Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Siima haspeliin

Started by junailija, April 26, 2009, 13:31:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

junailija

Elikkä olisi siimaongelma. Pitäisi valita, laitanko kuitusiiman, punotun vai monofiilin? Joku sanoo, ettei kuitusiimalla ole mitään tekoa, paha sanoa. Itse olen harkinnut joko Spiderwire Stealth, Berkley Fire Line tai Trilene. Millaisia kokemuksia muilla on noista. Tähäs asti olen kalastellut monofiililla ja olen suht satunnainen kalastelija, en siis ole päntiönään kalassa. Lähinnä silloin, tällöin. Kalustona Shimano Solstace 4000RH ja Catana BX 240MH.
"The education of a man is never completed until he dies" - Robert E. Lee

pjk

Monofiililla ja punotulla kummallakin on omat hyvät ja huonot perusominaisuutensa, valinta riippuu siitä mitä siiman ominaisuuksia kalastaja omassa käytössään eniten arvostaa.

Isohkoon 4000-luokan avokelaan sopiva siima voi olla periaatteessa mitä vain 0,20 – 0,40 mm väliltä. Ainakin kohdekalalaji (=käytettävät vieheet) ja kalapaikan olosuhteet (=kuinka luja siima) pitäisi olla tiedossa, jotta tarkempia suosituksia voidaan antaa.

--pikeye 

junailija

Eniten kalastan järvillä kaikenlaista kalaa, myös koskilla ja joilla kalastelua vaihtelevasti. Yleisimpiä saaliita ahven ja hauki, myös lohikaloja satunnaisesti. Siimanpäässä kaikenlaista 3g liitsistä 32g proffaan. Siis laidasta laitaan. Jotain ohuempaa siimaa, kuin 0.40 pikku-uistinten ja liitsien vuoksi.

pjk

Kevyehköön yleiskalastukseen noilla viehepainoilla riittää mielestäni noin 0,25 mm monofiili tai 0,17 – 0,20 mm punottu. Kelasi vetää noita siimapaksuuksia reilusti enemmän kuin rahallisesti on järkevää laittaa, joten puolan pohjalle voi jättää täytteeksi jonkin verran vanhaa siimaa.

Jos kelaasi löytyy varapuola, monipuolisesti kalastavalle hyvä idea voisi olla kahden erilaisen siiman käyttö. Haukikäyttöön, siis vähän raskaammille vieheille esim. 0,20 mm punottua, ahvenelle ja jalokaloille 0,20 mm monofiilia. Venymätön punottu siima tartuttaa kovasuiset hauet tehokkaasti, lisäksi kovasta vetolujuudesta on iloa vesikasvien, uppopuiden tms. takia. Ahvenelle ja jalokaloille riittää ohuempi siima jo pienempien vieheidenkin takia, monofiilia siksi että sen jousto pitää lohikalat väsytyksissä paremmin kiinni.

--pikeye

jompsu

Haukien ja ahvenen kalastukseen minulla on firelinen siimat. vetolujuuksia on useita ja paksuus vaihtelee jonkun verran. Hintaluokka on sama.
Hinta oli noin 20e. paksuus o.25mm ja vetolujuus 17.5kg. Hyvät heitot lähtee ja siima kestää varmasti. Sotkujakaan ei ainakaan minulle ole tullut. yksi huono puoli on siinä, että siimasta kannattaa ja välillä leikata jonkun mittainen pätkä pois kun se tuppaa kulumaan pitkällä aikavälillä. Väri myös haalistu kyseisistä siimoista ajanmittaan. Vuoden välein olen vaihtanut siimat siten että käänsin siimat kelassa toisin päin ja se on sitten ihan kuin uutta siimaa..
tä...?

Hagge

Joilla ja koskilla jos kerran kalastat niin en ainakaan FireLineä suositteli, koska se kuluu todella nopeasti kiviin hangatessa. Näin ollen vaihtoehdot rajautuvat Stealhiin ja Trileneen. Noista suosittelisin Stealhia, joka on paitsi vetoluuudeltaan parempi, myös Teflon pinnoitettu eli heitot ovat pidempiä, kuin normaaleilla siimoilla. Paksuutena 0.20 voisi olla sopiva.

junailija

Tuo varapuola tuli kelan mukana. Olin hieman ajatellut itsekki laittavani toiselle puolalle tota 0.20 Spiderwire stealth:ia ja toiselle noin 0.30 trilene:ä. Tuo varapuola on ollut vain tallessa, joten ilmeisimmin kumilenkki siimanpäälle jottei siima purkaudu?

Tornio_River

Quote from: junailija on April 27, 2009, 16:55:52
Tuo varapuola tuli kelan mukana. Olin hieman ajatellut itsekki laittavani toiselle puolalle tota 0.20 Spiderwire stealth:ia ja toiselle noin 0.30 trilene:ä. Tuo varapuola on ollut vain tallessa, joten ilmeisimmin kumilenkki siimanpäälle jottei siima purkaudu?

eiköhän siinä puolan kyljessä ole "kynsi" siimaa varten eli turhaa sitä kumilenkkiä siihen laitat :wink:
Jos itse olisin samassa tilanteessa kuin sinä niin ohentaisin tuota punottua vielä karvan verran, sen verran niissä nuita pakuus heittelyjä että tuo 0,20mm on varmasti
lähempänä 0,25mm kuin 0,20.  0,17mm alkaa jo olla lähempänän tuota 0,20mm.

Murmeli

Haspeliin tietysti n. 0,13-0,17 punotut. Vetolujuutta tarpeeksi koukun suoraan vetämiseksi, eikä tarvi kahlailla, kun heitot lähtee kunnolla. Ei ole huonoja kokemuksia puotusta.

EDIT: monofiilit- sanan tilalle vaihdettu punotut

Hagge

Quote from: Murmeli on April 28, 2009, 12:52:39
Haspeliin tietysti n. 0,13-0,17 monofiilit. Vetolujuutta tarpeeksi koukun suoraan vetämiseksi, eikä tarvi kahlailla, kun heitot lähtee kunnolla. Ei ole huonoja kokemuksia puotusta.

Pitää kyllä olla aika pienet ja ohuet koukut jos 0,17 monofiilillä aikoo vetää suoriksi. :roll: