Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

oulunseudun harripaikat

Started by Anonymous, May 04, 2003, 18:10:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mayfly

Taisit käydä koskella samana päivänä, kuin minäkin. Eipä tullut ku pientä ahventa itselläki jällee. Vesi on kyllä tosiaan hyvin vähissä.
Missähän kohti ne taimenet/harrit liikkuvat tänä vuonna. Itsellä oli alamittanen taimen juuri siinä sillan alla nielaissut perhoni, mutta vastanykäisy vetasi vain perhon pikku kaverin suusta. Hyvin huonoja reissuja on vain sattunut tämän kauden aikana.
Kummalta puolen jokea ja sillan ylä- vai alavirran puoleltako, ne harrit ja taimenen se kaveris sai.
Oliko se muuten istaritaimen. tuntuu vaan välillä, että ne ei laita pyynti kokoista siihen koskee yhtään. :). ei ole tullut taimenen taimenta koko koskesta tänä vuonna. Vain harria ja kirjolohta.
Minkä tyypin perhoilla ne kalat tuli.

Itse kävin tänään illalla myös järvellä. Järvitalolla. Veneen kanssa perhostelemassa. Eipä tullu sieltäkää, ku ahventa.
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Venne

Harrit ja tane tuli sillan yläpuolelta siitä ruohosaarekkeen vierestä. Perhona taisi olla joku kellertävä larva. Itselläni kävi samoilla kohdilla joku potkaisemassa, mutta en tiedä mikä.
Seuraavaksi pitänee lähtä koluaan nuo tyrnävän joet, eli
ängeslevä- ja tyrnäväjoki, vaikka tuskin niissäkään yhtään enempää vettä on. Tyrnäväjoesta sain jokuvuosi sitten ihan kivasti harria, mutta viimekesänä en ainuttakaan. Nyt kun oon lomalla, niin joutais kalasteleenkin.

Heh, vissiin joku muukin on näitä juttuja lukenut, kun kävimme ostamassa luvat, niin myyjä ihmetteli, ettäs mikäs buumi nyt on,  kun
hyttikoskelle saa jatkuvasti lupia kirjoitella :)
Ei nuo luvat kyllä pahan hintaiset ole, 11.75e/kausi.

Onko jollain varmaa tietoa hyttikosken istutuksista, eli istuttavatko taimenet ja harjukset poikasina, vai laittavatko pyyntikokoistakin???

Mayfly

Ihimeellistä touhua, ku ei taho kukaan kertoa, minkä kokoista sinne istutetaan. Rantsilan kunnanjohtajakin sössötti vain jotain, kun laitin mailia. hän antoi vain jonkun toisen herran mailin, ja tämä taasen ei vastannut mitään. Sipolan st1 myyjiltäkin kysyin, ja tämä herra sanoi, että ''eipä ne paljoa meille siitä visertele, mitä ne sinne syytävät.''

Harria ne ei taida istuttaa, tuntuis olevan ihan luonnonkantaa.
Ainakin 70 % saaduista rasvaeväisistä on olleet alamittasia, että että,,¨, mutta kyllä olen saanut ihan 50 senttistä taneakin. Yli 40 senttisiä harreja, ehkä yksi.

Viime kesänä Rantsilan istutusmontulla ''louhoksella'' muuan kalastaja herran kanssa Hyttikoskesta jutellessa, hän sanoi, että istuttavat koko kesän ajan 2viikon välein kalaa. Ja tämä herra oli saanut sieltä vain mitallisia taimenia.

hmm. onkohan Unjinazzi käyny tänä vuonna Hyttikoskella.

Missäs muute herra V asustelet.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Venne

Mulle se luvan myyjä sanoi että istuttavat harria ja taimenta, mutta määristä, ja kalojen koosta se ei osannut/halunnut kertoa mitään.

V

...ainiin, asustelen Limingassa...!

Mayfly

Kirjoitit toisessa aiheessa olikohan ängeslevä joesta. Siihenkö syydetty nieriää. ?
Missä se joki muuten on. Mistä sinne pääsee.?

ps: sipolan st ykkösen vierästähän menee se oja ''kurranoja''. Joku hyräytti tuolla irkissä, että ''vieläkö siinä kurranojassa on nieriää.
En sitten tiedä onko .

/May

Venne

Muutama vuosi sitten pistivät tuon ängesleväjoen kalastuskieltoon kun koittivat istuttaa siihen nieriää. Sen jälkeen en ole asiasta kuullut.
Ängesleväjoki laskee temmesjokeen haaransillan kohdilla limingassa. Kun tulet oulustapäin haaralla, niin muutamaa sataa metriä ennen liikenneympyrää tie menee pienen joen/puron yli. se on ängesleväjoki. Itsekkään en ole hirveästi ängeslevää kolunnut, joten paikoista ei ole sen kummenpaa tietoa, kyselinkin tuolla toisessa aiheessa olisiko jollain tietoa ängeslevän nykyisestä kalatilanteesta ja paikoista. Pitää ruveta ottaan selvää asiasta, ilmoittelen tänne kunhan saan selville.

