Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Eläinrääkkäystä, sanovat...

Started by Royal Trude, May 13, 2003, 22:44:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teppo.P

Dj mummo:" Itse en ole c&r kalastaja. Ymmärrän kyllä, jos kalaa on tarpeeksi, niin sen päästää takaisin. Mutta 100% c&r kalastajia en ymmärrä, se on minun mielestä kalojen kiusaamista. Itse tapan suurimman osan kaloista."

Kyllä se ymmärrys tulee sitten ajan myötä. 100% c&r miehet ovat useimmiten niitä kavereita, jotka kalastavat ainoastaan vesistöillä jonka kalakanta koostuu täysin luonnon kantaisista kalalajeista. C&r kalastuksella pyritään ehkäisemään sitä , että juuri niistä vesistöistä ei tulisikaan " istari bordelleita". Ymmärrän täysin, ettei ymmärrystä asiaan kaikilta vielä löydy. Uskompa, että muutaman vuoden päästä sinullakin "Dj mummo" on huomattavasti erilaisempi käsitys asiasta. Lue tämä koko keskustelu ketju alusta loppuun ja mieti esimerkiksi taimenen asemaa nyky suomen veisistöissä ja sitä miten asema muuttuisi jos joka ikinen kalastaja ottaisi syötäväksi kaikki saamansa taimenet. Asia saattaa olla suoralta kädeltä vähän liian iso kakku pureskeltavaksi, mutta ajan myötä, ehkä käsitys sinunkin osaltasi "aikuistuu".    

Dj mummo:"Kaikki yli 1 kiloset tulee tapettua ja syötyä, mutta en käykään lupalammikoilla, jos kävisin, niin käyttäisin jokaisen sekunnin luvasta kalastukseen, siitä välittämättä kuinka monta kalaa oisin saanut. Tämä oli minun oma mielipiteeni ja vain mielipide! "

Tämän voisi hyvinkin ymmärtää, että et välitä tippaakaan kalakantojen tilasta saati tulevaisuudesta. "Otetaan kaikki mitä irti saahaan, onhan myö luvat maksettu" miehiä valitettavasti näyttää täältäkin löytyvän. Toivottavasti mielipiteesi ja käsityksesi kalastuksesta muuttu ajan/iän myötä.

Royal Trude

Dj mummo:" Itse en ole c&r kalastaja. Ymmärrän kyllä, jos kalaa on tarpeeksi, niin sen päästää takaisin. Mutta 100% c&r kalastajia en ymmärrä, se on minun mielestä kalojen kiusaamista. Itse tapan suurimman osan kaloista."

Kyllä se ymmärrys tulee sitten ajan myötä. 100% c&r miehet ovat useimmiten niitä kavereita, jotka kalastavat ainoastaan vesistöillä jonka kalakanta koostuu täysin luonnon kantaisista kalalajeista.

Noniinpä....

Osa tällaisista 100% C&R-kalastajista on myös niitä jotka kalastavat kalastamisen ilosta.

Esimerkkinä kalalle allergiset.

Onko siinä jotain väärää tai halveksittavaa?

Pitääkö kala-allegikon nyt sitten maineensa pelastaakseen tappaa kala ja heittää se pusikkoon tai viedä naapurin muijalle?

Virkistyksekseen kaikki kalastavat, joku vaan ei halua tai voi syödä kalaa...
kiusaaminen on kyllä väärä otsikko tälle aiheelle, sillä papin huitasu ei synninpäästöä nykyaikana tuo kellekään.
Fly fishermen have longer rods.

Mepps

Noissa Teppo.P:n sanoissa on kyllä järkeäkin. Ei voi mitenkään odottaa, että kaikki 10-14-vuotiaat (joihin siis itsekkin lukeudun) olisivat C&R:n-kalastajien kannalla. Koska kokemusta ei luonnollisestikkaan ole välttämättä läheskään niin paljoa kuin esimerkiksi 25-vuotiaalla kalamiehellä. Kalaa on siis syötävä ja esiteltäväkin muille kotona tai muualla. Mutta toivotaan, että heilläkin kannat muuttuvat. Vai ajatelkaapas seuraavaa:
Joen taimenkanta koostuu pelkästään istaritintinteistä. Joesta narraa kaloja n. 3000 kalastajaa vuodessa. Jokainen ottaa kotiinsa 3 kalaa. Lisäksi sama kalastaja voi käydä joella kalassa jopa yli kymmenen kertaa vuodessa. Hmm... Lyhyen päässälaskun tuloksena sain n. 90 000 kotiin raahattua taimenta. Montako vuotta joki kestää tälläistä teurastusta? 1? 2? Ei edes yhtä kokonaista? Siispä luonnontaimenten mahdollisuus senkun harvinaistuu. Mutta ei tässä mitään. Tottahan toki kalan tai kaksi saa kotiinsakin herkuksi viedä, mutta rajansa kaikella.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Mutu

Mielestäni liiallinen c&r on turhaa kalojen rääkkäystä. Itse jos saan kalaa, päästän tietysti alamittaiset pois. Ne kalat otan, jotka katson tulevan ruoaksi. Kun kaloja on tarpeeksi, on aika syödä eväitä. Sitten pois.

