Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Totuuden hetki/C&R Gallup

Started by Hooded, April 23, 2002, 02:59:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Hooded

Eli lyhyesti ja ytimekkäästi C&R? Kyllä vai ei?

Mä saan aina bolemiikkia koskien tulistelu paikoilla em. aiheesta. Vaikka tuota on koluttu niin aina se joitain kimmastuttaa.

Katotaas miten täällä käy? ;D

Aleksi

Minulla ainakin tahtoo olla niin että kirret otetaan ylös, muuta päästetään suurimmalta osin takaisin. Tosin heikon kalantuloni takia ei minun hirveän usein tarvitse edes moista ajatellakaan - onko se nyt sitten hyvä vai huono juttu, mene ja tiedä
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Hooded

Jees Jees. Kirrit ylös vaan. ;D
Sukua jatkavat taimen, harjus jne. yksilöitten kannalla itse ainakin harkitsen vapauttamista. Vaikkakin periaatteni on että eka mitallinen ainakin masuun pääsee.

Olen muutamia kavereita yhyttänyt reissuilla jotka laskevat takaisin sellaisia kaloja jolla esim. kiduksista veri valuu. Huh..kaikenlaista sitä kohtaa. Ollaan niin kestävän kalastuksen kannalla huomioimatta kuitenkaan missä kunnossa kalat ovat irrotuksen hetkellä.

Tietämättömyyttä?

Salmo

Kyllä sitä ensimmäisen yleensä ruokakalaksi ottaa, mutta jos niitä useampia alkaa tulemaan, niin varovaisesti ylös, nopea valokuva ja takaisin vetehen!

Anonymous

C&R..Kyllä se mielestäni on jokaisen oma asia, ei siitä tarvitse kinastella. Yleensä otan yhden kalan ja loput päästän pois, ei se sen kummenpaa.

Hooded

Juu..Kukin pitäkööt mielipiteensä. Itsekkin suosin C&R:ää tietyillä kalapaikoilla. Lähinnä sellasilla missä kannat on heikot ja kalastuspaine suurta.

Ongelman näenkin siinä miten vapautettavia kaloja käsitellään. Surullista kyllä mutta aikas useasti näkee holtitonta kalan vapautusta. Tietämättömyyttäkö?

Anonymous

Mä saan taimenia oikeastaan niin vähän että otan kaikki  8) Tulee kalastettua varmaan 10 kertaa vuodessa, saalis ehkä jotain 4 taimenta per vuosi !

...pistäkääs paremmaks ! ;D

Salmo

Joskus tosiaan ottaa päähän, kun näkee koskilla porukoita, jotka heittävät kalat takaisin koskeen! Joskus kalat lentelevät päin kiviä yms.

Hooded

Siluksella mainio saldo. Mulla viime kesä meni kohtuullisesti. 46 päivänä kalassa(laskettu mukaan tunninkin viskelyt). Joka reissulla joko kirjoa, harria tai taimenta. ;D Oli hubaa!

Tänä kesänä(kautena) tavoite 50-60 merkintää.

Anonymous

Hooded:

Toi tosiaan on aika mahtava saldo !  8)
Ei oikeen jaksa taimenia kalastaa, tossa joessakin on niin surkee taimenkanta.  :'(

Kun ei noi älyä istuttaa noita taimenia tarpeeks !  >:(

Hooded

En ite juurikaan noteeraa mitään istutuskaloja mitenkään korkealle. Ja pikkuharriahan nousee joka heitolla.. ;D

Kyllä sitä tulee kalaa..kun malttaa.

Hooded

Niin ja haluun lisätä vielä että viime kesä oli tosiaan pöljän tuuria kalan tulon suhteen. ;D

Aikas kummissani olin.

Mutta ei niitä kunnon kaloja kuitenkaan tajuttomasti tullut. Muutama kuitenkin. Ja hyvää oli! ;)

trutta

Kannattanee pitää järki ppäässä tässäkin asiassa ::)

eli ottaa vain sen verran mitä jaksaa kantaa...   ei vaan sen minkä aikoo käyttää mitä hyötyä sitten muutaman päivän päästä mättää niitä roskiin kun ei kerkee syödä.. ???

ei niitä yleensä ainakaan järveltä tule niin paljoo et pitäs miettiä mitä tehdä ja mikä päästää...  :'(
Fishing ain´t so hard!

Sen verran otan mitä tarttee.

Pienet kirret, hauet, ahvenet, alamittaiset ja kaikki toutaimen takas kasvamaan.

