Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

isot siimapainot

Started by akihh, January 13, 2010, 23:29:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

akihh

Tuossa männäkesänä rohkeasti pari 90gr jonttu etäpainoa pistin siimaan kiinni ja kummasti tintin järväri painui reilusti yli kymmenen metrin, ainakin kaikuluotaimen lukemien ja koukuissa olleen moskan perusteella  :-) Tuntuma tietysti alkaa hiukan kadota tuollaista lyijymäärää siimassa raahatessa...

Näin talvella sitten on aikaa pohtia tyhmiä jotenpa yhtenä iltana excelistä revin ulos kaavion, jonka mukaan pariinkymppiinkin vielä olisi mahdollisuuksia päästä yli 200gr painolla ja kohtuu ohuilla siimoilla & pienellä pellillä/vaapulla. Googlea laulattamalla löysin vielä tukea ajatelmalleni, ameriikanpojjat uistelee järvitanea pohjasta aikamoisilla punteilla.

Onkos kukaan rohkea sissi kokeillut vedellä isoilla siimapainoilla reilujen syvyyksien saavuttamiseksi? Ja mistähän saisi kunnon puntteja, 100gr taitaa olla raja mitä myynnissä näkyy olevan...

Mr Ponu

Itse mietin takavuosina syvällepääsyä ilman takilaa ja sitten rakensin linkin tyylisiä painoja. Painouistimen malliin tehtyjä, mutta olen jättänyt yleensä ilman koukkuja, toimii vain painona ja houkuttimena. Kiinnitys pikakiinityksellä uistelusiimaan sivutapsiksi. Pienempi on 300g ja isompi 500g. Pienemmillä on päästy vielä kivasti syvyyksiin 12-15m ennen kuin alkaa laahaamaan enemmälti perässä. Perässä on yleensä Tintti pellit. Isompia ei ole tullut kokeiltua sen syvemmällä, mutta ainakin raksivauhdilla pitäisi päästä helposti 20metriin. Uistelusiimat on olleet vahvuutta 0.38-0.46. Lyijy on sen verran painavaa että näidenkään "painojen" fyysinen koko ei ole iso.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5561999.jpg

akihh

Mielessäni hahmottelin jotain mahdollisimman heikosti pohjakiviin tai muuhun rojuun tarttuvaa mallia eli kolmioleikarista muutama metri ohuemmalla siimalla alaspäin tankomainen paino jossa olisi sitten yläpäässä viiste ja lenkki.

Pitääpä soitella tutulle kultasepälle josko suostuisi välineensä sotkemaan lyijyllä. Eipä taida kaupan hyllyiltä löytyä isoja painoja.

Mr Ponu

Rialinnasta löytyy  tuota sakarapainoa 140 g saakka: http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=646 

Esim. Juksasta löytyy pisarapainoa:   http://www.juk-sa.net/index.php/cPath/24_46?osCsid=93cbdb526d53fca42d20c10fd35b016a

Sitten jos haluaa tehdä tankomaista painoa joka ei tartu helposti pohjaan, voi ostaa verkon alapaulan ja rakennella siitä. Yleisesti on myynnissä painavimmasta päästä ainakin 5kg/100m painavaa paulaa, josta voi värkätä monenlaista. Löytyy esim. Kivikankaan sivuilta.

akihh

Jesh kiitoksia vinkeistä!

Toniski

Itelläni  on punttilaatikko täynnä juuri noita rialinnassakin olevaa mallia olevia sakarapainoja. painoja taitaa laatikosta löytyä 30-120 gramman väliltä. Itse laitan usein kaksikin eri painoa samaan siimaan peräperään, jos laatikossa ei satu olemaan juuri sen painoista punttia, enkä ole huomannut siitä mitään sen suurempaa haittaa koskaan. itse käytän harvoin yli 140 gramman painoja, sillä uistelen useimmiten 6-14 metrin syvyisissä vesissä. Tässä vuosien aikana olen päätellyt isompien punttien saavuttavan seuraavanlaiset syvyydet jos vetonopeus on 3,5 - 4 km/h:
80g-->7,5m
100g-->10m
120g-->11,5m
140g-->13m
syvyydet olen siis päätellyt suurimmaksi osaksi koukkuihin tarttuneista roskista. Käytössäni on uistellessa kaikuluotain.
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

