Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Joko oululaisten kalastuskausi avattu?

Started by kaivo, May 19, 2003, 12:24:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Niin, joko on tullut käytyä kalalla? Paikat ja saaliit?

Nyt viime lauantaina 17.5. eka reissu: Kuivasjärven perinteinen kauden avausreissu tuotti 1,05 kg hauen ja saman kokoisten kalojen tärppejä jokusia päälle, ilmeisesti samean veden takia kalat eivät osuneet vieheeseen aina kunnolla? Velipoika Haugi sai samasta paikasta 2,4-kiloisen.

Pike Fisher

Kyllähän se on avattu. Oikeastaan Kauan sitten. Olen käynyt Merikoskessa ja Kuivasojalla. Merikoskesta ei ole tullut mitään...vielä.
Kuivasojalla sain muutaman ahvenen sekä 0.99 kg hauen. Muutama muu syöksy ohi.
Onko teillä vene Kuivasjärvellä? Vai rannaltako heittelitte?
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

kaivo

Viime kaudella oli Kuikulla vene, mutta huonojen saaliiden takia ei enää (haukia ei tullut kuin muutama!?). Kertooko tämä järven huonosta tilasta yleensäkin, vai oliko kuuman kesän syytä...

Vai että Kuivasojaltakin jo lähtee. Sait sen hauen ilmeisesti siitä ojan alkupätkältä, leveältä osalta? Joko on lumpeita pinnassa?

Pike Fisher

Joo... Kyllä se aika ylhäältä oli, mutta ei kaikkein leevemmällä kohdalla vaan vähä ylöspäin moottoritiestä. Muutama lumme sattu olemaan pinnassa. Ei kuitenkaan montaa. Täytyy kesällä mennä minnnow spoonilla koittamaan haukia lumpeiden seasta.!!
Olen kuullut "kauhujuttuja" Kuivasojan kesä hauista.
Oli muuten mukava seistä siellä suon laidassa  ku alko uppoamaan polvia myöten, pelkät kumisaappaat jalassa!

Pike Fisher

Minkälainen toi sun mainitsema oja on? Missä sijaitsee? Oletko saanut Kalaa?

Minun kokemuksieni mukaan paras vaappu kuivasojalle nyt kun ei vielä lumpeet kasva on saksanlipun värinen vaappu kuin vaappu. Minä sain siihen hauen.  Vaappu oli itsetehty. Huonoimpia mitä tiedän on ambulance Jointed 9 cm ja Original Rapala FT. Niillä ei ole tullut yhtään mitään.

kaivo

Laholaisoja on Pyykösjärvestä lähtevä oja, joka laskee Kuivasjärven toiseen päähän Kaijonlahteen. Ojaa myöten osa Kuivasjärveen nousevista kaloista jatkaa kulkuaan Pyykösjärveen. Paikka on parhaimmillaan kesäkuun alkupuolella sekä elokuun loppupuolella, jos vettä riittää. Heti alkutalvesta kun jäät kestävät, ojan loppupuolelta lähtee pilkillä ahventakin (ennätykseni 5 kg).

Mielenkiintoista tuo, että sulla on Jointedista huonoja kokemuksia. Mulla se on ottiviehe parhaasta päästä. Nimenomaan ambulanssina tai Fire Tigerina.

Pike Fisher

Täytyypä käydä katsastamassa toi Laholaisoja kunhan kesäloma alkaisi. Tosiaankin Jointed ja FT eivät ole toimineet minulla sitten yhtään. En ole saanut kalan kalaa vaikka uitan niitä usein.

kaivo

Käytiin muuten nyt lauantaina Kuivasojalla, siinä leveällä alkuosalla: itse sain vain kaksi 30 cm hauentuppia sekä ahvenen. Järven puolelta yksi ahven.

Haugilla oli Shakespearen uusi 9 cm Freestyler-vaappu, joka muistuttaa Abun Tormentoria. Sillä tuli ojasta 5 haukea, isoimmat taisivat olla reilut 400 g. Mielenkiintoista oli huomata, että kerrankin oli haukivieheissä eroja: velipoika kalasti samoja paikkoja minun jälkeeni ja sai kalaa, itselläni ei niissä tärppiäkään...