8)

Tornio_River

tää vähän poikkeaa aiheesta mut eilen kunolin kalasssa mökilläni,niin pari noin 15w poitsua pisteli aivan surutta,pieniä alle 20cm  harreja pussiin,aivan hyvin olisivat voineet päästää kalat pois,sillä perhokoukut olivat hennosti suu pielessä, siinä kun sitten sitä touhuA  ihmettelin,pamahti perhovapaani  43cm harri,pojat sitä tulivat ihmettelemään ja ällistelemään siihen rannalle,sanoin "vitsinä" pojille että taitaa olla särki ja laskin kalan takaisin uimaan,arvatkaa oliko poikien ilme pikkuisenb kumman oloinen,itseä aluksi vähän mielessä harmitti,mutta toisaalta  olen ylpeä siitä mitä tein 8) mutta eivät hän  pojat enää ottaneet pieniä kaloja vaan päästelivät ne pois,eli kyllä kannatan kalojen vaputtamistakin

Selenius

Hatun nosto Torniolle!! Joko on muuten kotijoessa kaloja?
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Tornio_River

ei ole ei ,tai on  jos on ,kukaan ei tiedä,sattuma kaloja saadaan ,paikallinen soutukilpailukin meni aivan perseelleen,kun lohta ei tullut eikä näkynyt,kisan voitto menbi 760gr harrilla,vesi on matalaall  ja se on lämmintä,verkkoja/rysiä paljon joki suussa ,että tälleen

Anonymous

Kyllähän se niin on, että paras hetki kalastuksessa on se kun kala iskee kiinni ja pistää kampoihin oikein tosissaan (mitä alamittaiset-pienehköt eivät tee...).
Jos joku tämän jälkeen haluaa päästää saaliinsa takaisin, evvk, kunhan eivät tule allekirjoittaneelle kommentoimaan...
Itse olen sellainen herkkusuu, että mitat täyttävä punalihainen päätyy gourmee kokeilujeni kohteeksi armotta...ja tilanteissa, joissa saan kalaa yli kiintiön, herään yleensä suht. nopeasti, käyn kusella ja nukahdan melko pian...
Mitä tulee C & R eettiseen puoleen, OIKEAOPPISESTI kalastettu ja vapautettu fisu kärsii tod.näk. aikansa kivusta mutta toipuu ja jatkaa elämäntehtäväänsä eli geenien siirtämistä seuraavalle sukupolvelle. Mitä taas kipuun tulee, siitä joutuu jokainen elävä olento jossain vaiheessa kärsimään, eikä se koskaan ole reilua. Se on väistämätön osa olemassaoloa...

Anonymous

Muistaakseni luin jostain, että pitkän väsytyksen aikana kalan elimistöön kertyy maitohappoa ja vapauttamisen jälkeen suurin osa kaloista kuolee hukkumalla. Että tälläistä...

En minä ainakaan päästäisi sellaista kalaa takaisin, joka ei edes väsytyksen jälkeen jaksa uida, vaan hinautuu mukana...

Karudanger

Tervehdys kaikille!C&R kalastus on tullut jäädäksee Suomeen ja asialle ei mahda mitään.Toiset väittävät kyseisen kalastuksen olevan surutonta rääkkäämistä,toiset pitävät perhokalastuksen jaloimpana lajina.Mene ja tiedä...Itse harrastan molempia,päästän ja otan tilanteen mukaan.Eniten harmittaa se ,että alamittaisia kaloja tapetaan ja mustat lohen möröt otetaan" ruoka kaloiksi":haluaisinkin kysyä kuka helvetti syö Kymijoesta lokakuun lopulla nostetun lohi jalan???Haloo!!Kalan liha on aivan mössöä ja kala tod.näk kuoleen kudun päätteeksi,miksi ei voitaisi antaa arvokas kohtelu/loppu lohelle!Kyseisessä tilanteessa käännyt C&R kalastajien puolelle.Kirkkaan lohen ottaminen on asia erikseen.Kireitä siimoja kaikille!

P.S terkkuja Lauri!

trutta

"pamahti perhovapaani  43cm harri,pojat sitä tulivat ihmettelemään ja ällistelemään siihen rannalle,sanoin "vitsinä" pojille että taitaa olla särki ja laskin kalan takaisin uimaan,arvatkaa oliko poikien ilme pikkuisenb kumman oloinen,itseä aluksi vähän mielessä harmitti,mutta toisaalta  olen ylpeä siitä mitä tein 8) mutta eivät hän  pojat enää ottaneet pieniä kaloja vaan päästelivät ne pois"

joku palkintohan tuosta pitäis antaa Tornio_Riverille!!!!

"taitaa olla särki!!!"   :D
Fishing ain´t so hard!

No täällä taas "tietämättömät kalastajat" ottaa toutainta ja kehuu kuinka tulee "komeeta siikaa".(vaikka toutaimella ei oo rasvaevää) No ruokapöydässä odottaa ruotoinen yllätys....