Joku mainitsi, että pyydyspuolella ei voi c & r:ää harrastaa. Voipas. Otetaan esimerkki: kalastaja pyytää käväällä ahvenia katiskalla ja päästää kaikki saamansa kalat takaisin. Kalastaja pyytää uudelleen ja päästää taas kaikki takaisin. Katiskapyytäja voi kokea samalla tavalla onnistumisen iloa saaliin saamisesta kuin perhokalastaja. Mutta onko tämän katiskakalastajan toimissa järkeä? Samalla tavalla c&r-perhokalastaja veivaa kaloja edestakaisin haavin ja veden välillä. Ei mitään järkeä.

Samalla tavalla voisi metsästäjällä olla pyyntikeinona esimerkiksi joku pitkävartinen haavi, lasso tms. Näillä pyyntivälineillä saisi linnun kiinni elävänä ja voisi sen vapauttaa - ja taas seuraavalla viikolla taas pyytää kiinni.
Olisiko nautinnollista? Vai rääkkäystä?

Jos perhokalastaja taimen- ja harjuskantoja todella haluaa suojella, hän ei mene ollenkaan kalastamaan taimenia ja harjuksia - kalojen rääkkäys ei kalakantoja paranna.  

Suomessa on paljon hienoja kalalajeja, joita voi kalastaa kantojen vaarantumatta. Ja kalastaa voi myös muilla kuin perhovälineillä.

Taimen on hieno ja vaativa kalastettava, mutta nostettu liikaa jalustalle. Kalastus on hieno harrastus, kaikenlainen ja kaikkien kalalajien kalastus.

Mayfly

Mutu kirjoitti:
Samalla tavalla voisi metsästäjällä olla pyyntikeinona esimerkiksi joku pitkävartinen haavi, lasso tms. Näillä pyyntivälineillä saisi linnun kiinni elävänä ja voisi sen vapauttaa - ja taas seuraavalla viikolla taas pyytää kiinni.
Olisiko nautinnollista? Vai rääkkäystä?

Sanoisin, että tuollanen harrastus olisi erittäin nautinnollista. Olisi vaan välineet, joilla mahdollisuus saada lintu langan päähän, niin ainaskin kokeilisin.

Mutu kirjoitti:

Jos perhokalastaja taimen- ja harjuskantoja todella haluaa suojella, hän ei mene ollenkaan kalastamaan taimenia ja harjuksia - kalojen rääkkäys ei kalakantoja paranna

Eihän se mitään paranna, mutta entäpäs jos haluaa kalastaa, että säästää kalakantoja. ???

Jos kaikki suomen kalastajat kalastaisivat tuommosella aatteella, kuin esim: sinä, olisi kannat hiipumassa pikku hiljaa miinuksen puolelle. Joten ole onnellinen, että meitä c&r kalastajiakin on suomessa, tiedä, vaikka joku päivä saat taimenen, jonka minä olen joskus päästänyt takaisin virtaan.

En edes jaksa, enää kommentoida muille/yhtä kuin sinullekkaan, mitään c&r:stä, sillä ette tunnu tajuavan sen aatetta ja tärkeyttä, ette sitten millään.

''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Anonymous

Koko ketjun luettuani huomaan, että tuntuu olevan yhtä lailla ongelmia c & r puolustajilla kuin myös niillä, jotka haluavat viedä kaikki kalat kotiin.

Molemmista osapuolista löytyy mustat lampaat, myös normaalien käytöstapojen suhteen. Hyvä kalapaikka voidaan tuhota helposti "minä olen kuningas" -asenteella: kyseessä voi olla tyyppi, joka vähät välittää toisista joilla, ottaa kaikki kalat ruokakaloiksi (alimittaiset, rauhoitetut ja yli luvan lupaaman määrän), tai sitten repostelee juuri saamallaan c & r kalallaan kaverin kameralle pyörittelemällä sitä vahingossa hiekassa ja kaikkien kömmähdysten jälkeen vapauttamalla sen koskeen kuolemaan.

Monenmoista näkee kierrellessään kalastamassa Suomen jokia. Kaikentyyppiset kalamiehet tulisivat hyvin toimeen keskenään ja joet pysyisivät paremmassa kunnossa, mikäli jokainen henkilökohtaisesti malttaisi katsella maailmaa omaa nenäänsä pidemmälle. Tällöin c & r ja ruokakaloja kalastavat voisivat olla joella sulassa sovussa.

En väitä olevani erehtymätön, enkä myöskään kaikkitietävä. Yritän kuitenkin nauttia kalastuksesta, luonnosta ja pitää mielessä kohtuuden. Otan silloin tällöin ruokakalan, mutta en yli oman tarpeen. Rauhoitetut ja alimittaiset kalat päästän mahdollisimman varovaisesti takaisin.

