Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

hauen kalastus perholla

Started by wild miguel, June 07, 2009, 21:14:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wild miguel

terve!olisin ostamassa hauelle perhoja.Mitäkä perhot hauen perhostukseen,onko nyt muita kun tinselit joku marabou?
en löytäny mitää tähän liittyvää aihetta

Torro

perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

[peltsi

Mulla on pelittänyt ihan punottu siima n. 0.25-0.30mm ''punottuna yhteen'' otat kolme samanpituista siima pätkää n.40cm ja sido toisesta päästä yhteen ja esim. ruuvipenkkiin kiinni ja alat letittään. Tee siitä tiukka!! punos.  :evil: toiseenkin päähän solmu ja uistinrengas tai leikari ja perhoa lilluttaan.

apisteri

Tää nyt ei oikeen liity aiheeseen mutta sain tänään 1,5 kg :-o hauen perhona oli pinkki vihreä leech

Jjj

Voitteko neuvoa aloittelijaa vähän, eli kuinka luja vastaisku pitää hauelle tehdä, kun se ottaa esim. tinseliin kiinni???
6 haukitärppiä tullut perhoon ja kaikki irronnut, vaikka siima on ollut tiukalla.
Vai olenko tehnyt vastaiskun liian aikaisin eli pitääkö antaa hauen viedä perhoa, kuten täky ongella? :?
Olen tehnyt vastaiskun heti tärpin jälkeen, vähän aikaa tuntuu vavassa paine, mutta sitten on jo karannu...

Kipster

Quote from: terminator on July 31, 2009, 12:59:00
Voitteko neuvoa aloittelijaa vähän, eli kuinka luja vastaisku pitää hauelle tehdä, kun se ottaa esim. tinseliin kiinni???
6 haukitärppiä tullut perhoon ja kaikki irronnut, vaikka siima on ollut tiukalla.
Vai olenko tehnyt vastaiskun liian aikaisin eli pitääkö antaa hauen viedä perhoa, kuten täky ongella? :?
Olen tehnyt vastaiskun heti tärpin jälkeen, vähän aikaa tuntuu vavassa paine, mutta sitten on jo karannu...

Vähäisestä kokemuksesta kerron nyt jotain.

Ensinnäkin varmista että koukut ovat terävät ja puhtaat. Itse kun haukea olen perhostellut, niin ei ole tarvinnu odotella hauen nielevän sitä, koska mulla tulee vastaisku refleksinomaisesti selkärangasta, joten en itse edes tajua että teen vastaiskun. Mutta sen on oltava KOVA, että perho ottaa kiinni sen kovaan leukaan. Ja koukun olisi hyvä myös olla iso

Eli lyhykäisyydessään:

1. Iso koukku joka on TERÄVÄ.
2. Kova vastaisku. Yritä viedä siltä vaikka pää vastaiskun voimalla.

Enemmän tietävät jatkakoon tästä

Morripoika

Jaa a kaikenn järjen mukaan ois pitänny kyllä pysyy, jos kerran siima on ollu tiukalla. Useita haukia tullu ja hyvin pysyny (paremmin kun muut kalat) Eli heti, kun tuntuu jotain outoa siiman päässä vapa pystöön! Hyvät siimat kun laitat niin voit laittaa tehoja vastaiskuun.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Torro

Siitä vastaiskusta: Ite en yleensä tee mitään vastaiskua vaan nostan vavan pystyyn ja vedän vastaan --> hauki tartuttaa itse itsensä. Yleensä hauki jää kiinni jo siitä ekasta lyönnistään kunhan ei päästä siimaa löysällä.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Jjj

Nyt alkaa olla jo homma hanskassa ja toimivin perho ollut putkeen sidottu iso tinseli jossa kolmihaara koukku perässä. Eilen, heti kun sain perhon kastumaan, että se uppoaisi syöksyi n.500g-700g hauki kiinni ja pari kertaa ollut vähän isompi kiinni jonkun aikaa, joten kiitos Kipsterille ja muille, jotka neuvoivat tuossa hommassa! :-)

Pete

Hauki ei tartu välttämättä hyvin ihan normaaliin streameri koukkuun, koska siinä on koukun kita niin kapea. Kunnon haukikoukussa on iso ja leveä kita, jolloin hauki jää paremmin kiinni.

Jjj

Quote from: Pete on June 05, 2010, 23:42:34
Hauki ei tartu välttämättä hyvin ihan normaaliin streameri koukkuun, koska siinä on koukun kita niin kapea. Kunnon haukikoukussa on iso ja leveä kita, jolloin hauki jää paremmin kiinni.
Joo tuosta se tarttumattomuus varmaan johtui aikaisemmin nyt ei pitäisi olla ongelmaa.

