Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Milloin kalakärpänen iski ja kenen oli syy ?

Started by Hota, November 26, 2002, 07:20:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cordon -Mikko T-

Ensimmäiset mato-onkikalat sain varmaan neljän vanhana. Siitä se  sitten pikkuhiljaa lähti monipuolistumaan ja monimutkaistumaan. Muistelisin että ensimmäiset virvelikokemukset sain kuusivuotiaana Hormajärvellä. Kalastusharrastus on vain vahvistunut ajan myötä!
Kalastakaa järjellä, älkää ylimielisyydellä, ahneudella on kuuluisa loppu!

Juggis

Njoo, tuli mato-ongittua ihan naperosta asti aina kesäisin muutamia kertoja. Sillon tuo ei vielä kovin paljoa sytyttänyt. Sitten varmaan joskus 12-13v vanhana tjsp. olin sedän kanssa eräällä metsäjärvellä ja heitin ekan kerran virvelillä järveen. Kyseessä oli umppari ja ennen kalaan lähtöä olin harjoitellut mökin pihassa pultin heittelyä. No järvelle päästyäni heitin ekan heiton ja sain vähän vajaa 2kg hauen ensimmäisellä heitolla. Aikamoinen häsläys siitä tuli, mutta kumminkin :lol:

Siitä se sitten lähti. Ei mennyt montaa viikkoa kun ensimmäiset kirjolohet nousivat joesta.
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Bluery

Minulla se kävi niinkuin, setäni vei minut 9 vuotiaana kalastusretkelle mökillä. Ja siitä tulikin sitten tapa. :) Ja rahaa on mennyt kuin tuhkaa tuuleen.
"Kuivan maan kalastaja"  8)

Chevy

Minulla se alkoi jo 2 vuotiaana virvelillä kun isä vei papan mökille kalastamaan.Tosin meinasin kyllästyä jo koska en saanut vielä 2 vuotiaana virvelillä mitään niin alotin onkimaan niin sitten kyllä niitä kaloja peräjälkeen tuli , mutta 2 vuotiaana ekaa kertaa virvelillä heittelin.. :D

[Vision]

Kun olin viellä alle vuotta niin sain semmosen pienen leikki virvelin ja magneetti kaloja jota sillä pyydettiin.Joskus 4 vuotiaana kävin pilkillä ja mato-ongella ja ekat kalat tuli.Virvelin sain joskus 7 vuotiaana ja käytiin pienellä joella kalassa.No sitten tulikin oma ennätys kala 1,3kiloa hauki.Olin aivan innoissani.Mutta kalastus jäi jostakin syystä vähän tauolle.Mutta olin kerran uimassa snorkkeleilla ja näin todella"ison" ahvenen.Uin aivan sen ylä puolella ja seurasin minne se ui.Mutta piti kääntyä takaisin kun olin niin pitkän matkan päästä laiturista.Ja kerran sukeltelin kivikossa niin oli juuri tulossa semmonen 2-4 kilonen hauki kiven takaa.Kyllä säikähin!Äkkiä piti nousta ylös ja hakea virveli että saisin sen ylös.Siitä lähtien olen taas aktiivisesti harrastanut kalastusta.Ja kerran näin perhokalastajia joella ja ne hienot heitot ja komeat saaliit.Silloin ajattelin "nyt on pakko saada perhovälineet".No tuli kuin tulikin ne synttäri lahjaksi. :-D
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Jussi_

Varmaan 11 vuotiaana.. Juho_ kalasteli tossa sillan alla ja silloin se virvelin kinuaminen alkoi :wink:

jarisat

Taisi olla 1960-luvun loppupuolella, kun naapurin Pentin kanssa savustimme keväisiä kutulahnoja ja kun tarpeeksi inkutin, niin pääsin mukaan Kirkonkylän järvelle - mopolla mentiin. Samaisen kalakaverin ja muutaman muun kylänmiehen mukana olin myös keväisellä muluutusreissulla = peltojen halki virtaavan luoman l. puron kapeikko tukittiin isolla haavilla ja ylävirrasta pari kavweria tuli hakaten luomaa muluutuskepeillä ja siten ajettiin kalat haaviin.  Näistä reissuista syttyi kipinä, mutta tuleen se roihahti useita vuosia myöhemmin, kun muutimme toiselle kylälle äidin työn perässä ja siellä oli aivan oikea joki (kotokontuni kun ovat niin mahdottoman vähävetisiä). Niinpä sain ensimmäisen virvelini ja heti ensimmäisellä reissulla kaksi "jättihaukea" - 38 ja 41 cm (alamitta oli silloin 42 cm, mutten onneksi tiennyt sitä). Sitten se oli menoa, eikä loppua näy.
Tuurikalastaja

