Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

oulunseudun harripaikat

Started by Anonymous, May 04, 2003, 18:10:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

missä ne luuraa oulunseudun muhevimmat harjukset.itte ole käynyt jonkun kerran kiiminkijoella,ei näyttänyt oikein lupaavalta.
tiedän että on olemassa joku c&r joki jossa isot harjukset,mutta ite tykkään kyllä laittaa kalan ruoaksi saakka

Mayfly

Tule Rantsilaan, siikajoen hyttikoskelle. Siellä ei kyllä varmasti yli kiloa harjuksessa ohiteta. Tiedän kyllä rantsilassa yhden pienen joen/ojan/puron, josta saadaan helposti yli kiloisia ja on saatu monta yli 1500 grammastakin, mutta kanta on tosi vähäinen ja lisäksi se ainot kanta on vain ainoassa paikassa jokea ja sen aion pitää salassa kaikilta muilta paitsi c&r kalastajilta.  

hande!
kaupasta hankitaan kalaruuaksi, ei kalastaen.  ;)
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Anonymous

myfly.jos itelläkin olisisi tollanen paikka tiedossa
niin pitäisin hyvinkin matalaa profiilia.ja varmaan c&r on paikallaan kyseisessä tapauksessa,kannan pienuuden vuosi.hyttikoskestakin olen joskus kuullut mainittavan, pitänee käydä joskus tutustumassa.

unjinaz

Tiedätkö, Mayfly, onko sinne muuallekin syydetty sitä harria kuin sinne järven lähelle. Kävin kesällä kokeilemassa hieman alempaakin, mutta perketin rumat hauet seuraili perhoa, ja purohan kutistuu sieltä alhaalta kusinoroksi..

37 cm isoin, eli aika kääpiöitä ovat. Ainakin vielä..

Unj
En ole aina eri mieltä. Päinvastoin!

Mayfly

Unjinaz:
Siis mistäs paikasta sinä oikein puhut, siis hyttikoskesta, vai luuletko tietäväsi, minun salaisen harripaikan.  ???
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

unjinaz

Halipatsuippa,

en ole varma puhutaanko samasta purosta. En kuitenkaan Hyttikoskea toki tarkoita, Siikajokea nyt ei lienee uskalla salaiseksi harripaikaksi sanoa ;o)

Mutta luulisin tietäväni missä "salainen" paikkasi piilee, sinnehän joku virallinen taho on koemielessä aikoinaan istuttanut harria joka nykyään lisääntyy luonnollisin keinoin.

Unj

Mayfly

Sijaitseeko tuo ''sinun salainen purosi kärsämänkylän alueella, mutta kuitenkin (nykyisessä Rantsilan kunnan alueella), kirkon kylältä 8 km. hmm. Minun puroni lähellä on vanha lentokenttä, josta näkee järvitalon järvenrannalle, tosin lentokenttä on nykyisin autotie.
Olet voinut sekoittaa ''minun salaisen'' puron temmesjokeen, joka on prikulleen samantapainen/kokoinen oja, kuin tuo minun salaisuuteni, tai ehkä entinen salaisuuteni.
Temmesjoessakin, on harria, mutta sitä sinne ei pääosin kannate lähteä pyytämään, on se vähäinen kanta levittäytynyt koko joen alueelle, että että. Taimeniakin on joskus noin 2kg, joku sälli, spesiaali harvoin saanut. Siikojakin on jolla kulla harvasti tullut. Temmesjoesta jos taimenta tulee, niin sitä tulee yheltä tietämältäni koskelta.

Onkos muuten sieltä ''sinun salaiseslta'' paikalta vielä harreja paljoa saatu.

ps: Jos kuiteskin meillä on nyt sama salaisuus, niin koitetaan pitää c&r pystyssä. OK.  ;)

/May

unjinaz

Moro MF,

Kyllähän sitä sielläkin on pyydetty. Ja kun Nakkulasta lähtee sitä noroa (oisko Kärsämänoja) ylähäpäin, niin on siellä RKTL:n miehet jotaki värkänneet. Siitä norosta minä oon niitä pyydelly, myös Järvitalolta asti. Siinä Järvitalon järven takana, Purasimenjärvellä ja Valakiaisella, oon käyny aina siianpyynnissä..

