Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Marabou Leechini ei oikein uppoa

Started by Flyster, April 16, 2003, 14:42:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flyster

Olen sitonut jo jonkin verran Leechejä lyijiypainotuksella , kuulapäällä ja maalatulla lyijyhaulilla , mutta lyijypainotteiset ei oikein uppoa , varsinkaan pieneen koukkuun sidottuna mikä neuvoksi ?!?
I just can't stop thinking what i'm thinking - fly fishing

Aleksi

Ko. ongelman aiheuttaa maraboun tietynasteinen vedenhylkivyys, joka johtuu runsaasta höytyväisyydestä. Marabou on materiaalina varsin mainio, mutta sen parhaat puolet, lähinnä elävyyttä tarkoitan, tulevat esille vasta kunnollisen vettymisen/kastelemisen jälkeen.

Itse olen käyttänyt lähinnä kahta varsin hyväksi koettua tapaa saada marabou kastumaan. Ensimmäinen tapa on kastella perho vedessä ja sen jälkeen vetää kastetun maraboun sormien välissä (vesi tunkeutuu sisimpiinkin höytyviin) ja toistaa nämä vaiheet, kunnes marabou on kauttaaltaan märkä.

Toinen tapa on edellistä parempi. Siinä ensin eritetään sylkeä suuhun ja sitten pistetään marabou suuhun (ei mielellään koko perhoa) ja kieltä apuna käyttäen kastellaan marabou läpikotoisin. Voi vaikuttaa varsin epäilyttävältä ja/tai hauskalta metodilta, mutta se todella toimii! Ja sitten nuolemaan...

Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

panumies

Varmasti mukava tuo Aleksin mainitsema keino mutta siinä saattaa olla haittavaikutuksia: Kun mustasta marabousta sitoo perhoja, siitä usein jää mustaa väriä käsiin runsaan värjäyksen takia. Mitenköhän maalit liukenevat suuhun? Mitä kaikkia bakteereja käytetyistä perhoista löytyy? No ihan miten vaan, minä kyllä kastelen ihan ehdalla vedellä perhoni. Itselläni ei ole jäänyt leechit pinnalle, vaikka olen heittänyt kuivana suoraan jokeen.

Anonymous

Kyllä marapuu ihan vedessä kastuu, kunhan ei laita kellutusmönjää siihen. Tuo uppoamis ongelma ei välttämättä johdu perhosta, vaan saattaa olla enemmänkin kalastustekninen juttu. Näillä hyvin kelluvilla valmisperukkeilla, kovassa virrassa, vastavirtaan vedettynä eivät kovin syvälle perhot mene.
Kokeile vaikka ensialkuun suoraa peruketta vaikkapa 0.25 monofiilista. Heitä sitten ylävirtaan enemmän kuin 45 asteen kulmassa ja ota siimaa sisään lyhyin vedoin samaa tahtia kun perho tulee alavirtaa kohti. Syvässä ja kovassa virrassa monet käyttää lyijyhauleja perukkeessa, mutta ilman niitä on mielekkäämpää kalastaa. Mun mutu tuntumalla liitsit kalastaa kovassa virrassa nimen omaan vastavirtaan heitettynä.

Perhopoika

Kannattaa vähentää runkohäkilää ja marabouta. ;)
Hölömö.