Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Siiman kiertyminen

Started by suspi, January 18, 2005, 17:24:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

suspi

eli miten voisin estää siimaa kiertymästä lipoilla kalastaessa?

Petri

Käyttämällä kunnolla (kuula) laakeroituja leikareita. Toinen mahdollisuus on taittaa runkolanka 45 asteen kulmaan (tätä en ole itse kokeillut, lukenut vain juttuja, että pitäisi auttaa)
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

kaivo

Quote from: suspieli miten voisin estää siimaa kiertymästä lipoilla kalastaessa?
Kunnollinen laakeroitu leikari auttaa jonkin verran. Kokeilla voi (mainitun runkolangan 45 asteeseen taittamisen ohella) myös ns. kölipainoa siimassa lipan etupuolella. Kiertymisen aiheuttamia siimaongelmia voi vähentää myös antamalla lipan roikkua kelauksen päätteeksi vavan mittaisen siiman päässä ilmassa, jolloin osa kierteestä pyörii auki. Siimasta saa poistettua pahankin kierteen laskemalla koko kiertynyt siimanpituus (ilman mitään lukkoja ja perukkeita eli paljas siima) veneen perään ja vetämällä jonkin aikaa veneen perässä, samaa voi kokeilla myös rannalta sopivissa virtapaikoissa. Muistaa kannattaa myös se perusjuttu, että mitä ohuempi siima, sitä herkemmin se kiertyy. Paljon lipoilla kalastava voisikin valita hieman paksumpaa siimaa kuin esim. vaappukalastaja. Lipan uintiinhan ei siiman paksuus vaikuta.

Jos ei tykkää siimaan ripusteltavista kölipanoista, voi siirtyä käyttämään muotoillulla rungolla sekä painopäällä varustettuja lippoja, jotka kiertävät siimaa hyvin vähän tai ei ollenkaan. Tällaisia ovat mm. Bete Lotto ja Abu Mörrum Spinnaren. Erityisesti UL-kalastuksessa ohuella kiertymisherkällä siimalla Lotto on mukava käyttää, ja lentääkin vielä pitkälle.

kaivo

Tuosta runkolangan 45 asteen taittamisesta tarkennus: koko runkolankaa ei missään nimessä taiteta, vaan ainoastaan langan yläpää kiinnityssilmukan alta, eli lippaosan kiinnikkeen yläpuolelta. Taittamisessa kannattaa käyttää kaksia kärkipihtejä, joista toisella tartutaan lipan yläpuolelta, ja toisilla pihdeillä taitetaan mainittu kiinnityslenkki yläviistoon. Kaksilla pihdeillä taitoksesta tulee terävä, eikä runkolanka väänny keskeltä (jolloin lipan pyöriminen saattaa heikentyä).

Operaation jälkeen lippa kulkee vedessä taitettu lenkki ylöspäin, joten uistimen runko-osa jää kölimäisesti ala-asentoon eikä viehe pääse kovinkaan helposti pyörimään akselinsa ympäri kelauksen aikana. Tämä vähentää siiman kiertymistä oleellisesti tai lopetaa sen jopa kokonaan.

Hauestaja

Minulla on nyt, muiden muassa, sellainen ongelma, että siima tuppaa minulla kiertymään aivan mahdottomasti, ja olen viime aikoina pähkäillyt sen syytä.

Minä en käytä lippoja, mutta sen sijaan paljon lusikoita, ja vähän vähemman vaappuja. Lusikoita kuitenkin selvästi enemmän.

Juuri äsken tulin kalasta, ja silloin se minua alkoikin mietityttää. Minä suoristin siiman muutaman kerran vetämällä sitä perässä, mutta kuitenkin siihen tulee koko ajan vähän kierteitä, vaikka käytinkin lusikkaa, ja kun heitin veteen utön, niin sen jälkeen siima oli aivan kippurassa. Mistäköhän tällainen johtuu? Aiheuttaako lusikatkin kierteitä siimaan? Miten kiertymistä voisi vähentää?

