Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tekeekö kukaan kalasta itse ruokaa?

Started by -TIPE-, May 17, 2004, 22:04:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kipster

Tänään viimeksi uunikirjolohta ja perunamuusia, ai että kun oli sit hyvvää!

zima

aikalailla menee ahvenet,siiat,kirret fileeksi

Mormuska-arska

Yksi loistava kalaresepti on tällainen, ihan itse soveltamalla tehty, eikä mistään katsottu ohjetta, ja määrät voi itse päättää.

Haukipullat

1.Haukea, joka on pistetty lihamyllyn läpi.
2.Lisätään massaan silputtuja sieniä, korvasienet parhaita, muutkin käy.
3.Kermaa oman maun mukaan.
4.Kananmuna tai kaksi.
4.Suola+muut haluamasi mausteet lisätään (itse käyttänyt kalamaustetta, ja aavistuksen chiliä antamaan hieman kärkeä makuun)
5.Lisää korppujauhoa senverran, että massasta tulee helposti muovailtava.
6.Muotoile massasta pihvejä/pullia ja paista pannulla ruskea väri pintaan, oikea voi parasta paistossa.
7.Halutessasi laita pihvit vielä uuniin, jotta kypsyvät varmasti kunnolla.

Ja toinen aivan erinomainen

Kalapurkki

1.Ota pieniä ahvenia, tai muita pikkukaloja.
2.Päät ja pyrstöt pois.
3.Silppua kaloja esim.saksilla vanhoihin lasisiin sillipurkkeihin, jotka tietysti puhtaita, täytä vähän yli puolenvälin.
4.Lisää tomaattikastiketta, joka tehdään tomaattimurskasta ja mausteista, älä kuitenkaan täytä aivan täyteen.
5.kannet kiinni, ja SÄHKÖuuniin, joka on kylmä.
6.Laita uuni päälle, esim.150-175c, kun uuni on lämmennyt, ota kalat pois uunista, ja laita ne LEIVINuuniin.
7.Anna olla leivinuunissa useamman tunnin ajan, jotta varmasti ruodot sulavat.

Kalapurkki on todella hyvää esim. leivän päällä, ja olen sitä myös salatteihin laittanut.
Toimittaa tyhjää myös tilaustyönä.
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comist

Suurkalastaja1

Välillä tulee hauki- ja ahvenfileitä paisteltua. Aivan liian harvoin kuitenkin. Hauenkalastus on mennyt c&r hommaksi, joten ei tule enää niin paljon syötyä haukea. Hyvää se kuitenkin on voissa paistettuna, ei siinä mitään :-)
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

kalastin

Noista fileerausohjeista sen verran...

Ainkin yli 2kg kuhassa ja yli 4kg hauessakin on nuo kylkiruodot senverran järeitä että ihan "helpolla viillolla" ei homma kyllä hoidu vaikka olis kuin terävä veitsi.

Asian olen ratkaissut siten että kalan avaamisen ja suolistuksen jälkeen olen ensin napsinut kalasaksilla kylkiruodot poikki selkärankaa myötäillen sieltä mahan puolelta.
Tämän jälkeen on varsinaisen fileiden viiltäminen hoitunut helpommin, samalla olen pyrkinyt leikkaamaan siten että n.s "anopinleike" selkkäruotojen kahta puolta jää mahdollisimman ohueksi ja hävikki pieneksi

Kylkiruodot puolestaan olen perinteistä poiketen leikannut yksi kerrallaan lihasta irti. Hiukka työläämpi tapa, myönnän, mutta tällä tavalla kylkiliha jää huomattavasti paksummaksi eikä 800g kuhan fileistä vielä paivä paista läpi.