Mutu

Mayfly kirjoitti:
Eihän se mitään paranna, mutta entäpäs jos haluaa kalastaa, että säästää kalakantoja.

Vastaus:
Voi kalastaa muita kalalajeja.
Olen havainnut perhokalastajissa tiettyä elitismiä: kaikkia saalislajeja ei kunnioiteta, esimerkiksi haukia potkitaan pitki rantoja. Surullista.

Mayfly kirjoitti:
Jos kaikki suomen kalastajat kalastaisivat tuommosella aatteella, kuin esim: sinä, olisi kannat hiipumassa pikku hiljaa miinuksen puolelle. Joten ole onnellinen, että meitä c&r kalastajiakin on suomessa, tiedä, vaikka joku päivä saat taimenen, jonka minä olen joskus päästänyt takaisin virtaan.

Vastaus:
En ole kalojen vapauttamista vastaan, päinvastoin. On hienoa että kaloja mielummin vapautetaan kuin teurastetaan mielin määrin. Mielelläni vapautan reilustikin mitantäyttävän kalan, jos katson kalan olevan enemmän hyödyksi joessa kuin padassa.

Mayfly kirjoitti:
En edes jaksa, enää kommentoida muille/yhtä kuin sinullekkaan, mitään c&r:stä, sillä ette tunnu tajuavan sen aatetta ja tärkeyttä, ette sitten millään.

Mielestäni ymmärrän kalojen vapauttamisesta erittäin paljon. Turhaa kalojen pyytämis-vapauttamis -ruljanssia en hyväksy.

Olen kalastanut perholla yli 20 vuotta ja yleensä kalastanut 25 vuotta.

Mayfly

Ahas, eli Mutu ei olekkaan yhtä julmasydämminen kaloille, kuin Macca.

Kirjoitit:
Voi kalastaa muita kalalajeja.
Olen havainnut perhokalastajissa tiettyä elitismiä: kaikkia saalislajeja ei kunnioiteta, esimerkiksi haukia potkitaan pitki rantoja. Surullista.

Toki surullista. Mutta ei hauet, ahvenet yms, aina riitä, niin kuin minullekkaan. Siksipä kalastankin muita lohensukuisia kaloja. Sitä en tosin kyllä ymmärrä, että sinä et ymmärrä, sitä jos joku haluaa kalastaa uhanalaista taimenta ja vielä päästää se takaisin. Siinä o sitä, jos jokin muu ei riitä tai jos on jollakin mahdollisuus päästä kalastamaan taimenta, niin en usko, että se kieltäytyy.

kirjoitit:
En ole kalojen vapauttamista vastaan, päinvastoin. On hienoa että kaloja mielummin vapautetaan kuin teurastetaan mielin määrin. Mielelläni vapautan reilustikin mitantäyttävän kalan, jos katson kalan olevan enemmän hyödyksi joessa kuin padassa.

Hyvä näin.

kirjoitit:
Olen kalastanut perholla yli 20 vuotta ja yleensä kalastanut 25 vuotta

No oho!. Kylläpä se katsoo taas asiaa, erityisen paljon. Jos mielestäsi katsoo, niin mikset kysy väittelykumppanilta samaa.   ;)

''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Selenius

En oikeasti voi kuin ihmetellä c&r vastaisuutta vapaKALASTAJIEN keskuudessa. Jos saan hyvän kalan, ja vapautan sen voi joku toinen saada saman kalan ja saman nautinnon. Kala kuitenkin yli 90% selviää oikein suoritetusta vapautuksesta täysin vahingoittumattomana.

Vapakalastus on nykypäivänä kuitenkin suurimmalle osalle kalastajista vain tapa nauttia luonnosta ja päästä eroon arjesta, elanto ja ruoka hankitaan kuitenkin ihan muualta (vrt. keräily-yhteiskunta).

Toki itsekkin (toistaiseksi) tapan osan saaliista, mutta vain ne kalat jotka mielelläni vien itselleni ruokakaloiksi ja jotka pyrin käyttämään niin nopeasti, ettei tarvitse kaloja pakastaa (pl. isommat kirkkaat lohet). Tämä tarkoittaa esim hauen kohdalla yli 95% c&r kalastusta. Ja keneltä se on pois jos saamistani hauista vaikkapa 3 kalaa kaudessa kuolee ne vapautettuani, kuitenkin vastaavasti yli 40 jatkaa vetistä vaellusta.

Jokainen (varsinkin iso) vapautettu kala tukee ja oikaisee nykyisin kovin kieroutunutta kalakannan koostumusta. Toivottavasti jatkaa myös sukuaan ja näin tarjoaa parhaan mahdollisen geeniperimän jotta lapsenlapsenikin voisivat nauttia kunnollisten kokoisten kalojen kalastuksesta Suomessa, ilman turhaa matkustelua Ruotsiin tai Kanadaan...

Huh, helpotti.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Teppo.P

Mutu:"Voi kalastaa muita kalalajeja.
Olen havainnut perhokalastajissa tiettyä elitismiä: kaikkia saalislajeja ei kunnioiteta, esimerkiksi haukia potkitaan pitki rantoja. Surullista."

