Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Avokelojen voitelu

Started by THR, May 17, 2009, 12:08:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THR

Nii mitä voiteluöjyä avokeloissa kannattaisi käyttää?

Hagge

Itse olen käyttänyt ompelukoneöljyä(iskällä on sellainen ikivanha purkki sitä).Abulla on ihan keloihin tarkoitettua rasvaa, jota myydään ainakin(kouvolan) motonetissä. Varmasti muukin käy kuin edellä mainitut, mutta saisi olla ohutta ettei kerää niin helposti likaa.

Edit: En ota sitten vastuuta jos tuo ompelukoneöljy vauriottaa kelaa.

kala___mies___95

Quote from: Roope-Ankka on May 25, 2009, 21:14:07
Niiku mitä voidella?  Vapaa?
Lueppa viestit ja otsikko vähä tarkemmin joka kohassa lukee kela!
Minä en lähde maailmankiertuematkalle minä lähden kalaan.

Abborna

itse voitelin jollain sinisellä läpikuultavalla öljyllä jossa oli ihan auton saranoiden kuvia jne  :-)
Vaikka voitelupaikat oli tommosia niin kohtuu löysältä tavaralta se vaikutti enkä huomannu että ois tahminu.
Toki noissa kannattaa olla tarkkana jos monenkin satasen keloja menee voitelee väärillä nesteillä ja sit jähmii kelat kiinni.
Alan liikkeestä varmaan osaavat sanoo mutta toki tyrkyttäävät sit kalleinta mahdollista ainetta sinulle  :-D

jarmoankka

Motonet yms myyvät ihan normaalia vaseliinia tuubissa. Sillä olen vuosikaudet voidellut ja hyvin pelitää. Sietää vedenkin, eikä ala valumaan ulos kelasta.  WD40 on sitten pikavoiteluun reissuissa mukana.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

250gl

Ite oon voidellu ihan tavallisella aseöljyllä ja tähän asti on pelittäny täysillä ilman ongelmia.

THR

Joo itse omistan Shimano Symetren 4000:n makso sillo parivuotta sitten 200€ että en iha mitä vaan viitti kelaan laittaa, mutta nyt loppus se kelan mukana tullut oma öljy ja aloin miettii et mitä kannattaisi tilalle ostaa. Tarttis varmaa tos vkl na mennä sinne motonettiin katsomaan..

KÖSTER

Minä laittelin semmosta PTFE lisäaineella olevaa synteettistä ,notkeeta tunkeutuvaa ja 15 min. valumattomaksi muuttuvaa
Super Lube öljyä jonka pitäis tekstin mukaan veneily kalastus, metsästys käytössä toimia.( on toiminu.)
Kelan rattaissa SKF pyöränlaakerirasva toiminut myös.
Veneilyyn käytettävä vaseliini lienee parempi jos veteen joutuu kojamon perässä kahlaamaan.

ilkkak

Quote from: THR on May 26, 2009, 15:42:36
Joo itse omistan Shimano Symetren 4000:n makso sillo parivuotta sitten 200€ että en iha mitä vaan viitti kelaan laittaa, mutta nyt loppus se kelan mukana tullut oma öljy ja aloin miettii et mitä kannattaisi tilalle ostaa. Tarttis varmaa tos vkl na mennä sinne motonettiin katsomaan..
Ensin vähän offtopicia: Mitä ihmettä olet maksanut Symetrestä 200€? Itse ostin omani noin 5vuotta sitten ja maksoin siitä noin 70-80€, tosin sain puoleen hintaan, mutta tuossa 200€:ssa on ainakin se 70€ pelkkää ilmaa.
Kannattaa räjäyttää se avokela kyljestä auki, niin näkee, minkälaistä settiä sinne kannattaa heittää. Itse olen availlut parit halpis-Shimanot ja ihan perus vaseliinia tuntuvat syövän nekin, mutta ei nyt mitään raskainta vaseliinia sinne kannata laittaa ja sitä notkeampaakin kannattaa laittaa ihan "kohtuudella".