Työkavrilta kuulin kerran tuosta kurranojasta, olivat kuulemma saaneet harjusta siitä, mutta nieriästä ei kyllä kaveri mitään puhunut.
Kerran seurailin tuota ojaa jollekkin pienelle järvelle asti, mutta silloin tuo oja näytti niin vähä vetiseltä että ei tullut siimoja liotettua.
Vois joskus käydä uudestaan kokeileen...!

Venne

Mayfly

Tuttava möläytti siitä ojasta, että se on Tyrnävänjoki, siis siitä ängeslevästä. Aika paha lähtä kokeilee, edes tuonne, kun ei ole mitään tietoa, mistä päin koko jokea olisi kalaa. Pitäs tietää edes jokin koski ja sitten vielä reitti sinne. Tämän vuojen puolella vois käydä vaikka sieläkin vispaamassa.
Mistäköhän kohti ovat nieriää jokee puskeneet, onko tietoo. ?

Mistä päin kurranojaa niitä harreja on saatu. Sillan ylä- vai alavirran puolelta.

/May

/May

Mayfly

Olikos tuossa ängeslevässä muuten harreja?

/May

Venne

Muistaakseni sillan yläpuolelta niitä olivat niitä harreja saaneet kurranojasta.

Tuttavasi on kyllä ollut väärässä, ängesleväjoki se on. Muistan kun silloin joitain vuosia sitten oli paikallisessa lehdessä kuva kun istuttivat nieriää ängeskevään jonkun sillan luota, mutta tuota siltaa en ole onnistunut paikallistamaan. Pitänee ottaa kartta käteen ja ruveta tsiigaileen. Ängeslevän harreista ei ole tietoa, niin kuin ei juuri muustakaan. Ihme että vaikka olen kohta 30v asustellut muutaman kilometrin päässä tuosta joesta, niin ikinä en ole kalassa siinä käynyt. kaikki muut normaalia rapakkoa isommat vedet olen kyllä ronkkinut. Nyt kartan kimppuun...!

Venne

Äimistelin tuossa karttaa, ja hokasin että ängesleväjoelle pääsee näköjään kohtuu hyvin autolla myös joen yläjuoksulle.
Pitänee tässä joku ilta käydä vähän ajelemassa ja katselemassa paikkoja.
Samalla voisi tietenkin käydä kokeilemassa tyrnäväjoella.

V

Mayfly

Tuus käymää tuolla kalassa.net chatin puolella. Siellä vois porista paljoa paremmin.

/May

Mayfly

Kävin nyt tänään illalla 19:30-22:00 Hyttikoskella. Tuli niistä kovimmista kuohuista 10-15 senttinen taimen ja kolme 15-25 harria. illalla tuo syönti näköjään heittäytyy aivan erilaiseksi. tuli myös kahden harrin karkuutus, toinen oli jo sitten mitallinen.

Viikonloppuna taasen uudestaan.

/May

/May

Venne

Tänään olis tarkoitus iltasella mennä sinne suunnalle kalasteleen, en vielä tiedä menemmekö lamulle vai hyttikoskelle. Minkäslainen vesitilanne oli?

Mayfly

Vesi oli kylläkin melko vähissä.
hmm. Käykää päivällä Lamulla ja illalla Hyttikoskella. Pitäisikö minunkin jopa käydä tänään Hyttikoskella.
Alkuillasta näkyi juuri sillan alla joitakin tuikkeja, larvoja ei minkään väristä hyväksyny, pinturia en kehannu vaihtaa.
Kuumina päivinä ne kalat haalautuu noihin kovimpiin kuohuihin ja koskenniskalle. jos koskella käytte kannattaa tsekata myös se niska-alue, jos sieltä löytys mahdollisesti vähän isompaa kalaa. Viimeksi, kun kävin niskalla joku kala siellä pienempiä jahtaili. En sitten tiedä mikä kala olisi ollut.

/May

/May

Venne

Kyllä minä sitä niskaakin ronkin varmaan tunteroisen, mutta ei tapahtumia. Iltasella joskus klo18 jälkeen ollan lähdössä, luultavasti mennään ensin hyttikoskelle, ja jatketaan sieltä lamulle jos kalaa ei rupea tulemaan. Viimeksi kun käytiin niin joku isompi kala pintoi n.20-30m niskasta ylöspäin, mutta ei sinne perholla yltänyt, ja virvelikin oli auton peräkontissa siellä parkkipaikalla.