Aika rankalla kädellä yleistät. Haukia potkitaan kyllä rannalle virveli miestenkin puolella. Itse en ole havainnut  moista eri kalalajien "halveksuntaa" perhokalastajien puolella sen enempää kuin virba miesten puolella. Itse olen siirtänyt suuren osan kalastustani myös järville (vähentääkseni painetta koskikalastus kohtelta omalta osaltani). Kalastan "jalokalojen" lisäksi haukea,säynävää,toutainta ja treeni mielessä myös särkeä,salakka ja ahventa. Järvilläkin harrastan valikoivaa kalastusta, aivan kuten virta vesillä. Siika on yksi loistavimmista kohteista järvillä kalastettaessa, eli sitäkään ei tule unohtaa (haastetta riittää paatuneemmallekkin taimenen perhokalastajalle).  

Mutu:"En ole kalojen vapauttamista vastaan, päinvastoin. On hienoa että kaloja mielummin vapautetaan kuin teurastetaan mielin määrin. Mielelläni vapautan reilustikin mitantäyttävän kalan, jos katson kalan olevan enemmän hyödyksi joessa kuin padassa."

Tuleehan sieltä järki puhettakin. Itse toimin hyvin pitkälti samoin perustein. Ymmärrän silti täysin absoluuttisenkin c&r pyynnin ja itsekkin harrastan sitä tilanteen vaatiessa (AINA luonnon taimenen kohdalla).

Mutu:"Mielestäni ymmärrän kalojen vapauttamisesta erittäin paljon. Turhaa kalojen pyytämis-vapauttamis -ruljanssia en hyväksy."

Siinäpä se, mikä on turhaa mikä ei, aika häilyvä käsite. C&k toimintaa voi pitää aivan yhtä turhana/tarpeettomana kuin c&r pyytämistä, koska nykyään ravinnon hankinta ei ole järkevä peruste vapakalastukselle. Kuten c&k:ssa myös c&r:ssä on oltava rajansa, ei kaloja saa pyytää mielin määrin vaikka ne vapauttaisikin takaisin. Eli rajat on vedettävä myös c&r pyyntiin.    

Mutu:"Olen kalastanut perholla yli 20 vuotta ja yleensä kalastanut 25 vuotta."

Miten tämä liittyy asiaan

Yhdyn yllä olevaan Seleniuksen tilitykseen.

Salmo

Itse menettelen samalla lailla kuin Selenius. Hauen kohdalla tosin tulee usein tilanteita, jolloin uistin menee syvälle kiduksiin tms., jolloin irrottaminen pitenee ja kala vahingoittuu. Tällöin tietysti on parempi tappaa kala kuin päästää se vapaaksi. Siis jos hauki on pahasti vahingoittunut. Eli valkoivia kalastajia ollaan...

QuoteJoku mainitsi, että pyydyspuolella ei voi c & r:ää harrastaa. Voipas. Otetaan esimerkki: kalastaja pyytää käväällä ahvenia katiskalla ja päästää kaikki saamansa kalat takaisin. Kalastaja pyytää uudelleen ja päästää taas kaikki takaisin. Katiskapyytäja voi kokea samalla tavalla onnistumisen iloa saaliin saamisesta kuin perhokalastaja. Mutta onko tämän katiskakalastajan toimissa järkeä? Samalla tavalla c&r-perhokalastaja veivaa kaloja edestakaisin haavin ja veden välillä. Ei mitään järkeä.

Niinkuin jo aiemmin on sanottu, passiivista pyydyskalastusta ja perhokalastusta on aivan turha verrata keskenään. Perhokalastuksessa kalaan saa suoran kontaktin jne. jne. En jaksa selittää... niin monesti jo sanottu.

Mepps

En oikeastaan ole varma onkos tästä enää mitään järkeä väitellä, mutta jostain syystä tuli hirveä hinku vähän kommentoida ja suoristella asioita. Eli... Tiedotettakoon, että mikäli satutte saamaan, minkä suuhun tms. osaan viiltäytynyt haava, on kyllä lähes 100 kertaa järkevämpää ottaa kala kuin heittä se kitumaan vesiin hetkeksi, minkä jälkeen se vajoaisi pohjaan ja mätänisi siellä mikä ei ainakaan positiivinen asia olisi. Katsokaa hyvät ihmiset vaikka täältä internetistä hauenvalmistusreseptejä, jos ei taidot kerta ole hallinnassa. Mutta vieläkään en ymmärrä minkä kumman takia Mokka ja kumppanit eivät pysty käsittämään sitä, että me C&R-kalastajat vapautamme kaloja takaisin. Monesti näkee esimerkiksi taimenen kyljessä lokin tms. linnun nokan jäljen. Silti kala elelee vielä mukavan pituisen ajan. Kun taas jos kala vapautetaan vedessä märillä käsillä ja mieluusti vielä varovaisesti pihdeillä tms. on lähes 100% varmaa, että kala selviää tästä "operaatiosta" naarmuitta. Enkä edelleenkään yritä mitä vihakierrettä aloittaa vaan kysyin vain kysymyksen mikä tätä threadia lukiessa on selvinnyt varsin yleiseksi päänvaivaksi.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Royal Trude