C&R noissa ojissa on ehdoton must, Lapissa on kalaa sitten vaikka kotia saakka..

Unj

Mayfly

PURASIMESSAKO MUKA siikaa. onko ne tosiaan istuttanut siihen siikaa. MIlläs olet sitä sieltä saanut.
Kärsämänojahan se ''salapaikka onkin''.
Oltkos saanut sitä harria kärsämänojasta läheltä järvitalon järveä.
Siis vähän ennen lentokenttäähän tulee Tervolammensilta, jonka alta virtaa tuo kärsämänoja. oletko sen läheltä saanut harria.

Käytkö usein kärsämänojassa kalassa.

Eikös se toinen järvi purasimen takana ole tervolampi. Mitäs kaikkea kalaa olet, nuista kolmesta järvestä saanut.

PS: koko suku kotoisin Rantsilasta ja isän puoleinen kärsämänkylästä. Suku nimi totta kai Kärsämä.

/May

Mayfly

Vielä unohtu.

Kärsämänkylän ja Rantsilan kirkonkylän välillä menee 8 km pitkä soratie. Siinä välillä (lähempänä rantsilaa) tulee käännös vasemmalle, jossa on kirjolohi monttu. Ootkos käynyt.

Nykyäänhän tuolla ei enää pysty käymään, koska se tyhjennetään ja pohjalta kaivetaan kiveä. Kävin siellä viime lauantaina ja veden tyhjennykset ovat par, aikaa käynnissä. Kirjolohista ei mitään havaintoa, (varmasti pohjassa peloissaan koneiden synnyttämän desibelien takia). Siellä avasin -03- kalatilin, whooooo kahdella pienellä ahvenalla.

Sanoivat, että keskiviikkona alkaa olla paikka melko tyhjillään.

PS: kannattaa käydä siellä joskus tiistai iltana ja keskiviikko päivällä. Siellä on tosi kirkasta pohja vettä, joten varmasti näet niitä kirjolohia, siellä uivan, kun vesi on jo niin matalalla. Siellä on niitä 5 kg kirrejä ellei niitä ole vielä saatu. Hae haavilla ne syötäväksi.

/May

unjinaz

Moro,

oon siinä sillan alla pari kertaa käyny, suht pientä harria saaliina. Myös ylempänä, Nakkulan päällä, on tullu pari reissua käytyä. Sieltä pari ihan hyvän kokosta lötköä (>35 cm). Oon verkottanu Purasimessa jonkun verran, sillon tällön siikojaki. Se Pikku-Tervojärvi on siinä ihan Purasimen kylessä, mutta ku menee pari kilsaa Kurralle päin, niin löytyy se Valkeisjärvi. Siinä on aika paljonkin siikaa, viime kesänä sain pari pintaperholla. Paljon oli kiinni mutta kun on näinki paska kalamies, ei suupielet kestäny..Vaimo Rantsilasta kotoisin, ja sitä kautta Purasimella sukumökki, tulee kesäisin sielläkin oltua.

Olen itse Lapista kotoisin, joten nuo kirrehommat ei kiinnosta. Oon kyllä käyny kerran naureskelemassa sitä mato-onkitouhua. Syksyksi kannattaa painaa korvan taka että siinä Ahveroisen takana oli maaliskuussa aivan järkyttävän iso teeritokka. Pitää käydä hakemassa perhotarvikkeita  ;)

