Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten lahna käyttäytyy ongessa tai pohja-ongessa?

Started by Mr.Lahna, July 22, 2002, 12:33:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr.Lahna

Miten teillä käyttäytyy??
olis kiva tunnistaa jos ongessa ois lahna . itse luulen että  se tekee hitaita pitkiä nykäisyjä. tai koho vähän veden alle tai lähtee viemään

kertokaa omat kokemukset..
hankala kala kävi koukkuun....

Peksi

Koho käyttäytyy lahnan kanssa kutakuinkin tällä tavalla: ensin koho kaatuu kyljelleen, jonka jälkeen lahna lähtee kuljettamaan syöttiä ja sukeltamaan hitaasti.

achti

Minulla käy lahnojen kanssa ain a sillai et ne nyppii pari kolme kertaa aika ärhäkästi sitten koho lähtee hiljaa sukeltamaan kohti pohjaa.Suurin lahna 755 grammaa. Entä teidän suurimmat? :o

Minnow_spoon

Tai sitten käy näin: Kohoo lähtee lipumaan veden pintaa pitkin, koska lahna ei heti niealase syöttiä vaan pitää sitä hetken suussa. Sitten pitää itse päättää nykäiseekö että kala jää koukkuun kiinni vai odotaako jos lahna sattuisi nielaisemaan sen. niin kuin se yleensä tekeekin.
-=Minnow=-

UL_Tommi

itellä isoin päälle 2kg lahna...kyljellään koho oli syönnin aikana isomman ajan.

Skipi

Mr. Lahna:

Omat kokemukset lahnojen tärpeistä:

Yleensä se lähtee viemään kohoa sivulle, hiljalleen vetäen sitä veden alle.

Tai sitten se nostaa kohon kyljelleen veden pinnan päälle.

Yksi huomaamanitärppi-tyyli on nypyttäminen. Lahna nypyttää kohoa pienin nypäyksin.

Joskus lahna voi tehdä/tekee molemmat; ensin sen nostaa kohon kyljelleen ja sitten lähtee viemään sitä pikkuhiljaa...

Nämä ovat minun huomaamani tyylit. Voihan noita olla lisääkin...
Tiedon omaavat voivat selventää kysymystäsi enemmän.

[ei hymiöitä tällä kertaa]

Minnow_spoon

Yhtä sellaista perusjuttua ei varmaan olekkaan jonka lahna aina tekee! Se saattaa riippua lahnan koosta, nälänhädästä, syötistä, kohon koosta. Ei että olisi tyhmää kysyä koska mä otan täältä itsekkin oppia mutta selvensin vain asiaa että yhtä perusjuttua ei ole minkä varmasti kyllä jo suurin osa tiesi. Eli tämä ei ollu negatiivinen haukkumis viesti!  :) ;)
-=Minnow=-

napa

yleensä lahna syödä äpöstelee syöttiä kauan aikaa, koho saattaa käydä kyljellään ja tehdä ihmetemppuja ennen kuin katoaa veden alle, mutta riippuu myös kohosta, syötistä, onkisyvyydestä, lahnan koosta yms. seikoista miten lahna käyttäytyy.
Kala ei katko siimaa vaan mies.

Beavis

Skipi mitään lahnoja oo ikinä saanu. VAI OOKKO MUKA, JA MISTÄ JA MILLOON JA MILLÄ

I´m the great cornholio.......fire, fire

Skipi

Herra Beavis a.k.a. veljeni JUHA!  :o
Kyllä olen esim. vankilanrannasta, jolloin olit itsekin mukana!
;D

P.s. Kasvata hiukses takas!  ;D
Ja sitte vielä tuo sun signeeraus...
Se on great ....holio...  8)
[nyt riitti hymiöt]

Beavis

Ai niin, kyllä sä vissiin sait silloon lahnan, vai olikohan se lahna, no kai se oli. Mä sain niitä taas eileen Pilk Kingsin kilpaonginta mestaruuskisoissa kyrönjoella, niin ja seipejä, särkiä, salakoita ja ahvenia. Ja kuten arvata saattaa, voitto kotiin.

Helvetti, tossa signeerauksessa oli tosiaan virhe, no ei oo enää.

Skipi

Kyllähän ne lahnoja olivat... Ovat vielä tuoreessa muistissa. Ohoh.  :o Onpas iktyonomien taso laskenut Suomessa kun ei lahnaa tunnista.  ;D heh...
ONNEA VOITOLLE!  ;D
[hymiönvihaaja]

Beavis

AARRGGGHHH!!!!!!   Osuma.
Vaikka olenkin haavoittunut pystyn silti kalastamaan.
Turha silti epäillä lajinmääritystaitojani, korkeintaan muistini hieman reistailee.

Vellamo

Avataanko uusi keskustelu?? Perheriidat!   ;D
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Toimitus

HehHeh! Antaa Ojaharjun veljesten hiukan kiistellä ennenkuin bannataan kummatkin!  ;D ;D
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Skipi

Paha sun on lähteä bannaamaan, kun bannaat silloin itteskin!  ;D ;D ;D
Muahahahaa!
Mä voin tehdä sulle jälkikäteisen abortin!
Aaahhhahahaa!
;D ;D ;D

Mokki

Lahna laittaa kohon kyljelleen, tai näin olen ainakin kuullut.
^^ Totta joka sana.

Aleksi_Kalamies

Lahna imaisee matoa itseensä,mutta kun koho lipuu vedenpintaa pitkin,se ei ole vielä lahna kuka sitä vie,vaan se imuvoima....Kun se on imaissut se lähtee viemään matoa...

Anonymous

tervehdys!

Tuo kohon kyljelleen kaatuminen sopisi eiliseen kokemukseeni täältä Merenkurkun vesiltä Österhankmossa, Vaasasta vähän pohjoiseen. Olin nimittäin pilkillä ja kolmea repäisevää ottia edelsi pari tunnustelevaa pökkäystä, jossa pilkkiä ilmeisesti nostettiin ylöspäin. Yksi lahnanpenikka (175 g) suostui tulemaan jäälle asti. Että sellaista.

Hata

mulla on hiukan kokemusta lahnan mato-onkikalastuksessa:
Koho kaatuu kylelleen ja lähtee liukumaan. Lahna on sangen helppo tunnistaa litteydestään. isoin mato-onki lahnani painoi 79 g.

T:Hata

Fabu

Mato-ongella se laittaa kohon kallelleen ja lähtee viemään...
tai kerran itselläni n. 500g lahna lähti vetämään suoraan pohjaan...

Kalastajanalku

Omasta kokemuksestani voin sanoa , ettei lahna kyllä lähde kohoa ainakaan paljon viemään. Koho kaatuu kyljelleen ja sen jälkeeen koho lähtee hitaasti pinnan alle. Lahna on passiivinen kala. Suurin lahnani on 1,5 kiloinen.
Etkö saa kalaa? Vaihda alaa!

Hata

Isot lahnat käyttäytyy ongessa kuin pieni hauki eli potkii vetää. Ison lahnan väsyttämiseen ja nostamiseen tarvitaan paljon voimia

T:Hata