Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uusi ilmakivääri!

Started by juho_96, February 15, 2009, 18:13:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

juho_96

Elikkä olen ostamassa Gamo nitro 17 ilmakivääriä,että oisko hyvä ostos?
Kiitos jo etukäteen!
Kalastus intoa!

Rambo-Jonne

Ihan kivalta lelultahan tuo näyttää..
Itse jos ilmakivääriä ostaisin niin tämän hankkisin 5.5mm kaliiberisena http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=306&PHPSESSID=dec39fdcfdfd5c48c7456c5bb4f6d076 . Tuolla pystyy jo vähän pidemmällekkin matkalle ampumaan ja joissakin maissa metsästetäänkin noilla, mutta sehän ei Suomenmaalla ole sallittua...

juho_96

Quote from: Niemel@ on February 15, 2009, 18:22:27
Ihan kivalta lelultahan tuo näyttää..
Itse jos ilmakivääriä ostaisin niin tämän hankkisin 5.5mm kaliiberisena http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=306&PHPSESSID=dec39fdcfdfd5c48c7456c5bb4f6d076 . Tuolla pystyy jo vähän pidemmällekkin matkalle ampumaan ja joissakin maissa metsästetäänkin noilla, mutta sehän ei Suomenmaalla ole sallittua...
Ok,mut mulla on ollu jo joku Baikal ilmakko joka hajos joten päätin vaihtaa valmistajaa!
Kalastus intoa!

Rambo-Jonne

Jännä homma, itselläni ei olekkaan ilmakkopuolelta kokemusta Baikaleista. Ruutiaseiden puolella ovat kyllä kestävän pelin maineessa   :-o
Ja onhan tuollainen "rullalipas" varmasti mukava esim. kaljatölkkien ammuskeluun :)

Makko

Quote from: Suomalainen kalamies on February 15, 2009, 18:13:39
Elikkä olen ostamassa Gamo nitro 17 ilmakivääriä,että oisko hyvä ostos?
Kiitos jo etukäteen!
Mulla on just tuo gamo, ja kyllä lähtee. Yllättävän tehokas ilmakivääriks.

Aatami

Ihan uteliaisuuttani. Onko ilmakivääriin ikäraja? Minä en nimittäin näistä yhtään mitään tiedä, niinkuin aseista ylipäätänsä. Saako tosiaan 14-vuotiaskin käyttää näitä?
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Rambo-Jonne

Mulla on jotenkin sellainen kuva, että alle 18v ei saa ostaa, mutta käyttää saa? Muistakaahan että noilla tehokkailla ilmakivääreillä voi tulla oikeasti pahaa jälkeä. (ja miksi ei "lutkuillakin")
Peteltä löytyy varmasti muutakin kuin mutua tähän ikäkysymykseen..

Pete

Järjestyslaista löytyy jotain....
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito
Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:
1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;
2) patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet;
3) tikat, kuulat ja muut näihin rinnastettavat heittämiseen soveltuvat esineet;
4) syövyttävät sekä toisen vakavaan vahingoittamiseen taikka lamauttamiseen soveltuvat aineet;
5) ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;
6) terveydelle vaaralliset laserosoittimet.

Ampuma-asetta tai räjähtävää esinettä erehdyttävästi muistuttavien esineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.

Ilma-aseiden, jousitoimisten aseiden ja harppuunoiden myyminen sekä muu pysyvä luovuttaminen alle 18-vuotiaalle on kielletty ilman hänen huoltajansa suostumusta.

Ja Rikoslaista löytyy sitten ne sanktiopykälät, eli rangaistukset.
Elikkä tähän soveltunee rikoslain 21 luku, henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista: 5 § pahoinpitely, 6 § törkeä pahoinpitely, 7 § lievä pahoinpitely, 10 § vammantuottamus, 11 § törkeä vammantuottamus ja 13 § vaaran aiheuttaminen.

Aatami

Kiitos Pete.

Eli jos nyt oikein ymmärsin niin 14-vuotiaallakin voi olla ilmakivääri jos tämän vanhemmat sen sallii. Aika mielenkiintoista. Tässä saa sellaisen kuvan, että jos on hölmöt vanhemmat niin he antavat jopa alle 10-vuotiaan pitää hallussaan ilma-asetta ja laki sallii sen.

Tuoksahtaa epäilyttävältä.

No joo en sotke aihetta enempää.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Pete

No, yleensä se tarkoittaa sitä, että vanhempien pitäisi olla ja vahtia/tarkkailla/valvoa mitä sillä aseella tehdään. Näinhän se ei kyllä ylensä ole. Varsinkin näiden pienempien käsiaseita muistuttavien ilma-aseiden kanssa heiluneille on meinannut tulla ylimääräisiä 9mm reikiä, ihan henkilökohtaisiakin kokemuksia kyseisestä asiasta on.
Että varovaisuutta kaikinpuolin ilma-aseiden käyttöön ja kuljettelemisiin paikasta toiseen.

