Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

SE Nieriä ;)

Started by Mika69, September 14, 2009, 13:49:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mika69

Kalastus on parasta, mitä mies voi kokea housut jalassa!

Mikko_-Procyon-

Kuvan perusteella kyseessä EI ole nieriä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mika69

Quote from: Mikko_-Procyon- on September 14, 2009, 14:15:33
Kuvan perusteella kyseessä EI ole nieriä.

Joku muukin samaa mieltä kuin minä, juuri se kyllä oli pointtini kun postauksen tein :)
Kalastus on parasta, mitä mies voi kokea housut jalassa!

Don Miguel

Ilmeisesti tämä on tuo nykyinen SE ja eipähän noissa ole muuta samaa kuin ruskea väri.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

perza

Heh tuon kuvan perusteella(parempaa odotellessa) 99,9% varmasti on taimen.

Voisi se tietysti olla Järvilohikin, mutta taimeneksi silti sanoisin. Nythän on taimenella päällä kutuaika ja väritys muuttuu ruskesta aina pikimustaksi ja ala leukaan tulee tuo koukku. Isolla taimenella/lohella on myös rasvaevä ja muutenkin evät suuria niinkun kuvasta näkyy.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Mikko_-Procyon-

Quote from: Don Miguel on September 14, 2009, 14:35:23
Ilmeisesti tämä on tuo nykyinen SE ja eipähän noissa ole muuta samaa kuin ruskea väri.

Jep. Tuossa kalassa on valkoiset evien etureunat ja tummat täplät näyttävät puuttuvan. Nieriä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

sube

Ite oon nähny 5-6kg nieriän saatuna Inarilta ja ihan eri värinen kyllä oli... Tiiä sitte..

pilkkiäijä

Se näyttää mielestäni harmaanieriältä, mutta taimen se ei ainakaan ole. No en rupee taistelemaan asiasta, mutta mielestäni se on jonkin sortin nieriä.

Edit: Taimen se on sittenkin isosta kuvasta katsottuna  :wink:
Olen kalastelijapoika!

kirjolohikäärme

Selkeä taimen. Tuommosiahan nuo kaikki taimenet ovat, miten joku ees on voinut kuvitella tuota nieriäksi?

Isosta kuvasta näkee vielä paremmin.

Pyrstöstakin tuo on aika helppo tunnistaa. Ku kattelin kuvia, nieriöillä näytti olevan pyrstössä vähän lovea, mutta tuolla on taimenelle tyypillinen tasainen pyrstön perä.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

fileeroitu kuha

Kyseinen vedenelävähän muuten näkyvillä jo etelä- saimaan kalakisan tuloksissa ja saimaan- nieriänä komeileepi siellä. Mutta olkoon minun puolestani vaikka viiksi- monni. Itselläni kokemus jalokaloista vähäistä, joten en ota enempää kantaa, mutta kuvittelisi kilpailun tuomaristossa edes jonkinlaista asiantuntemusta esiintyvän. Tai sitten ei...

Jokuvaiin

Kumma kyllä on kun ei nieriää erota taimenesta...

jiiäm87

Oli aivan pakko päästä sanomaan omakin mielipide asiaan. Kyllähän tuo selvä taimen on jota nieriäksi on luultu ainakin kuvan perusteella. Itse pääasiassa keskityn taimenen pyyntiin ja tuo on aivan normaali väritys taimenelle. Mitenkä muuten tämmöinen erehdys pääsee ylensääkkään käymään ennätysrekisterin pitäjille?
yaRR!

pjk

Tässä sama kala, lisäsin kuvaan valoa:

Miten ihmeessä joku voi pitää tuota nieriänä? Nieriöillä vatsan punaisuusaste voi kyllä vaihdella, mutta ne perustuntomerkit eli valkoiset evien etureunat + vaaleat pilkut puuttuvat. Taimen mikä taimen.

Vertailun vuoksi, saimaannieriä:

--pikeye

johndoe

En noita verkkokaloja ainakaan itse ilkeäisi julkisuudessa esitellä.

jarmoankka

Koska verkkokaloilla ei ole mahdollisuutta vastata taisteluun ja kenties ansaita itselleen vapautta kuten vapavälinein yms saaduilla....  Mä en huutelisi yhdestäkään verkkokalasta itse.

