Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Perhokalastus välineistä aloittelijoille.

Started by Karski, January 07, 2009, 16:24:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Karski

-Tämän aiheen tarkoitus on antaa tietoa välineistä aloittaville perhokalastuksen harrastajille.Minä kirjoitan tähän joitakin mielestäni hyviä asioita alkuun pääsemisen kannalta ja kaikki muutkin perhokalastajat voivat sitten lisätä omia neuvojaan ja kommentoida muiden neuvoja.

1.Perhokalastus välineet

1.1 Minkälaisilla vehkeillä pääse alkuun?
   -Alussa hyvät vehkeet ovat keskikokoiset esim.5-6 luokan, 9 jalan vapa ja kelluvat siimat (yleensä kannattaa aloittaa setillä).Tälläisilla seteillä on helppo päästä alkuun ja oppia heittämään,mikä on tärkeintä.Jos olet päättänyt että sinusta tulee lohen perhokalastaja niin ei heti kannata ostaa kalliita 10 luokan vehkeitä, 2 käden vapoja ja super nopeaa uppoavia siimoja,koska niillä on vaikempi oppiä heittämään ja ne vaativat jo paljon kokemusta.
1.2 Minkä hintaiset?
   -Itse aloitin perhokalastuksen juuri tuollaisella 5-6 luokan setillä, joka maksoi n. 80e.Tuo oli melko halpa joten suosittelisin ehkä hieman kalliimpia (en väitä että ne olisivat huonot :-D).Sopivan hintainen setti tulisi maksamaan n.120-180e (esim.loop adventure ja vision 3zone).
1.3 Millaisia perhoja heitetään  5-6 luokan setillä?
   -Tälläisella setillä perhot ovat yleesä kevyesti painotettuja uppoperhoja ja pintureita.Kevyitten esim.8-6 kokoisten streamereiden heittäminen myös onnistuu ihan hyvin.Painavat streamerit eivät lennä tämän luokituksen vavalla ja huonoimassa tapauksessa voi myös vapa katketa.
1.4 Mitä voi kalastaa 5-6 luokan vehkeillä?
   -Kuten 1.3 lukee niin tämä luokka on tarkoitettu kohtalaisen keveään kalastukseen.Tätä luokkaa voi käyttää esim.istutuskala lammilla ja virroilla/koskilla.Harjuksen ja siian kalastukseen ei suuremman luokan vehkeitä tarvikkaan.Tällä luokalla kalan koko pysyttelee kuitenkin pääasiassa alle 3:n kilon.Suurimille joille 5-6 luokka jää turhan pieneksi.

2.Asusteet

2.1 Kahluuasusteet
   -Perhokalastuksessa kahluuasusteet ovat erittäin hyödylliset, jotta voit kalastaa esim.kosken läpikotoisin ja ne helpottavat myös kalan haavittamisessa,koska pääset varusteet päällä veteen lähemmäs kohdetta.
2.2 Millaiset kahluuasusteet?
   -Itse suosittelisin kahluuhuosuja,koska ne päällä voi kahlata lähes kaulaan asti  :-D.Kuitenkin pitää olla tarkkana ettei liukastu tai mene liian kovaan virtaan.Itselläni on kahluuhosut ja voin sanoa että on ollut hyötyä.
   -Kahluusaappat ovat mielestäni huonot.Aluksi omistin kahluusaapaat ja mielestäni niillä ei ole paljoa enempää merkitystä kuin kumisaappailla.Vähänkään tulee virheaskelia niin on saappaat täynä vettä ja takapuoli märkänä  :-D.
   -Sovitaan nyt että päädyitte tulokseen ostaa kahluuhousut niin millaiset ostatte?No itse ostaisin Housut irrallisilla kengillä, jos ostat housut kiinteillä kengillä niin et voi itse päättää kengän muotoa ja tukevuutta (tokihan nuitakin    kiinteillä kengillä olevia housujakin on monenlaisella kengällä), jos kiinteillä kengillä olevat housut sattuvat repeämään niin että niitä ei voi paikata nii joudut ostamaan kokonaan uudet haalarit, mutta jos sinulla on irralliset kengät ja housut sattuvat repeämään niin sinun ei tarvitse kuin ostaa uudet housut.Irrallisissa kengissä on myös muitakin    etuja, kuten niitä voi käyttää muuallakin kuin kalastaessa.
2.3 minkä hintaiset?
   -Aluksi minulla oli n.20e kahluusaappaat ja voin sanoa ettei tehnyt juuri mitään, joten ostin 140e kahluuasustesetin jossa tuli mukana kengät ja housut (rapalan setin ja on hyvä).Eli settien joissa on kengät ja housut erikseen pyörivät n.120e---> (siis tuolla rahalla saa jo ihan hyvät).Kiinteäkengkäisten hinnat alkavat n.60e--->.

3. Muita varusteita?
   -Liivi, jossa paljon taskuja
   -Perhorasioita ja perhoja (tietenkin)
   -Haavi, mielellään sellainen jonka saa johonkin kiinni
   -Kahluusauva, koska on hyvä apu kahlauksessa (kappas vain)
   -Polaroidut aurinkolasit.Ne auttavat sinua löytämään kalat
   -Pihdit,sakset,puukko,varaperukkeita,pintureille kellunta-ainetta ja repullinen reipasta mieltä :-D.

