Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kankaanpään ja sen lähialueen pilkkipaikat

Started by Iikku, December 22, 2010, 13:59:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Iikku

Muutamasta Kankaanpään järvestä löytyykin jo foorumilta tarinaa, mutta täällä voi vaihtaa kuulumisia sitten niistä muista. Järviähän alueella riittää, mutta pilkkijöitä tuntuu olevan ainakin näin sydäntalvella vähänlaisesti.

Tänä talvena olen ehtinyt käymään Venesjärvellä, Ruokojärvellä ja Jämijärvellä. Saalis ei ole ollut mistään kummoinen.

Venesjärvellä olen käynyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla kaloja on tullut matalasta (syvyys metrin luokkaa), syvemmästä vedestä ei ole tullut yrityksistä huolimatta oikein kunnon tärppejäkään. Kalan koko on vielä tänä talvena ollut pientä eikä 200 grammaa ole rikkoutunut. Isompaakin ahventa järvessä kyllä uiskentelee.

Ruokojärvellä kävin kolmisen viikkoa sitten koittamassa, mutta saalis jäi Kelminmäen kohdalta pariin sinttiin. Viime keväänä uimarannan edustalta tuli paljon pientä ahventa, mutta myös yksittäisiä +300 gramman kaloja. Viime talvena vanhempi herra kehuskeli saaneensa järvestä uistimella päälle kilosen ahvenen, saatto olla niitä kalajuttuja. Järvestä tuntuu saavan pilkillä hyvin myös haukia, joista viime talvena isoin oli noin 2kg.

Poikkesin myös Jämijärvellä, jossa en pilkillä ole ennen käynytkään. Autolla pääsi veneenlaskupaikalta Huopanselälle, jossa porailin muutaman reiän Mikkolanlevän läheisyyteen. Saaliiksi sain yhden puolitoistakiloisen hauen, mutta ahventa en löytänyt. Jämijärven "toiselta puoliskolta" näyttäisi pohjakartan perusteella löytyvän syvääkin vettä ja muutenkin vaihtelevaa pohjanmuotoa. Onko kenelläkään parempaa tuntemusta Jämijärvestä? Mihin esimerkiksi saisi auton jätettyä jos menee tuonne Karilannokan seutuville?

Viime talvena kävin noiden lisäksi Valkjärvellä, Siikaisjärvellä ja Karhijärvellä. Varmasti tulee tänäkin vuonna poikettua, kunhan kevät koittaa. Lisäksi Isojärvi kiinnostaisi uutena valloituksena.

garfunkel

No, alotetaanko ensin näin. Terve vain, hyvä nähdä muitakin Kankaanpääläisiä tai seudun pilkkijöitä.

Itse en oo töiltä kerinny käydä kuin kerran Majajärvellä, sekin oli aika laiha lohtu. Nyt välipäivinä ois tarkotus käydä niin useasti ku vaan voi. En nyt osaa tosta Jämijärvestä näin ilman karttaa mitään sanoa, mutta parista paikasta ollaan ahventa ja kuhaa saatu jigeillä.

Iikku

Tänään tein Venesjärvelle parin tunnin piston. Suurimman osan ajasta porailin saarten rantoja kaloja löytämättä. Käyttelin pelkästään tasureita, koska toukkia ei mukaan sattunut. Muuten olisin varmasti sortunut tapsiin. Noin 1,5 tunnin harhailun jälkeen siirryin tutulle paikalle saaren rantaan, josta olen muillakin reissuilla ruokakalat saanut. Parista ensimmäisestä reijästä nousi muutama noin 50 grammainen ahven. Siirryin hiukan syvempään ja sain reissun parhaan "syöntiputken" (4 kalaa, joten ei nyt oikeen pikästä putkesta voida puhua). Kalat oli kuitenkin hieman isompia, 100-250g, ja iskivät kiukkuisesti 5cm tasurin päätykoukkuihin. Kalat iskivät heti kuin sain tasurin reikään, joten syönti oli ohi parissa minuutissa. Hetken jaksoin tuon jälkeen vielä yrittää ja porailla lisää reikiä, mutta isompia ei enää löytynyt.