Ja tätä ei pidä ymmärtää verkkokalastuksen haukkumisena. On vain yksi mielipide muiden joukossa. Kukin kalastaa tyylillään.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Aatami

Itse ajattelin juurikin noin vielä jokin aika sitten, mutta nyt kun olen muutaman vuoden kalastellut verkoillakin, niin täytyy sanoa, että kyllä se on saavutus jos niillä jotain mainittavaa saa. Kyllä verkkokalastajakin joutuu näkemään paljon vaivaa saaliiden eteen. Eihän se tietenkään ole sama, mutta kyllä noin komeeta verkkotaimenta kehtaa esitellä :-)
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Mikko_-Procyon-

Etelä-Saimaan sivuilta löytyi kyllä vuosikymmenen veripönö-kuvakin.
http://www.esaimaa.fi/galleria/etsa_Kalakisa%202009/Aimo%20Taipale.jpg

Aika karun näköinen kuva. Olisi voinut vähän sitä kalaa pestä ennen kuvausta. Brutaali fiilis tuossa.

Tornio_River

Quote from: SLN on September 15, 2009, 14:55:29
Kyllä tuommosta kalaa kelpaa jo esitelläkin, vaikka verkolla on tullukin. Ei se verkkokalastus niin helppoa ole, mitä luullaan.

Kutu asuisen ison taimen esittely,ei paljon kehua saa,varmaan kutu paikoilla verkot oottamassa uhrejaan,kyllä tuota kirkkaana kehtaisi esitelläkkin

perza

Quote from: Tornio_River on September 15, 2009, 21:47:28
Quote from: SLN on September 15, 2009, 14:55:29
Kyllä tuommosta kalaa kelpaa jo esitelläkin, vaikka verkolla on tullukin. Ei se verkkokalastus niin helppoa ole, mitä luullaan.

Kutu asuisen ison taimen esittely,ei paljon kehua saa,varmaan kutu paikoilla verkot oottamassa uhrejaan,kyllä tuota kirkkaana kehtaisi esitelläkkin

Tuskin nuo verkot sentään missään koskessa/kosken niskalla ovat olleet. Taimenet ja lohet kuitenkin minun tietmyksen mukaan kutevat koskissa/niska alueilla.
Noita kutuasuisia yksilöitähän saadaan ihan vetouistelemalla keskeltä isoja selkiä. Itse olen nähnyt mm. saatavat 6kg järvilohen joka oli täysin ja kauttaaltaan pikimusta, mutta tuskin olisi sekään kala mennyt kutemaan mihinkään jokeen. Toki kalat mätinsä laskevat varmasti jonnekkin järvenpohjaan mutta poikasia niistä ei kaiketi kehity.
Se on tosi että ruokakaloiksi noista ei ole, senverran on liha pehmeää ja todella pahanmakuistakin vielä.
Kyllä itse esittelisin jos tuollaisen saisin olisin sen sitten saanut vaikka katiskalla.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

KALIKKA

lohi kala on kyllä melkonen vaeltaja.oletetaan että aiheen "nieriä"on istutettu alun perin pielis jokeen niin
toden näkösesti kuvan taimen on ollu myös matkalla pielis joen suuntaan. väitteeni perustuu
kahteen järväriin ja kaverin saamaan taneliin millä on ollu merkki selässä.lähetettyäni merkit
kalantutkimus keskukseen,vastaus yllättimelkoisesti kaikki kolme kalaa oli istutettu
edellis vuoden keväällä pielis jokeen n,30-35 cm .nämä kalat tuli samalla viikolla savonlinnan haapavedeltä,
eli melkosen lenkin olivat tehneet ja muikku oli maistunu kiitettävästi sen verran pulskia olivat
painoakin kertyny reilusti yli kakosen. saanti aika oli viime syyskunn alku puolta.
aiheen "nieriä on kyllä 99,9% taimen  :-P
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa