Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uuteen pilkkimisjärveen tutustuminen

Started by MEO, March 15, 2009, 21:57:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MEO

Tarkoitus olisi aloitella taas vuosien jälkeen pilkkimisharrastusta. Miten kannattaisi aloittaa ihan outoon järveen tutustuminen? "Ottipaikoista" ei ole mitään hajua, järvestä löytyy muutama isompi jokisuu, ojasuita ja jonkin verran jään päällä näkyvää kuollutta kasvillisuutta. Järvi on kapeahko, reilun kilometri leveimmästä kohdasta ja pituutta on reilu 3 kilometriä. Vettä olen löytänyt korkeintaan 1,5-2 metriä. Vesi on ruskeaa, humuspitoista.  Lähinnä olisin vailla kokemuksia. Miten kauan pilkkiä "tyhjää" reikää? Miten tiheään vaihtaa pilkkejä?
Tänään näin ensimmäistä kertaa muita pillkijöitä, joten kokemuksia en ole voinut muilta oikein kysellä. Ei neuvoja nytkään oikein irronnut, kuulemma kalastavat lähinnä tuota yhtä jokisuuta. Lehdestä olen lukenut, että järvestä ja sen joista saadaan isoja, yli kymmenkiloisia haukia. Lupamyynnissä mainitaan myös siika,kuha ja taimen. Omat tavoitteet olisi edes niissä soppakaloissa, elikkä ahventa lähinnä tavoittelen.   

Rambo-Jonne

Tapsipilkki on aloittelijalle varmin vehje, vaikkapa kuparinen pysty ja oranssi morri tms. ja pari kärpäsentoukkaa syötiksi. Pilkkejä ei tarvitse vaihdella, ennemmin etsiä kaloja. Koska tyhjällä reijällä on turha pilkkejäkään vaihdella! Järvi kuulostaa siinä mielessä vaikealta, että vettä on tasaisen vähän.. Tietysti kasvillisuuden reunat ja ojien/jokien suut (varovaisesti lähestyä noita virtapaikkoja!) ovat kokeilemisen väärttejä.. Samalla reijällä ei liian kauaa kannata istua, sillä ahven kyllä yleensä nappaa mukisematta kun pilkki tipahtaa nokan eteen, ei tietenkään aina.. Sanotaanko että 1-5min per reikä, jos ei ala kuulua mitään.. Ja uittotyylistä sen verran että alkuun muutamia korkeampia "kuulutusvetoja" ja ehkäpä pohjan pöllyytystä pilkillä.. Sitten vain nostetaan pilkki siten että koukku on n. 10cm pohjasta ja tehdään välillä pieniä nyppyjä ja väristyksiä ja ehkäpä muuta korkeampikin veto. Tyyliä kannattaa muunnella, kyllä sen sitten hoksaa että miten saa parhaiten kalat nappaamaan :wink:

Vikke

Pystäri, morri ja tapsi ovat hyviä vaihtoehtoja aloittelijalle.
Syötiksi käy hyvin kärpäsentoukat.

Yhdellä reijällä ei hirveän kauaa kannata kykkiä. Itse vaihdan paikkaa ahvenen pilkinässä 2-5min välein, jos ei ole siihen mennessä tullut siis kalaa.
Pilkkiä en ainakaan itse hirveän usein vaihda. Sillä jos esim. yhdeltä reijältä ei morrilla tule 5 -minuuttiin, niin ei vaihto pystäriin auta tilannetta yhtään.

Ahventa kun yrittää, niin pilkki saa olla about 10 -senttiä pohjasta. Morrilla pieniä nyppyjä, tapsilla hieman suurempia ja pystärillä vielä vähän suurempia.  :-) ... riippuu toki vähän tilanteestakin. Ja niinkuin Niemel mainitsi, tyyliä kannattaa vaihdella.