Järväri

Kyllähän lusikatkin kiertymistä aiheuttaa. Etkö käytä leikaria ollenkaan? Muutenkin hauen kanssa voisi suositella käyttää aina peruketta, ja niissä on yleensä leikari. Ei pitäisi siiman perukkeen kanssa kiertyä, ainakaan pahasti.

Anonymous

Kyllä niissä leikarit ja perukkeet ovat, mutta silti tuntuu kierteitä syntyvän enemmän kuin lippojen kanssa. Vaikka en lippoja vähään aikaan ole käyttänytkään.

kaivo

Tuli mieleen, että kelaatkohan lusikoita liian nopeasti? Erityisesti leveähköt haukilusikat (kuten Utökin on) tuppaavat usein pyörimään vain yhteen suuntaan, jos niitä kelaa turhan rivakasti. Muutakaan syytä kiertymiseen en oikein keksi, mikäli käytät leikareita eikä lippojen kanssa ole ollut ongelmia.

Mikäli päättelin oikein, kannattaa kiinnittää kelausnopeuteen huomiota. Joka lusikkamerkki on erilainen ja ui parhaiten juuri sille sopivalla kelauksella, joten lusikoita kannattaa uitella rantavedessä (mielellään kirkkaassa vedessä) näköetäisyydellä ja kokeilla eri kelaustyylejä: etsiä uistimelle hitain mahdollinen kelaus jolla uintiliike vielä säilyy, ja vastaavasti hakea myös nopein mahdollinen kelaustapa ilman, että viehe alkaa kieppua vain yhteen suuntaan. Pyörimisherkän-, siis hidasta kelausta vaativan lusikan saa kestämään hieman nopeampaakin kelausta, kun vaihtaa koukun suurempaan. Koukun suurentaminen kannattaa muutenkin, koska haukilusikoiden vakiokoukut ovat valitettavan usein turhan pienet (ja tylsät) kalojen tarttumisen kannalta. Koukku on yleensä sopivan kokoinen silloin, kun se on noin yhtä leveä kuin itse uistinkin. Heittolusikoissa ei myöskään tarvita kuin yksi koukku, joten Utöstäkin voi etukoukun ottaa suosiolla pois heittosotkujen vähentämiseksi.

Kun lusikalle sopivimmat kelausnopeudet oppii suurinpiirtein muistamaan, auttaa se sitten kalalla valitsemaan tilanteeseen sopivan uistimen. Kokeilemalla oppii, että uidakseen kunnolla kapeat ja paksupeltiset lusikat vaativat reippaampaa kelausta kuin leveät ja ohuet läpyskät. Samalla voi kokeilla, miten uistin käyttäytyy kun kelaus pysäytetään, jne.

Erho

Kaivon kommentti on ilmeisesti oikea. Liian nopea kelaus. Tosin monet nykyleikarit ovat suoraan p...stä. Mulla on jo tänä kesänä 3 erimerkkistä katkennut keskeltä heitettäessä. Onneksi kalastan kirkasvetisellä joella jossa on hiekkapohja.. Parissa vavassa on 70-luvun Abu:n leikari, kun muita ei silloin ollut, ja ne toimivat yhä loistavasti.

Kokeile vaihtaa leikari sellaiseen, jossa on oikea silmukka ja leikarin sisällä "tatti". Nämä nykyiset langasta väännetyt (Omega- tai U-kirjaimen muotoiset) ja kahdella, "leikaripallon" sisään menevällä koukulla varustetut, eivät voi toimia kunnolla. Kitkaa on ilmeisesti painavilla uistimilla liikaa.
Miks aina tulee pelkkiä taimenia, ei koskaan mitään muuta.

ahvena(ko)

kuinka tuoretta siima on?itteläni on tuo ongelma myös ollut mutta itelläni olikin juuri ostettua. :roll:
Fiat,todellinen peto,susi jo syntyessään

jarmoankka

Tiedän, että lippaa heitellessä siiman kiertymistä ei voi kokonaan ehkäistä. Mutta miten olette onnistuneet minimoimaan sen?

