Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Shimano Sonora 1000 FB

Started by nurtsi, March 30, 2010, 11:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nurtsi

Suunnattomia ongelmia Okuman kelojen kanssa kohdattuani ajattelin tulevalle kesälle tehdä pienen kelapäivityksen. Tämänhetkiseksi ykkösvaihtoehdoksi on noussut Shimano Sonora 1000fb, joka sijoittuu hintansa puolesta suunnittelemaani hintaluokkaan ja ei kädessä hypisteltynäkään hassummalta tunnu. Vapa, johon tuon aion kiinnittää on niinikään Shimanon valmistama 180cm joko Catana tai Nexave, kumpi tuolta varastosta nyt sitten käteen tarttuukaan... Onko kenelläkään kokemuksia tuosta kyseisestä kelasta? Mikäli jollekulle on käteen tarttunut jokin muu vaihtoehto, niin kuuntelen arvosteluja mieluusti.  Tarkoitus olisi kuitenkin etsiä noin 50€  + - 20€ hintaista värkkiä.  Okumaa en edullisesta hinnasta ja hyvästä takuusta huolimatta enää ota. Itselläni oli noita edellisinä kesinä 2 käytössä ja molemmat puolaavat siimaa todella epätasaisesti ja siimasyheröinti on taattua. Kalastuskohteena pääasiassa taimen.

Aatami

Ihan aluksi ilmoille karu fakta. Tuohon hintaan et tule saamaan kelaa joka miellyttää pidemmän päälle. Mitään merkkiä ei pidä halpakelojen perusteella kuopata. Nykyään kaikki kaupat on pullollaan alle 50 euron keloja mitkä pitäisi laissa kieltää, koska ei niillä oikeasti tee mitään silloin kun kalastetaan aktiivisesti. Oikeastaan niitä ei voi suositella edes mökkikäyttöön, koska vie kipinän hupikalastuksestakin.

Itse olen koittanut halpoja keloja monilta valmistajilta ja yhtään hyvää halpaa kelaa en ole nähnyt. Okuma on erinomainen kelamerkki, kun puhutaan laadukkaammista yli 50 euron keloista. 100 euroa antaa jo melko varmasti hyvän kelan, eri asia sopiiko se omaan käteen. Oma nykyinen Okuma puolaa siiman tasaisemmin kuin mikään aikaisemmista keloistani.

Kelaa hipelöimällä löytyy jo päällisin puolin viat. Puolauksen tasaisuus tosin näkyy vasta siimaa laitettaessa ellei sitten ole sellainen virtuoosi, että näkee kelauksesta sen :-)
Jos siis kalastelet niitä taimenia useammin kuin 20 kertaa vuodessa, niin suosittelen lisäämään hintahaarukkaan tuplat ja sitten aletaan puhumaan keloista, joilla oikeasti haluat kalastaa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Nismox

Nyt on pakko antaa eriävä mielipide. Shimanon kelat lähes kaikissa hintaluokissa, on laadultaan monen muun merkin kalliimatkin kelat peseviä. Itse kalastanut Shimanon vehkeillä vuosikaudet, ilman mitään suurempia ongelmia. Ja keloja löytyy Hypeloopista 2000/4000 sarjaset (19€), Sedona 1000 (80€), Syncopate 2000 (50€) ja Saros 3000 (180€). Todella vaivattomia, huoltovaipaita laitteita. Jos jotain kielteistä on keloista sanottava on se juuri tuosta kalleimmasta josta katosi jarrun ääni, ei tosin vaikuta jarrun toimintaan mitenkään. Yhtään sangan jousta, siimaohjainta, eikä muutakaan osaa ko keloihin ole tarvinnut uusia. Mutta enhän minä kalastakkaan aktiivisesti vapavälinein kuin noin 170 vuorokautta vuodessa=)

-Nismox-

Aatami

Nooh makuasioita.

Minulla ei ole kokemusta kuin kolmesta Shimanosta muutaman vuoden takaa ja omasta mielestäni Shimano ei osaa tehdä kuin pyörän vaihteita. Omissa keloissa oli ongelmana ettei ruuvit tahtonut pysyä kiinni. En tiedä mistä lie johtui, mutta kaikista kolmesta katosi jossain vaiheessa yksi tai useampi ruuvi. Puolaa kyllä tasaisesti. Sen hyvä niissä on. Kaikkia ei voi vaan mielettää. Pitäydyn silti mielipiteessäni, että alle 50 euron kelaa ei kannata hankkia aktiiviseen kalastukseen. Oli merkki mikä tahansa :wink:
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

nurtsi

Tarkennetaan nyt sen verran tosiaan, että tuskin alle 50€ kelaa olen hankkimassa. Tuo oli nyt lähinnä se budjetti, jonka olen kelaan ajatellut käyttäväni. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, niin uskoisin lopullisen hinnan olevan lähempänä sataa euroa. Jostakin se on kuitenkin lähdettävä. Okumasta halusin kiteyttää sen, että omien kokemusteni pohjalta en halua enää sellaista ja taas näkemäni ja kuulemani mukaan shimanon kelat ovat ihan päteviä . Hyviä keloja varmasti löytyy, sitä en epäile. Sen aikaa on kuitenkin tullut jo kalastettua, että ei se kipinä enää mihinkään ole sammumassa  :-P

Käyttökokemuksia Sonorasta kuulisin mielelläni.

jarmoankka

Samoilla linjoilla Shimanosta. En ole vielä joutunut pettymään yhteenkään halvempaan Shimanoon. Kalliisseen ei edes ole varaa ja hyvin on silti kalaa tullut ja pelit kestäneet.
Tottakai, kalliimmalla saa "laadukkaampaa" ja hianompia ominaisuuksia jne , mutta Shimanon kyseessä ollessa ei todellakaan kannata yhtään tuotetta lytätä vain hinnan perusteella.
Seikspiirin halpis (25e) kesti vain kesän. Vertailun vuoksi.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.