Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Räminä vaappu vs. räminätön vaappu

Started by Petski, August 15, 2010, 15:03:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kumpi saalistaa paremmin kalaa?

Räminä
13 (43.3%)
Räminätön
17 (56.7%)

Total Members Voted: 29

Petski

Niin mitä mieltä olette nuista räminä vaapuista? Tuntuu kuin jokaisessa vaapussa olis nykyään jotkut kuulat sisässä.
Oletteko huomanneet onko niistä jotain hyötyä vai häätääkö se kaikki kalat.
Itse olen saanut vain haukia räminä vaapuilla.

Zintti

Itellä ei ole vielä ollenkaan räminä vaappuja käytössä. Tai no yhen räminävaapun löysin ilman koukkuja enkä ole niihin jaksanut laittaa koukkuja. Hyvin on ainakin kalaa tullut räminättömillä, pitää joskus vertailun vuoksi hommata semmonen rämisevä :-)

Deeku

Omalla kohdalla räminävaaput toiminu ehdottomasti paremmin kuin räminättömät vaaput. Tästä kertoo esim se että luottovieheeni jota ilman en lähe vetouistelemaan on rapala down deep rattlin fat rap ja jesse vaaput ja kummassakinhan näissä on jonkinlainen räminä kuula sisässä (kumpikin toimii jopa pelottavan tehokkaasti päivisin hauelle ja iltaisin kuhalle). Niin ja sitten onhan näitä muitakin hyviksi todettuja vaappuja joissa on räminä kuula esim, rapala rattlin rap, vaikkakin toisaalta sitten se rattlin rapin ''parempi malli'' eli clackin rap on todettu suoraansanottuna keskinkertaiseksi/melko huonoksi uistimeksi.
Tässä siis kuva tuommosesta down deep rattlin fat rapista joka siis on ollu aivan ylivoimainen kuha/hauki uistin eikä muilla vaapuilla ole ollut mitään mahiksia päihittää tota(mulla tosin siniselkäisenä ja vihreäkylkisenä toi vaappu. http://imagehost.vendio.com/a/35029588/aview/ALL-RESIZE-ADJBWE109.jpg
"Toi meni särki."
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

pjk

Quote from: Petski on August 15, 2010, 15:03:50
Niin mitä mieltä olette nuista räminä vaapuista? Tuntuu kuin jokaisessa vaapussa olis nykyään jotkut kuulat sisässä.
Oletteko huomanneet onko niistä jotain hyötyä vai häätääkö se kaikki kalat.
Itse olen saanut vain haukia räminä vaapuilla.

Niin, tuo on totta että nykyään (muovi)vaapuista ja -jerkeistä enemmistö rapisee, kolisee tai helisee jollakin tapaa. Itse en kumminkaan ole ostanut tähän mennessä vielä yhtään kapulaa ensisijaisesti äänen takia, vaan muiden ominaisuuksien perusteella, ja soundi on tullut mukana "kaupanpäälle" jos on ollut tullakseen. Muistettakoon vielä sekin, että kaikenlaiset uistimet pitävät jonkinlaista ääntä uidessaan, onhan niissä koukut, vieherenkaat, viehelukko yms. liikkuvat osat mukana. Muista vieheistä pehmeät jigi ja perho suoraan siimaan sidottuina lienevät hiljaisimmasta päästä..?

No, jos puhutaan nyt varsinaisista räminävaapuista ja -jerkeistä: räminän todellinen vaikutus kalantulooon on normaalikalastuksessa melko työläs selvitettävä. Vertailupariksi tarvittaisiin ensinnäkin tismalleen samanlainen viehe mutta ilman räminäkuulia, ja vieheitä pitäisi uittaa samanaikaisesti samanlaisella siimalla ja viehelukolla tms. Uistelussa tämä onnistuisi helpoimmin, heittelyssä kalastaja joutuisi vaihtelemaan viehettä yhtenään - kahden kalastajan voiminhan eroja syntyisi pakostakin jo eri uittotavoista johtuen. Luultavasti harvan kalastajan viitseliäisyys riittää kovin perusteelliseen testaamiseen edes yhden avovesikauden ajan, kun kyse on harrastuksesta.

Omassa kalastuksessani en siis kiinnitä räminään tai sen puuttumiseen suurempaa huomiota veneessä vieherasiaa raplatessani, mutta uskon, että joissakin tilanteissa (esim. samea vesi, yökalastus, suuri syvyys) vieheen voimakas ääni voi auttaa kalaa paikallistamaan vieheen kauempaa. Päivästä riippuen tämä voisi sitten joko parantaa tai heikentää saalista. Heikolla otilla voisin kuvitella olevan jopa etua siitä, jos viehe tulee kalan eteen suurempaa ääntä pitämättä vähän "yllätten", jolloin kalalle ei jää liiaksi aikaa harkita iskupäätöstä...

--pikeye

ahti kiiski

Ömmm...Iten olen kokeillu molempia ,mutta en ole huomannu mitään eroa :wink:.
Kuulalliset voi pelotella kaloja tiehensäkkin?vai vaimentaako vesi ääntä?
-------------O N K I--------------

pilkkiäijä

Päin vastoin, vedessä kaikki äänet kuuluvat paljon paremmin, paljon kauemmas. Kyllä kalat ilmeisesti räminävaaput huomaavat kauempaa, mutta eipä niillä kai hirveästi eroja kuitenkaan loppujen lopuksi ole.
Olen kalastelijapoika!