Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Sameasta vedestä kalaa

Started by Jarskimo, October 18, 2009, 11:02:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jarskimo

Mitkä perhot olisivat hyviä ahvenelle, taimenelle ja erilaisille särkikaloilla savisameissa joissa/koskissa? Näkösyvyyttä ei ole kuin joku 5-10 cm. Joet joissa kalastelen sijaitsevat Artjärvellä. Jokien nimet ovat Litinjoki, Köylinjoki, Lanskinjoki ja Mustijoki. Vesi on lähes samanväristä kuin porvoon joessa. Ja mistä kohtaa jokea näin syksyllä kannattaisi kalastaa kyseisä kalalajeja?

Pete

Taimenta edellämainituista joista ei kannata kalastaa mistään. Särkikaloja sekä ahvenia saatat löytää syksyllä mietovirtaisista paikoista sekä suvannoista. Perhoina uppoperhoja, larvoja sekä ehkäpä kivi/korsikoppa-imitaatiot. Uppoavalla siimalla tai vähintään Sink-Tip:llä varustetut siimat ovat paikallaan syvemmissä kohdissa. Muutenkin kalat pysyttelevät syvemmällä hakien optimi lämpötilaa elämiseen ja ruuansulatukseen-energiantuottoon.

Jarskimo

Miksei taimenta kannata kalastaa? Kyllä noissa vesissä pitäisi taimenta uida

Pete

Quote from: Jarskimo on October 18, 2009, 13:08:53
Miksei taimenta kannata kalastaa? Kyllä noissa vesissä pitäisi taimenta uida
Ihan sen takia, että taimenen syksyinen kuturauhoitus alkaa 10.9 ja päättyy 16.11, ja mainitsemissasi joissa taimenkanta on niin surkea, että olisi ehkäpä parasta antaa taimenkannan olla ja keskittyä joihinkin muihin kaloihin taimenen sijasta. Ihan vain tämän takia.

Jarskimo

Olin taas unohtanu ton kuturauhoituksen. Täytyy käydä kokeilemassa tuolla Mustijoella olevalla kosken luona kalassa. Toivottavasti tulisi jotain kalaa

Jarskimo

Heh, taidanpa vastata itselleni näin kahden vuoden jälkeen, mutta kyllä tästä voi olla hyötyä myös monille muille jotka kalastelevat sameissa vesissä.

Eli näkösyvyyttä on parhimmillaan ollut vain joku 10 senttiä ja vesi on aivan maitokahvin väristä. Taimentahan on ihan turha yrittää, koska taimen ei välttämättä edes asusta tällaisissa vesissä ja jos vaikkapa asustaa, ne ovat pieniä ja harvalukuisia. Kannattaa suosiolla keskittyä ahveniin ja erilaisiin särkikaloihin. Parhaimman väriset perhot joilla on kalaa tullut ovat keltaisen, valkoisen, punaisen ja vaaleanpunaisen väriset perhot. Näitä värejä voi yhdistää erilailla jos haluaa. Itse olen keskittynyt näissä joissa kalastamaan koski alueill, koska sieltä on mielestäni helpompi saada kalaa ja onhan se nyt upeamman näköinen kuin suvanto alueilla. Koskien loppuliussa saattaa asustaa aivan järjettömän kokoisia kaloja. Juuri viime kesänä suurin kala jonka sain oli lahna ja se oli ainakin kolme kloinen. Se pisti kivasti vastaan, koska kalastan erittäin kevyillä perhovälneillä. Myöskään puolen kilon ahvenet eivät olleet mikään ihme, sillä niitäkin tuli viime kesän aikana hurjan paljon. Salakoiden perhostelu on ehkäpä hauskinta mitä perhokalastuksessa voi vain olla. 16# kokoisilla pintaperhoilla salakoita saa napattua helposti ja vesi pärskyy. Ehkäpä hieman pienemmällä perholla niitä saisi paremmin. Joskus siiman päässä heilui jopa hauki, mutta ne olivat niin pieniä, että ne piti päästää takaisin. Särjen perhokalastus on omasta mielestä melko vaikeaa, mutta kyllä niitä pitäisi saada jollain liitsillä kalastettua, mutta itse en ole saanut kuin sattuma särkiä. Suutareita asuu Artjärven joki vesissä paljon ja se on haastava ja mielenkiintoinen perhokalastus kohde. Viime vuona taisin saada vain yhen suutarin ja se pisti hanttiin kuin taimen.

Elikkä kyllähän noiden "roskakalojen" kalastus on lähes yhtä palkitsevaa kuin taimentan kalastus ja ei ainakaan tarvitse peletä, että kalakanta katoaa.

Satunnaikalastaja

Vaikken itse juuri perhokalastuksesta mitään ymmärrä, nin saatan kuvitella tuon tarjoavan nautinnollisia hetkiä.