Käyhän kokeilemassa se Laholaisoja. Paras alue on ojan alapätkä, sillalta ennen järveä seuraavalle Alakyläntien sillalle asti. Alakyläntien yläpuolella ojalla on leveyttä enää pari metriä, mutta sieltäkin on mahdollista saada vielä 100 m matkalla ylävirtaan, ainakin joskus. Viehevalintaa silmälläpitäen: vesi on ojalla todella sameaa.

Pike Fisher

Samanlailla kävi minulla ja kaverilla kuivasojalla. Se heitteli omatekosella ja minä Jointed ambulancella sekä Original Ft:llä. Minulla ei oikein tärpännyt mutta kaveri veteli nokan eestä samasta kohdasta kaikki hauet. Omituista...!

Nyt pitäisi saada isoa Haukea kävin nimittäin ostamassa muutaman Kuusamolaisen. Räsäsen seiska mustilla raidoilla, Professor 27 g Musta/ fluorin punainen, sekä Super Taimen Sini-vihreä- kultainen.

SuperTaimenesta kokemusta kuivasjärvestä/ojasta sen verran että 2.8 kg hauki sieltä. Muista ei kokemusta vielä. Teillä muilla?

kaivo

2,8 kg hauki Kuivasjärven/-ojan alueelta on nykyisin kova sana millä tahansa uistimella. Milloin ja missä tällainen onnenpotku sattui? Omat suurimmat hauet ko. vesistöstä ovat jääneet 1,3 kiloon, jokusia isompia päässyt irti.

Ostamasi lusikat ovat varmasti ottipelejä, tosin Kuivasjärvellä niillä ei mahda pystyä kalastamaan oikein tehokkaasti, sen perhanan mataluuden takia... On käynyt mielessä kokeilla kevennettyjä lusikoitakin ettei olis niin kiirettä kelaamisen kanssa.

Pike Fisher

Siitä on jo aikaa muutama vuosi takaperin ja paikkana oli juuri se leveä kohta siitä ojasta . Kesällä jolloin oli jo aika ummessa koko hoito. Ruohikkokoukuilla varustettuna oli uistin.

Kyllähän tuo räsänen näytti olevan oiva peli. Kävin eilen heittelemässä ja klo. 16.55 oli rannalla ensimmäinen hauki, ja paino oli 1.15 kg. 10 minuuttia myöhemmin oli jo huomattavasti isompi kiinni. Ei tullut ylös asti. Tuntui kuin tukki olisi ollut kiinni, se vain veti sitten tuli lähemmäs veti taas ja pääsi sitten irti. Harmittaa, koska se olisi voinut olla oman ennätyksen rikkoja. Sitten klo. 17.10 jäi räsänen uppotukkiin kiinni ja jäi sinne. Että sellasta mukavaa tällä kertaa. Täytyy jossain vaiheessa ostaa uusi.!!

kaivo

Siis puhutaanko me edelleen Kuivasojan kalastuksesta, kun tuollaisia mörköjä käy tärppimässä..?

Pike Fisher

Ei vaan toi oli tuolta merikoskesta.

Kavin eilen sanginjoella ja tulokseksi jäi yksi 700 g taimen aamulla klo 6. Kaveri sai 4.1 kg Kirjolohen ambulance countdowniin. Otti kyllä itseä päähän muuta ei voinut kuin onnitella.

tonko__

lueskelen nyt näitä vanhoja juttuja..
4.1 kilosen kirjon!!?? mahtaa valehella!!!??  :lol:  :roll:
ei varmaankaan tuu vastausta.. no kuitenki!!

Murmeli

Quote from: tonko__ on July 20, 2008, 23:30:31
No eihän tuo ole Pike Fisherin oma kala, niin siinä ei ole silloin mitään leuhkimista.

tonko__

mutta sangilta..!??  :-o
ainaki nykypäivänä siellä on jo hyvä jos saa kilosen!!

Torro

Quote from: tonko__ on July 20, 2008, 23:30:31
Meinaatko ettei kyseisessä joessa ole isoja kirjolohia vai yleisesti yli 4kg kirjolohia ei tule mistään??

