Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Haukiperhostelu

Started by Mä mies, May 16, 2003, 17:30:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mä mies

Oon meinannu aloitta kyseisen lajin harrastelun. Mitkä olis sopivia välineiks? Tuottaako toivottua tulosta? Muita vinkkejä aloittelijalle?

Anonymous

Vapa: aftm 7-10
Kela: Tarpeeksi suuri siimakapasiteetiltaan.
Siima: Kestävää ja paksua

Viehesitä isot tinselit, zonkkerit sekä hiirijäljitelmät ovat pelanneet itselläni hyvin, mutta varma kunkku on MD!

On muuten kivaa hommaa, alkaa oleb kovat kelit kohta käsillä....

Mayfly

Vapa: '9'--'12', #7-9
Siima: Intermediate #7-9
Kela: levyjarrulinen, laajakehäinen, #7-9
Perhot: Isot streamerit/haukiperhot Mahdollisimman yksiväriset ovat hyviä.
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Pete

Vapa: pituus 8,8 - 10 ja luokka n. #7-10
Siima: Intermediate/kelluva #7-9 tai ampupää-viritelmä
Kela: levyjarrulinen, laajakehäinen, #7-9, grafiittinen ei ainakaan ruostu.

Perhoina minulla parhaita olleet täysin valkoiset perhot, pituutena n.8-20 cm.

Pete

Ja Ahvenanmaan jätkien neuvosta helpotettiin perhojen tekoa, koukku mihin vain halutun väristä flashabouta tukko keskelle koukkua kiinni, ja se on siinä.
Tai sitten valkoista kania tms. "viipale" siihen koukun päälle puolestavälistä kiinni. Pituutta perhoilla sellainen 8-12 senttiä.

KalaKaapo

Kumpaa suosittelisitte, yhden vai kahden käden vapaa merellä tapahtuvaan kaislikkojen koluamiseen?
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

marabou

Quote from: KalaKaapo on August 18, 2006, 20:56:15
Kumpaa suosittelisitte, yhden vai kahden käden vapaa merellä tapahtuvaan kaislikkojen koluamiseen?

Yhden käden vapaa ehdottomasti! Jo pelkastaan kaislikoita koluat niin suosittelen silloin ehdottomasti kelluvaa siimaa.

KalaKaapo

Kiitos vastauksesta. Sitten pyytäisin jotakuta kertomaan hyvän "keskihintaluokan" haukivavan. Olisiko Loopin blackline luokassa 9 tai 8 ja pituudelta 9 jalkaa hyvä?

Pete

Hommaa vaikka ERÄ:n numero 4-2006, jossa testattiin 27 erilaista meriperhovapaa. Siitä vain valitsemaan mieluista. Hintahaitari oli noin vajaasta 80 eurosta aina lähemmäs 800 euroa.
Monen tyylistä ja monen laatuista oli tarjolla.

perza

luulempa etä tuo loopin black line käy kyllä vallan mainiosti ainakin jos vasta aloittelee hauen perhokalastusta. Itellä visionin intro 7-8luokassa ja ihan hyvä sillä on heittää, tosin en paljoa haukea ole kalastanut, mutta kokeiltu on!
:-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

TheBlackMetaltartzan

Myydäänkö Bläklaineja muka yhdeksän jalkaisina ja #8 tai 9 luokkaisina :?

Osta GuideLinen LPXe 9' jalkaisena ja 8-luokkaisena, eivät varmasti mene rahasi hukkaan.

KalaKaapo

Tarkoitin tietysti luokassa 7-8 ja 9'3 jalkasena :-D

nuoripro

itse ostin tuossa #8 vavan joka maksoi 90 € ja toiminu mainiosti tänä kesänä noussut paljon haukea suurin siinä 4,5kg

Professor

Olisko 7-luokkanen hyvä sekä hauelle.taimenelle ja harjukselle?
Vai pitäiskö taimenelle/harjukselle olla 5-6luokkanen ,ja hauellle 7-8jalkanen :?

rigu

Oiskohan tota haukiperhostelua mahdollista kokeilla 5 luokan kepillä?