Iikku

Kävin aatonaattona toista kertaa Jämijärvellä koittamassa ahventa kirpeässä pakkaskelissä (-27). Jäälle oli aurattu jäärata, jota pitkin pääsi ajamaan lähelle potentiaalisen näkösiä pilkkipaikkoja. Kalaa ei kuitenkaan löytynyt. Taidan ensi kerralla suunnata toiselle puolelle järveä (jos nyt vielä Jämijärvelle joskus eksyn). Kuvasta näkyy koittamani paikat.

http://www.aijaa.com/v.php?i=7212248.jpg

garfunkel

Kävin kahden kaverin kanssa eilen myös Venesjärvellä, itse en 4tunnin aikana saanut tärppiäkään, uitin morria, tasuria sekä pystyä että tapsipilkkiä, ei mihinkään. Kaverit saivat yhteensä alta 10kalaa, yksikään ei yli 100g. Isompi hauki oli kiinni mutta karkasi reiän suulla ja toinen iso möhkäle myös, jota ei ehditty nähdä edes. Tiistaina merelle.  :-)

Iikku

Tiistaina tein reissun Isojärvelle. Menin jäälle Kerimannin rannasta ja suuntasin vastarannalle saarten (Hellujen) viereen. Lunta oli jo paikoin reippaasti. Saarten rannasta sain ehkä kymmenennestä reiästä sormen mittaisen ahvenen. Joko kala ei ollut noin matalassa (syvyyttä puolesta metristä puoleentoista) tai sitten se piti suunsa kiinni. Puska-Hellun itäpuolella oli pinnassa suuri kivi (jostain syystä ei näy kartoissa) jonka ympäriltä sain lisää silppua. Koitin pilkkiä myös syvemmästä vedestä ilman tulosta. Suurimman osan ajasta pilkin eri kokoisilla tasureilla, mutta aina välissä liotin myös morria. Huonoon syöntiin vaikutti varmasti paksuuntunut lumipeite.

Harjoitukset jatkuu seuraavaksi Nokian suunnalla.

Oliko Garfunkel Peipussa yhtään parempaa syöntiä?

Kona19

Itse asun myös Kankaanpäässä, ja olen käynyt pari kertaa Ruokojärvellä pilkillä. Saalis on ollut  erittäin huono, kaloja kertyi kummallekkin reissulle vain kaksi kappaletta. Onkos muut käynyt vielä Ruokojärvellä?
Miten sen nyt ottaa...

garfunkel

Quote from: Iikku on December 29, 2010, 12:08:29
Tiistaina tein reissun Isojärvelle. Menin jäälle Kerimannin rannasta ja suuntasin vastarannalle saarten (Hellujen) viereen. Lunta oli jo paikoin reippaasti. Saarten rannasta sain ehkä kymmenennestä reiästä sormen mittaisen ahvenen. Joko kala ei ollut noin matalassa (syvyyttä puolesta metristä puoleentoista) tai sitten se piti suunsa kiinni. Puska-Hellun itäpuolella oli pinnassa suuri kivi (jostain syystä ei näy kartoissa) jonka ympäriltä sain lisää silppua. Koitin pilkkiä myös syvemmästä vedestä ilman tulosta. Suurimman osan ajasta pilkin eri kokoisilla tasureilla, mutta aina välissä liotin myös morria. Huonoon syöntiin vaikutti varmasti paksuuntunut lumipeite.

Harjoitukset jatkuu seuraavaksi Nokian suunnalla.

Oliko Garfunkel Peipussa yhtään parempaa syöntiä?

Joo, aika surkeesti meni. Oletettiin että kova pakkanen ennusteen mukaan -> ei menty. Kuitenki alta kymmenen astetta oli..  :?

Kerimannin rannasta kun lähtee vastarannalle, siinä puolessa välissä pitäs olla vasemmalla puolella mökki. Siinä on kivikkoa ja ahventa, tai siitä me ollaan jigitelty ainakin ahvenia ja pilkittykkin.

garfunkel

Quote from: Kona19 on December 29, 2010, 12:40:48
Itse asun myös Kankaanpäässä, ja olen käynyt pari kertaa Ruokojärvellä pilkillä. Saalis on ollut  erittäin huono, kaloja kertyi kummallekkin reissulle vain kaksi kappaletta. Onkos muut käynyt vielä Ruokojärvellä?

Tuo lumenmäärä jään päällä vaikuttaa aika raakasti syöntiin. Täytyy koittaa mennä jonakin päivänä, itse en Ruokojärvellä oo ikinä käyny pilkillä, mutta Niinisalon Valkiajärvi on hyvä vaihtoehto ja paikka, jossa ite istun useimmiten jakkaralla reiän äärellä.

Kona19

Quote from: garfunkel on December 30, 2010, 00:22:33
Quote from: Kona19 on December 29, 2010, 12:40:48

Tuo lumenmäärä jään päällä vaikuttaa aika raakasti syöntiin. Täytyy koittaa mennä jonakin päivänä, itse en Ruokojärvellä oo ikinä käyny pilkillä, mutta Niinisalon Valkiajärvi on hyvä vaihtoehto ja paikka, jossa ite istun useimmiten jakkaralla reiän äärellä.

Joo, lunta siellä kyllä riittää. Kannattaa kiertää Narvinlahden laitoja, ne tuntuivat olevan täynnä pieniä särkiä.
Miten sen nyt ottaa...