"
http://www.sey.fi/arkisto/viehekalastus.html

Kala ei ole leikkikalu

Suomen Eläinsuojeluyhdistys SEY on huolestunut virkistyskalastajien keskuudessa yleistyvästä tavasta kohdella kaloja kuin leikkikaluja. Yhdistys ei hyväksy sitä, että kalan saamisesta koukkuun ja ylös on tehty itsetarkoitus, jossa saalis on alun perinkin tarkoitus vain vapauttaa takaisin veteen käsittelyn jälkeen.
"

Jospa tuohon alkuperäiseen vielä palaisi... olisipa hyvä jos porukka lukisi myös tuon

http://www.luontoliitto.fi/taimen/html/artik_1.html

ja pysähtyisi ajattelemaan.
Fly fishermen have longer rods.

l0hi

oma mielipiteeni on pääosin se, että koko c&r kalastus on älyvapaa keksintö koska miksi pitää väsyttää kala ryydyksiin vain sen takia, että saa koukuttaa kalan ja sitten vapauttaa sen takaisin?! Jos kalaa ei ole aikomustakaan ottaa, vaan hupikalastelee ja väsyttelee niitä omaksi ilokseen niin miksi sitten pitää edes niillä vavoilla siellä vetten äärillä sohia?

C&R-kalastuksessa on selvästi kyse elämyksien tavoittelusta kalavesillä, eikä ainakaan mun mielestä kalojen tahaton rääkkääminen.

Tietysti kalaa väsytetään sen verran, että sen saa ylös ja sen pääsee vapauttamaan, ei kukaan vedä 2kilon siimalla sukkana 20kg haukea, vaikka olisi "pyydä ja pamputa"-kalastaja.

Mielestäni jokaisella on oikeus kalastaa vesien äärellä kunhan sen tekee toisia kalamiehiä kunnioittaen ja lakia tietysti, en ole löytänyt laista pykälää, joka kieltäisi C&R-kalastuksen.

Ja vielä, onko järkeä koukuttaa kala, että sen pääsee pamputtamaan hengiltä?

l0hi

Miksi metsästäjät eivät ammu esim. metsoihin tainnutus tai nukutusnuolia ja sen jälkeen herättelevät niitä sitten ja yrittävät virkistää niitä ja päästävät ne takaisin luontoon "ylpeinä"? Tai kiinnitä jänisten häntiin lappuja joista selviää kuinka arvokas tuo jänis on tai minkälaisen palkinnon sillä voittaa? Mä ainakin hankin virkistykseni jotenkin muulla tavoin kuin kalastamalla kalaa sen takia, että voi päästää sen kalan pyörryksissä takaisin omaan elementtiinsä.

Minusta kalastus ja metsästys eivät ole verrattavissa toisiinsa tuolla tavalla, toivottavasti sen itsekkin ymmärrät.

Jos sä haet elämykset jostain muualta, niin anna C&R-kalastajien hakea se kalastamalla ja päästämällä mahdollisen saaliinsa vapaaksi.

Kuullostaa siltä, että sa saat virkistyksen pamputtamalla kalan, jos et siitä kun päästät sen?

l0hi

Minun mielestä C&R kalastus on sairasta. Eikai sitä kannata lähteä kaloja kiusaamaan jos ei ole aikomustakaan ottaa mitään pannulle. On se paljon hauskempaa viedä kala kotiin ja tehdä siitä hyvää ruokaa itselle ja kavereille kun näyttää valokuvaa. Ja metsästystä ja kalastusta voi aivan hyvin verrata. Miksi muka ei voisi? Molemmissa täytyy saalista etsiä. Ja sitten kun sen löytää se pitää jallittaa. Metsästyksessä pitää etsiä ampuma rako ja kalastuksessa se pitää saada koukkuun ja väsytettyä. Se on minusta nyt aivan sama saako sitä 10kg kirren vain metson tms. Kyllä siinä on väkisinkin ylpeä itsestään, vai? Minä en päästä koskaan kalaa takaisin. No alamittaiset jne. on nyt toinen asia. Jos en itse syö niin kyllä se aina sukulaisille maistuu tai sitten koiralle. Eli lyhyesti. Minun mielestä se mitä saadaa se otetaan.  :)
Joidenkin mielestä kannattaa lähteä kalastamaan, vaikka ei ottaisi kalaa pannulle ja onneksi he voivat sen tehdä, koska se ei ole kiellettyä.