Tornio_River

Itse aloittelin aikoinaan ilmakolla ampumis harjoittelun 6-7 vuotiaana ,tietenkin vanhemman läsnä ollessa. ja kun hommaan tuli  vanhemilta luottamus että poika tajuaa hommat jne niin aloin sitten reenaileen yksin,mukava harrastus joka vei mennessään.joskus 10-12 iässä sitten aloittelin pienoiskivääri hommat ja niihin ku tuli
täys luottamus niin ei muuta kun poika yksin reenaan ampumista :-) mitään en ole näihin päiviin astikkaan säheltänyt kiitos hyvän ja luottavaisen opetuksen,
aseita opin käyttämään ja kunnioittaman nuorena.Nykyään metsästys korrti taskussa,,hankin sen n.13w ja siitä se lähtee :mrgreen:
Nykyajan ilmakiväärit on sen verran tehokkaita  että hirvittää,pari kesä sitten uudella kaverin impalla ampuessa tapahtui se eka vahinko..laduttu imppa laukesi liukastumisen myötä ja lävisti paksu n kumpparin ja upposihan tuo lihaankin,eli todellakin niillä voi saada pahaa jälkeä aikaan

perza

Tuossa useampia vuosia sitten äitini työ paikassa pari ala-aste ikäistä leikkivät kaupassa hyllystä löytyneellä kiinalaisella halpa ilmakiväärillä. Olivat leikillään tähdänneet jotakin miestä mahaan ja kas kummaa aseessa olikin panos ja se panos upposi tämän mieheen mahaan. Ei ollut mies kuulema huomannut muuten mitään kun oli vain alkanut paita tuntua märältä(verta). Saivat sitten kyllä nuo pari poikaa kiinni tuosta. Sitä en tiedä mitä seurauksia tuosta pojille tai poikien vanhemmille tuli.
Eli kyllä se uppoaa ihmisen lihaan halvemmallakin ilmakiväärillä ammuttu panos.

Itellä on kaksi ilamkivääriä. Molemmat on jotakin 30 vuotta vanhjoa laatu merkkejä, mutta toinen on semmonen mini ilmakivääri josta oli aiemmin mm. perä katkaistu, nyt on uusi perä kyllä ihan sentakia että näyttää edes ilmakivääriltä. Sillä ei kyllä voi satuttaa muuten kuin lyömällä itse aseella toista. Panoksenkin näkee silmällä kun se lähtee piipusta. Farkuista kimpoaa panos että heilahtaa. Toisella isommalla ilmakiväärillä sitten ampuu paneelista läpi vaikka tosiaan vanha on sekin.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Peketeus

Minun isoveli ampui itseään taidokkaasti päähän. Osu puuhun ja kimpos ohtaan, onneksi kuhmua pahempaa ei sattunut.  :-D

Jake-zxc

Quote from: Peketeus on March 06, 2009, 16:33:16
Minun isoveli ampui itseään taidokkaasti päähän. Osu puuhun ja kimpos ohtaan, onneksi kuhmua pahempaa ei sattunut.  :-D

Kun ampuu ''impparilla'' niin kannattaa olla erittäin varovainen. Aina pitää ampua riittävän kaukaa kohteeseen kun monesti itelläkin on sattunut tuommoinen kimpoaminen. Ja varsinkaan renkaisiin/kumiin ei kannata ampua.  :roll: Kokemusta on  :roll:

Darûmax

Juuh... Kyllähän toi kivaa on... Itekki joskus ammuskelen, mutta kyllä metsästys ja kalastus on minut sillälailla vienyt mukaansa, että ei tuota enään niinkään tule harrastettua..

apii90

ammuin kans joskus maalitauluun ja siinä oli suora takalevy, joten kudit kimpos suoraan kohti ja lopputulos oli se, että kudista oli palanen korvalehdessä ja syvällä. sen jälkeen taivutinkin maalitaulun takalevyä siten, että kudit kimpoaa jonnekin muualle kuin itseä kohti.

kirjolohikäärme

Quote from: Murmeli on March 09, 2009, 16:42:44
Itse ammuskelin lastulevyyn ja ihmettelin, kun aina joku napsahti siinä päänvieressä seinään (ammuin seinänvieressä). Kävin kattomassa sitä levyä ja hoksasin, että yksikään panos ei ollut jäänyt levyyn, vaan ne oli kimpoillut takaisin. Lopetin samantien sitten, kun en viitsinyt enempää vaarantaa itteäni.
Ite ammuskelin myös lastulevyyn ennen. Hyvin harvoin se siitä pois kimposi, mutta pahin ongelma oli se, että luoti mennä pärskähti kahdestakin lastulevystä helposti läpi.
Vaihoin taustan paksuun vanerilevyyn, ja silloin alkoi luoteja tulla kohti. Monesti luoti kimposi niin kovaa takaisin, että upposi melkein takana olevaan seinään. Noiden kanssa kannattaa olla tosi varovainen!

Ase on Hastsan Mod. 33 ja sen päällä joku Gamon kiikaritähtäin. ihan hyvä ase on ollut. Mukavan tehokas jne.  :-)
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

•ri$†ia•™

Hyvä pössykkä mutta kiikari irtoilee ajan myötä. :-D

pasanen1

itsekkin olisin asetta ostamassa mutta ei ole valitettavasti kokemusta aseesta eli onko kannattava ostos mökki ammuskeluun? :mrgreen:

ana1335

Pari viikkoa sitten ostin kyseisen mallin, hintalaatusuhde varmasti kohdillaan, eli ainakin mukana tulevilla ammuksilla tarkka ainakin 50m asti. Kiikarin kanssa on muillakin ollut kuulemma ongelmia, minulla säätövara meinaa loppua kesken kun lähtötilanteessa osoitti ties minne. Lisäksi kiikari ei meinaa pysyä kiskoillaan ammuttaessa. Jälkiviisaana olisin ehkä valinnut mallin jossa avotähtäin. Toinen kiusallinen ongelma on se helvetinmoinen ääni mitä tämä pyssy pitää. Ei jää varmasti metelissä paljon jälkeen pienikaliiberisista ruutiaseista. Mutta pääosin Gamo Nitro 17 varmasti kelpo peli ei niin totiseen harrastusammuntaan vaikka mökkiolosuhteissa missä naapuri ei saa ammuttaessa heti sydänkohtausta.  :wink: