Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hajusteet lusikoissa/vaapuissa jne

Started by Mikko_-Procyon-, June 09, 2011, 11:56:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

Mitäs kokemuksia arvon kalassa.nettiläisillä on hajusteiden käytöstä? Rapakon takana tuppaavat myymään paljonkin erilaisia litkuja, joista tiputellaan tippoja vieheisiin ja kalaa pitäisi nousta heti paremmin. Suomessa nämä hajusteet ovat erittäin katoava luonnonvara, ts. juurikaan kukaan ei niitä käytä. Penskana muistan kalastuskaupassa tuijotelleeni hyllyä, jossa oli pieniä valkoisia pulloja ja paketissa oli mustalla pahvilla onnellisesti hymyilevä parrakas ukko kalojen(?) ja kalavermeiden kera. Näissä pienissä valkoisissa pulloissa oli jotain mystisiä hajusteita, joilla taattaisiin kalojen saanti. Jokaiselle lajille oli omat hajusteensa. Rahaa ei ollut edes vieheisiin, niin jäi hajusteetkin ostamatta. Kaverilla taisi olla hauelle ja kirjolohelle hajut, mutta ei se niitä raskinut käyttää (kalliita kun olivat). Tai joskus käytti, mutta ei se ainakaan merkittävästi kalantuloa parantanut.

Itselläni on kokemusta lähinnä niistä tarroista, joita myytiin jokunen vuosi takaperin. Tarrassa oli keskellä punainen täppä, josta piti liueta jotain "pakoferomoneja", jotka laukaisevat petokalan saalistusvietin. Niin tai näin, ei ne kaloja juurikaan enempää antaneet. Ehkä ihan heikolla syönnillä saattoi kisa tarra vs. ei tarraa päätyä tulokseen 2-3 tarran eduksi, mutta oliko silloinkin syynä se tarran itsensä luoma "iskupiste". Tätä olisi pitänyt testata sokkotesti-luontoisesti, mutta eipä niin paljoa kiinnostanut. Eli yleisesti ottaen itse olen erittäin skeptinen hajusteiden käytön suhteen. Mites muut?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kipster

Itse omistan hajusteena sellaisen putkilon, jossa on jotain mönjää. Muutaman kerran sitä kokeillut, tosin tuloksetta vielä. Hajuste on tarkoitettu kuhalle. Täytyykin kokeilla jigikalastukseen, että miten tuo toimisi. Jotenkin kuitenkin vähän epäilen tuotteen toimivuutta. Mutta toimiihan hajuste mäskissäkin?

Mikko_-Procyon-

Niin, mutta ne onkin niitä särkikaloja, joita hajusteilla houkutellaan. Käsittääkseni ahvenen onginnassa ei paljoa hajusteilla kikkailla. Saati sitten haukea paljoa vaniljan pössähtelyt kiinnosta. Virvelilllä näitä lahnoja ja sorvia sun muita tulee hivenen vähemmässä määrin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

M1kko

Itse olen ajatellut että hajulla ei juuri ole väliä tällaisessa "aktiivisessa" kalastuksessa. Kalalla ei ole juuri aikaa alkaa vieheen aromeja tarkemmin tutkimaan, kun viehe vain vilahtaa ohi. Toki voisi ajatella että esim. jigiä hitaasti pohjassa pomputtelemalla voisi hajulla jotain vaikutusta ollakin. Tällöin kalalla on hieman aikaa jigiä tarkemmin tutkiskella.

Toinen juttu on passiiivinen kalastus kuten esim. kirjolohen ootto-onginta. Kalalla on aikaa tutkailla ja hajustella tahnapallukkaa. Olen huomannut että toiset tahnamerkit ovat pyytävämpiä kuin toiset, vaikka tahnat ovat saman värisiä. Tahnojen hajuissa on kuitenkin ollut selvät erot.