En mä ainakaan ota valokuvaa kavereita varten vaan ihan muistoksi, ei melkein mitään mun kaloista ottamia kuvia ole kukaan muu edes nähnyt, vaan ne on laatikossa vaikka sitten muistuksi 50vuoden päästä.En mä ainakaan muista 50vuoden päästä, mitä hauskaa oli syödä isoa haukea, jos ei siitä oo kuvaa.

redondo

Sitten on lisäksi näitä aatelisia-hienoja-perhomiehiä jotka kalastelevat tämmösissä pikkupuroissa taimenia (20cm) ja päästelevät niitä sitten pois vaikka alueella hyvin tiedetään, että purossa on lastentarha.

- J -

Anonymous

Missäpäin tällaisia aatelisia-hienoja-perhomiehiä on ?
Ja mistä tiedät että ne tuon kokoisia heittelee takaisin tai yleensäkin saa saaliiksi ?
Mistä tiedät että joessa on lastentarha ?

Perustele nyt tekstisi jotenkin.

jokuk80

Jos aikoo kalastaa niin ne kalat pitäis syödä , kiiskit voi heittää takaisin, ja sitten kun on tarpeeksi lopettaa kalastamisen, se on niin yksinkertaista. C&R on idioottien hommaa, ja tommonen että puolustelee että pitäiskö kalat sitten heittää pusikkoon, vie ne vaikka sille naapurin muijalle, what. It's okay to eat fish cause they haven't got any feeling lauloi herkkä Kurt Cobain.  Ajatelkaa meidän pitäis olla tämän aurinkokunnan viisain elävävä olento, mutta emme taida olla. Ja kalalle allergiset hankkikaa toinen harrastus kuin C&R. >:( :(

M1kko

Jos aikoo kalastaa niin ne kalat pitäis syödä , kiiskit voi heittää takaisin, ja sitten kun on tarpeeksi lopettaa kalastamisen, se on niin yksinkertaista.
Kannattaa lukea koko ketju. Asia ei todellakaan ole niin yksinkertainen kuin luulet. Miksi sitten kiisket pitää mielestäsi heittää takaisin? Esim. Venäjällä kiisket ovat suurta herkkua.

QuoteJa kalalle allergiset hankkikaa toinen harrastus kuin C&R.
Jep. Näin yksinkertaistahan se on. Ja naiset pysyköön keittiössä ja makuuhuoneessa, varsinkaan auton kanssa liikenteeseen heitä ei saa päästää. ;)
Okei, huonoa huumoria.

Teppo.P

Macca:" Sitten on lisäksi näitä aatelisia-hienoja-perhomiehiä jotka kalastelevat tämmösissä pikkupuroissa taimenia (20cm) ja päästelevät niitä sitten pois vaikka alueella hyvin tiedetään, että purossa on lastentarha."

On muistettava, että löytyy myös niitä "aatelisia" perhomiehiä, jotka käyvät aktiivisesti tappamassa niitä mainitsemiasi pikkupuron taimenia (vielä huonompi homma). Kyllä se on marginaalinen tihutyö ryhmä joka tarkoituksella alamittaisia kaloja kalastaa, ei sillä perustein kannata rueta syyllistämään koko porukkaa. En minäkään syylistä yleistäen c&k miehiä pikkutaimenten taposta vaikka niitäkin kavereita "joukostanne" löytyy.  

jokuk80:"Jos aikoo kalastaa niin ne kalat pitäis syödä , kiiskit voi heittää takaisin, ja sitten kun on tarpeeksi lopettaa kalastamisen, se on niin yksinkertaista. C&R on idioottien hommaa, ja tommonen että puolustelee että pitäiskö kalat sitten heittää pusikkoon, vie ne vaikka sille naapurin muijalle, what. It's okay to eat fish cause they haven't got any feeling lauloi herkkä Kurt Cobain."

Taitaa olla puhdasta provosointia, mutta menkööt tämän kerran. Lueppa koko viesti ketju uudestaan alusta loppuun, sieltä löytyy kyllä perusteluita sille miksi c&r:ää harrastetaan ja mitkä ovat perimmäiset syyt kyseiselle toiminnalle.      

Jokuk80:"Ajatelkaa meidän pitäis olla tämän aurinkokunnan viisain elävävä olento, mutta emme taida olla. Ja kalalle allergiset hankkikaa toinen harrastus kuin C&R."

C&r ei ole harrastus, kyllä se kalastus on harrastuksena niin c&r kuin c&k miehelläkin. Meidän nimenomaa pitäisi olla viisaimpia olentoja maan päällä ja siten ajatella toimiemme seuraumuksia pitkällä tähtäimellä.