Unj

Mayfly

Siis Kärsämänojassahan on kaksi harrien oleskelu paikkaa.
Tervolammen sillan alusta ja sitten tuo yksi ''minu salari'' enemmänkin ala-virrassa.
Siis siitä ''minun salaristahan'' olet vaan löytänyt sen saman ojan, mutta et tarkaa paikkaa. Tämä paikka sijaitsee tervolammensillasta 2-3 km ala-virtaan -----> Tervonsillalta päin tultua haarautuu tie oikealle ja tien nimihän on Maikkoperäntie ----> tulee silta, jonka alta virtaa kärsämnoja. Sillan kohalta, kannattaa mennä alavirtaan päin. Ylä-virrasta tulee harvemmin mitään. Yli 1500 gramman harritkin ylitetty maikkolassa.
Itse olen saanut 42 cm 850 grammasen harrin.
Sehän se ''salari'' olikin. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen.

Palataan Tervolansillalle.
Milläköhän viehellä/perholla olet saanut nuita harreja tuolta.

Oisko tuolla Valkeisjärvellä mahdollisuus saada perholla siikaa ilman venettä. Minkä kokoista siikaa siellä on.  ?

/May

/May

unjinaz

Siitä sillalta sain toisen 8-koukun red tagilla ja toisen 12-koukun nalle puhilla. Viime kesänä saatu. On siellä ojassa myös siellä ylhäällä harrin paikkoja.

Itse olen saanut Valkeiselta pikkusta vajaan kilon siian mutta on siitä verkotettu usiamman kilon lötköjäkin. Meillä oli kyllä vene käytössä, mutta on siellä muutama hiekkanen kari jossa vois kokeilla kahlatenkin kesäiltana pinturia syytää..

Unj

unjinaz

Ai niin,
unohtu kysyä että ootko käyny tulvan aikaan pyytämässä salapaikassasi? Tuolla lirullahan on kesäisin paha tapa kuihtua aika pieneksi?
Pystytkö muuten kertomaan sen Temmesjoen kosken, jossa vesi riittäis kalallekin?

Unj

Mayfly

Viime viikonloppuna, kävin tuolla Maikkoperäntiellä (salarissa) perhostelemassa. Ei minkäänlaisia kalahavaintoja. Vielä oli tulvaa jonkin verran näkymässä. Ojahan kyllä menee kesän myötä matalaksi, mutta silti kalastus kunnossa aina kesäisinkin. Viime kesä oli kyllä meko kuuma ja kohtalokkaan kuiva ojalle.
Keväisin ojasta on erittäin hankala saada yhtikäs minkään näköistä saalista. Loppu kesästä ja syksyllä on varmaan parasta harjus aikaa kärsämänojassa. Maikkoperäntieltä kannattee, kokeille sillan kohalta 20-metriä ylä virtaan, jossa on pieni suvanto, jonka keskellä on veden alla kivi. Kiven läheisyydestä kannattaa perholla kokeilla, joka kerta, kun menet maikkolassa vierailemaan, sillä siellä useasti lymyää harri. Muualle ylä-virtaan päin maikkolassa on yleensä turha mennä, käväset vain siinä suvannolla, ja siitä jatkat matkaa taakse päin ala-virtaan.

Temmesjokihan ei ole sen kummempikaan, kuin kärsämänoja. Taimenensaanti, koskesta vaatii todellista kärsivällisyyttä ja ensinnäkään, siinä melko harvoin vierailee taimen. Taimenet laskevat paljon ylempää temmesjokea, jossa se on kuulemma paljon leveämpikin. Temmesjoen taimen on kuulemma todellinen taistelija, luontaisena/erittäin uhanalaisena, se esiintyy tuolla temmesjoella, varsinkin, siitä koskesta monet kymmenet kilometrit, ylä- sekä ala-virtaankin. Taimenta ei varsinaisesti, ehkä kannate lähteä tuonne pyytämään, mutta toki elää myös pieni mahdollisuus. Temmesjoessa on myös siikaa, mutta en ole kenenkään, kuullut saavan vielä. Yleisesti ottaen kärsämänojassa on parempi kalakanta, sekä runsaampi ,kuin temmesjoessa.