Iikku

Viime talvena Ruokojärven uimarannan (Riviera) edustalta tuli pientä silppua lähes joka reissulla paksusta lumipeitteestä huolimatta. Uskoisin, että niitä on siinä samalla lailla tänäkin talvena ja joukossa ui isompiakin. Kalan koko oli pääasiassa niin pientä ja vesi niin matalaa, että tarttuivat hyvin vaan morriin. Eli jos kalan koolla ei ole väliä ja hoitokalastus kiinnostaa niin siinä kannattaa poiketa.

Haukiakin voi Ruokojärveltä saada, mutta ihan kaislikossa ei kannata olla kiinni, koska rannat ovat niin matalia ja loivia. Ainakin itse olen haukeni saanut 10-20m rannasta. Yksi potentiaalinen alue on siltä Rivieraa seuraavalta uimarannalta vasemmalle.

Näillä ohjeilla pitäisi kalojen määrän lisääntyä ainakin siitä kahdesta kolmeen.

Kona19

Kiitos Iikulle vinkeistä, pitää kokeilla seuraavalla reissulla.
Miten sen nyt ottaa...

Kipster

Ketään käynyt Lavian Karhijärvellä? Itse saatan olla muuttamassa Kiikoisiin ja järvi kiinnostaisi kalapaikkana.

Kona19

Itse en ole Karhijärvellä käynyt, mutta kalakaveri on. Sanoi olevan piripintaan täynnä pientä silppua. Lisäksi järvessä on todella rikas haukikanta, kuhakannasta minulla ei ole tietoa. Vesi on sameaa, joten kirkkaita värejä kannattaa kokeilla.
Miten sen nyt ottaa...

Kipster

Quote from: Kona19 on January 04, 2011, 23:04:41
Itse en ole Karhijärvellä käynyt, mutta kalakaveri on. Sanoi olevan piripintaan täynnä pientä silppua. Lisäksi järvessä on todella rikas haukikanta, kuhakannasta minulla ei ole tietoa. Vesi on sameaa, joten kirkkaita värejä kannattaa kokeilla.

Kiitoksia tästä. Viime syksynähän siellä kävi ammattikalastaja nuottaamassa. Sanoi aivan samaa. 4 tonnia silppua pois, rutosti isohkoa haukea mutta vain 4 kpl kuhaa.
Itsekin kertaalleen käynyt tuolla mutta silloin ei näkynyt kalan suomuakaan.

Iikku

Vetouistelemassa olen käynyt Karhijärvellä muutaman kerran ja haukea tosiaan riittää. Muutama ahvenkin on koukkuun tarttunut ja yksi noin kilonen kuha. Isoa ahventa tuolla on kuulemma joskus ollut hyvinkin.

Viime talvena käytiin kerran pilkillä länsipäässä lähellä jokisuuta, mutta tulos oli pientä ahventa ja särkeä. Jäälle päästiin jonkun rantalavan kohdalta. Kiinnostaisi kyllä mennä käymään järven isomman selän saarten ja karikoiden kupeessa koittamassa, mutta kävelymatkaa kertyy ainakin vedenpuhdistamon rannasta pelipaikoille lähemmäs kolmea kilometriä.

garfunkel

Tänään parin-kolmen tunnin ryki Tiilikareilla Merikarvialla, ei neljän hengen seurueessa saatu tärppiäkään. Eikä koko paikassa ollu kukaan saanu kalaa ylös. Tästä sitte kamat takas autoon ja tuttuun ja turvalliseen Niinisalon Valkiajärvelle.

No, syönti ei täälläkään häävinen ollut, 2-3kalaa per avanto ja reikiä tuli tikattua kohtuu paljon. Kuitenkin pari isompaa mahtu joukkoon. Isoin siinä 250-300g. Huomenna aamulla uusiks.

wewwer51

joo voin kertoa että lampia kantaa käydä katsomassa ikaalisiin päin. :wink:
fishing rocks!

garfunkel

Nelisen tuntia tänään Valkiajärvellä, lunta on PALJON. Kaikki kalat sain tapsilla, n. 25kpl, joista yksi oli n. 250g, muut silppua.

Kipster

Jollakulla vielä tietoa näistä kolmesta järvestä kuin Onkijärvi, Huutijärvi ja Kaituri. Koittanut etsii tietoa, että onko nuo ihan vain normijärviä, kun jostain olin lukeneeni, että ne olisivat istutusjärviä, joissa kalastetaan vain erillisluvalla. Järvet löytyvät aika läheltä Lavian palojärveä.