Mayfly

Quote from: jokuk80 on May 20, 2003, 21:25:43
Jos aikoo kalastaa niin ne kalat pitäis syödä , kiiskit voi heittää takaisin, ja sitten kun on tarpeeksi lopettaa kalastamisen, se on niin yksinkertaista. C&R on idioottien hommaa, ja tommonen että puolustelee että pitäiskö kalat sitten heittää pusikkoon, vie ne vaikka sille naapurin muijalle, what. It's okay to eat fish cause they haven't got any feeling lauloi herkkä Kurt Cobain.  Ajatelkaa meidän pitäis olla tämän aurinkokunnan viisain elävävä olento, mutta emme taida olla. Ja kalalle allergiset hankkikaa toinen harrastus kuin C&R. >:( :(
Kylläpä sitten kalastuksen ympärillä pyörii monenlaista aatetta, tosin tuota ''jokuk80'' aatetta´kalastuksesta voisi pikemminkin sanoa kalakannan todelliseksi heikentämiseksi.
Jaahas! että kiisket vaan takaisin ja muut ylös, Sillälailla.
Mielestäni kiisket tapetaan ja nakataan muiden kalojen ötökoiden herkuksi takaisin veteen. Kiisket ovat todellisia kantojen riesoja, jotka mielestäni pitäisi hävittää. Muut kalat aina takaisin.
Mielestäni on todella surullista kuunella sekä, että nähdä tuollasta kalastusta, että kaikki vaan rannalle. Siispä kalat otetaan, vaikka ei ole minkään näköistä tarvetta niille, joillakin niistä on pikemminkin harmia, mutta silti ottavat kalat ylös. Tuota tapahtuu enimmäkseen kalastuksen vasta-alkajien piirissä, kun he eivät tule koskaan harrastuksen alkuvaiheessa ajatelleeksi, mitään kala-kannan hyväksi. No sellasta saattuu, ei siitä pitäisi suurempaa haittaakaan olla, kun aloittelijoiden saalisvarmuus on yleensä pienempi, kuin pitemälle pääseiden. Voisin päätellä tuosta, että ''jokuk80'', on jokin alta 10-wee ja kalastuksessa vasta-alkaja. Jos sinulle tuo kalan saanti/syönti on nuin himpskatin tärkeää, käy mutka kolmen Koon super marketissa ja osta sieltä pari kilon savusiikaa. Ai niin! muistahan ostaa sille naapurillekkin, vaikka kirjolohta. Suosittelen, että piipahdat vielä, jossain kirjakaupassa, hakemassa keittokirjan ja valmistat resepetin mukaisen kirjolohi sopan, sille naapurille, olihan se mielestäsi tärkeää ruokkia myös naapuri, eikö.   ;)

/May

/May

jokuk80

Hei olen 9-vuotias Eemeli, harrastan kalastusta ja olen hyvin hyvin vihainen teille kalan rääkkääjille, oikeutta kiiskeille, ihminen on suurin ja kauhein kalojen riesa, kuinka monta lajia ollaankaan hävitetty.

Hirveetä mulle tuli varoitus. Olen oikeasti yli 20-vuotias ja olen harrastanut kalastusta melkein 15 vuotta. Mutta mikä oikeus ihmisille on aiheuttaa turhaa kipua millekään eläimelle, ihminen on myös eläin vaikka se jotakin kauhistuttaa. Onhan se totta että jos jokainen kalastaja ottais kalat ja söis ne, niin kalakanta pienentyis aika paljon. Vastahan me laitoimme kaloille 50 000 litraa öljyä ja koko ajan lisää, hyvä ihmiset gogo.

Mayfly

Tuossa 9-vuoden iässä on varmasti hankala ymmärtää kalastuksen kaikkia hienouksia ynnä muita. C&r tuntui tuossa iässä minullekkin erityisen hankalalta.

Luulen, että vuosien päästä hyväksyt sen melko varmasti paljon paremmin, ehkäpä jopa itse päästelet kaloja takaisin.

Olet siis hyvin hyvin vihainen meille kalojen rääkkääjille. Pyri (ISONA) SEY:lle, niin voisit pyrkiä tekemään asialle jotain.

/May

redondo

"Missäpäin tällaisia aatelisia-hienoja-perhomiehiä on ?
Ja mistä tiedät että ne tuon kokoisia heittelee takaisin tai yleensäkin saa saaliiksi ?
Mistä tiedät että joessa on lastentarha ?

Perustele nyt tekstisi jotenkin."

Näitä paikkoja joita itse olen huomannut on ainakin Sysmässä (mökilläni) eräässä pienehkössä purossa jossa elelee taimenkanta ja harjuskanta. Kokemusta tuosta purosta on 13 vuoden ajalta enkä ole kuin kaksi kertaa tuona aikana nähnyt kun joku saa yli 20cm taimenen. mutta silti perhokalastajia riittää purolla melkeen joka päivä. Ja aina kuulee:"muutama pieni taimen tuli, mutta laskin takasin".
Toinen paikka jonka tiedän löytyy Kaukasista (kotini lähellä) eräältä vedenottamolta, paikka on puromainen pieni kirkas joki. Joessa elää pieniä taimenia. Kalastin aikanaan joella 5 vuoden aikana, mutta tänä aikana sain joesta yhden 23cm taimenen ja kaikki muut olivat n.15cm mittaisia. Lopetin kalastuksen ko. joella 4 vuotta sitten kun huomasin, että mitä sitä turhaan kiusaamaan pikkuväkeä kun eivät tuon isommaksi kasva.
- J -

redondo

"Kuullostaa siltä, että sa saat virkistyksen pamputtamalla kalan, jos et siitä kun päästät sen?"