ShadowDust

Itselläni kaikki lähti noin 8 vuotiaana, en kunnolla muista kuinka vanha olin.
Äiti opetti itselleni kalastamisen alkeet, hän ei itsekkään tiennyt kalastuksesta juuri mitään mutta ilmeisesti oli kysellyt kalastamisesta tutuilta.
Hän sitten opetti minulle ja veljilleni miten laitetaan mato koukkuun ja milloin kannattaa nostaa onki ylös vedestä tämä tapahtui noin 1993 vuonna.
Kärpänen taisi puraista jo näihin aikoihin, kuitenkin innostus lähti todella vasta toisesta virvelistäni, jonka sain Enoltani lahjaksi.
Hän oli ostanut kyseisen virvelin aikoinaan Norjasta ennen syntymääni, Daiwan vapa ja kela.
Olin innoissani lahjasta koska olin toivonut kovasti avokelaa kun olin nähnyt muilla avokeloja, oma umpikela meni hyvin usein sotkuun.
Tästä se sitten alkoi, Mummo osti viellä minulle jonkun halpa syötti sarjan aikoinaan läheisestä ruokakaupasta.
Olinkohan noin 10 vuotias kun lähdin kokeilemaan "uusia" vehkeitäni, Halpa syötti sarjassa oli sellainen hopeinen pieni lusikka joka osottautui oikeaksi haeun tappo koneeksi. Vedin sillä jonain päivinä parhaimmillaan 5 haukea yhtenä päivänä, olin jo silloin sen verran "viisas" että päästin osan kaloista vapaaksi koska emme tarvinneet sellaista määrää kalaa. Sain kuulla näihin aikoihin myös että hauella on alamitta ja päästin kyllä kalat kasvamaan kiltisti. Noh siitä tuli pari vuotta kalasteltua hyvinkin aktiivisesti lähes joka päivä. Sen jälkeen harrastus alkoi vähenemään varsinkin ylä-asteelle siirtymisen jälkeen. Lopulta muutimme kauemmas merestä joten kalassa tuli käytyä hyvin harvoin, kuitenkin asia kiinnosti edelleen.
Lopulta tuli useamman vuoden tauko kun muutimme vähän pohjoisempaan, mutta nyt tänä vuonna on harrastus iskenyt uudelleen ja pahasti.
Virvelöinti, mato-onginta, pilkkiminenkin on alkanut kovasti kiinnostamaan nyt.

Viellä tuosta Enon antamasta kelasta ja vavasta, kummatkin ovat viellä olemassa kummatkin toimivat viellä loistavasti ja kalaakin tulee mutta en ole raaskinut enään käyttää varsinkaan vapaa ettei mene poikki. Onhan näillä jo historiaakin takanaan ja onhan vapa ja kela suunilleen saman ikäisiä kun itse olen, 21 vuotta kestäneet. Kehtaan väittää että haukia on tuolla vavalla ja virvelillä saatu satoja ellei enemmänkin.

Jopas tuli tekstiä, toivottavasti ei haittaa tämmönen pitkä stoori tässä  :-)

SUURkalastaja jyväskyläst

olin isän kanssa kalaseuran mökillä vetouistelemassa ja kun sai niitä pieniä alle kilosia limapuikko haukia niin sillon se iski. Tämä tapahtui 6-7 vuotiaana
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Allu-Santeri

Joskus noin 2v istuin ukin polvella ja katselin siinä ku enoni nosti verkkoja, tästä alkoi pieni kiinostus. Noin 3v kun onki pysyi kädessä niin kalakärpänen taisi siinä iskeä silloin. Siitä lähtien olen minäkin käyttänyt vapaa-aikani 70% kalastukseen tai johonkin kalastamiseen liittyvään asiaan. Tätä harrastusta en lopeta koskaan. :wink:

Alu

Noin 3 vuotiaana olin isän kanssa verkoilla. Kuhaa ja Siikaa tuli todella hyvin. Silloin kalakärpänen iski.
Oli pakko päästä onkimaan, kattomaan kun isä on verkoilla ja sitten myöhemmiin virvelöimään.
En nyt itsekkään vielä kovin vanha ole, joten paljon on jäänyt vielä kokematta.
Nyt tänä talvena olisi ensimmäistä kertaa tarkoitus pilkkimään ihan kunnolla.
www.kalassa.net

Kaikki kalastuksesta!