Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Keskustelua valmisperukkeista, materiaaleista, lukoista ja niiden tekemisestä.

Started by [peltsi, April 27, 2011, 14:35:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

[peltsi

Eli kaikkea keskustelua perukkeisiin liittyen. Esim. kokemuksia eri merkkisitä perukkeista, materiaaleista ja lukoista. Mitä materiaalia olet käyttänyt perukkeiden tekoon?

Itseä mietityttää toimisko sellainen peruke jos sitoisi 0.61mm fluorocarbon siimasta, vetolujuudeltaan ainakin kestävää, mutta miten kestäisi hauen hampaat? Olisiko tuommoinen peruke liian jäykkä käytettäväksi UL-vermeillä? :|

Uistelija97

En siitä tiedä..   :|
Mutta itse olen tässä viime aikoina hommannut perukesiimaa joka on notkeaa ja oikenee, voi solmia lukkoihin ja leikareihin, sisältä kai kuitusiimaa (?) ja metallipunos päällä. 5m/10-13€
Merkki: Forrester (?)
Hieman kieputtaa löysyydestään johtuen uistinta ilmassa, muttei sotkuja ole tainnut tulla...
Voin suositella, ainakin helppo valmistaa perukkeet itse!  :mrgreen:
Kyllä se vielä joku päivä osuu kohdalle

Kipster

Itselläni taitaa olla peruke"siimana" predatorin lankaa. Hieman arvokastahan se on, mutta kyllä sen ilomielin maksaa, kun tietää, ettei ainakaan heti mene poikki. Olen koittanut hakea sellaisia lukkoja, joihin viehe ikäänkuin kiepautetaan sisään, eli ei tällainen normaali "hakaneula". Tämän etuna on se, että lukko ei aukea itsestään. Jos jollakulla on tällaisen lukon nimi tai suora linkki verkkokauppaan, olisin kiitollinen. Nähnyt niitä ainoastaan valmisperukkeina, joissa vaijerina jotain helposti sykkyrään menevää tavaraa.

Suurkalastaja1

Quote from: [peltsi on April 27, 2011, 14:35:13
Itseä mietityttää toimisko sellainen peruke jos sitoisi 0.61mm fluorocarbon siimasta, vetolujuudeltaan ainakin kestävää, mutta miten kestäisi hauen hampaat? Olisiko tuommoinen peruke liian jäykkä käytettäväksi UL-vermeillä? :|

Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta käsittääkseni noita joutuu uusimaan melko usein haukitärppien jälkeen. Eivät välttämättä montaa kalaa kestä. Toinen asia on, kannattaako noin paksua materiaalia käyttää ul-kalastuksessa, esim. Fortress Predatorissa on vahvuutena 0,35 mm/8 kg, joka varmasti riittäisi ul-kalastukseen. Uskoisin että tuo kestää kulutustakin paremmin ja on varmasti notkeampaa kuin fluorocarbon. Fluorocarbonista enemmän tietävät valaiskoon asiaa. :-)

Quote from: Kipster on April 27, 2011, 19:47:52
Itselläni taitaa olla peruke"siimana" predatorin lankaa. Hieman arvokastahan se on, mutta kyllä sen ilomielin maksaa, kun tietää, ettei ainakaan heti mene poikki. Olen koittanut hakea sellaisia lukkoja, joihin viehe ikäänkuin kiepautetaan sisään, eli ei tällainen normaali "hakaneula". Tämän etuna on se, että lukko ei aukea itsestään. Jos jollakulla on tällaisen lukon nimi tai suora linkki verkkokauppaan, olisin kiitollinen. Nähnyt niitä ainoastaan valmisperukkeina, joissa vaijerina jotain helposti sykkyrään menevää tavaraa.

Tarkoitatko näitä? http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5087 Itse olen myös tykästynyt kyseisiin viehelukkoihin hauen ja kuhan kalastuksessa. Vielä ei ole ainakaan pettänyt. Toinen mitä tulee käytettyä varsinkin hauen heittokalastuksessa on Berkleyn CrossLock: http://kalastus.hongkong.fi/fi/tarvikkeet/pientarvikkeet/berkley-crosslock-lukkoleikari/p/16940/ Niistä on tosin kokemusta vain viime syksyltä, mutta lupaavilta vaikuttavat. Kokeilut jatkuvat tällä avovesikaudella.

Perukkeet hauen heittokalastukseen teen Optima Kevlar Steelistä. Olen ollut kyseiseen tavaraan erittäin tyytyväinen, joten voin suositella sitä muillekin. Kevyemmät perukkeet, mm. kuhan uisteluun ja jigaukseen haukivaara-alueilla sekä täkyongntaan, olen tehnyt Fortress Predatorista, vahvuutena yleensä 0,40 mm/12 kg.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

[peltsi

Ainakin Nordicin perukkeissa on käytetty nuita aukeamattomia lukkoja, itelläkin saattaa olla tuolla varaston pohjalla olla semmoinen. Tuossa ois niitä leikareita http://kalastus.hongkong.fi/fi/tarvikkeet/pientarvikkeet/fisherman-tuplaleikari-viehelukko/p/17003/
Tuossa vois olla ihan menevää peruke matskua? http://kalastus.hongkong.fi/fi/tarvikkeet/pientarvikkeet/mustad-10m-49-saikeinen-perukemateriaali/p/25604/