(Ei tätä kaikkea tarvi yhdellä kertaa ostaa sitten  :-D :-D).

Tässäpä minun ohjeeni aloittelijan välineitä.Jos jollakin on lisättävää niin tänne vaan.
''eise oo niin justiinsa''

Perca

Hyvä teksti! En halua latistaa mutta itse aloitin välineistöllä vapa+heittosiima+peruke+10 liitsiä ja se riitti oikein hyvin. Välineitä sitten alkaa kertymään taitojen, aktiivisuuden ja käyntikertojen kasvaessa kuten allekirjoittaneella.. tai ainakin käyntikertojen, noista muista en tiedä.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Karski

Quote from: Perca on January 07, 2009, 17:59:47
Välineitä sitten alkaa kertymään taitojen, aktiivisuuden ja käyntikertojen kasvaessa kuten allekirjoittaneella.. tai ainakin käyntikertojen, noista muista en tiedä.

-Perca
nii no tuota minä periaattesa tarkoitinkin tuolla sulkeissa olevalla asialla :roll: :-D.

Pete

Siimana aluksi on hyvä olla vaikka se DT, sanokoot kuka siihen mitä hyvänsä. DT:llä oppii hyvin rullausheiton joka onkin suomen koskilla kaikkein käyttökelpoisin heitto. Samoin jos DT:ssä siimanpää alkaa näyttää rispaantuneelta, kuluneelta tai lohkeilee voi tämän DT:n kääntää kelalla toisinpäin ja taas on uusi heittopää ehjänä. Toisin on näissä WF-siimoissa jotka ovat valmiita vaihtoon aina kun ne kuluvat em. tavoilla.
Useat jo pitempäänkin harrastaneet eivät osaa tätä hyvää ja mainiota heittoa edes tyydyttävästi. Heiton hyvin opetellut ja hallitseva heittää rullaamalla samoihin mittoihin kuin osaamattomampi yliolan heitolla, jos ei jopa pidemmälle.
Variaatioita, eli näitä ns.aliolan heittoja/gööraneja voi sitten jokainen harjoitella ja soveltaa omaan kalastustyyliin sopivaksi mielensä mukaan. Mutta kaikki perustuvat juuri tähän rullausheiton ymmärtämiseen ja osaamiseen.

Nämä Karskin mainitsemat 10# välineet eivät välttämättä maksa juurikaan enempää kuin keskiverto yksikätisen vapa-kela-siima-yhdistelmä. Ja heittäminen niillä ei ole ainakaan vaikeampaa, vaan joissain tapauksissa jopa helpompaa pidemmän vavan ja painavamman siiman muodossa.

Näillä 5-6-luokan vavoilla voi huoletta kalastaa vaikka haukia, kunhan pitää huolen siitä että on puruperuke ja pohjasiimoja riittävästi ja että se on tarpeeksi vahvaa. Usein sellainen punottu .20-25 jo riittää.

Usein aoitetaan ns.liiankin halvoilla vehkeillä joilla perhokalastuksen aloittaminen saadaan vaikeaksi. On vapoja joihin ei se "setissä" oleva siima sovi alkuunkaan, tai se on niin vanhaa että kelluva onkin jo ainakin intermediasiima tai se on lohkeillut niin ettei heittoihin saa pituutta oikein millään.
Usein olenkin neuvonut, että ostaa joltain kalastuspalstalta käytetyt välineet, koska ne ovat otettu suoraan käytöstä ja edellinen omistaja on niillä kalastanut. Usein näitä laadukkaitakin vehkeitä saa edullisesti kun jo kokeneempi harrastaja päivittää välineistöään. Siitä saa hyvin helposti toimivan aloittavan perhokalastajan setin sopuhintaan ja varmasti toimivan yhdistelmän. Myyjä tietää useimmissa tapauksissa vielä takuu asioista sekä vaihtoehtoisista siimoista ym. tähän settiin.
Joskus vain tuntuu että käytetyn ostaminen ei sovi tällaisen aloittavankaan perhokalastaja"eliittiin" nousevan henkilön egoon, vaan välineiden tulee olla uusia ja mielellään tätä suomalais-tanskalaista tuotantolinjaa.

Tässä ihan muutamia asioita joita olen tässä 32-perhokalastusvuoden varrella huomannut ja itsekkin kokenut.
Mutta harrastus on erityisen hyvä, ja lisäyksenä voin todeta sen olevan hyvinkin addiktoiva kun siihen pääsee kunnolla sisään. samoin kuin toisille se tuo tuota paljon puhuttua väline"ädläystä", eli tavaraa vaihtuu käsissä ihan kokeilemisen innosta. Siihen itsekin sortuneena...

