Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Perukkeet käy päähän!

Started by Newbie, June 15, 2003, 19:14:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Newbie

>:(Minkälainen olisi hyvä peruke, itse väsätty vai ostettu! En ainakaan osta noita kaupan perukkeita ne vaan PUNOUTUU ja MENEE POIKKI YHTÄÄKKIÄ!! Voiko yhdenpaksuisesta monofiilistä tehdä perukkeen, jos voi niin mikä olisi sopiva paksuus HARRIN ja TAIMENEN kalastukseen  *kiukkua* >:(

Mayfly

Minkä merkkinen toi sun ''huono peruke'' sitten on ja kuinka paksukärki siinä on. ?

Miks ei yhden paksuisestakin siimasta peruketta vois tehä, mutta siinä kun ei ole mitään järkeä. Jos tehtäisiin yden paksuisesta siimasta jouduttaisiin peruke tekemään vähintäänkin jostakin 0,20 mm siimasta, eikä sekään tahtoisi kestää varsinkaan, kun sitä on kolmen metrin verran. Jos taas haluttais, että peruke kestäis täytyisi homma varmistaa noin 0,30mm perukkeella ja tällöin kärjestä tulisi liian paksu harjukselle ja taimenelle. Eli ei ole paljoa järkeä käyttää tätä taktiikkaa.

Parhaaksi itse näen, että ostat vaikka Visionin valmisperukkeen 3x kärkipaksuudella ja Visionin perukesiimarulla 4x kärkipaksuudessa, jota sidot valmisperukkeen jatkoksi, käyttämällä verisolmua.

Ongelmasi siihen, että perukkeesi on punoutunut, jotenkin.
Suoristaperuke aina ennen itse kalastusta. Siitä olen kirjoittanut jostain Toisessa threadissa täälä perhokalastus puolella  nyt ihan vasta.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

klinkki

Uppoperhoille (varsinkin striimereille, lohiperhoille ja larvastukseen) suora peruke on jopa parempi. Pupastuksessakin se menee ihan hyvin. Kartioperukkeen idea on että se oikenee oikein, eikä senkään väsääminen 3-4 erinpaksuisesta perukesiimasta ole mitään salatiedettä. Jokainen tekee vähän erilaisen, joka sopii omille heitoille. Periaate niissä on että peruke oikenee kuten itse haluaa. Suosittelen että teet ne itse. Tulee pitemmän päälle halvemmaksi ja ovat parempia (tilanteen mukaan tehtyjä) kuin valmisperukkeet.
-De gustibus non est disputandum

Mayfly

klinkki
Pystytkö perustelemaan, miksi suoraperuke on parempi uppoperhoille,striimereille,lohiperhoille ja larvoille, kuinkartion muotoinen peruke ?

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Larvaaja

Itse suosin perukkeita joissa vain 3-4 eripaksuista siimaa.
monta eri siimaa -> monta solmua -> monta heikkoa kohtaa solmuissa -> monta säkkyrän kasaus kohtaa solmuissa -> enemmän työtä -> enemmän kannettavia siimarullia....

Larvoille ja streamereilla ymmärrän ton tasapaksuuden, koska:
- larvoja heitellään lyijymönteillä? -> oikenee jos on oietakseen, siinä ei kartiot mönteillä auta, larvaperuke kuitenkin oltava viimeisestä osastaan pitkä jottei kauheita mönttejä tarvii
- streameri taas itsessään painaa vaikka kuinka, joten taas tuo oikeneminen on vaivatonta jos vavassa/vispaajassa on voimaa/tekniikkaa
- lohiperhoilla lienee samanlainen ajatus kuin streamereilla?

Pupastukseen (pinnalla) en ainakaan itse tasapaksua laittaisi....
- kevyt perho -> voimaa heittoon -> läsäys vedessä = ei siisti oikeneminen -> kalat poistuu muualle :-(

Tässä vain IMHO ajatuksia....mutta jotain tuumittavaa...tietysti voitte hakea maanmainion perukelaskurin netistä
http://globalflyfisher.com/fishbetter/leadercalc/index.php

Hota

Valmisperuke ja yleensä katkaisen tvestä 15-20cm. pois koska on liaan paksua 5# siimoihin.
Perukkeen kärkiosan paksuus 0.20mm-0,23mm. Tuohon sitten avolenkki jo laitan joko yksi taikka kaksi osaisen perukesiiman.
Nymfi kalastukseen + larvastus eli kevyillä painoilla.

Tämä siis virtaavaan veteen.

Stremer ja kärkiuppova kanssa 2-3 osaista peruketta.
0.45mm.-0.40mm.-0.35mm.

Pinturikalastuksessa aina kartioperuke josta myös tyveä poisteettu.
Kärjen paksuus siten että vain yksi perukesiiman lisäys ja yleensä hiukan ylipitkä eli joka heitolla joutuu pysättämään jotta kärkiosa oikenee.

Näin minä ja toimii minulla.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Newbie

Totaniin... :D Jos väsäilis sen perukkeen sittenkin itse ;) Elikkä mitkä olisivat 3 hyvää paksuutta kun kalastamisen kohteena on harjus ja taimen.

:D

klinkki

Mayfly
Suora peruke uppoaa paremmin kuin kartio, ja tarvittaessa siihen on helpompi laittaa lyijyä tasaisin välein. Suorassa perukkeessa ei ole edes yhtään solmua (ellen tee sivutapseja siihen), joten se kestää paremmin. Ja kuten varmaan arvasit, sen tekeminen on paljon helpompaa ja nopeampaa kuin kartion. Siinä näin yht' äkkiä otettuna muutama etu kyseisessä perukkeessa.
Voit myös ajatella asian toisinpäin: Miksi tehdä kartioperuke, jos suora on riittävä.
Minulle kartion tuoma etu on lähinnä perukkeen oikenemisessa, ja varsinkin siinä miten pinturi putoaa veteen. Useasti tulee tehtyä myös jonkinsortin välimalli, eli kahta eri paksuutta kehiin. Tämä lähinnä silloin kun käytän sekä pupaa- että larvaa.