No jos välttämättä haluat tietää kosken sijainnin.

Aloitetaan, matka, vaikka tervolammen sillan kohalta. Sillalta tietä ptkin siihen suuntaan, minne päin kärsämänoja laskee, eli ei järvitalon järvelle päin. Suunilleen reippaat 10 kilometrin päässä kulkee ali silta, jonka alta virtaa temmesjoki, siitä ei enää, kuin joitakin satoja metrejä eteenpäin, niin näkyy kyltti oikealle (Koskela 3>), emme silti käänny oikealle, vaan samasta kohtaa vasemmalle, jonne menee jokin pikkutie. Jätä kulkuväline siihen ja mene pellon poikki, niin olet löytänyt kosken. Taimenia kuulemma, myös koskelta-500 metriä ala-virtaan.

Pidittekö muuten, nuita siikaverkkoja tuolla valkeisjärvellä lähellä rantaa ja millä perholla saitte siikaa.

/May

/May

Mayfly

nyt viikon loppuna kävin tuolla rantsilan alueilla kalasa.

Hyttikoskella perjantaina klo: 19:30-21:00, mitään ei tullut.

Kärsämänojan ylä-virrassa, melkein järvitalolla asti, tuli käytyä lauantaina 06:30-14:00, kala oli erittäin syönnillä päivänkorento pinturi jäljitelmiin. korentoja oli pinnassa todella paljon ja suuret harrit napsi niitä menemään. Pintaperholla sain harrin kiinni hetkeksi, mutta pahus räpisteli irti. Ahventa ja särkeä vain sivu tuotteena.

Sunnuntaina tein saman pitkän aamuisen reissun kärsämänojan ylimmäisille virroille, mutta päivänkorentoja selvästi pienempi määrä, kuin lauantai aamulla, ilmeisesti myöhästyin parhaasta ajasta, sillä juuri yöllisen sumun jälkeen pinturit ovat tuolla valttia.
No ehkä yhen pienen ahvenen sain, kunnes siinä päätin siirtyä kokonaan järvitalon järven puolelle ja siten sieltä sain 1,5 kiloisen hauen. Yllätys yllätys, sain kirjolohenkin kiinnostumaan, mutta kala taisi säikähtää Äkillistä säpsähdystäni. Kirre ui aivan rannantuntumassa perhoni perässä. Ilmeisesti kirjoja ja taimenia oli rannalla klo:12:00-15:00 useampikin syämässä pinnalla kelluvia hyönteisiä erittäin ärhäkästi. Siis tuo paikkahan sijaitsee lentokentältä katsottuna, juuri siinä kohdassa, missä järveä alkaa ensimmäisenä näkymaan, kun tullaan kärsämänkylästä päin. Rannalla on pitkä-piitkä laituri, josta mennään vähäsen kärsämänkylän suuntaan, kunnes ranta kääntyy, siinä käännöksessä oli parvillinen kirjoja, että pari alta 2 kilon haukea. Siis tuo ranta taittaa sijaita jonkun mökki alueella, mutta eipäs se asukas pahakseen pistänyt, pientä vierailuani.

ps: unjinaz, vastaarko edelliseen viestiini.

/May

unjinaz

>>Pidittekö muuten, nuita siikaverkkoja tuolla valkeisjärvellä lähellä rantaa ja millä perholla saitte >>siikaa.

Ei kovinkaan liki rantaviivaa. Siellä keskellä on joku kari/matalikko johon verkot roijattiin. Siitä matalasta sain niitä siikoja ottamaan perhoon. Mutta muistaakseni siellä pohjoisreunalla on semmonen iso,pitkä hiekkainen niemi jossa vettä kesäisin n. 1.5-0.5 metriä, ja siitäkin vois olla mahdollisuus saada. En kylläkään ole paikalla käynyt..
Pari tärppiä sain ihan pintakalvossa surisevalla vesiperhosen pupalla, ja sitte tosi pienellä sääskijäljitelmällä sain sen kalan veneeseen saakka..