V

Venne

Joo-o, käytiin eilen illalla hyttikoskella. Perholla en saanut muutakuin 2 särkeä, mutta koneongella sain pari pientä ahventa. Sen jälkeen singahdettiin lamujoelle, ja oikeastaan ainut tapahtuma oli kaverilla joka karkuutti kirren? Omituista lamulla oli se että ahvenet joita tulee yleensä haitalle asti olivat liuenneet jonnekkin, ei ensimmäistäkään ahventa koko yönä???
Liekkö ollut taas ollut miehissä vika, vai...?
Noh, tästä emme lannistu, viikonpäästä uusiksi...!

V

Mayfly

ihmeellistä kyllä ettei teillä syönyt.

Käytiin serkun kanssa nyt viikonloppuna 9 ja 10 päivä Hyttikoskella.
9 päivä oltiin telttailemassa koskella aamusta iltaan. saldo 6 harria ja taimen, serkku sai 3 harria. yksi harreistani oli mitallinen juuri 30 senttinen ja taimen oli taasen sitä 15-20 luokkaa. Muutama harri karkasikin juuri ennen vapautusta.
10 päivä käytiin illalla muutaman tunnin reissulla. saldo 2 harria joista kumpikin juuri 30 senttisiä ja serkulla 25 senttinen taimen ja pieni harri.
Viikolla tai viimeistään viikonloppuna taasen uudestaan.

Käykääs vielä kelta/oliivine larvoinee kokeillee juuri siitä sillan ylävirran puolelta kahden ruohosaarekkeen välisestä kovasta virrasta. myös siitä toki 20 metriä ala virtaan ja ylävirtaan aivan niskalle asti, jonne nämä kovimmat virrat ulottuvat. Kyllä on kumma jos ei tuu.

/May

/May

Venne

No johan on ...kele, täytyy olla miehissä vika kun kalaa ei tule...! =)

V

Mayfly

jututin erästä kalastaja vaaria Hyttikoskella 9 päivä. kerto, että ne olivat juhannuksena istuttanut koskeen, sellasta 1-3 kilosta taimenta ja tämä herra oli niitä useamman saanut, suurin 2,5 kg.

Ilmeisesti laittavat joka vuosi ainaski kerran pyyntikokoistakin. Hankala päätellä mitään, kun joka vuosi ne muuttavat istutus strategiotaan. Viime vuona laittaovat pyynti kokosta kirree ja sitä aiemmin tanee ja tänä vuonna laittavat pientä tanee ja kerran vuojesa laittovat suurtakin.

höh. no kummiskin, kyllä sinne vähintään kerran pusketaan pyyntikokoistakin joka vuosi.

/May

/May

Venne

Onkos Mayfly käynyt hyttikoskella lähipäivinä, jos olet, niin onko vesi vielä yhtä alhaalla kuin pariviikkoa sitten?
Lauantaiksi sain kaverin mukaan ja olisi tarkoitus taas käväistä hyttikoskella ennen kuin lamulle singahdetaan.

V

Anonymous

Asun ite tässä Ängeslevän vieressä ja aattelin et pystyykö siel virvelil nakkeleen? En omista perho vehkeitä ja kalastanut olen vuoden verran.

Venne

Kyllähän ängeslevässä pystyy nakkeleen, kun katselee vaan sellaisen paikan mistä pääsee sen helvetillisen rantapöheikön läpi. Alajuoksu on ainakin aivan mahdoton kalastaa muualta kuin siltojen kupeesta, mutta yläjuoksulla kuulemma olis paremmat mahdollisuudet. Pitäis vielä tälle syksyä käväistä tuolla yläjuoksulla ronkkimassa kunhan vaan ehtis/viitsis jossain välissä.

Hecto

Mä sain just tossa muutama tunti sitten oulujoesta tosta aika läheltä muhosta jotain 1,2kg harrin.
Vetouistelu hommissa ja perässä oli sillä hetkellä joonaksen pieni vaappu.. :)

Mayfly

Venne, ei ole paljolti ollut mahiksia käydä netissä, ku kone otti muutaman viikon loparit. No sekin homma jo pikku hiljaa hanskassa.

Hyttikoskella olen nyt todella paljon käynyt. harreja tullut jo varmaan puoli sataa. jopa luontaritkin napsineet osittain. Iso taimenkin on kerran jo ehtinyt karata. ja ainiin. nuorempi serkkupoika oli sattunut paikalle, kun eräs muuan perhokalastaja sai 52 senttisen emo taimenen. Vanhemman serkkupojan kanssa oltiin koko viikonloppu telttailemassa koskella. (siis muutama viikko sitten). Aamulla nousin aikasin ja sillon sain nämä 37 ja 38 senttiset luonnon harrit. Aika harvinainen näky Hyttikoskella, mutta silti joka vuotinen. Mitä olen tämän vuoden kalapäiväkirjaa selaillut ovat harrit olleet keskimäärin 27 senttisiä.