Newbie

Vastauksia kiitos, asialla alkaa olla jo vähän kiire! Eli mitkä olisivat 3 hyvää paksuutta perukkeen tekoon jos kalastuksen kohteena ovat TAIMEN ja HARJUS! Kiitos vastauksistanne! :D

Metallican St.Anger jyrää

klinkki

Sinuna hankkisin noin 5-7 eri paksuutta 0.30 ja 0.15 välille, niin voi tehdä sen perukkeen tilanteen mukaan. Yks hyvä vaihtoehto voisi olla vaikkapa: tyvi 0.28, keskiosa 0.24 ja kärki 0.18.
Ei ole yhtä oikeata tapaa tehdä sitä. Parhaiten sen perukkeen saa toimimaan testaamalla. Mitä olen niitä muilla nähnyt, niin jokaisella on omanlaisensa - ja mulla erilainen :)

Anonymous

HeiHei!?! Mikä ihme siinä tosiaan on ku siitä perukeasiasta pitää vääntää niin P**keleesti?? Mulla on ollu vaan n. vavan mitta 0.33 millistä siimaa ja kalaa on tullu! Yksinkertainen on paras! :D

M1kko

HeiHei!?! Mikä ihme siinä tosiaan on ku siitä perukeasiasta pitää vääntää niin P**keleesti?? Mulla on ollu vaan n. vavan mitta 0.33 millistä siimaa ja kalaa on tullu! Yksinkertainen on paras! :D
No kyllähän nyt tuollaisellakin perukkeella hätätilanteessa kalastelee ja kalaakin voi saada. Peruke ei vaan joka tilanteessa kunnolla oikene heitettäessä ja siimasotkuja voi olla tiedossa. Esim. pintaperhoa tuollaisella perukkeella on toivoton heitellä ja sitä paitsi ei vähänkään pienempää pintaperhoa saa edes tuollaiseen vaijeriin sidottua.

Jos nyt itse haluaisin mahdollisimman yksinkertaisen perukkeen, niin tekisin siitä seuraavanlaisen: 1 m 0.40 mm siimaa, 1 m 0.30 mm siimaa ja kärjeksi 0.8 m 0.25 mm siimaa. Tuolla kalastelisi jo paremmin taimenjoilla ja kirjolohijärvillä.

Anonymous

Kyllä sillä "vaijerilla" tosiaan kalastelee varsrinki jos käy sellasella pikkupurolla mistä kalaa pyydetään 2-10:stä metristä. Siellä ei liikaa tarvi perhoa heittää ;) Saattashan se ohuempi peruke olla parempi koska kalahan saatta nähdä paksun perukkeen...??

panumies

Kyllä sillä "vaijerilla" tosiaan kalastelee varsrinki jos käy sellasella pikkupurolla mistä kalaa pyydetään 2-10:stä metristä. Siellä ei liikaa tarvi perhoa heittää ;) Saattashan se ohuempi peruke olla parempi koska kalahan saatta nähdä paksun perukkeen...??
Kalat näkevätkin perukkeen, luulisin että niiden näkö riittää vaikka kuinka ohueen perukkeeseen, mutta ei sillä niin väliä. Näkeväthän ne kalat sen koukunkin mihin perho on sidottu ja silti ne ottavat. Joskus tosiaan nämä seikat eivät kiinnosta kaloja, joskus taas joutuu käyttämään kalastuksessta ohutta siimaa.

abo

Tuotas noin, topikkina on että perukkeet käy päähän... milläköhän tavoin nautittuna?
Älä ota mitään liian vakavasti.

HalDi

Kun kerta sitä systeemiä ei saa yksinkertaistaa liikaa, niin yksinkertaistetaan sopivasti, eli tarpeeksi, eli ei liikaa!

Kävi justiin mielessä, että perukkeessa olis kaksi eri paksuutta; ohut ja paksu! Ei kai ihmessä tartte mitään kolmiosaisia (tai tietenkään enempää).

Se paksu nyt vaikka ,30- ,37 ja ohut jotain ,25- ,20. Ei kuulosta yhtään hullummalta, eihän?

HansutheFlyFisher
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Anonymous

Suosittelisin kolmea, muutamasta eri syystä:

S1: On huomattavasti mielyttävämpää sitoa yhteen lähempänä samaa paksuutta olevia siimoja ja solmut ovat huomattavasti parempia.(oma oletus, että myös kestävämpiä)

S2: Kuulien käyttö huomattasti mukavampaa kun ne pysähtyy siihen viimeiseen solmuun eikä mene siihen perhon eteen.Samoin kun jos kalastaa kahdella perholla

S3: Siiman kulutus vähenee, itsellä ainakin tulee noita kalastu kertoja sen verran, että sen huomaa jo siinäkin. Kun ei tarvi uusia kun vain S 30-50cm osa siimasta.

Doh, siinä nyt niitä alkuun, paksuudet joita itse käytän on ,40 & ,25 & ,20-,14(kesällä harrille ja taimenelle pienillä ja keskikokoisille virroille.
Suuret virrat yms. ,40 & ,35-,30 & ,30-,25 (vaihtelee riippuen virrasta vuodenajasta yms.)
Lohikamppeet ,60 & ,50 & ,40 & ,35

HalDi

Kyllä mäkin alan tässä ymmärtää sen kolmiosaisuuden, että kiitoksia vaan!
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!