Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Vehkeet puussa

Started by fisher, December 01, 2002, 17:54:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

fisher

Mua jää aina harmittamaan kun olen rantaongintakilpailuissa onkimassa, niin vehkeet jää puuhun ja aikaa menee ihan hukkaan kun pitää laittaa uudet siimat! Sitten on toinen mikä ärsyttää: kun koho jää veden alle sen takia että koukku on juuttunut veden alla olevaan puuhun... eikä suostu enää yhdeistyöhön. Joten siihen on myös ratkaisu: siima poikki... Onko muita?
-Fisher-

Skipi

Itse paljon kisoissa käy. On kyllä kokemusta noista samoista jutuista. Kannattaa heittää koho veteen alakautta niin ei osu takana oleviin puihin. Vedenalaisille risuille ja puunpalasille taasen ei mahda mitään.

Vellamo

Tavallisestihan onki menee pyyntiin varovaisesti ja mahdollisia rantapusikkoja vältellen. Mutta entäs sitten kun kala on kiinni tai koukku veden alla risuissa. Kunnon kiskasu ja siima on sitten 180 astetta toiseen suuntaan ja kunnolla kiinni puussa. Parhaimmillaan on siima ollut monella sykkyrällä ja kalakin killumassa korkeuksissa.

Vedestä koukun ja siiman saa irti helpoiten kahlaamalla, jos vain mahdollista. Itse yritän yleensä tökkiä kepakolla koukkua alaspäin tai ylävirtaan. Huom, kiinnijäänyttä onkivapaa ei kannata käyttää tähän tarkotukseen.

Puu on ongelmallisempi vihulainen. Helpompi ja nopeampi tapa on katkaista siima ja laittaa uusi. Tietysti voi yrittää kiivetä puuhun tai kurkottaa oksaan. Itse yritän ensin kaikin mahdollisin tavoin irrottaa siiman ehjänä puusta.
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

fizuztaja

Hyvä ratkaisu kaikkeen kiinni jäämiseen on sitoa viimeisen painon jälkeen lenkki solmulla erillinen tapsi jossa ei ole muuta kuin koukku. Näin koukun vaihtaminen on nopeaa ja yksinkertaista. Tapsin tulee olla pykälää ohuempaa kuin pääsiima niin ainoa asia mikä jää pohjaan on koukku.

Suosittelen!

Jaakko

Polaroid laseilla, vois nähdä siellä veden alla olevat puut.

Hepi

Se on muuten todella ärsyttävää jos siima takertuu puuhun kiinni!  >:(

panumies

Itsekkin pienenä hallitsin vastaiskut ehkä vähän liiankin hyvin, odotin että kala vetää kohon veden alle, sitten riuhtaisin täysillä onkea itseeni päin, kala lensi komeassa kaaressa taakseni (tai sitten siltä lähti leuat irti). Kun heittää alakautta saa myös pidemmät heitot sen lisäksi että siimat pysyvät vedessä. Kannattaa välttää paikkoja missä pohjavirtaukset tuovat uppotukkeja, tuo fizuztajan neuvo on myös hyvä.

Juba90

En kyllä oo käyny kun pari kertaa kisoissa mutta kyllä ottaa pattiin kun onki on puussa ja koho vedessä ja sitte kun tulee kala niin ei sitä saa ylös. >:(
Kalastaminen on kivaa. Koita sinäkin niin tulet kyllä huomaamaan ettei se ole mitään turhaa ajanvietettä ;)

Liquid Snake

No, voihan viime hetkellä yrittää käsin kiskoa, mutta ei ole mitään helppoa sekään...
Kipu on kiva, mut elä satuta ittees!

Korallikala

Quote from: fisherMua jää aina harmittamaan kun olen rantaongintakilpailuissa onkimassa, niin vehkeet jää puuhun ja aikaa menee ihan hukkaan kun pitää laittaa uudet siimat! Sitten on toinen mikä ärsyttää: kun koho jää veden alle sen takia että koukku on juuttunut veden alla olevaan puuhun... eikä suostu enää yhdeistyöhön. Joten siihen on myös ratkaisu: siima poikki... Onko muita?

Jotenkin kuulostaa tutulta :lol:  En ole kylläkään kertaakaan ollut ongintakilpailuissa, mutta silti... Jos monen riuhtausu yrityksen jälkeen tulosta ei ole syntynyt, niin vedän niin kovaa, että siima lopulta katkeaa...

HalDi

Mun on onnistunu irrottaa onkea pohjasta yksinkertaisesti vetämällä. Vavalla osoitetaan kohti paikkaa, mikä on kiinni ja vedetään suoraa itseen päin. Monta kertaa toimii ihmeesti. Erityisesti Kyrkkärillä olen tuota harrastanu ja Kyrkkärihän on kuuluisa tekoallas uppotukkeineen ja kantoineen, joten koukku on todennäkösemmin ollu jonkulaisessa karahkassa kiinni. Samanlainen tyyli, kuin virvelillä käyttämäni suora veto. Toimintavarmuus on verraten huikea.

Ja ihan veden päällä olevat puut on sitten asia erikseen. Niihin ei taida oikeen olla virallista keinoa, kuin ennakoitu varovaisuus. Se hyvin harvoin riittää (edes itselläni), vaikka kuinka yrittää rauhassa toimia. Alaheitot on usein hyvin tehokkaita. Ottaa vapaa aivan tyvestä kiinni, niin saa suuremman kaaren aikaan. Oikein tyynellä ilmalla voi onnistua myös tuo jännitysheitto, eli singotaan onki pingottamalla, mutta käyttäisin sitä vasta viimesenä vaihtoehtona. Ei tahdo olla kovin käytännöllinen.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Kala_Jökke

Itsellänikin käy harmittavan usein noin, mutta olen oppinut tuntemaan ne paikat, jossa ongin ja tiedän missä kohtiin on risut ja kivet, jos taas ei tunne paikkoja ja on ongella jossain täysin uudessa paikassa, niin minkäs sille mahtaa??? Puihinkinkin tarrasi joskus useammin, mutta nykyään mulla on useenmpi vapa. Jos menen vaikka johonkin risukkoiseen paikkaan, niin otan semmosen kolmemetrisen tai lyhemmän vavan...Ja jos taas meen väikka johonkin koskensulle tai koskeen jossa on tilaa onkia otan huomattavasti pitemmän ongen.

Ongin pääasiassa kaloka täkyiksi ja siinä hommassa ei ihmeellisiä vehkeitä tarvita. Joskus taas sitä tulee käytyä onkimassa punkalaitumenjoella kalaa ihan jumalattomasti. Ainoo haittapuoli on vavan katkeaminen kun tuppaa tuleen niin isoja turpia. Hyvä paikkakin mulla kaloille on, meinaan Stimpan ankat...:D

Tai mennä aikas pahasti offtopiciks... :lol:
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

ahvena(ko)

se käy Ketuttaa jos jää lumppenlehtee koukku kii siitä ei sitä enää saa jos se menee varren läpi
Fiat,todellinen peto,susi jo syntyessään

kullervo kankinen

minä olen käyttänyt jo pitkään niin halpoja onki vehkeitä kun ikinä löydä..ja vain siksi ettei jäisi keljuttamaan kun jää koukut ja painot pohjaan tms...
8-)
Shimano sen olla pitää!!

Sir.Milo

Hei jätkät uskokaa nyt et käyttäkää tapseja niin ette menetä kun koukun ja 15 cm siima kun onki jää pohjaan kii. Ja uuden tapsinn vaihtaminen vie sellasen 30-sekkaa.