Kalakausi pohjoisessa avattu. 3 yli 35:sta harria ja iso taimen pääsi pikkusta ennen haavia jatkamaan sukuaan..

Venne

Tarviikos tuohon kärsämänojaan jotain paikallisia lupia? Vois syksymmällä käydä kopaseen sieltäkin.
Itse olen harria pyydellyt lamujoesta pulkkilasta, suurin on siinä kilon paikkeilla. Uljuan tekoaltaan alakanavaa kun kävelee alaspäin, niin se liitty tuohon lamujokeen, ja siinä liittymäkohdassa on pieni kosken pätkä mistä noita harreja olen saanut. Jos juoksuttavat vettä voimalaitokselta, niin silloin sinne koskelle on turha mennä. Jokihan yhtyyy myöhemmin siikajokeen jotakautta myös taimen nousee.

V

Mayfly

''Unji''
Temmesjoesta tuli koskelankylästä 43cm harri pinturilla. käys kokeilee sieltä minne reitin aiemmassa viestissä kerroin. Sielä paikoittain voit rikkoa 1500g rajan, jopa. viikonloppuna käyn taas varmasti sielä, että hyttikoskella.
Kärsämänojasta oli keräsentieltä (maikkolasta muutama satametri ylä-virtaan] oli saatu taas hiukan harreja.
Ilmoittelen toki jos rantsilasta saalista nousee.

Venne, kärsämänojaan, ei lupia tartte, mutta harripaikan löytäjänä täytyy muistaa, kohtuus kaikella ja pyrkiä olemaan viisas.

/May

Venne

Kävin viikonloppuna kärsämäojan kokeileen, mutta huonolla menestyksellä. Lähdin kalastelemaan sillalta joka on vähän ennen sitä lentokenttää, ja kävelin ylävirtaan semmoiselle hakkuuaukiolle asti missä oli muutamia keloja pystössä. Siitä oikaisin takaisin tielle ja käveleskelin tietäpitkin takaisin.
Olihan vaan ryteikköä, ja "ystäviä" riitti...! Harreista ei havaintoa, muutaman ahvenen sain, mutta päästin takaisin. Vesitilanne näytti melko huonolta. Pitänee syksymmällä käydä uudestaan.

Temmesjokeen ovat viimeisen 4-5 vuoden aikana istuttaneet liki 100000 taimenen poikasta, viimekesä oli ensimmäinen milloin taimenten piti palata takaisin jokeen kutemaan, mutta eipä taimenia näkynyt.
Temmesjoen alajuoksulla vesi on niin likaista että en ihmettele vaikka kaloja ei siihen kiinnostakkaan nousta. Millainen vesitilanne on temmesjoen yläjuoksulla?

V

Mayfly

Venne,

Viime kesänä tuttava siitä jonkin tanen saikin. Siis sieltä paikalta minkä olen aiemmin neuvonnut tässä threadissa, siis siitä samasta mistä sain ton harrinki.
viikonloppuna käyn katseleen näkyykö niitä rasvaeväisiä temmesjoella ja täytyy sit kertoa tilanetta tänne. Vesi on kyllä melkosen paskasta temmesjoessa, mutta kyllä ne harritkin aina siinä samasa paskasesa paikassa puoliviikkoa ruokailee hyvinkin, ainaski mitä itse olen temmesjoessa saman kalan tuikkeja nähnyt.

siis olet käynyt kärsämänojassa sielä sillalla mistä se tie menee ylitse (tervolammen sillalla). ööh. Itse en ole vissiin siitä mennyt hakkuualueelle asti, mutta siellä siis oli muitakin kalamiehiä. Ei kait vaan se hikinen tumma hiuksinen akka.
Kärsämänoja on tosiaan pieni liru kesäsin lähes aina.

Kalastaakos muuten herra V perholla.