Kannattaa käydä tsekkaamassa se jokisuu, missä muutkin kalastavat.. Jos et kerran muita hyviä paikkoja vielä tiedä.

"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

kalasa

Syvyyskartta auttaisi mukavasti. Ei varmasti pilkkipaikkana helpoinpia koska vesi on tummaa ja syvyyttäkään ei tunnu olevan, kannattaa ajoittaa reissu mahdollisiman keväälle jolloin valoa pääsee enemmän jään alle. Tapsipilkillä on ehkä helpoin lähteä etsimään kaloja. Itse lähtisin kiertelemään rantoja, avantoväliksi parikymmentä metriä, jossei kalaa tule. Kun jostain tärppää avantoja kannattaa tietenkin tehdä alueelle useita. Syöttinä surviainen voi tuoda muutaman ahvenen lisää, mutta toukka on myös toimiva. Keväällä tosin alkaa jo matoja löytymään, nekin kokeilemisen arvoisia.

www.kansalaisen.karttapaikka.fi/
Katteleppa josko tuolta löytys syvyyskartta niin koitetaan antaa pelivinkkejä :wink:
enhä minä..

MEO

Juu, kiitoksia vaan vinkeistä. Valitettavasti siihen järveen ei saa syvyyskarttaa. Maasto on ympärillä todella "pohjanmaa" eli siis tasaista peltoa. Noi joki suut on ollu tarkoitus kokeilla, ojansuita olen jo testinyt laihoin tuloksin...

Suurkalastaja1

Yhdellä reiällä ei tosiaan kannata kykkiä kovin kauaa, riippuu tosin järven luonteesta, sillä esim.  meidän mökkijärvi on juurikin tummavetinen ja melko matala ja siellä ahvenet osoittavat mielenkiintonsa yleensä vasta 5 minuutin kuluttua reiälle tulosta. Sitten taas toisella järvellä ahvenet osoittavat mielenkiintonsa pilkkiä kohtaan heti ensimmäisten kymmenien sekuntien kuluessa.

Pilkkiä ei mielestäni kannata vaihtaa ahventen etsintävaiheessa, vasta sitten kun on saatu kosketuksia ahveniin, eikä välttämättä silloinkaan jos kalaa tulee hyvin. Tietenkin vedessä olevaan pilkkiin pitää luottaa mikä ei välttämättä ole helppoa jos kalaa ei kuulu. Kokeilemalla selviää järven luonne :wink:
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Zinkki

Jos nyt vanhat konkarit jaksaisivat neuvoa minuakin. Eli siis erityisesti paikkavinkkejä, vaikka tosin muutkin kelpaavat. Vesi on todella
kirkasta ja pohja on lähes kaikkialla hiekkaa tai kivikkoa.
http://kuvablogi.com/nayta/1813347/
Olen pilkkinyt tähän mennessä jonkun verran aittoniemen ympärillä ja saanut pientä ahvenensilppua lähinnä suottar-ja juurikkalahdesta. Tavoitteena olisi saada vähän isomman polven pannuntäytettä koska sitä järvessä pitäisi olla ihan hyvin. Tähän mennessä kookkain on suottarlahden pohjukasta tullut 200 grammainen.

Ruutti

Erittäin mielenkiintoinen vesistö sulla. Paljon syviä monttuja, isoja penkkoja, nopeasti tippuvat rannat jne. Itse varmaankin lähtisin isompaa kokeilemaan tuosta aittoluodon yläpuolelta 5m kohdilta ja tietenkin siitä ympäriltä. Molemmilla puolilla syvät montut joten tuo voisi olla yks mahdollinen isomusten paikka. Lohisaaren ja Iso lohilahden seuduilta saattaa kanssa löytyä affenta. Siis pelkän karttakuvan perusteella. Parempaa kuvaa kun ei tuosta vesistöstä ole.

Zinkki

Kiitoksia vinkeistä. Nyt pitäisi vaan yrittää joskus järjestää aikaa pilkkireissulle.