Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pilkki syötit

Started by -Nieriäinen-, March 08, 2012, 15:06:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Nieriäinen-

Kootaan tänne yksinkertainen lista erilaisista syöteistä.
Ja kertokaa mielipiteenne kastemato VS kärpäsentoukka.

Qkkeli

Syöttinä on tullut käytettyä "perus" matojen, surviaisten ja kärpäsentoukkien lisäksi ainakin katkarapua ja "kantomatoja" eli niitä, joita löytyy kesäaikaan lahoavien puiden kaarnojen alta. Kaipa se ahvenen silmäkin menee syöttien listaan, samoiten kuin erinäiset kalansuolien pätkät + varhaisessa vaiheessa olevat mätipussit.

Kastemato VS kärpäsentoukka kisassa kallistuisin kärpäsentoukkien kannalle helpomman saatavuuden ja halvemman hinnan takia, lisäksi säilyvät sopivassa kohdassa jääkaapissa yllättävän kauan, elleivät ole maanneet kaupan kaapissa useampaa viikkoa. Kaloille puolestaan kelpaavat yhtä hyvin kummatkin.

-Nieriäinen-

Itekki oon käyttäny kärpäsen toukkia, niiden hinta jotain 1.10e-1.50e, madot saattaa olla 5e. Kalan evä on ihan kohtuullinen syötti, ainakin ahvenelle.

KÖSTER

Kärpänen ja surviainen yhdistelmä toimii mulla paremmin ,kuin mato.

Kuoreenpalanen>(pyrstö) ,2kpl ahvenen silmiä vaikkapa kuha ja ahvenvesillä jos ei tasuriin ota.

Jotkut väittää saaneensa isoja ahvenia kastemadolla joka pitää varmaan paikkansa.

Oma usko vahvempi tuohon täkyyn/ esim. kalanpalaan,kuore,muikku,salakka pilkkitouhuissa.

Satunnaikalastaja

Quote from: -Nieriäinen- on March 08, 2012, 15:06:50
Ja kertokaa mielipiteenne kastemato VS kärpäsentoukka.

Kastematoa tuskin kannattaa käyttää muutoin kuin isompaa kalaa pyytäessä, eihän se edes mahdu normisilpun suuhun ja sen kanssa koukunkin pitää olla suuri. Eipä tule lainkaan kastematoa talvipilkinnässä käytetyksi, johonkin ootto-onkeen ehkä menisi. Avovesipilkillä olen kyllä käyttänyt  isommilla (8+ cm) pilkeillä ja koukkukoolla  1 tai 2.