Iikku

Kuuluiskohan noihin kalapassin sivuilla mainittuihin Suomun pikkujärviin? Mutua...

jänis

Quote from: Iikku on January 08, 2011, 12:25:38
Kuuluiskohan noihin kalapassin sivuilla mainittuihin Suomun pikkujärviin? Mutua...

On tullut kerran käytyä tuolla! Tosin keväällä heittämässä. Heikkoa oli kalan tulo mutta onkeen sentään muutama pikimusta ahven.

Pikki hommia ottakaa osa keskusteluun hieman lyhyet jutut vielä ku heittis menei mihkä meni..  http://www.kalakaverit.fi/forum/index.php?topic=119.0

Jos jotain kiinnostaa niin täällä omia juttujani Kanköönpee/Honkajoki http://www.kalakaverit.fi/forum/index.php?topic=143.0

Ja täällä uistin hommia http://www.kalakaverit.fi/forum/index.php?topic=56.0

Ja sitten vielä jotain vene hommia :-) http://www.kalakaverit.fi/forum/index.php?topic=316.0

garfunkel

Istukos joku täältä eilen Ruokojärvellä pilkillä? Jos istui, niin saitko saalista?

Iikku

Tää keskustelu on ollut sen verran hiljanen, että taitaa porukka odotella parempia kulkukelejä. Ite kävin viime lauantaina ensimmäistä kertaa Niinisalossa Valkjärvellä. Reissu kutistu reilu tuntiin, kun oli pakkasta 25 korvilla ja siimaan jääty jatkuvasti isoja jääklunsseja. Omavalmisteiseen kevennettyyn tasariin haksahti viisi affenta, joista isoin oli 150g luokkaa. Komen sentin pikkurapalaa kävi joku isompi pariin otteeseen nyppäämässä, mutta koukut luisti aina leuoista. Sai kumminkin sen verran leuoilleen, ettei käynyt enää kolmatta kertaa koittamassa. Huomenna suuntaan joko uudestaan Valkjärvelle tai sitten Venesjärvelle, saas nähdä. Minkälaiset kulkukelit Kankaanpään jäillä on?

Kona19

Ainakin Ruokojärvellä on paikoin +50cm lunta, siellä on tosin luistelurata jota pitkin voi kulkea pilkkipaikoille. Kooninjärvellä on tietääkseni vielä enemmän.
Miten sen nyt ottaa...

Kipster

Quote from: Iikku on January 08, 2011, 12:25:38
Jep, nyt löytyi hinnatkin http://www.kopteri.net/koti/suomun.kalamiehet/

garfunkel

Joo, itse en oo viittinyt nyt käydä vaikka kohtuu hyvää pilkkisäätäkin on. Rupes viime kerralla juiliin tuo polvi sen verran ku tuolla sai kahlata niin lumessa.  :x

Iikku

Venesjärvellä kulkeminen oli tosi tuskasta, lunta oli joka paikassa ainakin polveen asti. Ahveniakaan ei meinannut löytyä. Kolmen tunnin reissun tuloksena oli neljä ahventa.

Viikonlopun rämpimisen kruunasi kuitenkin uusi ahvenenkka 722g (ei tullut Venekseltä).

Kona19

Olin sunnuntaina Karhijärvellä katselemassa, kun eräs iäkkäämpi henkilö nosti verkkoja. Saalis oli kaksi kuhaa, sekä yksi lahna. Silmäkoko oli 60mm, ja sanoi että kerran tämän talven aikana on jääty ilman kuhia. Eli ihan hyvä kuhakanta siellä vissiin on...
Miten sen nyt ottaa...

Kipster

Quote from: Kona19 on February 14, 2011, 14:43:15
Olin sunnuntaina Karhijärvellä katselemassa, kun eräs iäkkäämpi henkilö nosti verkkoja. Saalis oli kaksi kuhaa, sekä yksi lahna. Silmäkoko oli 60mm, ja sanoi että kerran tämän talven aikana on jääty ilman kuhia. Eli ihan hyvä kuhakanta siellä vissiin on...
Ammattikalastaja viime syksyllä oli eri mieltä. Sehän teki sinne hoitokalastusta nuotalla. Roskasilppua 4 tonnia. Haukia pirusti mutta vain 1 kuha parin päivän aikana. Jos noita haukia sieltä perkaa pois, ni kuhanpoikaset sais kasvaa. Kun se hauki kuulemma on keskimäärin 1,5-3kg ja niitä on paljon.

Itse ens kesänä tulossa sinne kalastelemaan, kun muutetaan aika lähelle. Kiikoisten kuorsumaasta ei nyt kovin pitkä matka sinne ole. Varsinkaan, kun sai skootterin alle. Mistäs tuolla saa veneitä laskea? Entä säilyttää? Tämähän nyt ei varsinaisesti pilkintään kuulu, mutta en halua avata uuttakaan aihetta