Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pilkinnän ja kalastuksen eettisyys

Started by aatupilkkijä, December 05, 2011, 18:10:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

aatupilkkijä

Olin juuri ensijäillä pilkkikautta avaamassa. Järven pinta oli kuin peili ja ilma oli raikas ja rapsakka. Kairasin ensimmäisen reijän ja otin pilkkivapani esiin. Siiman päässä komeili hopeasiipi-pysty omatekoisella värikoukulla höystettynä. Kaivoin povitaskustani toukkarasian ja otin sieltä kolme iloisesti kiemurtelevaa, mehevää toukkaa. Pujotin ensimmäisen toukan koukkuun. Olin pujottamassa seuraavaa toukkaa, mutta pysähdyinkin katsomaan koukussa kiemurteleevaa matoa. Toukkaparka näytti olevan kovissa tuskissa  :-(.
Ajatteletteko ikinä pilkintään ja kalastukseen liittyviä eettisiä asioita? Voisimmeko jotenkin vähentää kalojen, toukkien ja muiden eliöiden kokemaa tuskaa kalastuksessa? Kalastuksen lopettaminen ei tule kysymykseen, mutta itse pyrin minimoimaan eläimille tuotettua kipua. Käytän ainoastaan väkäsettömmiä koukkuja ja toukkien käytön olen lopettanut kokonaan. Kalat, joita en ota päästän takaisin järveen. Pyytäisinkin teiltä hyvät toverit että, jos ette voi päästää kalaa takaisin kasvamaan, niin tainnutakaa ne edes että turhalta tuskalta vältytään. ÄLKÄÄ IKINÄ jättäkö kaloja jäälle kitumaan. Se on ilkeyttä ja julmuutta.
Toivon että tästä lähtee liikkeelle laajamittainen keskustelu liittyen kalastuksen eettisiin kysymyksiin. Tähän asti lukemani keskustelut ovat keskittyneet monomaanisesti kalasaaliin maksimoimiseen ja jätetty kokonaan huomiotta ne tunnot joita kalastus implisiittisesti korreloi.

Vastauksia odotellessa meheviä pilkkireissuja.

tyhjän_pyytäjä

Itselleni ei aiheuta tunnontuskia, jos kalan saadessani heitän sen vaan suoraan jäälle taikka reppuun.
Itse käytän mieluummin väkäsellisiä koukkuja, tuntuu kalat pysyvän paremmin. Ei millään pahalla, mutta mielestäni pitää olla aikamoinen viherpiiperö, jos ei pilkkiessä käyttää toukkia sen tähden, koska toukat joutuvat kärsimään. Mutta kukin tavallaan.

Mielenkiintoinen aihe, mites muut?

Mikko_-Procyon-

Maailmassa tapahtuu niin paljon epäeettisiä ja pahoja asioita, että kärpäsentoukan tuntemukset ei juuri jaksa minun aivoja rassata. Kärpäset v***ttaa kesällä muutenkin, varsinkin hikikärpäset. Vuoroin vieraissa. Kun minusta joskus henki pakenee, niin siinäpähän on toukilla raadossa syömistä. Saavat tasattua tilit sillä kertaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Jamppo

Vaan jos ajatellaan tuota luontoa itsessään niin hyvin vähän siellä eläimet ja ötökät miettii toisiaan pyytäessä että sattukohan sitä ku puren siltä pään irti.
Elämä on raakaa ja sattuu. Eihän hyttystäkään sais tappaa vaan vois hyttynenki ajatella minua ku pistää piikin nahkan läpi..

Mikko_-Procyon-

Ja aina kun aletaan eläinten tuntemuksista puhua, niin on syytä muistaa että kasvitkin tuottavat myrkkyjä ja pahanmakuisia yhdisteitä.. miksikö? No vain ja ainoastaan siksi, etteivät ne halua tulla syödyiksi. Ainoastaan jotkut marjat ja hedelmät maistuvat hyvälle, koska niiden kautta leviävät siemenet laajalle. Ne on tarkoitettu syötäviksi. Mutta vain ja ainoastaan kasvin itsekkäistä syistä. Ne haluavat levitä laajemmalle ja vallata elintilaa muilta kasveilta tehokkaammin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kirjolohikäärme

Quote from: aatupilkkijä on December 05, 2011, 18:10:09
Olin pujottamassa seuraavaa toukkaa, mutta pysähdyinkin katsomaan koukussa kiemurteleevaa matoa. Toukkaparka näytti olevan kovissa tuskissa  :-(.

Ajatteletko koskaan, kun vetäset vessanpöntön, että maailmalla just nyt kuolee viattomia lapsia jannoon tai muihin tauteihin kovissa tuskissa?
No, ei ainakaan itellä tule ajateltua, mutta kun alakaa ajattelemaan niin alakaa olla ne toukan tuskat meleko vähäpätönen asia. Maailma on karu ja luonnonlait armottomia.
Toki kaloja käsitellessä tulee ajateltua vähän, että miltä kalasta tuntuu. Jos kalan vapauttaa, niin käsittely sitte kans sen mukasta, jos ottaa ruuaksi niin henki pois mahollisimman pian.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Nisu

Kalat, joita en ota päästän takaisin järveen. Pyytäisinkin teiltä hyvät toverit että, jos ette voi päästää kalaa takaisin kasvamaan, niin tainnutakaa ne edes että turhalta tuskalta vältytään.

