Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

oletko jäänyt oikeaan koukkuun?

Started by s.p.o.t, December 23, 2002, 21:56:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 24 Guests are viewing this topic.

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: _SupsiMiGGo_ on October 15, 2007, 20:25:53
Olen jäänyt. Yhtenä päivänä hädistelin paarmaa niin jigin koukku käteen väkästä myöten ja toinen tulikin siitä kun kaveri heitti vieheen päähäni (kummallakin reissulla täytyi mennä lääkäriin irroittamaan ). :D
Ja se kaverihan olin minä... :| (pikkase vitutti se homma!)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

pro-onkija

Joku kuukaus sitten sormeen jäi uitimen koukku uppos tosi syväle ja ei lähteny irti. Iskä vei miut sitten lääkäriin ja muut ihmiset katto ihmeessään ku mulla oli koukut sormessa. Mut onneks koukkujen posto ei kestänyt kun vain muutaman minuutin ja ei sattunut oikeastaan yhtään.

Crice

Eipä nuo koukut ole pahemmin nahan sisään mennyt mutta vaatteisiin kylläkin :-P Tässä toissa päivänä oli noin tunnin urakka saada jesse uistin piposta irti. Monta konstia oli käytössä. Kuten esimerkiksi hiekkapaperilla saada se pieni koukku kulutettua pois. Puolet sain ja sitten meni hermot. Samassa meni toinenkin koukku kinni mutta se lähti noin 10 minuutissa. Lähti kuiteski. Ja tässä yhtenä talvena pilkin koukku jäi rukkaseen kiinni mutta sen väsyttämiseen ei kulunut niin pitkään.
O_o

kaivo

Näitä viestejä lukiessaan tulee väkisinkin mieleen: oletteko kokeilleet väkäsettömiä koukkuja? Niitä käyttämällä kaikki ikävät koukkujen irrottelut milloin omasta nahasta, milloin vaatteista, haavista jne. loppuvat kerralla. Väkäsetön koukku myös uppoaa kalan suuhun pienemmällä voimalla, eli tärpit jäävät paremmin kiinni. Kaloja ei karkaile enempää kuin väkästenkään kanssa, kunhan pitää väsytyksessä tasaisen tuntuman kalaan (eli ei päästä siimaa löystymään). 

Väkäsettömät koukut ovat ehkä parhaimmillaan heittokalastuksessa vieheillä, joissa on kolmihaarakoukkuja enemmän kuin yksi, kuten vaaput ja jerkit. Käyttökelpoisia ne ovat myös ahvenenpilkinnän puolella, esim. värikoukkupilkeissä ja tasareiden vatsakoukkuina.

Quote from: Crice on October 17, 2007, 22:09:10
Eipä nuo koukut ole pahemmin nahan sisään mennyt mutta vaatteisiin kylläkin :-P Tässä toissa päivänä oli noin tunnin urakka saada jesse uistin piposta irti. Monta konstia oli käytössä. Kuten esimerkiksi hiekkapaperilla saada se pieni koukku kulutettua pois. Puolet sain ja sitten meni hermot. Samassa meni toinenkin koukku kinni mutta se lähti noin 10 minuutissa. Lähti kuiteski. Ja tässä yhtenä talvena pilkin koukku jäi rukkaseen kiinni mutta sen väsyttämiseen ei kulunut niin pitkään.

Hyvillä sivuleikkureilla noista jokaisesta irrotuksesta olisi selvinnyt alta 10 sekunnin.

Tosimies

Mutta mutta..
Hillittömästi riehuvien ja hyppivien kalojen kuten taimenien ja harjuksien kanssa koukkujen on hyvä olla väkäsellisiä.
Hypyssä siimaa löystyy monesti aika äkkiä -> kala menee menojaan, tosin ilman koukkua suupielessä. Siis karkuutus.
Lohikalat myös ottavat spurtteja milloin alavirtaan milloin ylävirtaan. Kun kala tulee kalastajaa kohti on toosi tärkeää kelata siimat nopeasti kireälle.
Jos ei kerkeä kelata ja on väkäsettömät koukut ->  95% varma karkuutus..

Hauen kalastuksessa olen itsekkin hyvää vauhtia siirtymässä väkäsettömiin koukkuihin. Hauki hyppii kyllä ja ravistelee niin pirusti, mutta hauestuksessa on harvemmin riesana se, että hauki ui täysillä kalastajaa kohti. Useimmiten hauki jurottaa pohjan lähellä ja vetää itseään pois päin veneestä. 
Olen huomannut, että väkäsettömät 2 haarakoukut ovat se "pitävin" koukkumalli. Karkuutuksia vähän, vapautus helppoa, ei haavi sotkuja..... Listan kirjoitusta voisi jatkaa aamuun asti..

