Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Liian paksu?

Started by Onnetonhihhuli, May 26, 2009, 13:36:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Onnetonhihhuli

Elikkä onko 0.28 kuitusiima liian paksu normaaliin avokelaan?

jarmoankka

Kuitu 0.28? Vetolujuudet lienee yli 40kg?  Mitä moisella vaijerilla tekee suomen vesillä?

Esim Berkleyllä näyttää jo 0.17 kuitukin tajoavan vetolujuutta 20 kilon paikkeille....   Sellaista itse lähtisin laittamaan
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

sube

Ja jos heittelet hieman kevyempiä uistimia, niin ohuemmalla siimalla lentäisi paljon pidemmälle. (Ite käyttäny kyl avokelas 0.25 monofiilia ja hyvin toiminut.)

Miskala

Jos pistät jotain painavaa siiman päähän, niin voi jotenkin toimia.

Dumppi 95

Itsellä on 4000-luokan haukihaspelissa 0.27mm Sufix Matrix Pro ja vetolujuutta löytyy 15.9 kg. On se hyvä olla isoille vieheille vähän tukevampaa siimaa, niin ei tunnu siltä, että siima pettää. Pienemmässä kelassa oli viime kesän 0.17mm Fireline ja isoilla vieheillä (+40g) tuntui jo, että pettääkö vai ei.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

pjk

Quote from: Onnetonhihhuli on May 26, 2009, 13:36:09

Kuitusiimojen paksuudet ilmoitetaan yleensä enemmän alakanttiin kuin monofiilisiimojen. Vaihtelu on siimamerkkikohtaista, mutta nyrkkisääntönä siimapakkauksen lukemaan voi lisätä mielessään 0,05 mm.

Näin ollen tuo 0,28 mm on todellisuudessa noin 0,33-millistä. Onko se sitten liian paksua, riippuu käytettävästä kelasta, kalapaikkojen luonteesta (esim. onko hankala pohja) ja siitä, kuinka painavia vieheitä on tarkoitus heittää.

Monet käyttävät tuota paksuutta esim. jerkkikalastuksessa ehkäisemään kalliiden ja painavien vieheiden menetyksiä lähinnä niissä tapauksissa, kun siimasotkun takia vieheen lento pysähtyy kuin seinään. Punottu siima on vähän arka teräville riuhtaisuille.

--pikeye

Don Miguel

Onhan tuo jo aika paksua avokelalle, 0.20 riittää täysin hyvin jo vaikka mihin, ul kalastukseen 0.12 tms. vielä parempi.

Quote from: jarmoankka on May 26, 2009, 13:48:34
Mitä moisella vaijerilla tekee suomen vesillä?

Vetouisteluun voi joissakin tapauksissa pistää aivan hyvin tuon paksuista siimaa -ellei paksumpaakin. Ilmeisesti jerkkisiimaksikin tuo on juuri passelia rihmaa.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Miskala

Menee vähän OT, mutta riittääkö uisteluun monofiilisiima jonka vetolujuus on 11.5kg?
Itse ajattelin, että se alkaisi venymään ja katkeaisi helposti pohjassa. Luulisin, että kestäisi yhden kesän, mitäs mieltä olette kestääkö hyvin?

kala___mies___95

Olen ostamassa rapalan finesse siimaa mikä paksuus ois paras 0,25-0,37 väliltä kalastus kaupassa sanovat 0,30 olevan hyvä eivät kyllä myyneet muita kokoja :-D
Minä en lähde maailmankiertuematkalle minä lähden kalaan.

THR

Jos haukea kalastat niin suosittelen punottua siimaa paksuudeltaan noin 0.20mm vaikka spiderwireä jota itsellä on, ei jää uistimet pohjaan ja kestää isojenkin haukien rimpuilut.

Karski

Quote from: pjk on May 26, 2009, 14:17:54
Quote from: Onnetonhihhuli on May 26, 2009, 13:36:09

Kuitusiimojen paksuudet ilmoitetaan yleensä enemmän alakanttiin kuin monofiilisiimojen. Vaihtelu on siimamerkkikohtaista, mutta nyrkkisääntönä siimapakkauksen lukemaan voi lisätä mielessään 0,05 mm.

Näin ollen tuo 0,28 mm on todellisuudessa noin 0,33-millistä. Onko se sitten liian paksua, riippuu käytettävästä kelasta, kalapaikkojen luonteesta (esim. hankala pohja) ja siitä, kuinka painavia vieheitä on tarkoitus heittää.

