Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lusikkauistimesta pilkiksi?

Started by kirjolohikäärme, January 25, 2009, 23:34:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kirjolohikäärme

Kaikki pilkkiäthän tietävät, että Kuusamon Räsäsiä käytetään kirjolohia ja haukia pilkkiessä, miksei muitakin kaloja. Räsäsethän ei virallisesti ole pilkkejä, vaan lusikkauistimia.
Pakkia penkoessa huomasin, että täällähän on monenlaisia taimen/ahven jne. pitkuloita, pilkkien malliasia lusikoita. Rupesin miettimään, että oiskohan näistä pilkeiksi, jos ottaisi takakoukun poies, tapsi perään ja tapsin päähän vaikkapa värikoukku tai pieni morri? Kokeilemallahan se selviäisi, mutta...

Tänne voitais kirjotella kokemuksia, pistää kysymyksiä ja kaikkea aiheeseen liittyvää juttua. Mitä lusikka uistimia olette käyttänyt pilkkeinä, mille kalalle ja miten on pelittänyt?

En löytänyt haulla enkä selailemalla tällaista aihetta, joten päätin tämän itse tehdä. Toivottavasti ei ole aivan turha, itseä ainakin kiinostaa nämä, että mitenköhän mikäkin lusikkauistin toimii pilkkinä.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

kirjolohikäärme

Minäpäs itse heitän ensimmäisen kysymyksen.

Ostin syksyllä tallaisen pienen Blue Foxin taimen lusikan. Malli taitaa olla vähän niinkuin tuollainen Trout Quiver, mutta ei ihan. Edestä ihan normaali, rypylä pintainen lusikka, mutta takaa löytyy "säiliö," jossa kaksi kuulaa ääntä pitämässä. Oisikohan tästä lusikasta mitenkään ihan vain tuollaisenaan kirjolohen pilkintään, tai ahvenen pilkintään niin, että takakoukku olisi pois, ja tilalla vaikka tapsin päässä värikoukku?

Tässä vielä (kehnoa) kuvaa lusikasta:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja toinen kysymys. Olen kuullut, että Abun Toby lusikkaa käytettäisiin ahvenen pilkinnässä. Onko kellään siittä kokemuksia. Jos ovat ihan toimivia pelejä, niin minulta löytyy 1 Toby ja 1 Tobyn kopio pakista. Jos toimisi, niin siittähän saisi 2 uutta ahven pilkkiä.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Tuhe

Kannattaa kokeilla, mut unoha tapsi ja laita se värikoukku suoraan tuohon uistinrenkaaseen. Sillalailla olen aina uistimilla pilkkiny. Kirjoa varmaan enempi uistin kiinnostaa, kuin koukku. Itse kumminkin laitan aina värikoukun, enkä paljasta koukkua.

Mind_Flayer

Itse olen jonkin verran pilkkinyt ahventa pienillä räsäsillä, joista on kolmihaarakoukku otettu pois ja tilalle laitettu tapsisiimaan pieni yksihaarakoukku ja syötiksi kärpäsen toukkia tai matoja. Ahventa on noussut sellaisellakin vaihtelevalla menestyksellä. Sopii minun mielestä paremmin syvempiin vesiin, koska räsäset painavat sen verran, että ne painuvat helposti syvemmällekkin. Kokeilemisen arvoinen viritys.

Kipster

Itse tein eilen emännälle pilkin tästä vieheestä *Cllick*

Koukuksi laitoin 1-haarasen värikoukun. Ja hyvin nous affenaa :] Siihen laitto viel toukan ni kalantuloo ei voinu estää

Hagge

Onkohan kukaan kokeillut toisin päin, eli pilkistä lusikkauistimeksi. Ois kesä niin vois vaikka kattoakin kuinka paljon alkais kalaa tulla, kun pistäis pilkin siiman päähän. :roll:

Veketti

Oon mä ainakin heitelly joskus valioo haukipitosella lammella. Hyvin on napannu. Eiköhän moni muukin pilkki käy viskottavaksi kesällä, kun ei aivan painavinta ja suhteessa pienintä pistä siiman päähän, esim joku nopeasti uppoava volframipilekki  :?

Torro

Pienestä toby -kopiosta oon koukun nakannu mäkeen ja morri tapsin päähän. Siinä se menee mutta painoa sais kyllä olla enemän lusikan alapäässä
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

SUURkalastaja jyväskyläst

Kyllähän noita lusikkauistimia tulee käytettyä haukipilkillä. Nehän on juuri ollut minulla ainakin niitä kalastavimpia hauelle.
Parhaiten toiminut SIL-uistin, Räsänen ja proffan kopio. :-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Suutarinen

Noista räsäsistä haluaisin kysyä et toimiiko ne 20g:set hyvin hauellle vai pitäskö olla niitä 10g.sia? Ite oon saanu haukia sellasella kultasella profesorilla joka on kyllä kevyempi kun 20g. Tuli hommattua noita 20g räsäsiä ja yks 28g:nen juuri pilkintää varten. En oo mitään niillä saanut mutta tosin en oo nyt millään muullakaan. Tammikuun alussa tuntu et se hauki oli syönnillään. nyt on nollareissuja tehty.

Jos sais mielipiteitä asiasta niin lisääntys luottoo laittaa ( tai olla laittamatta ) noita 20g räsäsiä siiman päähän.

Kiitos jo etu käteen

kalastan_kaikkea

Kuusamon lätkän pitäisi toimia jalokaloille. Ei kun kokeilemaan :wink:

survivor

Quote from: kirjolohikäärme on January 25, 2009, 23:47:17
Minäpäs itse heitän ensimmäisen kysymyksen.

Ostin syksyllä tallaisen pienen Blue Foxin taimen lusikan. Malli taitaa olla vähän niinkuin tuollainen Trout Quiver, mutta ei ihan. Edestä ihan normaali, rypylä pintainen lusikka, mutta takaa löytyy "säiliö," jossa kaksi kuulaa ääntä pitämässä. Oisikohan tästä lusikasta mitenkään ihan vain tuollaisenaan kirjolohen pilkintään, tai ahvenen pilkintään niin, että takakoukku olisi pois, ja tilalla vaikka tapsin päässä värikoukku?

Tässä vielä (kehnoa) kuvaa lusikasta:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

tänään trömman kanaval tuli juuri tobyllä pilkittyy kuhaa,kirkas värikoukku alle vaan ni toimii..

Ja toinen kysymys. Olen kuullut, että Abun Toby lusikkaa käytettäisiin ahvenen pilkinnässä. Onko kellään siittä kokemuksia. Jos ovat ihan toimivia pelejä, niin minulta löytyy 1 Toby ja 1 Tobyn kopio pakista. Jos toimisi, niin siittähän saisi 2 uutta ahven pilkkiä.