Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Karkoittaako tupakanhaju kaloja?

Started by kaivo, June 15, 2003, 15:04:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Niin, miten on? Jos polttelee kalalla tupakkia eli käsittelee vieheitä/syöttejä haisevin sormin, vaikuttaako se kalantuloon? Jostain olen lueskellut, että nikotiinin haju toimisi jonkinlaisena karkoitteena.

Itse en ole huomannut tupruttelulla olevan kalantuloon vaikutuksia ainakaan heittokalastuksen ja pilkinnän puolella. Kala ei todennäköisesti ehdi vauhdikkaasti liikkuvaa viehettä liiemmin haistella. Sen sijaan onginnassa saattaisi ollakin vaikutusta, jos kalamiehellä on tapana sylkäistä onkimatoon...

Mayfly

Tulee mieleen kauniskesä päivä istarilammelta----->

Joitakin vuosia sitten, (kun vielä poltin), olin perhostelemassa kalliosta louhitulla istarilammella, jossa oli melko kirkasta pohjavettä. Helposti pystyi näkemään kaikki kirret noin 5 metrin syvyyteen asti. Menin tutulle paikalle, jossa yleensä joitakin lötköjä löhöili ja taashan sielä kaks-kolme kappaletta niitä oli. Poltin siinä yhen tupakin ja, kun utelias olin heitin tumpin veteen, kokeillakseni ottaako yksikään lötkö sitä.
Vaan eipä ottanut.
Otin perhovapani ja rupesin whispaamaan, jotain liitsiä. Sain perhon kalan yläpuolelle, tällöin kala liikahti ja minä luulin, että se noutaa perhoni, mutta yllätys! yllätys! hakikin tumpin ja meni takaisin löhöilemään löhöily paikalleen.
(ps: tähän väliin. ÄLÄ heittele tumppeja veteen turhaan, koska tyhmät kirjolohet syövät ne ja tukkivat suolensa, joka voi johtaa jopa kuolemaan.)
Ilmeisesti tämä kirjolohi oli ''kirjolohi jengin'' kovin sälli, kun uskalti maistaa tupakkaakin. (Ei passaa antaa samalle kaverilla enää toista kertaa, jääpi vielä koukkuun.) :D

Myöhemmin sain tuon samaisen kirjolohen ja jokusen toisenkin.

Voipi siis päätellä, että kirjolohet eivät pakene tupakan hajua, tai ehkä osa pakenee ja osa ei. Tuskin tumpin ulkönäkö on niin houkutteleva, että ne sen takia sitä hyväksyvät ja päättävät pistää poskeen. (eihän sitä tiiä, jos joku lynttää tumpin sormillaan sellaseen muotoon, että se tekee pientä uintiliikettä.)
Yhden 40wee kaverin kala onni on kyllä erinomaisen huono. Tuo ukko on sitten sa********n kova polttaan tupakkia. ? Paitsi, että ainut kala mitä se saa hyvin on tuo kirjolohi. Ja sitä se sitten saakin pirkulee hyvin.
Eli varmaa vastausta on hankala loppujen lopuksi päätellä.

Että tällasta.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

mikkos89

Joo... MayFly: Täälläpäin on käytetty joskus kun on syötit mato-ongella lopunut, käytetty tumppeja.

Reaper

Minusta toi tupakan haju taitaa vain parantaa syöntiä, kun serkku polttelee ja kerran oltiin eräässä saaressa heittelemässä ja kummallakin oli samanlaiset lipat ja serkku siinä "körssi" suussa laittoi uistimen ja heitti niin sai samantien hauen ja seuraavalla heitolla myös. Ja minä en saanu siitä saaresta yhen ainutta haukea.

Vaikka minun tästä tulee mieleen että kannattaa polttaa niin en kuitenkaan suosittele.

Perkel*! Tupakat jäi Alkon tiskille!
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Mä mies

Joo,
kyllä mäkin jätän kalat mielummin järveen kuin alan polttamaan. Jos se on ainut keino saada kalaa niin ei mene hyvin.
Voisin lisätä kysymykseen vielä sen että karkoittaako bensan haju kalat pois?. Jos esim. tankkaa perämoottorin ja bensaa lipsahtaa käsille.