/May

/May

Venne

Heh, noilla "ystävillä" tarkoitin sitä helvetillistä itikoiden ja paarmojen määrää, ja perholla kalastelen.
Temmesjoen alaosat minulle tuttuja, mutta nuo ylävirrat pitäis vielä joskus jaksaa koluta, jospa sitä syksymmällä kun ilmat vähän viilenee.

V

Mayfly

Lentokentän toisesta päästä lähtee tie vasemmalle (Tammakankaantie). Tietä suoraa, (ööö, noin 5 km.) virtaa tien alta temmesjoki. Siellä pitäisi olla kalaisampaa vettä, kun sieltä ei ole ruopattu sitä jokea, kuten muualta temmesjokea. Siis, temmesjoen ylitse menee sieltä Tammakankaalta silta ja siitä joitaki satoja metrejä ala-virtaan tulee iiiisoosuvanto. Kuulemma kalaisa. Tai ainaski kalaisa verrattuna muuhun osaan temmesjokea. Itse kävin vasta perhostelemassa haukea ja kolme 1kg molemmin puolin jopa sainkin. Saalis oli kieltämättä temmesjoesta melkosen yllätys. Suvannon ympäristö kuulemma toimii sillon tällön myös hyvänä harjustelu paikkana.
Tämän ylempänä en itse ole temmesjokea käynyt.

Niin ''ystävät'', kärsämänojan ympäristö on kyllä kesä iltasin helvetillistä, kieltämättä sitten Tammakangasta, joka on vielä kahta kauhiampi. Tammakankaalle autolla ajaminenkin on muutes erittäin stressaavaa.

Kärsämänojasta tuo Tervolammen sillan ympäristö on tämän kesän mittaan muuttunut jotenkin ihmisten suosituksi kalapaikaksi. Itse tunnen Kärsämänojan melkein kokonaan, lukuunottamatta sitten Mankilanjärvestä noin 6km ylä virtaan. Elikkä penskasta lähtien on siellä kalasteltu ja tänä vuonna on jotenkin ''terviksen silta'' muuttunut suosituksi kalamiesten keskuudessa. Ehkäpä sieltä on saatu jotain mullistavaa mitä minäkään en ole vielä kuullut. Järvitalon järvestä on tainnut kirjolohet alkaa laskea tuohon ojaan. Yksi on pyörinyt tässä lähipäivinä 8km suunilleen tervolammen sillalta tietä pitkin ala-virtaan, kunnes tulee toi toinen silta josta joki virtaa alitse,, eli siitä vielä sitten semmoset 200 metriä ylävirtaan. Serkkupoika sitä oli yrittänyt koukuttaa vaan olipahan jatkanut vaan pintomis leikkejään.

Tämmöstä.

/May

/May

Venne

Joo, eilen katselin kartasta, että tuonne yläjuoksulle näyttää tie menevän.
Tarkoituksena oli lähtä käväseen Lamujoella iltasella, mutta kun tuo arska paistelee, niin taidan jäädä kotiin nauttimaan mallastuotteita nestemmäisessä muodossa. Tämmöisellä ilmalla ei syö muut kuin sääsket.
Onkos lamujoki Mayfly:lle tuttu paikka?

V

Mayfly

Hyttikoskella kävin muutamaan otteeseen, mutta syönti oli melko huonoilla, todennäköisesti kuuman ilman takia. Nyt tänään kävin taas koskella, vaikka kuumapäivä olikin niin jotain sieltä tuli. 5 luokan vehkeissä tuntu oikeen kunnolla, kun jysähti noin reilu 600 g ahven. Piti oikeen ottaa väsytyksellä ylös, kun oli 0,14 peruke. Toinen samanlainen karkasi. Alempana tuntia myöhemmin otti harri vielä vieheen, vaan eipä saakeli päässy oikee nykäsee vasta iskua tarpeeksi aikasin, kun oli siimaa löysinä sillä hetken aivan liikaa.  
Temmesjoellakin mahtaa olla kausi pikku hiljaa plakkarissa, kun tuttavakin vienyt jo vavan rannasta pois. Ei minkään näköstä kala havaintoa.
Kärsämänojasta taasen oli tervolammen sillalta saatu sellanen reipas kilon taimen. Saaja miehestä ei tietoa. Harri havaintojakin oli sillasta ylä-virtaan havaittu muutamaan otteeseen.