Paraskalastaja

Minkä laisia sitomisvehkeitä suosittelette?
-Paraskalastaja

Karski

Quote from: Paraskalastaja on January 11, 2009, 18:57:46
Minkä laisia sitomisvehkeitä suosittelette?
Tarkoiti kai perhonsidonta vehkeitä.No itse hankin sellaisenkin settinä.Setti on opm:n ja se maksoi n.80e.Se sisältää monenlaisia sidonta materiaaleja ja työkaluja ja penkin tietenkin.Olen sitonut nyt sillä setillä puolitoistavuotta ja en ole saanut kaikkea setin materialleja kulutettua,tosin olen ostanut jotain materiaalia mitä setisä ei tule mukana.

http://www.perhokolmio.com/tackleshop/?page=shop/flypage&product_id=22&category_id=4933452def975d02c9fa581d06c6a04b
tällä pääsee jo pitkälle

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=182
tuossa on ihan hyviä

http://perhokulma.workspace8.smilehouse.com/PublishedService?pageID=9&itemcode=1890

jne...

(koitetaan nyt kuitenkin pysyä alkuperäisessä aiheessa)

Commontrol

Moro!

Mitä mieltä olette tällaisesta kahluuvaruste setistä:
http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5709

Onko jollain mahdollisesti kokemusta noista kengistä tai housuista? Noi vyötärömalliset housut kiinnostaa enemmänkin

Karski

No ihan hyvän näköinen pakettihan tuo on, mutta suosittelen ennemmin ostamaan tuon haalari mallin, koska ei sitä koskaa teidä milloin tulee tiukempi paikka kahlata, jolloin tuo vyötärö malli ei riitä.No on se myönettävä että en ole kovinkaan monesti paljoa yli vuötärötason kahlannut, mutta silti miltei joka reissulla.

Ainut asia mikä pisti silmään haalareissa niin on puuttuva kiristysvyö lantiolta, jos tuo haalari sattuisi hörppäämään kauluksesta vettä niin siinä sitä sitten ollaan, kun koko haalari on vetä täynä.Niin ja ''hiekkalukot'' olisi myös hyvä olla, jotta saa peitettyä tuon sukan, koska sukka kuluu melko nopeaa, jos sitä ei suojaa millään.Plussaa tuossa haalarissa on nuo tilavat taskut olkaimet on ihan ok.Kengät ovat aika pitkälle samanlaiset, kuin minun omassa rapalan kahluusetissä, eli ne ovat hyvät.Housuista minun on huono sanoa mitään, kun ei ole kokemusta, mutta suosittelen haalaria  :wink:.

Commontrol

Aloin miettimään uudestaan että josko se haalari olis sittenkin parempi vaihtoehto. Olisko suositella mitään muuta saman hintaista pakettia? Ehkä mielummin kumipohjaisilla kengillä.

Taimen.comissa olis tälläset vyölliset hegittävät kahlarit 89€ tarjouksessa:
http://www.taimen.com/mt/product_info.php?products_id=5308

noihin tälläset kengät 79€
http://www.taimen.com/mt/product_info.php?cPath=316_79&products_id=5301

Kokemuksia Taimen merkkisistä kahluuvarusteista?

Karski

itselläni on nämä:

http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=75&pid=124

http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=75&pid=125

ja mielestäni tuo on tosi hyvä haalari ja kengät, mutta haalari voisi olla hivenen ''löysempää'' materiaalia eli siis toisin sanoen ei noin jäykkää.Tuo maksoi settinä oulunsalon kalakaverissa 130e

Nuista taimen merkkisistä tuotteista minulla ei ole kokemusta, mutta uskoisin että nuo ovat ihan hyvät.Ainut vaan haalareissa on vielä vikana että neopreeni sukkaa ei ose suojattu millään.No tuleehan siihen kenkä päälle ja voihan siihen sitten itsekkin keksiä jonkus suojan esim. toinen sukka päälle.Kengissä ei ole moittimista.No ihan rohkein mielen lähtisin kuitenkin nuita Taimen- merkkisiä varusteita ostamaan  :wink:.

...Ja vielä vinkiksi, kun menet ostamaan kahluusettiä kannattaa kokeilla että pääsetkö haalarit päällä hyvin kyykkyyn ja että kengät mahtuvat jalkaan haalarit päällä.

Commontrol

Terve! Karskin viestistä rohkaistuneena pistin nuo Taimenen varusteet tilaukseen ja ne tulee n. 2 viikon päästä. Jos jotain kiinnostaa niin voin kertoilla sitten kokemuksia niistä kun pääsen kokeilemaan. Tosin mitään vertailupohjaa ei ole muutakuin joihinkin pvc halppiskahlareihin

Näyttäis siltä että noissa housuissa olis jonkinlaiset kiinteät sorasuojat (Built-in neoprene gravel guards.) ainakin tuossa tuoteselosteessa sanotaan.

Liikkeeseen ei päässy testailemaan kun se on puolassa :-D joten pitää vaan toivoa että ne sopii

Karski

Joo-o itselläkin on jonkin verran kokemuksia ollut nuista pvc saappaista, mutta lennätin ne metsään. Jaa-a niimpäs näyttää että selosteessa lukee että sorasuojat.No siis plussaa vielä sille. Luulisin että nuo taimenet ovat asialliset vehkeet, eli ei muuta kun kahlaamaan.