Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Akkunusjoki(keminmaa)

Started by kippe, June 06, 2009, 11:04:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kippe

Tuli tuossa pari päivää sitten käytyä kyseisellä joella kalassa.Kalalle mennessä oli pieni epäillys että onko vesi vielä korkealla,mut sehän oliki just sopivalla korkeudella suurin piirtein samalla korkeudella ku viime syksynä.Sitten seuraava mikä epäillytti että oliko kalat ottihaluisia.Nii alkoihan niitä kaloja löytymään sieltä ihan kohtuudella,mut kaikki tosin alamittaisia sehän jotain elämää isot kalat vaan hukassa.Kohtahan tuolla pitää taas uudestaan käydä kokeileen onko isompia liikkeellä,kyllähän tuossa joessa paikkoja riittää missä kalastaa.Onko kukaan muu palstan lukijoista käyny tuolla joella?jos ei tänne vastaa nii yyvveenä sit...
Perhokalastus voiko sen parempaa ollakkaan??  :)

Murmeli

Eli narrasit harjusta?
Quote...kaikki tosin alamittaisia...

Ite oon käynyt monesti akkunuksella. Sekä jokisuulla, uomalla (se kaivettu pitkä suora) että sielä ite joen puolella. Akkunusuomasta isoveli kiskoi harreja perholla ja ite kävin sitten kans joskus yrittämässä (uomassa). Ikää ei vielä ollut paljonkaan, eikä oikeastaan sitä innostustakaan ollut. Kerran sitten kävin siellä uomassa ja mustaan nollamepsiin otti iso harri, mutta eipä se tullut ylös. Taitaa olla enimmäkseen harrivettä se uoman alue. Haukea pyydettiin enemmän jokisuulta ja myllykoskesta. Myllykosken yläpuolella on kans hyviä alueita (siis jossain kilsan päässä tai ehkä kauempanaki). Pari hyvänkokoista ( + 400 g) on kevätaikaan jokisuulta tullut. Haavilla lipottiin ensin haukia ja ahventa, myöhemmin myös särkiä jokisuulta. Kerran uitettiin eläkeläistä (perho :wink:) ja niihin otti säret ihan mukavasti. Jätettiin kalastus vähäksiaikaa kalastus ja mulla oli eläkeläinen vielä veessä. Jossain vaiheessa nostin sen pois ja oho. Siihen oli parikilonen hauki ottanut. Virta oli vaan niin kova ettei se (hauki) ei varmaan kerennyt ajatellakkaan että nyt mua viedään. Eipä tainnut laittaa vastaan edes pahemmin.

Onko taimenta näkynyt Akkunusjoessa?

Tässä pari linkkiä jos joku muukin meinaa tuolla käydä:
Akkunusjokisuu:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=Akkunusjokisuu&y=7299593&x=2525595&lang=FI

Akkunusuoma:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=Akkunus+uoma&y=7300233&x=2526625&lang=FI

Myllykoski:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=40000&text=Myllykoski&y=7301663&x=2528595&lang=FI

kippe

Olen käynny kans tuossa(kanjonissa)ja siitä ylös päin seuraavalle sillalle asti kalastamassa perhoilla harjusta,mut en siitä ainakaan ole saanu mittakaloja.Tuossa mainitemassasi uomassa en ole kertaakaan käynny,mut pitänee siinäkin käydä kokeilemassa.Pääasiassa olen käynny siellä lähellä paikkaa mihin tuli se pohjavesi esille nii niillä paikkeilla.Sit siellä ylempää olen kans käynny mut sieltäki löytyi vain alamittaisia kaloja.Onko sinulla sieltä ylempää kokemuksia jostain tietystä paikasta?.

Murmeli

Harrikokemuksia ei oo muualta kuin uomasta. Jos menis ihan akkunusjokea pitkin kauemmas (ylös), missä on puhtaammat veet, saattais hyvinki löytyä mitallista harjusta.

kippe

Jaa että vain sieltä.Kyllä olen meinannu käydä siellä ylempänä kalassa kokeilemassa harjusta.Tänään meinaan lähteä käymään tuolla Vaajoella kokeilemassa harjuksen ottia.

Murmeli

Kaakamojoesta on kans tullut jotakin (isoveli saanut), mutta sitä ei voi laskea vaihtoehdoksi ollenkaan. Pientä ja vähän (ainaki silloin 5 vuotta sitten).

kippe

Tuohan ei pidä paikkaansa Kaakamojoesta.Olen siellä pienestä asti kulkenu ja aina ollu isoa kalaa.Nyt viime syksynäki sain tuolta Kaakamojoen yläjuoksulta päin monia yli 40cm kaloja ja pienimmät tais olla 33cm.Isoin kuitenki 43cm ja niitäki useita.Ja ylempänä vielä parempia paikkoja.

Murmeli

No me ei sitte olla oltu samoilla paikoilla, tai ei olla osattu pyytää sitä isoa harria. :-D Jos muistelisin, niin tuntuu että siinä oli vesikin niin likasta, ettei siinä harri pahemmin viihdy.