Hyttikoskelle täytyy mennä vielä ilmojen viiletessä kokeilee, jos sais, vaikka harjusta.

Lamujoesta ei tietoa. Mutta mutta, ajatuksena oli, että vielä tällä perhostelu kauella käväsisin katsomassa. Minkäs niminen koski oli tuo josta nuita harreja saa. Entäs minkälainen reitti sinne menee ja mistä. ???. Ja mistä lupia voi ostaa.
Onkos tää Lamujoki isokin joki. Kuis leveä keskimäärin. ?

/May

/May

Venne

Joo, viimeyö oltiin tuolla lamujoella, ja taimen katkaisi perukkeen niin minulta kuin kaveriltanikin ...kele...!. Harjuksista ei havaintoa, mutta kohtuu kokoista ahventa nousi perholla ihan kiitettävästi. Lupa käytäntö tuohon lamujoelle on vähän erikoinen, jos kalastelee siinä uljuantekoaltaan alakanavan juuressa, niin kukaan ei voi oikein sanoa että missä kohti loppuu alakanava, ja missä alkaa lamujoki. Me on kalastettu siinä n.10 vuotta uljuan luvilla (10e/vuosi) ja kukaan ei ole valittanut. Jos taas menee pulkkilan kylälle lamujokeen kalastamaan, niin vuorokausi maksaa tuon 10e. Uljuan lupia saa voimalaitoksen vieressä olevasta kioskista. Tuon kosken nimeä en tiedä, mutta sinne ei voi olla osaamatta, kun kävelee alakanavan vartta alaspäin, niin vängelläkin sattuu pelipaikalle.
Lamujoki on aika kapea kapeimmillaan ehkä 3m ja leveimmillään n.20m.

Poispäin tullessa käväistiin vielä katsomassa hyttikoskella, mutta koska kello oli jo n. 05 aamulla, ei käyty siimoja liottamassa. Mistähän tuohon hyttikoskeen saa luvat?

Pikkaisen jäi harmittamaan tuo taimenen karkuutus, joten ensiviikonloppuna pitää käydä uudemman kerran, jos mamma antaa iltavapaata =)

Aamupäivällä käytiin myös siikajoessa (Revonlahdella) perhoa liottamassa, mutta huonoin tuloksin. Muutama ahven ja yksi harjuksen karkuutus. 28°C lämmöllä saattoi olla jotain tekemistä.

En tiedä liekkö vanhuus tulossa, mutta kun eilen tuli pieksettyä perhoa n.14 tuntia, niin nyt meinaa vähän kädessä tuntua =).

Mayfly

hienoa.

Ensinnäkään, kun en ole koskaan käynyt uljuantekoaltaallakaan päin, enkä missään pulkkilassakaan, kun ehkä parikyt vuotta sitten penskana mummon ja papan kyydillä käyty joskus Kaukolla kylässä, :). Mutta onko tämä Lamujoen koski Siinä lähellä mistä koko joki alkaa, vai mites. Minkälaista perhoa olette Lamulla uittaneet.
Kuis usein ne muuten syytä tuohon Lamuun taimenta.

Hyttikoskella kävitte, mutta ettekös huomanneet kylttiä mitä siinä ''parkkipaikalla'' oli. Lupia myyvät Rantsilan esso, jota ei enää edes ole olemassakaan ja sit myy myös tuo Sipolan ST 1, eli menet nelostietä Hyttikoskesta eteläänpäin vielä pari kilsaa, niin tulee tien oikealla puolella huoltoasema ST 1. Asema ei taida olla arkisin 19 pidempään auki, että jos ollaan ilta kalalle menosa, niin osta luvat aiemmin, niinku minä en kerran hokannu tehä. Tarkkaa hintaa en muista Luville, mutta olikohan vaan jotain 5 € tai alle. ääh. Antaa olla.

