Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

"Äksidentit" kalastuksessa

Started by kalastan_kaikkea, February 25, 2008, 08:48:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kipster

Quote from: Murmeli on November 25, 2008, 17:41:50
Quote from: Kipster on November 25, 2008, 10:13:14
...voimalaitoksen turbiinivirtaan... 
Ensimmäinen paikka mistä Oulussa lähdetään hakemaan kadonnutta. Voimalaitoksen turbiinille menevän "kanavan" edessä oleva verkko. Opettaja kertoi, että joskus on ollut useampikin ruumis painautuneena siihen verkkoon.

Joo tuolla voimalaitoksella ei sellaista verkkoa ole. Sitä tyyppiä sitten naaraillaan seuraavan kunnan koskesta  :roll: Sinne ne yleensä o viimeistää päätyny

vainaja

Täytyy kai sielä joku verkko olla? Jos ei oo ni sinnehän kaikki uppotukit ja kelluvatkin joutuu ja tukkii joka paikan..

Kipster

Quote from: roskakala on November 25, 2008, 18:06:09
Täytyy kai sielä joku verkko olla? Jos ei oo ni sinnehän kaikki uppotukit ja kelluvatkin joutuu ja tukkii joka paikan..

Ei siellä turbiinivirrassa ole verkkoa. Sen padon sisällä on allas johon ne kaikki kerääntyy ja josta ne sitten miesvoimin noukitaan. Ja tarkoitan tällä turbiinivirralla tietty padon alapuolella olevaa virtausta. Eihän sinne pääse tukkeja koska ne otetaan pois aiemmin (kuten juuri kerroin) eikä ne osaa vastavirtaankaan uida

kala___mies___95

Mulla kerran kun heittelin lipalla olin just ostanu ton kyseisen lipan. Heittelin vain järvelle ja jäi kiinni kaislaan yritin vetää mut oli varmaan 2cm paksu kaisla.Heitin kaikki vaatteet pois paitsi bokserit ja toivon että ei oo paljo vettä.Sain sen ottettuu pois kaislasta hikisenn käsi ylsi oli aika syvää oli hyvä onni ettei joutunu sukeltaa.No toi ei kyllä oo kovin ihmeellistä.Ja samassa paikassa kaveri heitti pohjaan lipan kii. Lähin hakee uistinta nii siinä oli myös isokivi kaveri saiu vieheen irti.Rupesin nostaa kivee oli semmonen terävä reunanen ja viilsi ikävän haavan käteen.
Ja kerran kaveri heitteli nilsuu niin lukko p*rk*le aukes ja sinne meni nilsu.Huusi vaan voi v*ttu.Saman laisella lukolla heitteli siinä lähellä niin upo uus minnowi lentää järvee mut onneks se löyty.Ei tokaan kovin ihmeellistä oo.
Ps. Älä osta konesolan Nurmes lukkoja. : :x
Minä en lähde maailmankiertuematkalle minä lähden kalaan.

-Juippi-

Olin heittelemässä erään uimarannan lähistöllä ja uistin jäi uppotukkiin kiinni. Vesi oli niin matalaa,että näin sen olevan haettavissa pois. Veteen päästessä tiesin rannan olevan hiekkainen, joten kävelin huolettomasti kohti tukkia. Varmaan viisi metriä rannasta astuin johonkin terävään, luultavasti lasinpalaseen. Lasi viilsi pottuvarpaan ja jalkapohjan rajamaille sentinmittaisen haavan. Verta tuli aika reilusti, kerran jalasta oli kyse. Ei siihen tikkejä tarvittu, mutta kyllä sitä hieman kävellessä varoi.
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

UppoPerho

Quote from: prå-kalastaja on July 28, 2008, 15:43:20
Kerran uppos Vibraxin koukut päänahkaan, mutta mitään pahempaa ei oo tapahtunu.
Itelläkin on ollut jokin lippa pään nahas kiinni. Oltihin joskus 3 vuotta sitte kalas, niin yks heepo kiskaasi lujaa sivultapäin lippaa jokeen ja ja eihän se lippa osunut edes veteen, ku tuli mua takaraivoon. Hieman tuli verta ja kipee oli. Meni oikeen kunnolla nahan alle. :-)

Kaikkea sitä sattuu elämässä... :roll:
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

pro-onkija

Kerran on pitäny käyvä sairaalassa ottamassa koukku pois sormesta.

Hauzi

En ole itteeni koskaan telonu kalareissuilla. Muutaman kerran kuitenkin käyny niin, et on herpaantunu kartanluku tai kaikuluotaimen tuijottaminen.  Seuraus useita uistimia pohjaan yhtä aikaa ja siihen vielä kylkiäisinä takilapallot. Pahimmillaan ollut 10 uistimesta 8 pohjassa. Se kysyy sitten hermoja kun niitä alkaa irrottelemaan. Ei viitti kaikista veellä vaan siimoja poikki.

Pahin oli kun olin yksin uistelemassa ja vedin 6 uistinta 10stä pohjaan, mut kaikki sain pelastettua. Onneksi keloilla on 300 metriä siimaa niin on aikaa touhuta irti uistimet pohjasta.

