Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Oikea peruke hauenperhostukseen?

Started by Anonymous, November 20, 2002, 17:23:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Olisin aloittamassa hauenperhostusta ja haluaisin tietää, että millaista peruketta käytätte perhostaessanne haukea? Kalastajanlankaa vai vaijeria? Vai löytyykö valmiita sopivia? Paras merkki? Käytetäänkö yleensä mitään leikaria vai sidotaanko suoraan siimaan?

Millaisia välineitä muutenkin käytätte yleensä? Mikä olisi sopiva setti siihen touhuu?

Olen perhostanut muutamia vuosia ja tämä perhostuksen haara kiinnostaa erityisesti!

Millaisia ongelmia teillä tuli vastaan aloittaessa?

Aleksi

Itse olen käyttänyt jäykkää ja paksua (<0,45mm) monofiilisiimaa perukkeen kärkenä (n. 20-30cm) ja kolmikymppistä monofiiliä varsinaisena perukkeena. Hyviä puolia mofiilisiimassa on mm. helppo saatavuus, huono "siimamuisti" ja notkeus. Huonona puolena täytyy mainita se, että peruke pitää vaihtaa jo muutaman hauen hampaissa käynnin jälkeen, jotta peruke kestäisi.

Ainakin Loopin valikoimasta löytyy valmiita perukkeita ("Pike leader"). Itse en ole valmishaukiperukkeita kokeillut.

Suosittelisin sitomaan perukkeen ilman leikareita, koska nekin vaikeuttavat painonsa takia heittämistä entisestään. Leikarit vaikuttavat myös perhon uintia. Ei varmaan kuulosta hirveän vakuuttavalta? Heh!

Itse olen käyttänyt #7-8 looppia hauenkalastuksessa, mutta välineitä valitessa varmaan kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti tuuleen kalapaikassa. Pienikin tuulenvire vaikuttaa ihmeen paljon heittämiseen! Eli toisaalta pitäisi välineistä löytyä voimaa raskaiden perhojen (ja ilmanvastukseltaan suuriin perhoihin), mutta toisaalta vavalla pitäisi olla miellyttävää ja vaivatonta heittää. Siinäpä onkin pulmaa!

Itse olen kalastanut haukia pelkästään kelluvalla siimalla, jolloin ongelmana on aika ajoin ollut perhon riittävän uintisyvyyden saavuttaminen. Pitää varmaan kuitenkin ensi kaudeksi hommata uppoavakin siima.
Toinen ongelma on ollut se, että itselläni ei ole ollut venettä oikein käytettävissä, mikä on vaikeutttanut kalastusta oikein kunnolla.
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Anonymous

Mä olen kuullut, että kannattaa käyttää pitkää virvelimiesten peruketta joka on tehty teräs vaijerista. Ei ainakaan tartte heti vaihtaa! Eikä mene poikki helposti.

fiba

Haukiperukkeiksi toimiivia ovat metallipunos pällystetyt kuitusiimat kuten fortress predator. Siitä solmii pätkän perukkeeseen ja kärkeen pelkän uistinluokon ilman leikaria.

Siimaksi tällähetkellä on rakenteilla vaihtokärkinen kelluva longdistance #8.  Siihen sovittelen pätkää 444:sen #9 uppoavaa kärkeen (5m).  Eli runningline ja takakartio on perus longdistanssia lååpilta. Eukartiovaihtoehtoina on uppoava 444 sekä se alkuperäinen kelluva.  Ensimmäisenä testipäivänä ilmeni 6m:n pätkän uppoavaa olevan vielä liian raskas...
Saksimista ja paljon testiheittoja vielä luvassa.

Perus siimoista kannattaa napsasta pätkän kärjestä pois, jos heittelee isoja perhoja. Perukkeen ei tarvitse olla kummoinen. Pätkä 0.4 monoa ja siihen hammassuoja perään.

Anonymous

Perukkeista puheen ollen, laitan viestin tähän peruke topicciin, kun en viitsi uuttakaan tehdä..

ELi, millainen on hyvä taimen peruke? Kärkiosan vahvuus n. 0.20.. Vapa on #6 ja 10 jalkaa... eli minkä pituinen ja monestako osasta? ja paljonko tulee minkäkin paksuista siimaa? Onko asiasta mahdollisesti jotain kuvaa?

kiitos jo etukäteen

-Jepp89-

Anonymous

Haukiperukkeeksi riittää tasapaksu tukeva monofiili, jolla mittaa siimasta (uppoava vai kelluva) riippuen 1,5-2,5 metriä, paksuus luokkaa 0,50 mm. Kärkeen Albright-solmulla 30-senttinen pätkä tavallista perukevaijeria, johon solmin perhon kiinteällä lenkkisolmulla (jolla on monta nimeä: "perukesilmukka", Rakkaudensolmu, Homer Rhode Loop Knot).

Pelkkä monofiili ei kestä pidemmän päälle hauen hampaissa, riippumatta siitä kuinka usein sitä vaihdetaan. Käytin itse ennen vuosikausia monofiilia, mutta luovuin siitä (käytin n. 0,60 mm:n vahvuista) menetettyäni pari hyvää kalaa suoraan tärpistä. Vaijerilla ei ole koskaan ollut ongelmia. Metallipäällysteisistä punosperukkeista (Predator yms.) minulla ei ole kokemuksia, mutta koska haukikalustoni on valittu isoja perhoja ja suhteellisen kovia meriolosuhteita varten (siimaluokat 9 ja 10), on huomattavasti halvempi ja varmasti luotettava teräsvaijeri täyttänyt tehtävänsä mallikkaasti.

Jos aiot kalastaa haukea saaristossa ja veneestä käsin, suosittelen kuitenkin valitsemaan ysiluokan vehkeet. Vaikka ne saattavat keveisiin taimenluokkiin tottuneesta tuntua alkuun liian järeiltä, voin vakuuttaa että asiallisen kokoisen haukiperhon heittäminen on niillä sekä vaivattomamapaa että hauskempaa kuin keveämpien luokkien vavoilla.

Veneestä kalastettaessa suosittelen lisäksi uppoavaa WF-siimaa yleiskäyttöön. Se on yleensä kelluvaa tehokkaampi valinta jopa mataliakin rantoja haravoitaessa. Fiban vinkki perussiimojen kärjen lyhentämisestä on myös hyvä - tämä helpottaa isojen perhojen käsittelyä.