Pakko kysyä, irrotatko myös kalat vedessä vai nostatko ne avannosta ylös? Miten käy kalojen silmien pakkasella?

Pyytäisinkin teiltä hyvät toverit että, jos ette voi päästää kalaa takaisin kasvamaan, niin tainnutakaa ne edes että turhalta tuskalta vältytään.

Eikö särkien tai pikkuahventen takaisin päästäminen ole enemmänkin haitaksi vesistölle? Eihän pilkkisaaliita tosin voi oikeaan hoitokalastukseen verrata, mutta itse en ainakaan missään nimessä palauta silppua takaisin avantoon.

aatupilkkijä

On toki haitaksi ja siksi niitä ei voikkaan päästää takaisin. Sanoinkin että jos kalaa ei voi päästää takaisin se tulee tainnuttaa ja teurastaa. Kalojen silmistä en tiedä.  :-)

Nisu

Jostain olen lukenut että kalan silmät jäätyvät melko helpostikin pakkasella ja kala sokeutuu. En siis itse päästä tuon takia kovin mielelläni pilkkikaloja takaisin, varsinkaan jos pakkasta on reilummin. Tietääkö kukaan, pitääkö tuo paikkansa ja miten helposti ne silmät sitten jäätyvät?

jarmoankka

Kalastuksen reiluus on siinä, että niin kauan kun kyse ei ole seisovista pyydyksistä on kalalla aina mahdollisuus.

Joku hemmetin kärpäsentoukka ei pysty käsittelemään kipua tuntemuksena ja "huutamaan" tuskasta vaikka sitä tuntisikin.

Otettavat kalat tainnutetaan mahd. pian.  Pois päästettävät käsitellään asdiallisesti ja esim kovalla pakkasella ei päästetä takaisin.

pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

aatupilkkijä

Tottakai ne tuntee kipua, vai ilostako ne siinä koukussa kiemurtelee. Se, että toukat eivät huuda tuskasta johtuu siitä että kärpäsillä(Brachycera) ei ole äänen tuottamiseen tarvittavia elimiä kuten keuhkoja ja äänihuulia. Jos sinulta otetaan äänihuulet ja keuhkot pois ja sen jälkeen ujutetaan koukku perseeseen, et sinäkään huuda vaikka oletkin tuskissa.
PS. voi ne kalat pakkasella päästää takas.

seppojohannes

Lokit, korpit, varikset, ketut ja kotkatkin tarttee ruokaa. Nollakelillä elävä kala säilyy tuoreena pidempään etteivät pilaannu.

Nisu

Quote from: aatupilkkijä on December 06, 2011, 19:02:16
PS. voi ne kalat pakkasella päästää takas.

Millä tavalla parempi ratkaisu on laskea mahdollisesti sokeutunut kala kärsimään takaisin veteen, kuin heittää elävä kala kärsimään jäälle?

jarmoankka

Onkos noilla toukilla sitten "aivot" ja hermosto joka välittää tuntoa? Epäilen. Kaloilla taas on.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Murmeli

Mielenkiintoinen aihe.  :-D

Kyllähän sitä pystyy lopettamaan kalastuksen sitten kun saalista on tarpeeksi. Jos tulee väärää lajia, niin tilanteen mukaan takaisin. Jos kala on kooltaan sellainen, että siitä saatta olla myöhemmin iloa/hyötyä, eli se ei oo just sitä silppua, niin sen voi päästää takaisin, jos sille ei oo käyttöä. Itsä ei henk.koht. jaksa kinostaa jos syötti (kala, mato, toukka tms.) heilahtelee siihen malliin, että se haluaisi tehdä jotain muuta kuin auttaa. Syötin avulla kuitenkin pyydetään yleensä jotain isompaa ja tarpeellisempaa omaan käyttöön (siis ruokaa). Näiden öttiäisten lukumääräkin on niin rajaton, että niitä riittää käyttöön asti. Niin kauan kuin kalan vapauttaminen tai pikkukalan (ei alamittakalat) tappaminen tarpeettomana ei ole rangaistava teko, niin aion kalastaa kuten ennenkin.

File

Vahvat elävät ja heikot kuolevat näin se menee elämä on raakaa. Ja kalallahan ei ole kipuaistia, se on tutkittu asia.

kono96

Mutta entäs File ne toukat ?  :-D Voi niitä raukkoja.

kuha kalle

Minkä takia sitten esimerkiksi silmästä kiinni oleva kala tulee ylös kuin tuppi? hmm...