Samppa919

OT: Ilkkak, luulisin että se on maksanu siitä kelasta 200€, koska se on niin pirun rikas että sillä ei tarvi hintalappuja kattelee.

Asiaan! Itse ruutailen kelaan WD40, kuulemma auttaa joka asiaan  :-) Onko pahitteeksi kelalle jos WD40 käyttää voiteena?
Hyvää jatkoa, jos oma ei riitä.

pjk

Quote from: [TLV] Samppa919 on May 28, 2009, 14:04:29 Asiaan! Itse ruutailen kelaan WD40, kuulemma auttaa joka asiaan  :-) Onko pahitteeksi kelalle jos WD40 käyttää voiteena?

WD40 on CRC:n tapaan aerosoliöljyä, joka voitelee ja suurempina määrinä myös puhdistaa kelan sisuskaluja, kunhan antaa liikojen öljyjen valua rauhassa ulos ennen kelan kasaamista. Aerosoli on nopeaa käyttää, joskaan ei suojaa kelan rattaita kulumiselta yhtä pitkään kuin varsinainen paksumpi kelarasva tai vaseliini. Pikahuoltoon kuitenkin ihan ok. Kannattaa vain varoa, ettei öljyä joudu kelan jarrulevyille.

Mikäli kalastelee myös talvella, WD40 voi olla jopa suositeltavampaa voiteluainetta kuin paksummat rasvat, jotka tuppaavat jähmettymään kylmässä ja jäykistävät kelan käyntiä.

--pikeye  

THR

juu on täs varaa ku on synnytty kultalusikka suussa haha no ei mut löysin kelan kuitin kopan päällä on näemmä hintalappu 149€ mutta kuitissa oli että 100€ makso et en sit yhtää näköjää liiotellu tol hinnal lol. Muistin ihan et ois ollu 200€, mut juu ei sit ollukaa ja takuuukin loppunu näemmä jo maaliskuussa

Aatami

Voitelun lisäksi on hyvä muistaa toinen yhtä tärkeä asia. Nimittäin vanhan rasvan poisto. Mahdollisimman hyvin vielä, koska vanha rasva on kerännyt kaikenlaista kuonaa itseensä ja jos päälle heittää vaan uutta rasvaa, niin kuonat jää sinne. Paineilma toimii hyvin roskan poistossa. Lisäksi pumpulipuikot ja vanhat hammasharjat on käteviä.

Paksujen rasvojen käyttöä on hyvä varoa, koska niillä pilaa helposti kelaustuntuman. Mahdollisimman ohuet rasvat toimii parhaiten. Itsellä ei ole mitään tiettyä merkkiä, mutta mm. ketjurasvaa olen käyttänyt ja tyytyväinen olen ollut.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

pyrytintti

Mihin sitä öljyä pitää tunkea, oliai sekin hyvä tietää   :oops:
Ja mitenkä usein?

Aatami

Periaatteessa jos et tiedä mihin sitä laitetaan niin suosittelen antamaan homman jollekkin joka sen osaa. Itse öljyän kelat kerran vuodessa. No sanotaan nyt sen verran, että kaikki hammasrattaat ja niiden akselinvälit on hyvä voidella. Suosittelen varovaisuuteen kelaa purkiessa. Myös räjäytyskuva on hyvä olla.

Itse tein joskus sellaisen emämunauksen, että lähdin purkamaan Penn 220- kelaa sieltä kuuluneen rohinan takia. Siitä tulikin koko päivän urakka, kun kasaaminen ei ollutkaan niin yksinkertaista. Eli jos epäilyttää, niin anna ammattilaisen hoitaa. Tietysti avokela on rakenteeltaan yksinkertaisempi, mutta silti.

Sellaisenkin nyrkkisäännön voi heittää ilmoille, että jos kelasta kuuluu jotain outoa sivuääntä tai kelaus ja puolaus takeltelee, niin silloin on jo korkea aika tehdä huoltotöitä. Mielummin säännöllisesti kuitenkin jo ennen kuin ongelmat alkaa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri