhuu... :wink:
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

Hemulisoturi

Käsitteenä itse Lappi on jo niin helkutin valtava että voin melkein sanoa että lähde sinne sitä taimenta etsimään. Sieltä löytyy mestaa. Tornionjoki ja ylempänä enot. Ounasjoki välissä ja toiselta puolelta löytyy sitten Juutua, Teno, Inari jne..
Ja taimenta varmasti löytyy ..

Ja sitä en sano etteikö sitä taimenta Kuusamostakin löytys. Mutta jos reissata haluaa niin itse LAPPI on mahtava paikka sille.

Murmeli

Itse lähtisin paikkaan joku muu, mutta sulle ehdottaisin lappia. Hemulisoturi mainitsikin paikat.

Hauzi

Se on tohon Juutualle myytävät luvat muistaakseni turisteille olikohan aikavälille hein-elokuu. Se ei ole parasta taimen aikaa siinä joessa. Tuppaa olemaan jo talvikot painuneet takaisin järville. Alamittaisia taimenia kyllä sitten on haitaksi asti. Kunnon kalat ovat kuitenkin jossain muualla. Saattaa sieltä kyllä jonkun mittataimenkin yhyttää.

Ivalonjoesta saa taimenta, mutta pitää olla aika tarkkaan paikat tiedossa missä se taimen majailee kesäaikana.

Jos itse tulisin etelästä pohjoiseen kalalle niin suuntaisin ennemminkin pienemmille puroille harjusta ja tammukkaa pyytämään ja niistäkin puroista voi saada kohtuullisen kokoisia taimenia.

Maisemien takia kyllä kuitenkin suosittelen Pohjois-Suomen alueen jokia pyytö hommiin. Tällä tarkoitan sodankylän yläpuolisia alueita.

Karski

Olen vaan kuullut juutuasta sellaista juttua että lupia pitäisi varata jo pitkälti etukäteen.Pienemmät joet ja purotkin olisivat kyllä milenkiintoisia kohteita perholla kalastaa,mutta ongelmana tulee paikojen tuntemattomuus.No kyllähän niiltä paikoilta mihin on mennyt niin löytää melko varmasti poissa  :-D.
''eise oo niin justiinsa''

Juseli

Quote from: Karski on January 13, 2009, 16:22:25
Olen vaan kuullut juutuasta sellaista juttua että lupia pitäisi varata jo pitkälti etukäteen.Pienemmät joet ja purotkin olisivat kyllä milenkiintoisia kohteita perholla kalastaa,mutta ongelmana tulee paikojen tuntemattomuus.No kyllähän niiltä paikoilta mihin on mennyt niin löytää melko varmasti poissa  :-D.
Sekin pitää muistaa, että Lapissa suunnistaminen ei ole sieltä helpoimmasta päästä.
Saatat nähdä jonkun järven "lähellä" itseäsi. Siinä sitten miettii, että käydäämpäs tuolla kokeileen jos jotain tulis.
Helpommin sanottu kuin tehty.
Matka saattaa olla reilusti pitempi, mitä alussa olisi voinut kuvitella, kun joutuu kiretämään tuntureita, helkutin vetisiä soita ja lampia.
Mutta kaikesta huolimatta voin suositella Lappia kaikille pohjoisemmas suuntaaville, jos ei kalojen niin pelkästään niiden maisemien takia.  :wink: