Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pintajigaus

Started by tumppi98, June 09, 2011, 08:42:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tumppi98

Pakko tällänen oli aloittaa kun erässä vaikutti niin kiinnostavalta eli onko kukaan jo kokeillut tuota pintajigausta ihan tosissaan? Sitä vois harrastaa kesäiltana ahvenien ja säyneiden pään menoksi :-D.Itse kokeilin tota ihan leikillään toukkajigillä johon pujotettiin koukku ja tossa pintajigaugsessa ei tuskin jää pohjaan :-D.
Mennöön eikä meinata!

Kipster

Erä-lehdessä myös väitettiin, ettei kelluvia jigipäitä saa Suomesta. On se kumma kun itsellä niitä on pakinpohjalla  :roll: Mutta en nyt kirveelläkään muista, että mistä ne joskus ostin. Tilasin jostain verkkokaupasta. Oisko ollu Rialinnasta? Jos sieltä ne joskus olen tilannut, niin eipä ole enää valikoimassa.

Mikko_-Procyon-

Missä oikeasti tarvitsee pintajigiä? Itse en ole löytänyt mitään käyttökohdetta tälle lajille. Jotain sammakoita olen heitellyt ja hauet niihin napsivat, mutta että joku toukkajigi.. eh? Jos huvittaa kokeilla, niin sitaisee streamerkoukkuun pikaliiman ja langan avulla kiinni jigin ja perhovehkeillä sitä virpoo joessa.. mutta painottamaton liitsi on siinä touhussa melkein parempi.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

tumppi98

Quote from: Mikko_-Procyon- on June 09, 2011, 10:53:59
Missä oikeasti tarvitsee pintajigiä? Itse en ole löytänyt mitään käyttökohdetta tälle lajille. Jotain sammakoita olen heitellyt ja hauet niihin napsivat, mutta että joku toukkajigi.. eh? Jos huvittaa kokeilla, niin sitaisee streamerkoukkuun pikaliiman ja langan avulla kiinni jigin ja perhovehkeillä sitä virpoo joessa.. mutta painottamaton liitsi on siinä touhussa melkein parempi.
No saahan kaikki kokeilla mitä haluaa :x.
Mennöön eikä meinata!

tumppi98

Totta, mutta aina kannattaa kokeilla jotain uutta :wink:.
Mennöön eikä meinata!

Mikko_-Procyon-

Quote from: tumppi98 on June 09, 2011, 15:32:59
Totta, mutta aina kannattaa kokeilla jotain uutta :wink:.

Jeah. Nakilla jerkkaus oli oikeasti kivaa. Suosittelen.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

juhox

Niin Erälehdessähän oli pintajigaamisesta juttua. Jigi pujotetti kyljestä koukkuun ja ui ilmeisesti kutakuinkin nirhamaisesti. Yritin kokeilla mokomaa, mutta tuppasi uppoamaan ja tekemään pyörivää liikettä. Kalastuskaupasta ei löytynyt vertiokaalijigejä, jonka mallisia jigien pitäisi ilmeisesti olla?[

Quote from: Don Miguel on June 09, 2011, 13:47:15
Quote from: Mikko_-Procyon- on June 09, 2011, 10:53:59
Missä oikeasti tarvitsee pintajigiä? Itse en ole löytänyt mitään käyttökohdetta tälle lajille.

Minuakin tämä on mietityttänyt. Minusta pintakalastamiseen on olemassa huomattavasti helpompia, tehokkaampia ja paremmin lentäviä vaihtoehtoja kuten pintavaaput, lipat, lusikat ja perhot näin äkkiseltään. Mutta, eipä siinä, jokainen kalastaa tyylillään. On vain hyvä muistaa, että useasti yksinkertaisin ratkaisu on se paras ja minusta pintajigaamista yksinkertaisempia vaihtoehtoja on olemassa.
Nuo lipat yms. eivät varsinaisesti ole pintauistimia siinä merkityksessä, että tulisivat pintakalvossa. Usein ovat tosin tehokkaampia. Pintakalastus esimerkiksi poppereilla on todella hauskaa hommaa, jota kannattaa kokeilla :wink:.
"En syö kalojen lääkkeitä. "

Mikke96

Määkin kokeilin tota pintajigausta sillai että laitoin toukka ja kalajigeihin ykshaara koukut. Ja sitten testasin heitellä mutta jigit ei kyllä kovin kauas lentäny pitäs jostain hankkia niitä kelluvia päitä. Mutta kalaa en saanu viritelmälläni.
PS. Tänne voi varmaan laittaa saalitakin mitä on tullu pintajigillä.