Itse käytän kahta LAADUKASTA lukkoleikaria peräkkäin, mutta ei järin hyvää vaikutusta ole...
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Murmeli

Itse en ole koskaan huomannut lippoja heitellessä, että siima kiertyisi. Mulla on aina lukkoleikari ja käytän punottua siimaa (eipä taida olla vaikutusta).

Yuz

Käytän siimaa kiertämättömiä lippoja (Lotto, Vibrax...), joten eipä juuri ole häirinnyt. Yksi minkä voi tehdä, on kääntää hiukan sitä lipan lenkkiä vinoon, josta se kiinnitetään.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Qkkeli

Kölipainon käyttäminen estää kiertymisen 100%. Myös lipan rungon taittaminen n. 45 asteen kulmaan vähentää kiertymistä huomattavasti.

ahti kiiski

käytä painavampia lippoja, luulis auttavan vaikka en kyllä itse heittele kuin rapaloilla(suurimmaksi osaksi)
-------------O N K I--------------

jarmoankka

pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Yuz

Siinä kuva, mutta nuo ovat useimmiten todella painavia.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Murmeli

Onko tällä sama tarkoitus? Vai onko nämä tarkoitettu esim. pienten vaappujen uittamiseen syvällä, miten itse ainakin ajattelin:

JuP3

Kunnon lukkoleikari ja monikuitusiima ovat laskeneet siiman kiertymisen omalta kohdalta minimiin.Lippoja pahemmin kiertävät mikrovaaput siian uistelussa, mutta siitä selviää laskemalla pelkän siiman veneen perään ja kierre purkaantuu. :wink:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Qkkeli

Kölipainoista on olemassa myös 5g "UL" versioita, samalla saa mukavasti lisäpituutta pikkuvieheille. Noita Murmelin esittämiä peruke+kölipaino- viritelmiä en ole ennen käytössä nähnyt.

Quote from: JuP€ on May 19, 2008, 16:20:47
Lippoja pahemmin kiertävät mikrovaaput siian uistelussa, mutta siitä selviää laskemalla pelkän siiman veneen perään ja kierre purkaantuu. :wink:

Mitenköhän suorassa uiva vaappu saa siiman kierteelle? Kyse taitaa olla enemmänkin siitä, että sinulla on avokela käytössä ja siinä jarru löysällä. Tällöin aina ns. "tyhjä" pyöräytys esim. kalan väsytyksen aikana saa kierroksen siimaan.
Tottakai kierrettä syntyy silloin, kun siimaa päästää vapaasti menemään nostamalla sangan ylös. Itse suosin tyyliä, jossa sanka on paikallaan mutta se pyörii molempiin suuntiin(en muista kuolemaksenikaan sen toiminnon nimeä). Tällöin siimaan ei synny kierrettä edes laskuvaiheessa.

jarmoankka

juu ei munkaan mielestä vaapun pitäs siimaa kieputtaa...   vaan silti esim koskella tuppaa salmo hornet sitä tekemään... Mut pääosin ei kyl uistelus pitäs tehä sitä.

JuP3

Quote from: Qkkeli on May 19, 2008, 17:30:45
Mitenköhän suorassa uiva vaappu saa siiman kierteelle? Kyse taitaa olla enemmänkin siitä, että sinulla on avokela käytössä ja siinä jarru löysällä. 

Näin minäkin aluksi luulin, mutta viime kesänä tuli Inariilla vedettyä mikrovaappuja hyrräkeloilla ja kiertyminen oli kahta kauheampaa. :?
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Qkkeli

Quote from: JuP€ on May 19, 2008, 23:04:20
Quote from: Qkkeli on May 19, 2008, 17:30:45
Mitenköhän suorassa uiva vaappu saa siiman kierteelle? Kyse taitaa olla enemmänkin siitä, että sinulla on avokela käytössä ja siinä jarru löysällä. 