Selaas vaikka Merikarvianjoen saalispäiväkirjaa ....4kg emokirjoja noussut vaikka kuinka paljon.
http://www.lankoski.com/default.asp?op=naytasaaliit
Mistä tiedät ettei niitä ole tuonne Sanginjokeenkin tyrkätty?

E: Vastaus tulikin jo kirjoituksen aikana :roll:
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

tonko__

niin no.. mää kuvittelin että lemmenpolun alueelta.. en oo kyllä kuullu että sieltä olis saatu niin isoa..  :? oon luullu että sanginjoessa ei oo jalokalaa ku lemmenpolun alueella.. ja asia ei taida olla näin..
mutta jos on saatu ni aivan mahtavaa!!

Hautsi

n. 3 vuotta sitten ja sitä ennen kaupunki istutti ensimmäisen istutuksen aikaan lemmenpolulle muutaman emotaimenen, joiden paino oli 4-7kg, yhden näistä n. 6kg taimenen olen itse nähnyt nostettavan lemmenpolulta, silloin 4 vuotta sitten. Nyt parina viime vuonna tuollaisia emokaloja sanginjokeen ei ole istutettu ja eiköhän tuo vesi ole sellaista että oulujoestakaan sinne isompaa kalaa tuskin nousee.

Tänä vuonna on istutettu lähinnä kirjolohta, jotka varsinkin ensimmäisessä erässä olivat pieniä, itse saamista pienin 370g ennen perkaamista. Jos kaupunki istuttaa esim 100kg kirjolohta niin tuohan on 300 kalaa =)

No ensimmäisen istutuksen jälkeen on kalat olleet hieman suurempia, (keskipaino lienee 800g paikkeilla).

Muualtakin sanginjoesta voi pientä jalokalaa onnistua narraamaan, mutta taitaa syynä olla enemmänkin nämä kaupungin 2 kesäisten taimenen poikasten istutukset joita 3-4 viikkoa sitten tehtiin lemmenpolun yläpuolelle)

Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

El Dorado

Kaväsin tänään kaverin kanssa Merialin rannalla heittelemässä.
Saaliiksi kertyi 2 haukea= 510gr ja 250gr
ja 8 Ahventa= 380gr, 290gr, 290gr, 265gr, 210gr, 170gr, 165gr, 140gr.
Eli kaikki ahvenet olivat pannukarkeita!
En kerennyt ottaa kuvaa, koska päästettiin kaikki punnituksen jälkeen.

Kuitenkin hyvä reissu oli!

eräjomppe

Missäs tuo merialin ranta on? Aika mukavia ahvenia!! :-) Tuliko lipalla vai jigillä?

Kaivo

Quote from: eräjomppe on July 24, 2008, 09:27:54
Missäs tuo merialin ranta on? Aika mukavia ahvenia!! :-) Tuliko lipalla vai jigillä?

"Merijalin ranta" on Oulujokisuistossa. Tarkemmin se on Hartaanselän pohjoisrantaa alakanavan alapuolella, missä lohensoutajat pitävät veneitään. Nimi tulee noilla kohdilla ennen olleesta Merijalin karkkitehtaasta.

-- Kaivo

Mikko_-Procyon-

Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kaivo

Quote from: Mikko_-Procyon- on July 24, 2008, 09:52:58
Tervetuloa taas takaisin.

No, pitihän tuo tulla... Tosin ihan käyttäjänä muiden joukossa, moderointieläkeläisenä :)

-- Kaivo

tonko__

millä vieheillä sait nuo El Barto??

nakkelitko siinä kohassa missä on veneitä.. ku siinä kohassa minun mielestä ei sais nakella.. vai nakkelitko siellä ryteikön puolella??

El Dorado

Quote from: tonko__ on July 24, 2008, 12:25:22
millä vieheillä sait nuo El Barto??

nakkelitko siinä kohassa missä on veneitä.. ku siinä kohassa minun mielestä ei sais nakella.. vai nakkelitko siellä ryteikön puolella??
Sain kalat mepps 1 koon lipalla, värinä kupari, jossa on mustia pilkkuja.
Jotkut ahvenet tulivat 2 Ahventa tuli Salmo Hornetilla.