Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten aloitetaan 5-10 vavalla uistelu?

Started by kalastuksesta kiinnostunu, March 18, 2009, 08:35:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalastuksesta kiinnostunu

MITEN SE TAPAHTUUU??? Olen aina miettinyt sitä ja olen halukas kokeilemaan.. :? :-) Omistan vavat jo ja sellaisen siihentarkoitetun veneen...(kai)  Kysyn siis miten se aloitetaan järvellä ja miten uistimet saadaan uimaan erilleen??? ja Miten kala saadaan ylös???? KIITOS TUHAANESTI :-D

edit: YLLÄPITO: ÄLÄ KIRJOITA TOPICEJA CAPSIT POHJASSA!!!!! EI OLE TARPEEN HUUTAA JA MEILLE VAIN TURHAA TYÖTÄ MUOKATA SINUN VIESTEJÄ SÄÄNTÖJEN MUKAISEEN MUOTOON,

Timpe

Quote from: kalastuksesta kiinnostunu on March 18, 2009, 08:35:01
MITEN SE TAPAHTUUU??? Olen aina miettinyt sitä ja olen halukas kokeilemaan.. :? :-) Omistan vavat jo ja sellaisen siihentarkoitetun veneen...(kai)  Kysyn siis miten se aloitetaan järvellä ja miten uistimet saadaan uimaan erilleen??? ja Miten kala saadaan ylös???? KIITOS TUHAANESTI :-D

Jos 10:llä vavalla meinaat uistella, niin sitten joudut jo hankkimaan apuvälineitä jotta saat homman toimimaan hyvin. Vapatelineet tietysti pitää olla joka vavalle, pikkuplaanereita 4-6 kpl, ja takiloitakin kannattaa harkita, jo tuolle vapamäärälle.
Itse 10 vavalla uistellessa laittaisin vavat suunnilleen näin, eli 4-6 vapaa pikkuplaanereihin, 2 vapaa takiloihin, 2 perävirtaan (ja 2 normisti suoraan sivulle, jos pikkuplaanereita on vain 4), riippuen vähän mitä ja missä kalastetaan. Ylösotossa ei kai sen ihmeellisempää ole, kalan iskiessä yleensä on hyvä kelata nuo perävirtavavat alta pois, jotta siimasotkuilta vältytään, ja haavin tulisi olla tarpeeksi iso.
5-6 vavalla vedeltäessä kokoonpano voisi olla 2 plaanereihin, 2 sivulle ja 1-2 perävirtaan, tällä tavalla ei välttämättä tarvitse takiloita, vaan sivuvapoihin voi laittaa painouistimet taikka syvääjät.
Suosittelen, että aloitat vähemmällä määrällä vapoja, ja kun homma alkaa käymään rutiininomaisesti lisäät vapojen määrää.