Sitten ne vielä kattoo muikeena kun muut päästeleen takas kilosii "siikoja". :-X

Fishermann

C&R Kyllä Kaikilla tämän kesän kalareissuilla kaloista kuva ja takaisin veteen kauniisti ja hellästi. Sitten teltalle syömään pussimuusia ja purkkitonnikalaa...
Heitän...heitän...heitän...OHO! Tärppi...heitän...heitän...heitän...

Anonymous

yep, c&r kun kirkas muutoin nirri pois ja pataan. 8)

raputiimi

mm. Vanhankaupunginkoskella on määrätty että ulkopuolelta kiinni (rokastettu) saadut kalat on kuntoon katsomatta laskettava takaisin.

Itse olen ainakin laskenut saamani vuotavatkin kalat takaisin, tosin en paljoa käy kalassa paikoissa joista voisi esim mitta taimenen saada. Ruokakalaksi kelpaa hauki, kirre ja ahvenet... jos on luontainen taimenkanta jossain ja tulee 45cm tane (ei istutettu) niin tottakai takaisin sukua jatkamaan.

Muuten lähes jokaisessa kalastusaiheisella keskustelupalstalla on jossain vaiheessa c&r keskustelua. Kannattaa siis katsoa myös mita niillä puhutaan. Itse käsittelen jokaisen kalan kohdalla erikseen tilanteen... alamittaiset aina takaisin vaikka olisi jo valmiiksi delanneita.

T:Js
-----------------
Juha Salonen
Taimentiimin puheenjohtaja
Nuorten kalastajien asialla
//www.skes.org

M1kko

Kyllähän tuota ceeärrää tulee käytettyä melko usein. Jos esim. tankkiauto on sattunut käymään kalapaikalla tai muuten vain on kala otillaan ja saaliskiintiö on yksi kala, niin ei kalastusta viitsi jo viiden minuutin päästä lopettaa.

Eipä noi kalat hirveesti tunnu ottavan nokkiinsa C&R:stä, jos kalan väsyttelee ripeästi. Kerrankin eräällä istarijärvellä sama kirre tuli kolmasti ylös saman päivän aikana. Kalan kyllä erotti muista kirjolohista vääntyneen selkärangan takia.

heikki.k

Kirjot ja mitta-taimenet otan, koska saan niitä aika harvoin mutta KAIKKI tänäkin kesänä ja mitalliset harjukset päästän!

Hota

-83 aloitin perhokalastuksen ja alkuaikoina sitä laitettiin fileeksi lähes kaikki mitä saatiin.
Kummasti sitä äkkiä rauhoittui tuo saaliinhimo ja parinvuoden jälkeen päästeli jo ylimääräiset kalat pois eli pari kalaa otin ruokakaloiksi.

Nyt jo pitkälti yli 10v. ei tuo saalis ole pää-asia ja kun on  tuota kokemusta tullut senverran ettei tyhjiä reissuja pahemmin tule niin olenpa vain naatiskellut pperhokalastuksen kaikista osa-alueista.

Kommettia kyllä saapi koskilla/järvillä kun päästelee kaloja takaisin ja selitä nyt siinä ummikoille miksi ?

Joskus tulee ns. ylimääräisiä kaloja otettua jos ovat huonokuntoisia ulkonäöllisesti.

Tuohon veren valumiseen sen verran että jos on väkäsettömät koukut niin eipä ole montaa mistä veri olis lentänyt ja saapi nuo lapsikalat päästettyä nopeasti takaisin.

Yksi minkä olen huomannut koskilla on tuo kalan väsyttäminen.
Kalahan pitäisi ottaa mahdollisimman nopeasti haaviin ettei lihakset mene hapoille.
Olen monta turhanpäiväistä mahtavaa väsytystä nähnyt jonka jälkeen kala on vapautettu ja muka elvytetty !
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Jouni

Kirjolohet otan aina oli niitä tullut 2 tai 10, taimenia ei ole pahemmin tullut joten en ole niitä kovin ottanut ja kilosta ylöspäin olevat hauet otan aina. Ahvenet pääsee usein takaisin.

Tirpitz

Eikös se pitäis olla niin, että ne otetaan mitä syödään. Itse ainakin tiedän aivan liian paljon sellaisia kalamiehiä, jotka vain kalastavat, mutta eivät aiokaan ottaa saaliitaan. Eivät kai viitsi perata.
Mutta tuo Catch & Release on niitä urheilukalastajien ongelmia. Itse en ole koskaan saanutkaan niin paljon jalokaloja, että olisin niitä takaisin päästänyt. :D
Siis yleensä on parempi vaihteehto. ;)
Suuria puheita, pieniä saaliita..