Joo mietin vain sitä että se fluorocarbon peruke ois halpa, niin sen vois aina uusia parin kalan jälkeen. Se paikka missä kalastan niin saa kesällä hyvin lipoilla niin keveillä vermeillä on sitten sitä heittopituutta. Pitää varmaan käyttää edelleen semmosia ite tehtyjä perukkeita jotka on letitetty 3 punotustasiima pätkästä, vähän vaivalloisia tehä mutta halpoja.

eza1992

Voin suositella varauksetta noita Nordicin aukeamattomia lukkoja, sillä ne kestävät kovaakin käyttöä pitkään, koska lukon metalli ei pääse juurikaan väsymään käytössä ja myös leikari on hyvinkin kestävä. Mulla on ollut noita käytössä nyt parisen vuotta, enkä ole saanut ensimmäistäkään hajoamaan tai edes vääntymään (kestää todistetusti kymppihauen ja uusi 0.46 mm monofiili petti uistinta irti pohjasta kiskoessa leikarin sijasta). Täydellinen viehelukko mun mielestä. Hauelle käypäisiä kokoja on #2 vetouistelussa ja #2/#4 heittelyssä, lisäksi myynnissä on #6 ja #8 -kokoja.

jarmoankka

Quote from: [peltsi on April 27, 2011, 22:09:27

Joo mietin vain sitä että se fluorocarbon peruke ois halpa,

Älkää ikinä ostako halpaa peruketta, sillä siinä vaihessa kun se pettää vain sen vuoksi, että on halvempi ja jää uistin pohjaan tai muualle, niin vituttaa ja lujaa.
Jos euron perukkeen vuoksi menettää 10e uistimen, niin peruke ei enää ole halpa.  Jos 4e perukkeella pelastaa pari kertaa 10e uistimen, se on halpa.

Itse olen tehnyt hand made perukkeet jo pari kesää. Hyvin kestää ja hintaa jää alle euron per peruke.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Kipster

Quote from: Suurkalastaja1 on April 27, 2011, 21:44:39

Quote from: Kipster on April 27, 2011, 19:47:52

Tarkoitatko näitä? http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5087 Itse olen myös tykästynyt kyseisiin viehelukkoihin hauen ja kuhan kalastuksessa. Vielä ei ole ainakaan pettänyt. Toinen mitä tulee käytettyä varsinkin hauen heittokalastuksessa on Berkleyn CrossLock: http://kalastus.hongkong.fi/fi/tarvikkeet/pientarvikkeet/berkley-crosslock-lukkoleikari/p/16940/ Niistä on tosin kokemusta vain viime syksyltä, mutta lupaavilta vaikuttavat. Kokeilut jatkuvat tällä avovesikaudella.

Juurikin noita, kiitoksia paljon. Nyt tietää, mistä niitäkin saa.

Uistelija97

Quote from: jarmoankka on April 27, 2011, 22:26:56
Quote from: [peltsi on April 27, 2011, 22:09:27

Joo mietin vain sitä että se fluorocarbon peruke ois halpa,

Älkää ikinä ostako halpaa peruketta, sillä siinä vaihessa kun se pettää vain sen vuoksi, että on halvempi ja jää uistin pohjaan tai muualle, niin vituttaa ja lujaa.
Jos euron perukkeen vuoksi menettää 10e uistimen, niin peruke ei enää ole halpa.  Jos 4e perukkeella pelastaa pari kertaa 10e uistimen, se on halpa.

Itse olen tehnyt hand made perukkeet jo pari kesää. Hyvin kestää ja hintaa jää alle euron per peruke.
Miten saat alle euroon?!?  :-o Johan pelkkä lukko maksaa (ainakin irtomyynnissä joku laadukkan oloinen lukkoleikari) 70snt siihen esim. 5m/11€ joten metri noin 2€ ja 25cm 50snt (meniköhän ollenkaan oikein, laskin siis minun Fortessin hinnan perusteella) eli mulla tulee 25cm perukkeelle hintaa jtn 1,5€-2€... =/

E: Tuli tosi sekava kyllä...

jarmoankka

No lukon hinta onkin aika ratkaiseva,, mutta kun oikeasta paikasta ostaa lukot niin ei se paljoa eurosta heitä. Mä käytän 20cm pätkän lankaa, joten rullasta saan jo paljon enemmän kuin sinä :)

Mutta tuo alle euron nyt oli sellainen heitto... joka tapuksessa edullisia.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Uistelija97

Quote from: jarmoankka on April 28, 2011, 16:57:07
No lukon hinta onkin aika ratkaiseva,, mutta kun oikeasta paikasta ostaa lukot niin ei se paljoa eurosta heitä. Mä käytän 20cm pätkän lankaa, joten rullasta saan jo paljon enemmän kuin sinä :)

Mutta tuo alle euron nyt oli sellainen heitto... joka tapuksessa edullisia.
Nojoo.. Se kyllä totta, varsinkin kun vertaa valmisperukkeiden huonoon laatuun niin itse tekemällä saa todella halvalla  :wink:

[peltsi

Ite kun laskin nuille ite tekemille perukkeille hintaa niin 0,5-1,5€ on keskiverto hinta niille ja saa paljon laadukkaampia kuin valmis perukkeet. Ja halvin valmisperuke on 3kpl 1,95€ eli 0,65€ kpl. Ja ite sain 0,74€ kpl perukkeille hintaa riippuen materiaalista mitä käyttää. Tämä siis Hong Kongin hinnoilla. Eli kannataa ite tehä perukkeet jos vaan viitsii ja haluaa saada hyvää halvalla. Niin ja perukkeiden pituus 25cm.