Näin minäkin aluksi luulin, mutta viime kesänä tuli Inariilla vedettyä mikrovaappuja hyrräkeloilla ja kiertyminen oli kahta kauheampaa. :?

Kuulostaa erittäin oudolta.. Onkohan siima ollut kovin tuoretta tai väärin puolattu? Kierteethän saa kyllä poistettua helposti, kun laskee siiman lähes kokonaan ulos vedossa ja antaa olla viitisen minuuttia. Ja muistaa tietenkin kelata kireänä takaisin.

Yuz

Se on nähty, että siima on tuhoon tuomittu, jos vetää pikkuvaappua, joka on sotkussa. Tuntuu uivan, mutta todellisuudessa heittää kieppiä.

vauhju-7

:?  Vaikka pilkkikelit ja ajat on hippeimmillään, on tietty kevät jo mielessä. Siksi esitän teille, kalamiehet kysymyksen, joka on minua askarruttanut.
Kun kesällä mielelläni vedän uistinta soutamalla, niin oli "märässäpäässä" sitten lippa tai lusikka, niin kohta on siima sen tuhannella kierteellä. Kuiteskaan samoilla vieheillä heitellessä ei siimaan tule kierrettä.
Tietysti vika on minussa ja neuvokin tähän täytyy olla.
Siis: voisiko joku kertoa konstin miten ongelmani selvitän.

Kipster

Näinhän se menee. Vedettäessä lippa/lusikka tuppaa pyörimään rutosti.  Normaaliheitoissa tätä kiertymistä tapahtuu myös mutta ei niin paljon, koska lippa/lusikka ei ehdi olemaan vedessä kauaa ja usein vieheen nostaminen vedestä oikaisee kierteet suurimmaksi osaksi.

Kun taas vedettäessä se lippa/lusikka pyörii siellä koko ajan, aiheuttaen enemmän ja enemmän kierteitä.

Greenman3

Kuulalaakerileikari vähentää tuota kiertymistä ihan hyvin, tosin lipan saa siimaa kiertämättömäksi taivuttamalla runkolankaa tietyllä tavalla. Vieheen eteen laitettava painokin estää painon ja kelan välisen siiman kiertymisen.. :roll:

Edu

Quote from: vauhju-7 on February 12, 2010, 15:20:33
:?  Vaikka pilkkikelit ja ajat on hippeimmillään, on tietty kevät jo mielessä. Siksi esitän teille, kalamiehet kysymyksen, joka on minua askarruttanut.
Kun kesällä mielelläni vedän uistinta soutamalla, niin oli "märässäpäässä" sitten lippa tai lusikka, niin kohta on siima sen tuhannella kierteellä. Kuiteskaan samoilla vieheillä heitellessä ei siimaan tule kierrettä.
Tietysti vika on minussa ja neuvokin tähän täytyy olla.
Siis: voisiko joku kertoa konstin miten ongelmani selvitän.
Lipalla ei kannatakkaa uistella :-D
...

szczupak

Kun on kunnon leikari niin voi lipallakin uistella, mulla on sujunut ihan hyvin, vaan kerran meni pahemmin kierteelle.
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

vauhju-7

Kuulin siiman kiertymiseen estoksi :? seuraavan ohjeen; tehdään alumiinista sellainen pikku kolmio joka laitetaan siiman ja tapsin väliin hyvällä leikkarilla.
Ja sen pitäisi olla toimiva kapistus tähän vaivaan. Tietysti sen teen, mutta tahtoisin kysellä onko kellään tietoa sen toimivuudesta. Kiitollinen olisin jos joku kertoisi onko moisesta kokemusta.

edit: yhdistetty vanhoihin aiheisiin, kokeile seuraavalla kerralla hakua, ennen uuden aiheen avaamista
-Timpe