KALIKKA

millä siima pituudella/paksuudella toniski kiskoo?
miulla 0,35mm siimat ja kapulasta 12m paino+n:18-20 plaanariin.painot 35-40g,vetovauhti 3,2-3,7km/h
kepsin nopeutta. 6-6.5m vettä ja pohjaan tärppii/jää kiinni(kaiku näyttää syvyyden)

syvyytteen,kun vaikuttaa monta tekiää niin laittakaa mukaan siiman paksuus,pituus ja nopeus

jossain vaiheessa tulee kyllä raja vastaan oli paino sit mikä tahansa ,koska fysiikan lait tulee vastaan
(jos painot on 10-150g)
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

Toniski

Mulla on siimoina ollu yleensä aina nelikymppistä. mulla on semmoset 10-15 metriä yleensä vaapusta painoon siimaa. luulen että kalikan pohjatärppeihin jo tuolla painotuksella vaikuttaa tuo hivenen hiljaisempi vetovauhti kuin itellä. ite vedän kuitenkin yleensä ehkäpä tuommoset 0,5 km/h kovempaa kun kalikka, joten vetonopeuden kasvu vähentää painon kulkusyvyyttä. Sitten tietenkin perässä vedetyn vaapun oma uintisyvyys vaikuttaa kanssa, joten varmasti ottaa pohjaan 6 metrin vedessä 40g painolla jos perässä tulee sitten vaikka karikko. Jos taas puntin takana on bomberi niin ei pitäisi mielestäni pohjassa pahemmin pomppia. noihin fysiikanrajoihin on vähän hankala sanoa, kun tuolla uistelukisoissa jotkut käyttää ihan jopa 250 grammaa siimojen päässä. ite en siis moisiin ole vielä nähnyt tarvetta kun pääsee jo tuolla 150 grammallakin niin syvälle ku yleensä on tarvis. tuonne 150 grammaan asti ainakin tapahtuu punttia lisätessä muutosta, mutta siitä isommille punteille en varmaksi osaa sanoa syvyyden muutoksia.

KALIKKA

no nyt kuulostaa jo toiselta tuo homma.0,5-1,0km/h vauhdin lisäys nostaa punttin 1-1,5m ylemmäs ja sit tuo vaparin
pituus on eri,minkä vaikutus on samaa luokkaa.noiten takila kuulien kokoisten painojen käyttö pitäis kyllä opetella
paremmin,koska niillä saa tuon syvyyden määritettyä hyvinkin tarkasti.
kaveri saattaa puhua 200g painosta siimassa,mutta vapari ei ole kuin 6m ja uinti syvyys 3,5-4,5m riippuen vauhdista
nykyisillä siimalaskuri keloilla tuo syvyyden määritys on helppoa,kun ensin opettelee/kokeilee kuinka syvällä iso puntti
milläkin siima pituudella ui.
eli noilla isoilla punteilla ei välttämättä haeta syvyyksiä vaan saadaan kuha vedossa tehtyä täsmä iskuja ilman takiloita.

tästä tekniikasta vois joku kokeneempi kirjottaa perus ohjeet,miten homma toimii
itte vehtaan enempi takiloitten kans(toistaseks)

Toniski

tiedän kyllä vetäjiä, jotka käyttää ihan noilla samanlaisilla vapareilla kun minä, noita 250 grammankin painoisia painoja, ja tiedän myös niitä jotka käyttää isoja painoja lyhyillä vapareilla. ite nyt oppinu tuohon pitkillä vapareilla vetämiseen vuosien varrella ja kun tietää nyt tarkasti kuinka syvällä ne vaaput siellä ui tuolla systeemillä kun ite vedän, niin en ole sitten muita vetotyylejä sen kummemmin käyttänyt.