Ne ovat vissiiin puskeneet viime viikon alusta kalaa taas koskeen. Viime viikonloppuna tuli pintaperholla paljon pientä taimenta ja jokunen harri, puhumattakaan sitten siitä monta niitä karkasi. Siellä oli sitten vielä sellanen kyltti jossa luki, jotain-> kalastus kielto 27.8 - 3.9.
Viime viikonloppuna oli harrit keskimäärin isompia, kuin koskaan tänä vuonna muulloin. Tuli vain yksi alamittanen ja sekin 29 senttinen, loput oli 32-36. muutama komea noin 40 senttinen harreja rypisteli irti.

Nyt lähen Hyttikoskelle ja illalla taasen raportoin.

Sellasta

/May

/May

Venne

Itsellä on ollut parinviikon tauko kalastuksessa, kun auto hajosi, ja avovaimo ei ole omaansa luovuttanut minulle harrastuskäyttöön. Noh, nyt on pirssi taas iskussa, ja viikonloppuna olis tarkoitus taas jonnekkin päin suunnistaa. Ajattelin että jos ensin singahtas tyrnäväjoelle, ja jos sieltä ei rupea tulemaan, niin sitten hyttikoskelle/lamujoelle...!
Onkos hyttikoskella vesi vielä yhtä alhaalla kuin muutamaviikko sitten?

V

Mayfly

Joo vesi matalalla. hyvin matalla?. Mutta kalaa tulee sitäkin paremmin.

Kyllä nyt on pakko lähteä jo koskelle viimestään zau

/May

Mayfly

Jep, koskella kävin ja takasin tulin. Vesi oli viime viikonlopusta noin puol metriä noussut, mutta ei silti erityisen korkealla, koska viime viikonloppuna oli tosi matalaa. Siis illalla noin klo: 20:00 ja pitkästä aikaa tuli se tyhjäkin reissu. Pinturista tietenki karkas ne muuutamat harrit ja muutama tane, mutta ylös asti ei tullu ees niitä särkiä ja salakoita, eikä ahveniakaan.
Jos nyt lähipäivinä ilmat pysyy pilvettöminä ja aurinkoisina kannattaa Hyttikoskella pintaperhostella keskipäivällä, koska se on hauskaa ja hyvin tuloksellista. illallakin syö, mutta paska mäihä, ku ei enää nää millon se syö. Tänäänki näin vain yhen tärpin ja loput yritin tartuttaa ihan sokkona.
Jos koskella käyt kokeiles pinturia siitä keskeltä jokea kahden ruohosaarekkeen välisestä kovasta kuohusta joitakin kymmeniä metrejä ylös, jossa on se kosken rauhallisin pätkä. siitä tulee. taimenta, että harri. Sekä siitä vielä niskalle päin mentäessä, niskan ensimmäisten kovien kuohujen jälkeinen tyynempi pleissi. Mutta toi ensimmäinen oli parempi.

Käys ziikailee.

/May

/May

Mayfly

Huomenna taasen Hyttikoski kiikarissa, luulenpa, että vesi on taas hieman laskenut.

/May

/May

Venne

Eilen oltiin hyttikoskella klo.16-20.30 välinen aika. Vesi oli melko vähänä, mutta ei se kaloja tuntunut haittaavan. Kalat tuntuivat olevan kohtuu hyvin syönnillään, mutta ainoastaan alamittaiset...!
Sillan yläpuolelta tuli ainoastaan n.20cm:m mittaisia taimenia (paljon), tuntui että harjus söi paremmin sillan alapuolella. Tapahtumia riitti ihan kiitettävästi, mutta ainoastaan yksi harri päätyi kassiin (n.33cm). Pitää kokeilla jos viikolla ehtis käydä uudestaan.

...niin, meinasi unohtua, sain sieltä mutkasta aivan järjettömän kokoisen särjen. Mittaa tällä oli 35cm, ja läski kuin mikä. Kun tuo pamahti kiinni, niin ajattelin että nyt tulee vähän isompi harri, mutta... =(  

Mayfly

heh, nuo suursärjet ovat lyöneet monesti Hyttikoskella myös minulta sydämen kurkkuun. Loppujen lopuksi välillä iso särki on kiva vastus.

Kuis pitkästi suunilleen sillasta alas täytyy harppoa, että harrin saan. Ilmeisesti pintaperholla vai.?

/May

/May