Juu hyvää juttua täällä. Miksi kaloja pitäisi edes vapauttaa talvella? Pienten poisto on hyväksi vesistöille ja isommat kalat voi syödä. Jos kalaa tulee hyvin, keskeyttää kalastus ja kertoilla että oli niin hyvä syönti että jätti kalastuksen kesken. Itse ainakin arvostaisin tälläistä.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

aatupilkkijä

Jarmoankka, toukilla on aivot ja hermosto. Ne tuntee kipua.

jarmoankka

*järkyttyi syvästi*  Alan käyttämään silikonitoukkia ja -matoja. Kiitos. Pelastun ehkä vielä helvetin tulilta :)

tyhjän_pyytäjä

Kerrankin on saatu rakentavaa keskustelua aikaiseksi.  :lol: Kerrotko vielä jonkun lähteen missä voin käydä toteamassa väitteesi:

Quote from: aatupilkkijä on December 06, 2011, 21:10:08
toukilla on aivot ja hermosto. Ne tuntee kipua.

aatupilkkijä

tyhjän pyytäjä pyysi lähteitä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hy%C3%B6nteiset

Hermosto on alkeellinen. Pään sisällä sijaitseva hermosolmu toimii aivoina. Keskushermorunko kulkee eläimen vatsapuolella ja siihen liittyy muutamia muita suurempia hermosolmuja.

tyhjän_pyytäjä

:-D Näköjään tekstissäsi on perää..
Mutta silti, en toukan tuskista välitä :wink:

pilkkiäijä

Minäkin harkitsen vakavasti siirtymistä tasapainopilkintään... Kesällä olen jo jigikalastuksen puolelle kääntynyt selvästi.

Nojoo, tosiasiassa aion käyttää toukkia/matoja pilkinnässä ja onginnassa yhtä usein kuin ennenkin, sattuipa niitä sitten miten paljon vaan.

Kalat ja varmasti toukatkin tuntevat kipua, mutta eivät ne sitä osaa näissä hermosolmuissaan käsittelemään kipuna. Molemmat elävät vaistojensa varassa.

Ja kuhakallelle, ei silmästä kiinni olevat kalat tule ylös kuin tukki  :-) Sen sain nähdä pari päivää sitten kahteen otteeseen. Silmästä kiinni olleet kalat laittoivat vastaan monta kertaa lujemmin kuin suusta kiinni olevat, ja lähes yhtä paljon kuin selän takaosasta kiinni oleva hauki.
Olen kalastelijapoika!

JuusoJ

se, että se toukkaosaisi käsitellä sen sen koukun kipuna, tarkottaisi sitä, että toukalla pitäisi olla aivokuori.. nyt kun löytäisin jostain vielä lähteen kun en muista kuka tutkija tätä oli tutkinut.. Eli kipu käsitellään tietyssä osassa aivokuorta.. Ja tämä tarkoittaa sitä, että pitäisi olla ihkaoikeat aivot eikä vain hermosolmu..

kärpäsen toukka tai mato AISTII aivan varmasti jonkin sortin painetta jne. Mutta ne eivät tunne varsinaisesti kipua.. ne elävät aistien varassa ja aistit niitä ohjaavat mutta kipu ei kuulu aisteihin vaan vaatii hyvinkin kehittyneet aivot.. mutta vaikeapa tuota onkaan tutkia..

ja meikäläisen huomio: mato ainakin kiemurtelee enemmän meikäläisen sormissa kuin koukussa..

seppojohannes

aatupilkkijä

Tunsivatpa kipua tai eivät niin on se silti turhaa tappamista kun voi käyttää silikoonitoukkia, jotka toimii ihan yhtä hyvin

pilkkiäijä

Quote from: SJ on December 07, 2011, 17:05:44
Pese kätesi.... :roll:.
:-D :-D

Turhaa tappamista tai ei, olen aika varma, että kesäisin tapat joskus hyttysiä ihan turhaan.. Tai kärpäsiä, mutta kuitenkin.

Ja sinä ja muut voivat tekotoukkia käyttää jos siltä tuntuu, minusta ne eivät toimi läheskään yhtä hyvin. Mutta onneksi olenkin suurimmaksi osaksi tasuripilkkijä  :-)
Olen kalastelijapoika!

aatupilkkijä

Ite kans ongi 90prosenttia tasurilla. Lopun aikaa pysty ja tekotouykka

DarkfireFIN

Quote from: aatupilkkijä on December 07, 2011, 17:13:11
Tunsivatpa kipua tai eivät niin on se silti turhaa tappamista kun voi käyttää silikoonitoukkia, jotka toimii ihan yhtä hyvin

Nuo muuten nuo silikoni- yms tekomadot ei TODELLAKAAN toimi niin hyvin kuin oikeat madot.
Ostin pari vuotta sitten jotain tekomatoja kesäksi kun ei löytynyt oikeita. Kyseisillä madoilla en saanut YHTÄÄN kalaa, kun taas oikealla madolla koittaessa kyllä sai. Se siitä.

Maailmassa tapahtuu niin paljon kaikkea ettei siinä muutaman madon "kärsimykset" paljoa paina. Kuitenkin linnut yms. syö niitä päivittäin.