Vesku

hehe, lopetin tupakinpolttelun 4kk sitten eikä tänä keväänä/kesällä ole tullut kalaa yhtään sen paremmin/ huonommin kuin aiemminkaan, joten tuskin kenenkään kannattaa ainakaan ALOITTAA kessuttelua saaliin kasvun toivossa.

-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Mikko_-Procyon-

Tämä hajujuttu lienee joku jenkkien juoni. Taannoin myytiin kaupoissa pikkupulloja, joissa oli hajustetta KALALAJIKOHTAISESTI! Niinkuin mitähän maailman merkitystä mahtoi olla sillä hajulla? Ja että "hauki syö kyllä hauki-hajuun, mutta ei ahven hajuun?"   Millähän oli tutkittu, mitä hajua mikäkin laji syö? Samoin joku aika sitten oli myynnissä jotain "action bite" nimisiä ottitarroja. Ne tuoteselosteen mukaan "levittävät ympäristöönsä pakenevan kalan erittämiä kemikaaleja, jotka saavat petokalan iskemisvietin käyntiin". Joojoo.. kyllähän niillä tarroilla kalaa saatiin, mutta tulipa ilmankin. Ehkä suurempi merkitys oli sen tarran muodostamalla ottitäplällä tms. kuviolla, joka ehkä jopa kiinnosti kalaa!

Eli sanoisin tähän oman mielipiteeni: Tupakan haju tuskin karkoittaa kalaa. Ehkä huonolla syönnillä joku nirso kala voi jättää ottamatta. Tupakan haju kuitenkin on niin paha ja inhottava ja ärsyttävä, että suosittelen jokaista kalastajaa tumppaamaan tupakkinsa jo kotona. Ei kannata pilata raitista metsäilmaa/järvi-ilmaa tupakan käryllä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Masa

No eipä se taida paljoa ainakaan uistelussa kaloja haitata... ei ne sitä varmaan haostelemaan jää..heh.. mut jossain syöttikalastuksessa sillä voi olla suurikin merkitys..mutta se kumpan suuntaan johtuu varmasti kalalajista ja vesistöstä.. luulisinpa näin ma...
Luulisin...

Timpe.mp3

Quote from: Mayfly on June 15, 2003, 18:06:55
(ps: tähän väliin. ÄLÄ heittele tumppeja veteen turhaan, koska tyhmät kirjolohet syövät ne ja tukkivat suolensa, joka voi johtaa jopa kuolemaan.)

Juuri näin, kirjolohien ja niiden syöjien kannalta. Ei ole kivaa jos peratessa kalaa löytyy sen mahasta joku tupakan tumppi ym. Kerran on löytynyt, se oli kyllä ahven mutta kalan kun kala, ja minä en sellasia ainakaan syö.

Don Miguel

Quote from: Timpe.mp3 on August 25, 2009, 14:58:09
Kerran on löytynyt, se oli kyllä ahven mutta kalan kun kala, ja minä en sellasia ainakaan syö.

Hieno periaate... Kuinkakohan se tumppi sielä ahvenen suolistossa vaikuttaa mitenkään siihen lihan laatuun? Ei tasan mitenkään minun ajattelumallilla.
Hyvin tunnun olevan täysin sielun ja ruumiin voimissa, vaikka muutaman "tupakantumppikirren" olen elämäni aikana syönyt.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Hauzi

Täytyy sanoa jos tupakan haju karkottaisi kalat, niin meikän ei pitäsi saada yhtään kalaa IKINÄ....

Timpe.mp3

Quote from: Don Miguel on August 25, 2009, 15:33:59
Quote from: Timpe.mp3 on August 25, 2009, 14:58:09
Kerran on löytynyt, se oli kyllä ahven mutta kalan kun kala, ja minä en sellasia ainakaan syö.

Hieno periaate... Kuinkakohan se tumppi sielä ahvenen suolistossa vaikuttaa mitenkään siihen lihan laatuun? Ei tasan mitenkään minun ajattelumallilla.
Hyvin tunnun olevan täysin sielun ja ruumiin voimissa, vaikka muutaman "tupakantumppikirren" olen elämäni aikana syönyt.

Jos nyt ajatellaan, niin kyllä sen luulisi vaikuttavan siihen makuun niin sanotusti 'imeydyttyään' lihaan.