Sitten itse aiheeseen;

Kyllä olen. Lukemattomia ne kerrat kun koukku lävistää kalastajan eikä kalaa  :-D

kaivo

Quote from: Tosimies on October 17, 2007, 23:33:26 Hillittömästi riehuvien ja hyppivien kalojen kuten taimenien ja harjuksien kanssa koukkujen on hyvä olla väkäsellisiä.
Hypyssä siimaa löystyy monesti aika äkkiä -> kala menee menojaan, tosin ilman koukkua suupielessä. Siis karkuutus.
Lohikalat myös ottavat spurtteja milloin alavirtaan milloin ylävirtaan. Kun kala tulee kalastajaa kohti on toosi tärkeää kelata siimat nopeasti kireälle.
Jos ei kerkeä kelata ja on väkäsettömät koukut ->  95% varma karkuutus..

Niin, voi olla että lohikaloille väkäsettömiä koukkuja käytetään vähemmän kuin hauelle yms. rauhallisemmille kaloille.

Kalalajista riippumatta, väkäsettömien koukkujen käyttö liittyy läheisesti ajatukseen siitä, että kaloja on tarkoitus vapauttaa, jolloin koukut tulisi saada irti mahdollisimman nopeasti. Jos kalat otetaan saaliiksi, irrottamisnopeudella ei liene suurempaa merkitystä. Tällöin väkäsettömien koukkujen käytöllä voi kuitenkin tavoitella niitä etuja, josta aiemmassa viestissäni oli puhetta (ja johon tämä varsinainen keskustelunaihekin liittyy).

Himopilkkijä89

Ei ole koskaan jäänyt pahasti koukku mihinkään. Toki pieniä koukun kärjestä tulleita "neulanpistoksia" aina silloin tällöin tulee, mutta väkäseen asti koukku ei onneksi ole koskaan uponnut.

Vaatteisiin on mennyt väkäseen asti useammin kuin usein.

Jan--

Yks perho ollu sormessa kiinni, onneksi oli väkäsetön. Lähti muutamassa sekunnissa, kipeetä kyllä teki.   :|
~Jan~

Progamer

On ollut koukku muutaman kerran sormessa väkstä myöten. Ei nuo oo pahoja juttuja mutta kun iskukoukku halkas peukalon nii aijai...

Yuz

Quote from: Crice on October 17, 2007, 22:09:10
Helpoin tapa saada koukku vaatteista on terrorisoida vaatteensa puukolla koukun loven kohdalta. Näin ei mene koskaan minuuttia kauempaa  :-P
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

No ei sen pahemmin oo menny, vaatteissa on ollu joskus ja käessä, mut ei niin pahasti et sairaalaan tarttes mennä. Pahin on varmaan se kun meni rystyseen koukku niin, että rystynen rusahti ja se tuntu aika ilkeeltä.

Molopääklaani

Hemulisoturi

Quote from: Hauen kalastaja on October 18, 2007, 21:09:53
mä vedin vähä pikku assuu pikku proffal  8-)
Hieno homma.
Mitenkäs se tähän liittyy?
Postasit saman tekstin myös Siikaa verkoilla- aiheeseen?

Kuha-Eki

Noh... Pikku lavistyksia (sorry naa aat,oon Amerikassa eika kone tunne niita) sattuu aina ja ne hoituu ihan repimalla. No tietenkin tana kesana sattui vahan pahemmin: Oltiin aidin ja paappojen kanssa kalassa kovassa aallokossa kun pikkuinen hauen tumppi nappasi ja kun olin nostamassa sita niskasta niin aalto loi kovaa veneeseen ja hauki lipesi kadesta-> kaksi kolmihaaraa kadessa. Kaikki paitsi yksi koukku saatiin ruosteisella puukolla nirhattua irti, auts! Viimeinen koukku oli todella syvassa ja veneesta ei loytynyt (tietenkaan) sivuleikkureita... Kun paastiin rantaan saimme katkaistua koukun irti vaapusta ja sitten terveyskeskukseen. Siella koukku irroitettiin ja huomattiin, etta koukku oli ollut janteessa kiinni. Jai ihanat arvet ja peukalon sivu on tunnoton varmaan lopun ikaa... Varovaisuutta kalassa kaivataan!

Kylla ne koukut on vaatteissakin olleet: Vaappu housuissa haarovalissa ja vaapussa kilon kuha kiinni, piti tehda housuihin iso reika ennenkuin kuha+vaappu saatiin irti  :-D
Koukuttaako?

duunari-91

isällä meni proffan koukku peukaloon ku irrotti sitä hauesta. se meni vielä lisäksi luun ympäri

NightPiker

Näin se menee: Oltiin kaverin kanssa kahden kalassa. Kaverini tunki kokoajan viereeni kalaan, noh kun olin heittämässä voodoo merkkistä viehettä koski viehe takana ollutta puuta sen verran että se kimposi sivulle ja näin kaverini taka raivoon. 2 koukkua takaraivossa (ja syvällä) ja yksi koukku lippiksessä. Nooh sitten kipinkapin sairaalaan jossa virolainen lääkäri sai sen pois ja meinasi ottaa minun juuri ostaman voodoon muistoksi! Meinasin lyödä häntä ja sanoin että et saa se on minun! P.S. sor vähän tuli off-topiccia
Suottaahan tuota tulla ja suottaahan tuota olla tulemattakin.

kalailma

kaveri heitti minnow spoonin hauikseen kiinni, eikä ollut kaukana ettei olisi uponnut väkäsestä.
keksin keksijä keksi keksin, keksin keksittyään keksin keksijä keksi keksin keksityksi.