KALIKKA

siinäpä se juju just onkin,että pitäs opetella yks tekniikka ens kunnolla ja sit vasta suunnitella toista.
onneks noita tsydeemiä on niin paljon ettei täys oppimisen vaaraa tule ikuna :lol:

akihh

Quote from: Toniski on February 10, 2010, 22:53:40
Mulla on siimoina ollu yleensä aina nelikymppistä. mulla on semmoset 10-15 metriä yleensä vaapusta painoon siimaa.

Samoilla luvuilla minäkin olen vedellyt. Viime kesänä tosin tuli muutama ikävä karkuutus, kun yksin uistellessa painoa irroittelin joten ensi kesäksi ajatellut laittaa painon pääsiimaan just ennen tapsin leikaria. Jää nähtäväksi, vaikuttaako kalantuloon... tosin suunnittelen tapsisiimojen radikaalia ohentamista (0.18-0.25mm kohteen mukaan) paremman kalansaaliin toivossa käyttämällä noita "super"-monofiileja eli vertaappa sitten näitä.

KALIKKA

en suosittele laittaa painoa lähelle uistinta koska jos paino tavottaa pohjaan on 99% uistin kanssa pohjassa
noita painoja löytyy monen laisia versioita,toiset on liian hankalia käyttää yksin pitkillä vapareilla ja toiset
vähän helpompia.itte käytän veksi merkkisiä painoja.pienen opettelun jälkeen painon saa yhdellä kädellä
siimaan ja pois saa yhellä räpsällä tumpelompikin/sormet umpijäässä pois.suosittelen siirtymään
semmosiin painoihin mitkä on hauen leuka kiinnityksellä tai kumiletku versio niin onnistuu painojen
pois otto ilman häsäkkää.

akihh

Quote from: KALIKKA on February 16, 2010, 13:30:04
en suosittele laittaa painoa lähelle uistinta koska jos paino tavottaa pohjaan on 99% uistin kanssa pohjassa
noita painoja löytyy monen laisia versioita,toiset on liian hankalia käyttää yksin pitkillä vapareilla ja toiset
vähän helpompia.itte käytän veksi merkkisiä painoja.pienen opettelun jälkeen painon saa yhdellä kädellä
siimaan ja pois saa yhellä räpsällä tumpelompikin/sormet umpijäässä pois.suosittelen siirtymään
semmosiin painoihin mitkä on hauen leuka kiinnityksellä tai kumiletku versio niin onnistuu painojen
pois otto ilman häsäkkää.

Muistiin laitettu lisääntynyt uistinhävikki, katsotaan miten käy. Pellit ei oman kokemuksen mukaan tartu pohjaan niin helposti kiinni. Mulla kaikki painot on kanssa yhdellä kädellä "helposti" irrotettavia, mutta silti karkuutuksia tapahtui yksin uistellessa painon irrotuksen yhteydessä. Ensi kesäksi vaihtuu uudet kemialliset koukut kaikkiin pyydyksiin joten voi hävikki vähetä.

Kehittelin painon irroitustekniikkaa viime kesänä, parhaaksi pienellä veneellä osoittautui tämmöinen:
Veto päällä koko ajan, rauhallinen siirtymä riittävän avoimelle vesialueelle ettei tarvi ihan täpöllä keskittyä ohjaamiseen, samalla tarpeen mukaan muita vapoja pois tieltä, väsyttelyä ja sen jälkeen paino kelaamalla n. 1m vavan kärjestä. Siima tiukalla vapa suoraan pystyyn keskipenkin etupuolella olevaan telineeseen, varovasti tukevassa haara-asennossa seisomaan ja paino irti niin, ettei siima vaan pääse löystymään. Huonompi keli ja iso kala vaikeuttaa hommaa, varsinkin jos ehtii mennä siimat solmuun. Siimoja en moisessa tilanteessa säästele yhtään, poikki vaan ylimääräiset jos vaarana on kalan menetys - isot hyrräkelat missä paljon piuhaa ja kilometrikela varalla mukana veneessä niin ei lopu kalastus lyhyeen.