Siinä Ruottalan kohdalla ollaan käyty. Tammenniska ja Karvolankoski näytti olevan siinä kohdilla:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=T%C3%A4ss%C3%A4+ollaa+k%C3%A4yty&y=7305656&x=2523626&lang=FI

Tornio_River

Quote from: kippe on June 07, 2009, 23:46:21
Tuohan ei pidä paikkaansa Kaakamojoesta.Olen siellä pienestä asti kulkenu ja aina ollu isoa kalaa.Nyt viime syksynäki sain tuolta Kaakamojoen yläjuoksulta päin monia yli 40cm kaloja ja pienimmät tais olla 33cm.Isoin kuitenki 43cm ja niitäki useita.Ja ylempänä vielä parempia paikkoja.

kyllähän nuo parammet harri paikat ovat juuri ylmpänä jokivartta,alempana alkaa olemana vesi jo sen verran sontaisempaa ettei harripopulaatio tahdo siellä tykätä asustela,siinä jo osa syykin alamemma osan "vähä" kalaisuuteen,toki veden korkeudellakin on väliä mutta,veden laatu määrittää aikapaljon tässä lutakossa.

hauki_

Aattelin ensviikolla käyä tuolla harria narraamassa. Mitä välineitä suosittelette? Perhoa vai uistinta?
Kalastuksen ongelma on se ettei siitä pääse eroon!

xtreme12

onkos jo harjuksen pyyntiaika? tai muotoillaankos paremmin! onko kukaan saanut vielä harjusta tälle kesälle? meillä on hyvä harrikoski mökin pihassa mutta en oo kerennyt siinä kokeileen vielä mutta jos enskerralla kun pääsen mökille niin kokeilis!
pojat on poikia, lelut vaan kasvaa

hauki_

No tuola liakanjoenvarressa on mun papan mökki ja sielä on ollu mitallisen harrin syönti huonoa. Tälle Keväälle/kesälle on tullu vaan muutama yli 30 cm harri :-(
Kalastuksen ongelma on se ettei siitä pääse eroon!

kippe

Quote from: hauki_ on June 09, 2009, 16:23:30
No tuola liakanjoenvarressa on mun papan mökki ja sielä on ollu mitallisen harrin syönti huonoa. Tälle Keväälle/kesälle on tullu vaan muutama yli 30 cm harri :-(
Harri suosittelen perhoa.Olen kuullu että Liakanjoelta on hyvin tullu jo isoaki harjusta.Mulla ois kuva kamerassa semmosesta 40cm hartsasta mut kone ei ota kuvia vastaan.Sain sen Vaajoelta.Voihan harjukselle tietty kokeilla pientä lippaa tai vaappua esim.seniori tai joku muu pieni..

Tornio_River

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=19197.0

siinä oma rekorsi liakasta,tänä vuonna tullu jo yksi pikku tirri lipalla joka onneksi pääsi irti,kuvan kalalla painoa lähemmäs kilo,kalla on mutta kunhan muistaa päästellä vaan kaikki alle 35-40 pois niin riittää myös tulevaisuuteenkin kaloja

k4l4

Onkos tuo myllykoski kenties siinä lähettyvillä kun mennään myllytietä eteenpäin? Tai no siis tiiän siitä yhen paikan josa vois kalastaa, se on semmone suora pätkä ja vasemmalla on koski, että tuliskoha siitä harjusta?

edit: joo sori siis sehän on tuo uoma.. noh mut kumminki huomenna pitää mennä kokeilee sieltä harjusta jos se nappais..

..Laitetaan vielä tähän samaan viestiin että ei tullu harjusta vaan yks hauki...

HP

Mistä kohin tuolta  uomasta sai harria ovatko nuo nuolet niissä kohin? Minkälaista pintaperhoa olette käyttäneet?
Kun aattelin itsekkin käydä tuolla kokkeilemassa.
Kultanen Räsänen !

Murmeli

Ihan koko uoman alueelta. On suurinpiirtein samanlaista koko matkaltaan. Puolessa välissä olevalta pyöräsillalta yleensä lähdettiin alaspäin kalastelemaan. Siinä kerkes yhelle päivälle tarpeeksi pyytää. Perhoja en muista, mutta akkunusjoen vesi on sameaa. Pienillä mustilla pintureilla tulee melko varmasti.

kippe

Me ollaan kaverin kanssa kesän aikana käyty siellä vähän ylempänä....Ollaan jonkin verran joka päivä saatu harjuksia mut ne kun on alamittaisia nii c&r tietty....Yksi meistä sai kesällä sieltä samalta alueelta 40cm harjuksen ja toisen samankokoisen karkasi.....Mut nyt ei ole harjus koskessa ollenkaan vaan kalat ovat siirtyneet suvantoihin syömään vähän tukevampaa ravintoa....Niin perhotkin voi rohkeudella olla streamereita kun ne syövät simppua ja mutu testattu joka syksy simppu pelittää hyvin ja tietenkin liitsit....

HP

näyttivät ne reunat aika jyrkiltä kun kävin tsekkaan tänään että oletteko vaan kumpparit jalas vaa lompsinu siel vai miten?
Kultanen Räsänen !

kippe

Olemme käyneet siellä ampumaradan lähialueella kalastelemassa siellä on ainaki tarpeen kahluuhousut,mut sit tuolla uomalla jos käyny nii kumpparit vaan jalassa...En tosiaan ole pitkään aikaan siellä käyny,mut voishan se aika olla käydä piakkoin sielläki reissu....