Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hauen vetokalalastuksesta

Started by rusakko, June 09, 2003, 13:17:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rusakko

Kuinka paljon siimaa pitäisi päästää veteen uistellessa?

Lohenuistelija

Yksiselitteistä vastausta lienee mahdoton antaa.
Itse uistelen haukeakin joskus ja sitäkin olen uistellut parhaimmillaan kymmenelläkin vavalla, etenkin kisoissa.
Riippuu pitkälti kalastettavan vesialueen syvyydestä ja käytettävistä uistimista.
Hauki ei ole kovinkaan arka väistämään venettä, joskus olen parhaat kalani saanut potkurivirrasta noin viiden metrin siimalla syvännevaapun takaa.
Joskus taas pikkuplaanarien takaa muutaman metrin siimatapsista. (silloin tosin tilanne toinen, koska pikkuplaanari ui veneen sivulla kauempana)
Veneen sivuille laitan useasti kaksi vapaa puolelleen ns. suoraan vetoon ja siimaa lasken etummaisiin vapoihin (joihin laitan syvempiuintiset vaaput) noin 20 metriä ja takimmaisiin noin 25-30 metriä.
Jos alkaa tökkimään pohjaan, lyhennän siimapituuksia.
Tarkoituksena varsinkin lämpimämmän veden aikaan on saada uistin uimaan pohjan läheisyydessä. Tällöin toimin kuten aiemmin kerroinkin, eli lasken siimaa kunnes tökkii pohjaan ja sitten lyhennän kunnes ei enää töki.
Kaikuluotain on mainio apuväline tässäkin hommassa, ilman sitä en enää juurikaan uistele.
Uistinten uintisyvyyksistä saat perustietoa usein jo myyntipakkauksesta ja kokeilemalla oppii parhaiten.

KatchU

lukase toi mökkiuistelu artikkeli. noin 10-50m...

Anonymous

no mä lasken aina noin.. 10-75 metrii... se on aika sopiva

SledgeHammerFIN

Matalasta alle 1m vedestä olen muutamia haukia saanut ihan alle 2m siimalla, eli siten että uistin ui.
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

haukka

mulla on toiminu parhaiten alle 10 metrin vapautuspituudet... tosin syvissä vesiissä joskus joutuu pitempääkin käyttämään... usei hyvin toiminu takila 3metriin ja vapautuspituus 3m... hyvin toimii  :)