M@ra

Velipoika kerran onnistui viskaamaan rapalan naamalle, muttei koukut uponneet syvälle, jäivät vain nahkaan kiinni. Mitään pahempaa ei ole toistaiseksi ja onneksi vielä tapahtunut.
-M@ra

kalastan_kaikkea

luokkaretkellä eräs ville-matti heitti professorin mun selkään
ja samana päivänä juoksi minun vapaani pahki
jolloin koukku meni korvaan

PäSSi

Joo, ku olin polvenkorkunen räkänokka nii koukku jäi päähän. se lähti kuitenki pois kalastus senku vaa jatku
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Paraskalastaja

HEITIN MÖKILLÄ ISÄNI KORVASTA LÄPI :evil:
-Paraskalastaja

puupää

Koskella jäi pelastus liiveihin kiinni uistin
yritin ottaa sitä pois ja mites siinä kävikään
koukku kynnen keskeltä läpi :-(
Hooked on Fishing :D

Arska_1

Kerran kesällä kun oltii pilkillä niin oli pilkki onki silleen siinä penkillä ja olin laittamassa matoa koukkuun nii se onki tipahti siitä ja koukku sormeen hakasta myöten.....lääkäris kävin irrotuttamas. siin meni hyvä morri kun katkasivat koukun..
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Aatami

Veneessä heiteltiin appiukon kanssa kesällä, kunnes kalatoverini epähuomiossa jätti siimaa vähän liikaa roikkumaan ja lopputulos olikin, että löysin professorin poskiluustani. Säikäytti hiukan, kun uistin roikkui silmän alapuolella. Onneksi oli tuuria matkassa eikä osunut silmään ja lopulta poskessakin oli vain pieni jälki, kun niin nopeasti nykäsin uistimen pois.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

[T-R]Eke

kolme päivä sitten meni tasarin koukku sormeen ja irrotin niin nyt on tulehdus käynnissä  :cry:
Joten suosittelen jos menee koukku johonkin niin puhdistakaa haava.

Ja kesällä kaveri viskas mato-ongella niin mun lippalakki lähti mukana siinä oli lähellä ettei sattunut, kun oli lipan alapuolelta kiinni.

Juseli

Monia kertoja on koukku tullut sormeen, mutta ei kovinkaan pahasti.
Ei oikeastaan yhtään kertaa ole vertakaan tullut koukun takia, ainakaan paljoa.  :roll:

puoliammattilainen

Joo, pikkuveljen kanssa kalassa kanootilla, pikkuveljeb takaheitto suoraan nenään ja kun oli tarttunut johonkin niin yritti irroittaa riuhtaisullla. no lääkäroreissuhan se siitä sitten tuli.

jompsu

2 kertaa on koukku ollut sormessa :-(
Ensimmäisellä kerralla olin mökillä onella ja rupesin matoa laittamaan koukkuun. Siima oli siinä löysällä maassa ja pikkuveli käveli ohi ja siima jäi sen jalkoihin ja vetäisi sen niin kovasti mukaansa että koukku upposi niin hyvin sormeen että lääkäriin oli mentävä. Lääkärissä otettiin pois ja illalla tulin takaisin mökille ja menin samantien onkimaan :-D
Toisella kerralla olin pikkusiskon kanssa vetouistelemassa piipsjärvellä ja Sain hauen ja rupesin ottamaan haukea koukuista pois ja siinä se jotenkin potkaisi ja tippui minun käsistä ja Professorin koukku meni etusormeen ja ei lähtenyt muuten pois kun lääkärin avulla :oops:
Sen jälkeen ei ole onneksi koukut uponnu sormeen..
tä...?

Anr

Monia kertoja, mutta unohtumattomin on selkesti eräältä kesäiseltä illalta:

Oltiin koskella taimenkalassa ja 11cm Rapala Originaaliin (värissä P) nappasi  mukavantuntuinen taimen.
Aikani kalaa väsytettyä ajattelin, että kala olisi nyt valmis haaviin ja toin kalan lähelleni, kala olikin toista
mieltä ja jaksoi vielä päräyttää viimeisen potkun, joka irroitti uistimen kalan suusta ja ponnautti sen suoraan kohti.
Niin iloisesti kävikin, että vaapun peräkoukku upposi korvanlehteeni ja vaapun etukoukku roikkui kaulassa, molemmat
väkästä myöten ihossa. Arvattavaa onkin, että itse on hyvin vaikea irroittaa koukkua korvasta ja kaulasta, joten vaelsin
isäni luoksi, joka onnistuneesti irroitti molemmat koukut ilman sen suurempia ongelmia.. Korvasta läpi vaan, ja sivuleikkureilla koukun
kärki katki. Tämän jälkeen olinkin taas valmis kalastukseen ja ilta saattoi jatkua.. :)
Ei tää nyt niin vakavaa ole, mutta ******** silti.

Viimekesänä kaveri nykäs uistimen takaheitolla veneessä -> 2 koukkua väkästä myöten poskessa ja keskiyöllä sairaalaan.

Molopääklaani