Edit: Sit on puhelin tippunut järveen kaloja perkatessa. Perkasin siinä kalat loppuun ja puhelin ylös ja kuivaus. Toimii edelleenkin. Sen lisäksi kamera tippui veneen perään missä oli vettä sekin toimii edelleen.

Daiwa

Hauzille sanon, että ei minua ainakaan haittais ne uistinmenetykset yms..., kun katsoo niitä sun kalakuvia, niin kyllä se hinta on niistä takaisin tullut ja kateeksi ainakin minua sun kalapaikat.

No laitampa yhen, mikä tuli tuossa mieleen. Olin käyttäjä "roskakalan" kanssa pikkupoikana joella virvelöimässä, niin alas virtas komeannäköinen koski ja meidän vieressä oli risuja, joiden edestä ei voinut oikeen heitellä. Sopivasti oli sitten kivi siinä metrin päässä rantaviivaa ja koski kohisi mukavasti vieressä. Se ei ollut mikään hirmuiso, mutta sellainen, että siihen justiinsa kaks tyhmää kalastuksen aloitteliaa mahtui kämmäämään. Ensiksi "roskakala" hyppäsi kivelle ja minä tulin perässä. Pari heittoa kumpikin kerkes heittää ja sen jälkeen minä lensin kiveltä jokeen. Eihän siinä auttanut, kun taistella virran kanssa ja uida rantaan. Sitten kävellä hermona kotia ja saunaan.  :-)
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Hauzi

Quote from: Daiwa on December 08, 2008, 19:44:08
Hauzille sanon, että ei minua ainakaan haittais ne uistinmenetykset yms..., kun katsoo niitä sun kalakuvia, niin kyllä se hinta on niistä takaisin tullut ja kateeksi ainakin minua sun kalapaikat.

Jos on yksittäinen uistin pohjassa niin sit veetään jarru tönkkiin ja katotaan mistä antaa periksi. Siima, koukku vai leikari. Meneehän niitä uistimia aina muutama kesässä. Eikä ne kyllä hirveästi harmitakkaan. Jos on hyvä uistin niin käydään ostaan uusi tilalle tai jos oli huonompi uistin niin sitten etsitään parempi tilalle.

JP_Fisher

Tipuin 3v veneestä mökillä järveen syvyyttä ei ollu ku puolitoista metriä muuta kun ei osannu uida onneks vaari pelasti

pentti95

Quote from: Kipster on November 25, 2008, 10:13:14
kaikista pelottavin äksidentti oli varmaan 3 vuotta sitten tapahtunut putoaminen. Liukastuin ja putosin voimalaitoksen turbiinivirtaan. Oli kyllä onnea matkassa että turbiini virta oli pienimillään eli se oli melkein seisovaa vettä. Jos ne olisi ollut täysillä ni mua ei luultavasti enää olis täällä kirjottelemassa.
Mullakin sama, mutten kokonaan. Todella kova virtaus koskessa, ja liukastuin ja olin mahaan asti vedessä. Onneksi kaverini olivat paikalla, ja vetivät minut ylös sieltä. :D

tomso

eipä ittelleni käyny pal kummosta mut serkku sai perhosteles koukun peukalon kynnel alle (sairaala reissu) ja sit serkun kaveri (sama serkku) kahlas siikakosken niska-kivelle nii 500e 3g känny meni paskas :|
.....

Juz

Joskus 5vuotiaana olin ukin kanssa pilkillä, ja mulla jäi pilkki kieleen kiinni jotenkin :-D
Saatiin se pois kuitenkin.

Laku

No pikkupoikana n.7-vuotiaana kokeilin heittoa yhdellä kädellä, kun olimme vetouistelemassa. Tietenkin koko virveli lensi järveen ja isä nappasi veljeltä virvelin kädestä ja koukkasi virvelin takaisin veneeseen  :-)

Toinen on kun olin kaverin kanssa pilkillä ja hän piti pilkkivapaansa jalkojen välissä pystyasennossa. Hän kyykkyi ottamaan repusta sohjokauhaa, kunnes hänellä oli morri silmän alapuolella pahasti kiinni. Siitä sitten terveyskeskukseen papukaijamorri silmäkulmassa  :wink: :-D Morri saatiin irti, mutta olihan siinä kaverilla vähä silmä paisuksis ku puudutettiin  :roll:

[TSK]Topa

Heittäny kerran 14cm vaapulla veljee takaraivoo.Uppos koko koukku,mut sain sen sit ite otettuu ihmeen kaupalla pois sieltä.Sitte aikonaa katkennu 2:sta samanlaisesta umpikelasetistä vapa kelan alta.

