Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Apua jigien värivalintoihin!

Started by Kolmipiikki, June 12, 2003, 23:26:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kolmipiikki

Voisitteko kertoa minkä värisillä jigeillä kalastatte päivällä, yöllä, aamulla, sateella, aurinkoisena päivänä jne.?

Vai onko sillä loppujenlopuksi paljonkaaan väliä?    :)
Kaislikon kunkku!

Reaper

Minkäslaista kalaa oisit ehtimässä ja tarkoitatko tässä nyt kala-jigejä vai "toukka" jigejä?

Jos on kala jigeistä kyse niin suosittelen hauelle suosittelen jotain punaista tai ahvenen väristä. Ja yks hyvä väri on myös muikun tai sären värinen.

Ahvenelle on hyvä sellainen punainen tai kultainen.

Jos puhutaan "toukka" jigeistä niin melkeinpä ne on samat.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

teme

MOi!

Mä käytin heittelyssä oranssia toukka jigiä, ja siihen iski hauet niin perhanasti että jigi oli entinen ensimmäisen reissun jäljkeen(6 haukea)  valkoinen on toiminut myös.kyseinen järvi on tumma pohjainen ja rehevä rantainen.
Jos merellä kalastaa öljyn värinen on kuulema se ykkönen(tästä ei ole omaa kokemusta,mutta kun olin harjoittelijana yhdessä kalastusliikkeessä ei kalamiehet muuta halunnutkaan kun näitä öljyn värisiä jigejä)

Oranssi toimi pilvisellä
valkoinen sateella

Cordon -Mikko T-

Toukkajigeistä merellä pelittää ruskea/vihreäsävyiset jigit kuten moottoriöljy. Ahvenelle jigin värillä ei ole niin suurta merkitystä kuin kuhalle. Kuhalle pitää löytää joka päivälle se "ottiväri" joka heittelee laajalti.
Kalastakaa järjellä, älkää ylimielisyydellä, ahneudella on kuuluisa loppu!

Liquid Snake

No semmotteessa turpeisessa sameassa vedessä on auringon paisteessa hyvä ottaa sellainen toukkajigi, jossa on valkoinen pää ja musta pyrstö. Pilvisemmällä taas punapäinen missä vaaleanpunainen pyrstö. Tulee ahwenoid!  :D
Kipu on kiva, mut elä satuta ittees!

SMJ

Niin ja mitä merkitystä on vuodenajoilla värivalintaan?
Enimmäkseen haluaisin vinkkejä ahvenelle, nyt tähän vuodenaikaan, mallina toukkajigi merelle, mitä suosittelesitte?

Kolmipiikki

Kelta-vihreellä toukkajigillä on affenia tullu. Mutta Kuhan toukkajigit(samealle ja melko rehevälle merelle)?? Pitääkö kokeilla eri värejä että löytää sen oikean...meinaan jos "värimaku" vaihtelee jatkuvasti?
Kaislikon kunkku!

Salmo

Itse valitsen värin lähinnä veden värin mukaan. Tummaan veteen mm. fluorikeltainen, keltainen, vihreä, oranssi, valkoinen sekä näiden yhdistelmät. Kirkkaaseen taas tummempia, esim. musta. Sääolosuhteillakin voi olla merkitystä värivalintaan, mutta niiden suhteen en osaa sanoa mitään yleispätevää sääntöä.

Merellä tämä moottoriöljy (punaruskea) ja yleensä ruskea on toimiva väri läpi vuoden. Ahven tietääkseni syö merellä paljon kivinilkkaa, joka on pieni ruskea mateen näköinen pohjakala, joten se selittää ainakin osaksi ruskean jigin kovan tehon.

K0lkkaaja

Se riippuu niin monesta asiasta että ei tälläisistä suosituksista oo paljonkaa apua. Aloitat vaikka punaisella tai jollain muulla perusvärillä, ja vaihtelet sitä mukaa miten tulee kalaa. Ottiväri pitää useimmiten etsiä, harvoin sitä ennen reissua tietää.

kaivo

Jigien värivalinnat voi tehdä samoilla periaatteilla kuin muidenkin vieheiden kanssa.

Itse olen käyttänyt eniten 5-7 cm toukkajigejä ja hyvin erottuvia värejä, kuten punaista, keltaista, valkoista, vihreää jne. Kelpaavat ainakin ahvenelle ja hauelle. Joskus hellekauden aikana pinkki toukkajigi on ollut jostain syystä tehokas.

Masters

Voisitteko kertoa minkä värisillä jigeillä kalastatte päivällä, yöllä, aamulla, sateella, aurinkoisena päivänä jne.?

Vai onko sillä loppujenlopuksi paljonkaaan väliä?    :)
:D :hei minä kalastan mustalla jigillä  ja sain hyvän saaliin kirjolohia ja kuhaa.se oli musta mato harmaa jigin pallopää
Masters

heittäjä

Jos ahventa haluut niin oranssi on joka paikan ja sään paras väri kokona pari senttinen.
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

Peksim

No mä olen käyttänyt ties minkä värisiä jigejä, mutta toimivia toukkajigejä ovat olleet mm. moottoriöljy, keltainen, neonvihreä,valkoinen, musta...
Siis noi ovat toimineet parhaiten ahvenelle. Kuhaa olen saanut neonvihreällä ja keltaisella jigillä. Pääasiassa toukkajigeillä kalastelen...
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

-micce-

Yleispätevää hyvää väriä on varmaankin lähes mahdoton vaikata. Niin moni asia vaikuttaa väreihin. Itse pidän ahvenelle moottoriöljyn väristä ja punakeltaisesta, kuhalle keltaisen ja punaisen yhdistelmiä.

Anonymous

Ahvenille on yks perusväreistä ruskea ja sen eri sävyt , sillä saa Åboria melkein mistä vain !  ;)