Sambou

Quote from: Kipster on July 31, 2009, 17:01:23

Vähäisestä kokemuksesta kerron nyt jotain.

Ensinnäkin varmista että koukut ovat terävät ja puhtaat. Itse kun haukea olen perhostellut, niin ei ole tarvinnu odotella hauen nielevän sitä, koska mulla tulee vastaisku refleksinomaisesti selkärangasta, joten en itse edes tajua että teen vastaiskun. Mutta sen on oltava KOVA, että perho ottaa kiinni sen kovaan leukaan. Ja koukun olisi hyvä myös olla iso

Eli lyhykäisyydessään:

1. Iso koukku joka on TERÄVÄ.
2. Kova vastaisku. Yritä viedä siltä vaikka pää vastaiskun voimalla.

Enemmän tietävät jatkakoon tästä

Jatkampa tästä.

Itselläni on paljon kokemusta hauen kalastuksesta perhovehkeillä. Kun aloittelin perhokalastusta kaverini kanssa, kävimme pienellä joella pyytämässä nimenomaan pelkkiä haukia perhoilla.

Hauen perhokalastus on jännittävää puuhaa, ei koskaan tiedä koska tulee tärppi tai koska siimat napsuu poikki, onhan hauella terävät hampaat, joita tulee ehdottomasti varoa.

Parhaimpina kikkoina olen koennut sen, että ostat kevyttä kevlar -vaijeria, joka ei ole kovin paksua, ja sidot siihen kiinni n. 3 cm pituisen monofiili siiman pätkän, joka on hyvä olla paksua tavaraa, ettei hauki saisi sitä helposti poikki. Kaikki varmaan ihmettelee että tuo vaijeri painaa jumalattomasti, ja ettei se lennä mihinkään, mutta näin tosin ei ole, päin vastoin!

Perhoina olen käyttänyt isoja tinseleitä, mieluiten hopea-musta - värisiä, ja joskus ahvenen värisiä, riippuu ihan siitä, mitä sen paikanhauet pääasiassa pistävät poskeensa. Tinselin koko voi vaihdella 5 - 10 senttiin, parhaimpina ja isoa haukea tehokkaasti kalastava koko on ollut tasan 8 senttiä pitkä.

Suurin perhohauki jonka olen saanut vedestä rannalle on painanut tasan 3 kiloa, ja sen voin kertoa että hanttihin pistää enemmän kuin kiloinen kirre. :-)

Jjj

Mites on meinaatteko tälle syksylle käydä haukia perhostelemassa, onko tullut jo saalista ja mitä perhoja olette käyttäneet vihernieriälle? Ajattelin itse tarjota ainakin tinseleitä ja marabou deceiverejä eri väreissä kuten kemu ja nemo. Kuvia voin laittaa jos saalista alkaa kertyä vielä syksylle. :-)

Lio

Morjesta!

Ite koittanu alotella viime syksynä hauen perhokalastusta (vastareaktiona sille et lähimmälle joelle pitää ajaa 150km) ja muutaman 3,5-5kg tuubin onnistuin saamaankin. Harrastusta piti jatkaa vahvasti keväällä ja nyt syksyllä mutta eihän sitä kerenny kunnolla ja aika laihoiks reissut jäi. Ensvkloppuna viimeset setit vielä mökillä jos järvi pysyy auki.

Tutustuttii alkuvuodesta sellaseen kaveriin kuin Simon Graham, joka asuu tossaVaasan naapurissa Raippaluodossa. Erittäin kova haukiperhomies ja rento kaveri. Pyörittää hauenperhokalastusverkkokauppaa ja kalastusmatkailu firmaa. Verkkokaupasta löytyy sidontamatskua ja perhoja. Perhoja löytyy kasapäin myös muillekkin kaloille kuin hauelle (kuhalle, ahvenelle, lohelle yms). Ajattelin että haukiperhokalastuksesta kiinnostuneita voisi kiinnostaa:

Vastikään avattu verkkokauppa:
http://balticpikeflies.com/index.php?lang=fi

Ja mikäli englanti taittuu voi käydä lukemassa sen blogiakii:
http://www.pikeflyfishingarticles.blogspot.com/

Se myös järjesti viime keväänä sen kansainvälisen haukiperhoturnauksenki Merikarvialla.
Siitä juttua käykää lukemas:

http://www.kalassa.net/ruoto/?p=30
ja
http://www.kalassa.net/ruoto/?p=41

-Leo

Ruoto - For Fly Fishing
----------------------------
www.kalassa.net/ruoto/
Kalassanet Ry:n kalastusseuran hallituksen jäsen.