[Vision]

Quote from: rigu on April 29, 2007, 20:15:07

No eiköhän tuo onnistu jos ét käytä liian isoja perhoja.
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

perza

Quote from: rigu on April 29, 2007, 20:15:07
Kokeillahan voi, mutta suosittelisin kuitenkin vähintään semmosta 7 luokan vapaa. Toki jos kalastaa vaikka tommosilla kevyemmillä tinseleillä eikä millään raskailla maraboudeceivereillä niin onnsituu 5-6luokkasilla vavoillakin.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

hettsor

Eikö ole vaaraa että vapa katkeaa, jos kalastaa 5-6 luokan vavalla ja sattuu vahingossa joku mammahauki? :o En uskaltaisi ottaa riskiä. Merellä isojen haukien riski on ainakin pelottavan suuri? /:

Pete

Quote from: hettsor on May 06, 2007, 18:09:49
Eikö ole vaaraa että vapa katkeaa, jos kalastaa 5-6 luokan vavalla ja sattuu vahingossa joku mammahauki? :o En uskaltaisi ottaa riskiä. Merellä isojen haukien riski on ainakin pelottavan suuri?

Se vavan katkeaminen on usein tulos siitä ettei välineitä osata käyttää oikein. Ennemmin loppuu pienistä välineistä kelalta siima, kuin se että vedetään vapa poikki.

Kolmattakymmenettä vuotta perhokalastusta harrastaneena en ole vielä törmännyt siihen, että joku vetäisi täysin ehjän ja naarmuttoman vavan poikki.

hettsor

^ Okei. Enpä kyllä luottaisi että on taitoa väsyttää suurta kalaa, kun on vasta yhden kesän kalastanut. :| Pitää alotella joillain turvallisilla järvillä. :D

Pete

Niin sitä vain virtavesistäkin isoja lohia nostellaan kuiville yhdenkäden välineillä. Perhokalastuksessa tuo maltti kun on valttia.

http://personal.inet.fi/koti/mr.pompero/photos_tiedostot/image121.jpg

http://personal.inet.fi/koti/mr.pompero/photos_tiedostot/image005.jpg

ja tässä Aution Maken touhua ykskätisellä 8.8 kg:n kanssa...
http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/saaristomeri/artikkelit/meritaistelu.htm

vaaputtaja

Quote from: hettsor on May 06, 2007, 18:09:49
Eikö ole vaaraa että vapa katkeaa, jos kalastaa 5-6 luokan vavalla ja sattuu vahingossa joku mammahauki? :o En uskaltaisi ottaa riskiä. Merellä isojen haukien riski on ainakin pelottavan suuri? /:

Minulla ainaki ihan sama millä kalastelen, tuo isojen haukien riski ei minun kohdalla todellkaan ole liian suuri :D

Eetu_

Voiko kilosta haukea koittaa 6-7 luokan setillä?

JK

Tänään tuli tinselillä isoin hauki mitä olen perholla saanut, ehkä noin 1,5 kg. Pieni pettymys oli, kun luulin siiman päässä olevan taimenen. Nopea väsyminen paljasti kalan lajin jo suht ajoissa.

lohen pyytäjä

Quote from: Eetu_ on May 31, 2007, 14:19:22
Voiko kilosta haukea koittaa 6-7 luokan setillä?

Saisi ehkä olla vähän järeämpi setti hauelle,mutta kyllä sillä hyvin voi  kilosta hauki väsytellä.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Pete

Jos nyt en ihan väärin muista, niin tuossa Makella oli 6-7-luokan välineet.
http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/saaristomeri/artikkelit/meritaistelu.htm

Eli ihan niilläkin pärjää liki kympin hauenkin kanssa, kunhan vaan osaa homman...

jami

7-8 optimiluokka ainakin merelle!! Siimaksi suosittelen vision ace-ampparia ja vision runneria. MD jossa pallosilmät lähtee kivasti lähemmäs 40 metriin. Kelassa tärkein pointti on että ei sotkeudu kun isohauki ottaa spurttia veneen vierellä!!

Perhoista. Parhaiten keväällä tuli kalaa seuraavalla perholla: Parttarin absolute pike hook--->koko ISO, pinkkiä schapelliä(4kpl) perseeksi ja pari kimalletta,  runkoon valkoista slinkyä koukun ylä ja alapuolelle, pääksi pinkki/violetti marabou md tekniikalla sidotuksi. Huom! Perhossa ei ole painotusta---->tekniikka on heittää veneestä rantaa kohti intteri siimalla, kun perho vajoaa pikku hiljaa, aletaan sisään ottaminen hitain vedoin, polaroidella näkee kyllä perhon kaukaakin, keväällä nähtiin kuinka isompi hauki vain katsoi perhoa n. 15 sek. siten vasta otti, eli leijutusta täytyy olla, siksi slinkyä runkoon!!

Syksyllä salakka ja savukalanväriset perhot parhaita  :-D

Syksyä odotellessa  :mrgreen:
Jatketaan....