/May

/May

Venne

Tuossa hyttikoskella käväistiin vaan pyörähtämässä, ei sen kummemmin mitään kylttejä tsiigailtu.
Lamujokihan alkaa jostain järvestä (kartan mukaan kortesjärvestä, Piippolasta), ja yhtyy siikajokeen Terskanperän kohdalla (on siinäkin paikkaa nimellä nakattu).
Taimenia istutetaan yleensä pulkkilan korkeudelle, mistä niitä "valuu" alaspäin, ja sitten siikajoesta nousee myös tanea.
Uljuan kalastuskunta tms. istutta parikertaa kesässä kirrelastin alakanavaan mistä ne siirtyvät tuohon mainostamaani koskeen kalastajien haitolle.
Osalla taimenista on rasvaevä tallella, eli ovat luontaista kantaa. Taimen ei tuossa koskessa ole todellakaan varma saalis, paremminki mukava yllätys. Pulkkilan kylältä saa paljon varmennin saalista, mutta siellä on parhaimmilla paikoilla 20 muutakin heilumassa vapojensa kanssa, ja saat odotella vuoroasi niin kuin tenolla ..ei kiitos...! Ennemmin luonnontaimen kerran kesässä, kuin 10 istaria...!

Perhoista suosittelen kellertäviä larvoja, ja streamereita. Eilinen taimen otti keltaiseen mistälie ostettuun keltaiseen larvaan. Kellertävä on ollut myös harjusten suosiossa. Liekkö tämän kesä lämmöllä ollut merkitystä, mutta harjukset tuntuvat olevan kateissa.

Mayfly

Täytyy käydä joku päivä suunilleen Lamulla/uljualla huristelee, niin tietää suunilleen mistä kysyä mitäkin. Todennäköisesti viikonloppuna käydään Rantsilan kunnan puolella kalassa Hyttikoskella ja Kärsämänojassa.

Suosittelen käymään Hyttikoskella, jos et tungosta kaipaa. Sielä et varmasti joudu ainaskaan riitelemään kenenkään kanssa kalastus reviireistä. Ja kalaakin pusketaan kuulemma koko kesän ajan parin viikonvälein. Istareitahan ne kummiskin vaan on. Mutta harreja ja suurta ahventa on mukava narrata vitosen vehkeillä.
Kyllä ne kalat on Hyttikoskessa nyt kuumuuden takia niissä kovimmissa kuohuissa. Sinne varsinaiseen koskeen värikkään liitsin heittäminen voi olla erittäin antoisaa, varsinkin kun Hyttikoski ei ole kovin suurelta osalta kuohuvaa koskea, niin reviireistä tulee kalat taistelemaan ja loppujen lopuksi isoimmat voittaa ja ne kans jäävät kuohuviin osiin koskesta. Näin olettaisin asian olevan.
Itse keskitin viimeksi kaikki kalastus tunnit hiljempi virtaisimpiin paikkoihin Hyttikoskella ja siitä voikin päätellä miks ei syö. Oli parin päivän sisään Hyttikoskelta vähentynyt vesi reilut 5 cm mitä itse suunilleen katselin.

Tälläst

/May

/May

Venne

Eilinen ilta oltiin hyttikoskella, ja vesi oli todella vähänä. Saalista ei juuri tullut, itse sain muutaman n.10cm ahvenen, ja kaveri 2 alamittaista harjusta, ja yhden n.10cm taimenen. Hyttikoskeltä poikettin vielä lamujoella, ja siellä se vesi vasta vähänä olikin, lamujoella keskityimme lähinnä makkaranpaistoon. On se vaan ...kele, kun ei saada kunnon sateita, että pysyis nuo vedet kalastettavassa kunnossa...!

V