Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

pikaliimat

Started by MRI, March 28, 2003, 11:13:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MRI

Onko eroja pikaliimoissa perhonsidonnassa? Voiko liima vielä kuivuttuaan vahingoittaa siimaa, jos sattuu lirahtamaan koukun silmään? Mitä etuja/haittoja liimalla on verrattuna lakkaan?

panumies

Ei kannata käyttää liimoja, jos haluaa voi laittaa lakkaa päihin.

MRI

Panu, perusteluja. Monet oppaat kuitenkin neuvovat käyttämään pokaliimoja.

panumies

Mielestäni se ei kuulu perhonsidontaan. Mutta tässä myös pari syytä:

1.Perhot pysyvät kasassa todella hyvin ilman liimaakin.
2.Liima usein "pilaa" perhon esim. estämällä häkilän tai rungon elävyyden/liikkuvuuden.
3.Jotkut liimat syövyttävät jotain materiaaleja esim. Siimaa.
4.Useat ihmiset halveksuvat sinua jos käytät liimaa (ainakin minun tuntemani perhostelijat).
5.Liimoista jää rumat jäljet perhoon jos ei ole tarkka.

Suosittelen käyttämään lakkaa, en itse ole nähnyt tarpeelliseksi käyttää liimaa/pikaliimaa vielä missään tilanteessa.

Aleksi

Jos lähdetään ajattelemaan niin onko lakalla ja pikaliimalla loppujen lopuksi suurtakaan eroa? Ehkä selvin ero on siinä, että lakka on (pika)liimaa hitaammin kuivuvaa, mutta en usko, että kukaan pystyy erottamaan lakatun pikaliimalla käsitellystä (perhon) päästä.

Panulle muutama antiteesi.
1. Perhot pysyvät kasassa todella hyvin ilman lakkaakin
2. Lakka usein "pilaa" perhon esim. estämällä häkilän tai rungon elävyyden/liikkuvuuden.
3. Jotkut lakat syövyttävät jotain materiaaleja esim. siimaa.
4. Useiden ihmisten muodostamien mielipiteiden perusteella ei tulisi elää - pitäisi ajatella itse ja muodostaa omat näkemyksensä mielipiteistä.
5. Lakoista jää rumat jäljet perhoon, jos ei ole tarkka

Suosittelen käyttämään liimaa siinä missä lakkaakin, itse olen nähnyt tarpeelliseksi käyttää liimaa/pikaliimaa yllättävän monissa tilanteissa. Suurin etu pikaliiman käytössä on juuri se, että se kuivuu nopeasti ja lopputulos on kestävä. Esim. liimatessa kuulapäitä koukkuihin kiinni ei lakka anna läheskään samanlaista tulosta pikaliimaan verrattuna vaikka kuivumisaika onkin tuhansia kertoja suurempi! Tämä vain yhtenä esimerkkinä.

En ylenkatso lakan käyttöä perhonsidonnassa, mutta en tuomitse pikaliimankaan käyttöä. Jotenkin minun on vaikea käsittää miksi monet tuomitsevat pikaliiman käytön, jopa kokeilematta ja vertaamatta lakkaa ja pikaliimaa keskenään.  

Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

panumies

En käytä lakkaa paljon, viimeistelen vain päät sillä. Ymmärän jos joku lakkaa vaikka pohjustuksen tai muuten sidonnan aikana, ja käy joku noista mainitsemistani (ja myös aleksin) "mokista". En nyt tarkoittanut työntää niitä pakasteherneitä väkisin nenäänne, kerroin vain mielipiteeni. Tehkää niinkuin haluatte.

MRI

Hyvät perustellut mielipiteet kumpaiseltakin. Itse olen huomannut vöhäisellä kokemuksella, että pikaliima suuren juoksevuutensa vuoksi liikkuu helposti paikkaan, jonne sitä ei ollut tarkoitettu, esim perhon silmään. Kuvittelisin kuitenkin, että esim sitoessa liukkaita karvoja siiveksi, sidoksen pitävyys paranee olennaisesti pikaliimalla. Toisaalta, liimathan ovat olleet käytössä suhteellisen vähän aikaa ja perhoja on sentään sidottu menestyksellisesti vuosisatoja.