Sitä se onkin. Saan virkistykseni siitä kun kalastan yhden kalan (yleensä istarin), tainnutan sen ja perkaan, sen jälkeen kotona laitan sen syötäväksi (hyötykäyttöön). Siitä en saa virkistystä, että koukutan kaloja huvikseni koskella sen takia kun se vaan on niin kivaa ja sitten lasken ne takaisin ja taas koukutan ja päästän.
- J -

Teppo.P

Macca:"Näitä paikkoja joita itse olen huomannut on ainakin Sysmässä (mökilläni) eräässä pienehkössä purossa jossa elelee taimenkanta ja harjuskanta. Kokemusta tuosta purosta on 13 vuoden ajalta enkä ole kuin kaksi kertaa tuona aikana nähnyt kun joku saa yli 20cm taimenen. mutta silti perhokalastajia riittää purolla melkeen joka päivä. Ja aina kuulee:"muutama pieni taimen tuli, mutta laskin takasin".
Toinen paikka jonka tiedän löytyy Kaukasista (kotini lähellä) eräältä vedenottamolta, paikka on puromainen pieni kirkas joki. Joessa elää pieniä taimenia. Kalastin aikanaan joella 5 vuoden aikana, mutta tänä aikana sain joesta yhden 23cm taimenen ja kaikki muut olivat n.15cm mittaisia. Lopetin kalastuksen ko. joella 4 vuotta sitten kun huomasin, että mitä sitä turhaan kiusaamaan pikkuväkeä kun eivät tuon isommaksi kasva."

Kalastit siis 5 vuotta purolla jossa on ainoastaan alamitta taimenta ("tamukkaa")! Maccalta näyttää löytyvän näitä "luurankoja" kaapista. Menipä pitkään ennenkuin tajusit, että kiusaat/tapat alamitta kaloja.

Macca:"Saan virkistykseni siitä kun kalastan yhden kalan (yleensä istarin), tainnutan sen ja perkaan, sen jälkeen kotona laitan sen syötäväksi (hyötykäyttöön). Siitä en saa virkistystä, että koukutan kaloja huvikseni koskella sen takia kun se vaan on niin kivaa ja sitten lasken ne takaisin ja taas koukutan ja päästän."

Eli virkistykseesi liittyy kalan tappo ja syönti, kalastuksesta et ilmeisesti nauti. Jos nautit kalastuksesta, sinun tulisi kyllä ymmärtää, että kalan vapautus ei pilaa itse kalastuksesta saatavia fiiliksiä. C&k kalastaja koukuttaa myös kaloja turhaan. Perustelet toimiasi kalan tapolla ("hyötykäyttöön") vaikka tämä mainitsemasi "hyötykäyttö" ei ole missään suhteessa elinehto tai välttämättömyys sinulle, päin vastoin, säästäisit lupakustannuksissa ja välinemenekissä huomattavasti jos et kalastaisi. Eli sinäkin Macca kalastat ainoastaan koska sinua huvittaa koukuttaa kaloja ja sen jälkeen on kiva tappaa ne "hyötykäyttöön",  eli loppujen lopuksi toimintasi ei ole mitenkään perustellumpaa/järkevämpää kuin c&r kalastus, jota tässä alituisesti halveksut.      

redondo

Teppo.p : "Eli sinäkin Macca kalastat ainoastaan koska sinua huvittaa koukuttaa kaloja ja sen jälkeen on kiva tappaa ne "hyötykäyttöön",  eli loppujen lopuksi toimintasi ei ole mitenkään perustellumpaa/järkevämpää kuin c&r kalastus, jota tässä alituisesti halveksut."

Onko näin?

Aivan, loppujen lopuksi tulin siihen käsitykseen kun rupesin miettimään ja tutkimaan asiaa ja tienoota ettei isompaa taida löytyä. Huom!: en kalastanut viiden vuoden aikana 365päivää vuodessa kuten saatoit käsittää, kun tein siellä "syntiä".
Ja kyllä mä siitä juuri saan sen nautinnon, että itse pyydystän oma tekoisilla perhoilla kalan ja teen siitä ruokaa.
- J -

redondo

"Maccalta näyttää löytyvän näitä "luurankoja" kaapista."

Onko tuo jokin luuranko jos kalastan 12-, 13,- 14-, 15-, 16-, ja 17-vuotiaana ko. joella ja tulen siihen lopputulokseen, että ei ole järkeä kalastaa täällä?!?!
"näyttää löytyvän"... Löytyykö paljon muitakin sun mielestä? - kerro ihmeessä muillekkin!
- J -

Anonymous

Ei kai se paljoa ole kuin 5-vuotta ! Se nyt ei ole kummallista, että oma tekoisilla perhoilla saa kalaa ja vielä ihan itse siitä ruokaakin tekee.

Tappaminen <----> pois päästäminen ovat tosiaan vastakohtia.
Kumpi on Sinun vaihtoehto?
Ihan riittää yksi tai kaksi sanaa.