Laku

Quote from: Laku on March 05, 2009, 21:23:52
No pikkupoikana n.7-vuotiaana kokeilin heittoa yhdellä kädellä, kun olimme vetouistelemassa. Tietenkin koko virveli lensi järveen ja isä nappasi veljeltä virvelin kädestä ja koukkasi virvelin takaisin veneeseen  :-)

Toinen on kun olin kaverin kanssa pilkillä ja hän piti pilkkivapaansa jalkojen välissä pystyasennossa. Hän kyykkyi ottamaan repusta sohjokauhaa, kunnes hänellä oli morri silmän alapuolella pahasti kiinni. Siitä sitten terveyskeskukseen papukaijamorri silmäkulmassa  :wink: :-D Morri saatiin irti, mutta olihan siinä kaverilla vähä silmä paisuksis ku puudutettiin  :roll:

Siinä vielä jatkoa tuohon alempaan kappaleeseen (kyseessä kaverin naama) :

kala-ale

Hui.. pahan näköistä on.. :( :( Eipä itsella hirmuisia tapahtumia muuta kun että pikku poikana menin isän pilkki repulle ja kahtelin iskukoukkuja.. Ja sitten arvelin kokeilla että mitenkäs nää viritetään..?? Siinä aikani pähkäiltyä keksin miten ne viritetään. Sitten rupesin virittämään sitä yhtä koukkua ja naps ote lipes ja koukku peukalosta läpi.. :) :) No sitten vaan äkkiä irti ja takasin reppuun ettei isä huomaa että oon katellu sen tavaroita. (pienempänä kaikki piti pitää salassa  :wink: ) ja eikun paperi tuppo sormeen.. :( ja sitten näitä arkipäiväisiä koukun uppoamisia käteen ja kairan terää putsatessa pieniä viiltoja..

-Kala-ale
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

Pescador

Oltiin kalassa koskella. Kaverini potkaisi vahingossa uistinpakkini ympäri. Uistime lensi 4x4 metrin alueelle ja yksi kelluva vaappu lähti virran mukaan. Jotenkin oli vaappu lentänyt kumppariini ja toinen koukku kumpparissa ja toinen koukku sukassa/nahassa. Piti leikata kumppari että saatiin uistin pois.

nelitahti

Itsellä varmaan pahin juttu oli se kun vanhan umpikelan osa putos meree ku olin heittelemässä. Ja kuin ihmeen kaupalla isi löys sen kun nosti yhden kiven rannasta :-)
-nelitahti

Abborna

Quote from: Pescador on March 07, 2009, 21:43:15
Oltiin kalassa koskella. Kaverini potkaisi vahingossa uistinpakkini ympäri. Uistime lensi 4x4 metrin alueelle ja yksi kelluva vaappu lähti virran mukaan. Jotenkin oli vaappu lentänyt kumppariini ja toinen koukku kumpparissa ja toinen koukku sukassa/nahassa. Piti leikata kumppari että saatiin uistin pois.

Ei voi sanoo ku että kaikkee sitä sattuu  :-D
Onneksi saitte kuitenkin pois  :-)

Itsellä on tosiaan nuorempana pari koukkua uponnut sormeen/käteen ja yllensä siitä syystä että vapa oli pingotettu mutkalle ja uistin napattu jonnekki vavan tuppiin kiinni..
tottakai kun virvelin otti käteen ja lähti kuljettamaan niin uistin sinkos suoraan kämmenen syrjään kiinni  8-)

Kerran on myös ollu uistin takaraivossa..
Mökillä olin illalla lippaa nakkelemassa ja kun otin kunnon riuhtasun olantakaa niin tuntui vain vaimea napsahdus takaraivossa ja siellä oli koukun väkästä myöten sisällä   :-D

Siinäpä ne "pahimmat"

kolkyt

olin loppukeväästä siikaa pohjaonkimassa..ja särkiä alkoi tulla pikkuhiljaa.olin kääntynyt pois päin vavoista irrottamaan särkeä ja pian kalastaja vierestäni huusi.."katso vapaasi"!!! käännyin ja tosiaan vavan kärki oli ihan mutkalla ja kun aloin kelata  tajusin että kyseisenen kala oli uinut rantaa kohden ja sitten kaikkien viereisten siimojen ohi ..saaden ne kaikki mukaansa.. alkoi kova taistelu ..yhtä vapaa pidin polvien välissä ja toista kelasin ja vaihto ja taas toista kelaamaan ..puoli tuntia jouduin kampeamaan ja lopputulos vaaka osoitti 2.2 kiloa ja siika siellä. että näin.

tomso

ja sitte muistu aika pelottava juttu ku viskoi puntin kanssa jotakin pikku vaappu ni rempasin sillee että sain sen menee edessäni olevalle voimalaitoksen korkeajännite linjojen tolppaa oisi ollu vähäsen paha jos ois ollu kovempi heitto niit olin saattan hiukan kärähtää :|
.....

hd-dvd

Eipä mitään suurempia äksidentteijä ole. Kerran piti kaverille näyttää mite hauki napataa kädellä vedestä ylös. Noh eipä se oikee onnistunu ja vaapun koukku peukaloon ja hauki mereen. Pari kertaa myös vavan "yläosa" lähteny vieheen mukana.

Erään hauen kanssa kävi myös niin että kun olin ottamassa koukkua kidasta pois niin se onnistu lyömää leuat yhteen.. sormeen pieni reikä joka vuosi vertakin hetken.