Monet käyttävät tuota paksuutta esim. jerkkikalastuksessa ehkäisemään kalliiden ja painavien vieheiden menetyksiä lähinnä niissä tapauksissa, kun siimasotkun takia vieheen lento pysähtyy kuin seinään. Punottu siima on vähän arka teräville riuhtaisuille.

--pjk

Jaahas ja minä olenkin kuullut asian juuri päin vastoin. Siis että kuitusiimat olisivat paksumpia kuin rasiassa ilmoitetaan  :-o. No en tiedä sitten miten ne pitävät paikkaansa.

Sitten itse asiaan. Mielestäni 0.28 kuitusiima on tosiaan suomen vesiin vähän turhan vahvaa. Tai sanotaanko että käytetäänhän monofiili siimoissakin samaa vahvuutta, mutta jo 0.28 monofiili kestää jopa 8kg. Mielestäni monofiilisiima on myös ominaisuuksiltaan parempi kuin kuitusiima. Esim. Monofiilissa solmut eivät luista ja monofiili lentää paremmin tuulessa.
''eise oo niin justiinsa''

Tornio_River

Punotut lähes poikkeusetta tosiaan vähän ylipaksuja,mutta ei tuo 0,28mm punottu nyt liian paksua ole,kyllä ryhdikkäämällä siimalla on mukavampi heitellä niitä vähän isompia vaappuja ja lusikoita,aina ei haeta juuri tuon paksuuden takia olevaaa ylivoimaista vetolujuutta.Tästähän oli juttuakin vast ikään erä-lehdessä,siitä etsimään lehti  ja lukemaan juttu.

Suutarinen

ei ole kyllä huonompaa siimaa kun rapalan finnese. veto uistelussa voi mennäkkin mut heitellessä täyttä kuraa. ei oo ikinä ollu siimaa joka menee noin punoksille. aivan paskaa. onhan se tosin sitten kestävää mut ei maksa vaivaa.

Karski

Quote from: SLN on May 26, 2009, 16:05:33
Karskilla tais tulla lukihärö, samaa asiaa pjk tarkotti viestissään.
Ja noista solmuista sen verran, että molemmille siimoille on omat solmunsa, ei se kuitukaan luista jos käyttää oikeanlaista solmua.
Ja kyllä se kuitu lentää aina pitemmälle kuin mono, vaikka tuulisikin.
Juuh näin taisi käydä tai sitten oli ymmärryksessä vikaa. No kiitos kun huomautit  :wink:.

ja kala_mies_95 miten tuo sinun siiman ostosi liittyy tähän asiaan???

ja vielä sen verran että kuinkahan ihmeessä olen tuonkin saanut että monofiilillä lentää pidemälle :O:O..kokemusta kyllä on kummastakin. no antaapi olla nuo sekoilut, kun asia on jo korjattu.
''eise oo niin justiinsa''

jhaapanen

Quote from: Don Miguel on May 26, 2009, 14:18:20
Onhan tuo jo aika paksua avokelalle, 0.20 riittää täysin hyvin jo vaikka mihin, ul kalastukseen 0.12 tms. vielä parempi.

Quote from: jarmoankka on May 26, 2009, 13:48:34
Mitä moisella vaijerilla tekee suomen vesillä?

Vetouisteluun voi joissakin tapauksissa pistää aivan hyvin tuon paksuista siimaa -ellei paksumpaakin. Ilmeisesti jerkkisiimaksikin tuo on juuri passelia rihmaa.

Menee vähän ohi aiheesta, mut itse en ikimaailmassa laittas vetokelaan kuitusiimaa, makuasiahan on mutta mielestäni kestävä monofiili toimii paremmin joka suhteessa.

Satunnaikalastaja

>Menee vähän ohi aiheesta, mut itse en ikimaailmassa laittas vetokelaan kuitusiimaa, makuasiahan on mutta mielestäni kestävä monofiili toimii paremmin joka suhteessa.

Kertoisitko vielä perustellen tuon "joka suhteessa"? 

henq

Quote from: Miskala on May 26, 2009, 14:21:37
Menee vähän OT, mutta riittääkö uisteluun monofiilisiima jonka vetolujuus on 11.5kg?
Itse ajattelin, että se alkaisi venymään ja katkeaisi helposti pohjassa. Luulisin, että kestäisi yhden kesän, mitäs mieltä olette kestääkö hyvin?

ite ollaa vedelty tollasella siimalla yli 10kg haukee ja hyvin on kestäny. ja kerran katkesi vapa enne siimaa ku pohjasta kiskottiin uistinta. että pitäs kelvata ainakin suomen vesillä :)